چنانچه مدت زمان کوتاهی را پشت فرمان مدل 2015 میتسوبیشی لنسر Evolution سپری کنید، متوجه خواهید شد که این سدان جمع و جور برای گروه خاصی طراحی شده است: عاشقان رانندگیهای سریع و خشن! اگرچه عمر این ژاپنی کوچک در سال 2015 به پایان میرسد، اما باز هم یکی از مهیجترین سدانهای بازار به شمار میرود. سیستم تمام چرخ محرک پیشرفته Evo، چسبندگی تایرها به سطح جاده را در هر شرایطی تضمین میکند و پیشرانه چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، قدرت زیادی را در اختیار شما قرار میدهد. گیربکسهای مختلفی که برای این خودرو ارائه شدهاند، عملکرد عالی آن را مورد تایید قرار میدهند. اگرچه گیربکس پنج سرعته دستی ارائه شده در تیپ GSR ممکن است کمی با استانداردهای در نظر گرفته شده برای این کلاس فاصله داشته باشد، اما با ارائه عملکردی خوب رضایت رانندگان و خریداران را جلب میکند. با این وجود، گیربکس شش سرعته اتوماتیک-دستی عرضه شده در تیپ MR، در نوع خود یکی از بهترینهاست که از طریق پدل شیفترهای قرار گرفته روی میله فرمان، تعویض دندههای نرم و به موقع را فراهم میآورد. گفتنی است، Evo با عرضه تجهیزات فراوان از جمله سیستم صوتی Rockford Fosgate و نمایشگر لمسی برای GPS خریداران را به هیجان میآورد.
بدیهی است، نقطه ضعفهایی نیز در این سدان جمع و جور وجود دارد که از جمله آنها میتوان به رانندگی خشک در خیابانهای شهری و موقعیت رانندگی نامناسب آن اشاره کرد. با نگاهی به کابین متوجه میشوید که طراحی داخلی لنسر قدیمی شده و استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک، برای خودرویی با این قیمت چندان مناسب به نظر نمیرسد. حذف صندلیهای Recaro از قسمت جلو، از دیگر نقطه ضعفهای مدل 2015 لنسر Evo محسوب میشود. صندوق عقب 198 لیتری این سدان جمع و جور، شاید بزرگترین ایراد این خودرو باشد؛ چراکه کارایی آن را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد. اصلیترین رقیب Evo، مدل 2015 سوبارو WRX STI است که مورد طراحی مجدد قرار گرفته و اگرچه از بسیاری جهات بر لنسر برتری دارد، اما نمیتوانید آن را با گیربکس اتوماتیک-دستی سفارش دهید. مدل 2015 فورد فوکوس ST نیز، خودروی دیگری است که با قیمت کمتر، کارایی بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد؛ اما همانند STI، این آمریکایی کوچک نیز فقط با گیربکس دستی عرضه میشود. اگر به دنبال خودرویی تمام چرخ محرک با طراحی داخلی مدرن و پیشرفته هستید، مدل 2015 فولکسواگن گلف R بهترین پیشنهاد برای شما است. با وجود تمام این تفاسیر، مدل 2015 میتسوبیشی لنسر Evolution برای آن دسته از افرادی که خواهان سرعت و هندلینگ عالی هستند، انتخاب بسیار خوبی است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
میتسوبیشی لنسر Evolution مدل 2015 یک سدان جمع و جور با عملکردی بسیار عالی است که در دو تیپ GSR و MR عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ GSR عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، چراغهای مهشکن، آینههای جانبی مجهز به گرمکن، کنترل آب و هوای اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان با قابلیت بالا و پایین شدن مجهز به روکش چرمی، سیستم Fuse میتسوبیشی با امکان کنترل صوتی و اتصال تلفنهمراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 6.1 اینچی، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با قابلیت پخش CD، رادیو HD، ورودی صوتی کمکی، رابط iPod/USB و رادیو ماهوارهای.
در تیپ MR تجهیزاتی چون رینگهای آلومینیوم فشرده BBS، روتورهای دو تکه برای ترمزهای جلو، سیستم تعلیق پیشرفته، چراغهای جلوی زنون، برف پاککنهای اتوماتیک، تزئینات بدنه متفاوت، دسترسی و استارت بدون کلید، سیستم صوتی Rockford Fosgate با نه بلندگو، آینه الکتروکرومیک و کنسول مرکزی پیشرفته نیز، به صورت استاندارد وجود دارند.
با سفارش پکیج Sight and Sound برای تیپ GSR میتوانید از تجهیزاتی چون چراغهای جلوی زنون، دسترسی و استارت بدون کلید، و سیستم صوتی Rockford Fosgate بهرهمند شوید. با سفارش پکیج Premium برای تیپ GSR، امکان استفاده از تجهیزاتی چون سانروف، تودوزی چرم، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و عایق صوتی اضافی در کنار تجهیزات پکیج Sight and Sound package فراهم میشود.
ورودی هوای جانبی، تزئینات اضافی برای قسمت عقب و بادشکن از جمله تجهیزاتی هستند که با سفارش پکیج Exterior بر روی تیپ GSR نصب میشوند. پکیج Touring نیز، تجهیزاتی چون سانروف، تودوزی چرم، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن و عایق صوتی اضافی را به لنسر MR میافزاید. گفتنی است، سیستم GPS به همراه نمایشگر لمسی 7 اینچی و سنسورهای پارک عقب در هر دو تیپ به صورت مجزا عرضه میشوند.
قدرت و عملکرد موتور
هر دو تیپ میتسوبیشی لنسر Evolution مدل 2015 با یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری مجهز به توربوشارژر و با قدرتی معادل 291 اسببخار و گشتاوری در حدود 407 نیوتنمتر به پیش میروند. شایان ذکر است، تیپ GSR فقط با گیربکس پنج سرعته دستی و تیپ MR با گیربکس شش سرعته دوکلاچه اتوماتیک-دستی میتسوبیشی مجهز به پدل شیفتر عرضه میشوند. همانطور که پیش از این گفته شد، این سدان جمع و جور با سیستم چهار چرخ محرک در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد. در ارزیابیهای صورت گرفته، تیپ GSR موفق شد طی 4.4 ثانیه و تیپ MR طی 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابند که بسیار قابل توجه میباشد. سازمان EPA مصرف سوخت این خودرو را برای هر دو تیپ GSR و MR حدود 14.41 لیتر در سیکل ترکیبی و 16.10 لیتر در شهر عنوان کرده است؛ گفتنی است، مصرف سوخت تیپ GSR در بزرگراه حدود 11.90 لیتر و تیپ MR حدود 12.44 لیتر تخمین زده شده است.
ایمنی
خودروساز ژاپنی با استفاده از ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای صندلیهای جلو و پردهای و زانویی برای راننده، ایمنی مدل 2015 میتسوبیشی لنسر Evolution را فراهم آورده است. سنسورهای پارک عقب نیز، به صورت سفارشی عرضه میشوند. در تست ترمز انجام شده، لنسر Evolution موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 34 متر متوقف شود که اگرچه عدد قابل توجهی است، اما برای چنین خودرویی چندان رضایتبخش نیست. در تست تصادف صورت گرفته، میتسوبیشی لنسر معمولی که Evolution بر پایه آن بنا شده است، موفق به کسب چهار ستاره ایمنی در مجموع، چهار ستاره برای برخورد از جلو و چهار ستاره برای برخورد از بغل شد. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، به این سدان ژاپنی از نظر برخورد از جلو، بغل و مقاومت سقف رتبه "خوب" را اعطا کرده است. طراحی صندلیها و پشت سریها نیز، از نظر محافظت از گردن در هنگام برخورد از عقب، رتبه "خوب" را از آن خود کرده است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
طراحی داخلی Evo در مقایسه با طراحی تهاجمی بدنه آن، بیروح و کسل کننده است. پدالهای آلومینیومی، صفحه کیلومتر پر زرق و برق و غربیلک فرمان جدید، تنها تفاوتهای این مدل با مدلهای معمولی لنسر میباشند. پیش از این صندلیهای Recaro که راحتی و آسایش بینظیری را برای سرنشینان به ارمغان میآوردند نیز، در این فهرست وجود داشتند؛ اما کمپانی سازنده در آخرین سال تولید Evo این صندلیها را از سدان کوچک خود حذف کرده است.
شاید تنها مزیت این مدل نسبت به مدلهای قبلی، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده باشد که البته باز هم به دلیل تلسکوپی نبودن فرمان، موقعیت رانندگی مناسبی برای برخی افراد فراهم نمیآورد. در خصوص مواد مورد استفاده داخل کابین باید بگوییم که بیشتر آنها همانند مدلهای معمولی لنسر میباشند و کیفیت آنها حتی از حد متوسط خودروهای اقتصادی نیز، پایینتر بوده و هرگز برازنده خودرویی در این محدوده قیمتی نیستند. با این وجود، پنلهای دربها از کیفیت خوبی برخوردارند و چیدمان خوب دکمهها و ادوات نیز، کار با آنها را آسان و راحت ساخته است؛ کنترلهای سیستم صوتی Fuse نیز، استفاده از سیستم صوتی و GPS را لذتبخش ساختهاند.
برخلاف مدلهای معمولی، صندلی عقب Evo تا نمیشود و محفظه باتری و مخزن مایع شیشهشور، به منظور توزیع بهتر وزن، به صندوق عقب منتقل شدهاند که همین امر، حجم مخزن را به 198 لیتر کاهش میدهد که عملا آن را بدون استفاده میسازد. در صورت سفارش سیستم صوتی Rockford Fosgate، سابووفر این سیستم نیز، حجم صندوق را بیش از پیش کاهش میدهد.
تجربه رانندگی
میتسوبیشی لنسر Evolution مدل 2015 خودرویی اسپرت در لباس یک سدان جمع و جور است. سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته آن نیز، کشش خوبی در شرایط مختلف به Evo میبخشد. عملکرد فرمان بسیار خوب بوده و رضایت رانندگان را جلب میکند. توربوشارژر این ژاپنی نیز، در کوتاهترین زمان ممکن و به محض فشردن پدال گاز، دور موتور را به حداکثر میرساند. به دلیل رانندگی سفت و خشک، استفاده از این خودرو برای کاربردهای روزمره کمی آزاردهنده میباشد؛ در تیپ MR و به دلیل وجود سیستم تعلیق اسپرت تر، این موضوع بیشتر به چشم میخورد. با این وجود، گیربکس اتوماتیک-دستی MR استفاده از آن را در مناطق پر ترافیک آسانتر میسازد. در مجموع میتوان گفت، بدون توجه به تیپ انتخابی، لنسر Evo خودرویی با عملکرد فوقالعاده است و در این محدوده قیمتی کمتر خودرویی میتواند با آن به رقابت بپردازد.