هر وقت حرف از سوپر موتورسیکلت های اسپرت به میان می آید، کمپانی کاوازاکی نیز در آنجا عرض اندام می کند. محصولات این کمپانی از عملکرد بالایی برخوردار هستند و مجهز به آخرین تکنولوژی های روز دنیا می باشند که کاوازاکی ZZR 1400 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدنه یک تکه آلومینیومی و مقاوم این موتورسیکلت که از نمونه بدنه های اصلاح شده نسل های قبلی می باشد، به گونه ای ساخته شده است تا با موتور جدید سازگاری داشته باشد. کاوازاکی ZZR توسط موتور 6 سرعته 4 زمانه که نیرو را به چرخ های عقب منتقل می کند به حرکت در می آید. در این موتور سیکلت امکان انتخاب حداکثر یا حداقل قدرت برای جاده مورد نظر راننده امکان پذیر است.
طراحی
طراحی جدید کاوازاکی ZZR1400 به گونه ای است که شتاب و سواری بی نظیری را برای راننده خود فراهم می آورد و این مساله را مدیون موتور پرقدرت خود است که در مقایسه با مدل های قبلی از گشتاور بالاتری برخوردار است که شتاب آن را به مراتب افزایش داده می دهد؛ که همین مساله باعث شده است که رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سز بگذارد. در حالی که طرح کلی از نمونه های قبلی برداشت شده است، بدنه یک تکه آلومینیومی آن مخصوص این موتور تقویت شده طراحی شده است.
در نگاه اول ظاهر آن بدون تغییر به نظر می رسد در حالی که بیشتر از پنجاه درصد قسمت ها تغییر یافته اند. طراحی زیبا برای قسمت مهار موتور، تکمیل کننده قسمت باک و جلوی موتور است که با بالاترین کیفیت رنگ نقاشی شده. وجود دو قلاب در انتهای صندلی امکان بستن وسایل را فراهم آورده است. چراغ عقب نسبت به مدل های قبلی بزرگتر شده و از چراغ های LED در آن استفاده شده است. نوع طراحی بدنه این موتور سیکلت به گونه ای می باشد که از آیرودینامیک بالایی برخوردار است و باعث می شود از کاهش سرعت موتور در برابر باد جلوگیری کند.
قدرت موتور
امکان انتخاب قدرت مورد نیاز، یکی از آپشن های کارآمد در این مدل به حساب می آید که راننده بتواند بنا به نوع جاده از آن استفاده کند. انتخاب گزینه قدرت پایین خروجی موتور را نسبت به گزینه حداکثر قدرت به میزان 75 درصد و هم چنین مصرف سوخت را کاهش می دهد. (کاهش مصرف سوخت در هر دو آپشن بستگی به سرعت و دنده استفاده شده دارد).
بر اساس آزمایش های انجام شده و نظرات خریدارانی که از مدل های پیشین استفاده کرده اند، کمپانی کاوازاکی تغییراتی را در ECU این مدل انجام داد، که نتیجه آن بالارفتن عملکرد سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در جاده های ناهموار شده است. استفاده از چرخ های سبک تر نسبت به مدل های قبلی از دیگر تغییرات مفیدی است که این کمپانی در ساخت ZZR به کار گرفته است؛ به طوری که 360 گرم از وزن چرخ جلو و 1030 گرم از وزن چرخ عقب و در مجموع 1.39 کیلوگرم از وزن دو چرخ کم شده است. در این مدل از کمک فنر های سخت تر استفاده شده که مناسب موتور سیکلت اسپرت هستند.
عملکرد
عملکرد این موتور ارتقا یافته و همین مساله باعث افزایش گشتاور شده است و استفاده از چرخ زنجیر و زنجیر قوی تر باعث بالا رفتن شتاب این زیبای ژاپنی شده است. سیستم کنترل کشش کاوازاکی (Kawasaki Traction Control) ارائه شده برای ZZR1400 از دو سیستم کنترل کشش S-KTRC و KTRC استفاده می کند. انتخاب وضعیت رانندگی برای هر نوع جاده ای این اطمینان خاطر را برای راننده در هر جاده ای حتی جاده های لغزنده فراهم می آورد.
نظر نهایی
باک سوخت این سیکلت خارجی از حجم کافی برخوردار است و از درب محافظ برای قفل کردن آن استفاده شده است. صندلی پهن و نرم در نظر گرفته شده برای ZZR1400 راحتی بی نظیری را برای راننده و مسافر خود فراهم می آورد. در نهایت باید این مساله را اشاره کرد که کاوازاکی در این مدل توانسته نیاز همه سلیقه ها را برآورده کند.