آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اقبال : برای منم دعوت نامه دوم اومد . ماشین اصلی شاهین G بود ولی برای بار سوم تبدیل به GL اومد که همون GL ریختم . از نظر قیمت انگار 28 تومن از واریزی خردادی ها بیشتر میدی
j4 : سلام من j4 ثبت نام‌کردم ۴.۲۸ تحویل بوده هنوزم شاسی نشده جریان چیه
تارا اتو ۳۰ روزه : با همون قیمت ۱۱۰۰ فاکتور شده؟
سهند۶اردیبهشت : سلام خداروشکر امروز رفتم نمایندگی ماشین ما فاکتور شده پلاک هم شده گفتن یک هفته میاد تکمیل وجه ۶اردیبهشت بودم رنگ سفید
X5 سفید بهمن : چه جالب ماله شما فاکتور شده ماله من ۲۷ بهمن نوشتم هنوز هیچ خبری نیست و زنگ میزنی اپراتور هاشون میگن شهریور شاسی میشه لعنت به کرمان موتور و نونی که میخوره خون بشه تو گلو شون
تارا دستی : برادر مهدی از مشهد سلام قیمت 885096000 تومان
شاهین : قیمتا‌ ‌ میاد‌‌ پایین‌‌ ؟‌ یا‌ میره ‌ بالا‌ ؟ میگن‌ایران‌ خودرو‌ میاد‌ پایین‌
زمستان 03 : تا 27 اردیبهشت که فاکتور کنن بعد نوبت تکمیل 17 خرداد تا 7 تیر میشه این وسط اتومات و جی و پلاس فوق العاده و فوری و تکمیل وجه هم اگر تبدیل بزنن اولویت دارن
تارا اتومات ۳۰ روزه : بله فروش فوری بود
شاههیییییییین : شیما جان ما اردیبهشت 402 ثبت نام کردیم چجوری بچه 1سالش باید دوسال نیمه باشه احتمالا شما بچه بیار ماشین ثبت نام کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صفارزاده : بین اون خراب شده رو سرچ کن میفهمهی
کوییک اس27خرداد : با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان کوییک اس تکمیل وجه 27خرداد امروز فاکتور شد
سایپا دزد : سلام دروغ میگن من تکمیل وجحم 13 اسفنده هنوز خبری نیست
پروین : اون مبلغ سود تاخیره که میاد به حسابت البته 5 یا 6 ماه دیگه
دنا اپشنال : سلام ببخشید کارخانه ایران خودرو کجاست ماشین ها کجا تولید میشه ایران خودرو؟؟؟
حدیث : سلام ببخشید شما طرح تبدیل اومده براتون یا دعوتنامه دوگانه؟؟
کوییک gxl : واسه چند روز تاخیر چقدر دادن
حمید : برای شما چه رنگی بوده ؟
آریزو 5 : سلام دوستان این هفته کسی مجوز خروج برای آریزو 5 داشته؟
دنا 6 دنده رینگ فولادی،تبدیل : کی تبدیل کردی که امروز فاکتور شد؟؟