آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : من پذیرش ۸ آذر هستم فاکتور نشدم
محمدحسین : با سلام چرا برای ما که زمستان ۱۴۰۳شاهین درستی برنده شدیم بودیم پیامک نیومده ،آیا پیامک برای واریز می آد یا نه،،ممنون
J4مشکی گیلان : اونایی ک j4 ثبت نام کردن رو هنوز از خرداد شاسی نکردن. بعد میخوان به شما جایگزین j4 بدن؟؟ من بعید میدونم. ثبت نامی ۳۱ خرداد j4 تا این تاریخ حتی شاسی نشده. تازه دو دورم فروش گذاشته درحالیکه از شاسی هم خبری نیست. هدفشون جمع اوری نقدیتگی مردم بود. چند حالت داره. J4 های شاسی نشده رو بگن ماشین بالاتر میدیم و یه عده پول ندارن میرن کنار و بنفع شرکته. یه عدم پول میدن باز به نفع شرکته. اونایی طرح جایگزسن خوردن هم اگر j4 تحویل بدن با خسارت باز به نفع شرکته حتی با پرداخت سود تاخیر. چون سود تاخیر ۳ درصدی رو حالا حالا نمیدن. کلا همه اینا برنامه ریزی شده بود و قبلا هم تو نظرات قبل اینکه این طرحا بیاد گفتم. چون ذات حرام اینارو متوجه شده بودم. یه عدم میگن ۲۰۳۰ تماس بگیرین. ۲۰۳۰ تا زمانیکه طرح فروش شرکت تموم نشده تو اخبار اعلام نمیکنه. وقتی نقدینگی جمع اوری شد بعدا رسانه ای میکنه و یه اشغالو میاره برا عذرخواهی . اونا لاشی بودن این نمایندگی ها چرا از ناموسشونو بخاطر پول فروختن و حراج مردم کردن .خاک بر یرشون.
ali s3 : من هم تماس گرفتم، البته به سه تا از دوستانم هم گفتم که برام تماس گرفتن. گفتن ثبت میشه که گزارش تهیه بشه. در تلگرام هم در کانال اخرین خبر تهران اطلاع رسانی کردم و ادمین پیام رو گذاشت لطفا زیر بار طرح جایگزین نرید، اگر هم در قرارداد نوشته شده که شرکت میتونه طرح جایگزین بده، ابتدا از ما ۷۰۰ میلیون رو از طریق سایت گرفتن بعد از دو سه روز تماس گرفتن که رفتیم و قرارداد امضا کردیم
ماشین شاهین : سلام دوستان. سایپا بخاطر اینکه ثبت نامی خودروی شاهین بالا بود اومد یه سیاست انقباضی رو در پیش گرفت .درطول این یک سال با ارسال طرح های پیشنهادی شروع به سر شکن کردن آمار کرد و ظرفیت تعهدی خودش رو کم کرد وبارسیدن موعد تحویل این طرح پیش فروش رو گذاشت و برای خودش زمان خریدو این زمان اضافه شده از چند جهت به کمکش میاد۱ـخروج از بار تعهد۲ـاستفاده از منابع بلوکه شده مردم۳ـافزایش قیمت واگذاری خودرو ۴ـ ایجاد کشش برای بازار به مدت چند سال ۵ـفرصت دپو خودرو برای افزایش قیمت و چندین موارد دیگر. حالا جدای از این حرفها باتوجه به سرشکن کردن قابل توجه ظرفیت زمستان ۱۴۰۳ احتمال اینکه برای مابقی افرادی که پیامک نیومده هنوز فراخوان فروش فوری بفرسته بالا هست .
بهرام : این سایپاست که دروغ میگه زمان نشان خواهد داد که کی دروغ میگه تا پایان آذر نیز منتظر میمونیم.
روزگار : باسلام .شرکت فرقون سازی سایپا خیر نبینید خداوند نیستو نابودتون کنه پس که میخاید واسه ما پیامک بفرستیدشما که نزولتون رو هم کشیدیت روش دیگه چی میخایید .
شاهین زمستان ۱۴۰۳ : دوستان منم مثل خیلی از این دوستان که پست گذاشتن بسرم اومده فروش فوق العاده شاهین با اولویت زمستان بودم پیامک اومد ماشین فروختم طلا فروختم در آخرین لحظات وام جور کردم خلاصه پوله جور شد اما متاسفانه روز یکشنبه بقول خودشان ظرفیت تمام شد و نتونستم پولو واریز کنم تکلیف چیه دوستان بعد از دوسال انتظار به همین راحتی بسوزه وما هم کاری نکنیم خواهشاً اگر شرایطتان مثل منه اعتراض کنیم و مستقیم بریم شرکت سایپا ویا وکیل بگیریم که حقمونه از این شرکت سایپا بگیریم
کی گفته؟ : از نمایندگی سایپا پرسیدم گفت تو همین هفته به گروه بعدی پامک ارسال میشه تحویلشونم بعد از شهریوره
محمد : برا منم هنوز پیامکی نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : برقی توی بازار اصلا مشتری نداره با سیمی حدود 30 تومن اختلاف داره
علی : اینا مشکی بودن
رانا : نه دیگه حمل شده.امروز بهت زنگ میزنن بری واسه تحویل
ابولفضل‌ابراهیم : سلام‌دوستان‌وقتی‌‌حمل‌خودروسبزمیشه‌وروی‌تحویل‌نمایندگی‌میچرخه‌ایا‌ماشین‌حمل شده‌یامخوان‌تازه‌‌باربزنن؟دوستانی‌که‌تحویل‌گرفتن‌یه‌راهنمایی‌بکنن
عامری : سلام من دنا 5دنده تحویل پاییز واریز اول 14آبان انجام دادم پیش فروش کسی میدونه پیامک دوم کی میاد؟ تحویل 9 اسفند هستم وچقد باید واریز کنم
حمید : یه سوال داشتم هر فرد حداکثر دو تا پلاک توی حسابش از آخرین زمانی که تعویض پلاک داشته هست اگر دوتا پلاک باشه دیگه پلاک جدید نمیدن بهش بعد مثل پلاک شهرستان باشه اونو تهران چاپ میکنند یا از شهرستان باید بفرستند
X55 سعید : من وام واریز شد 20 آذر بیمه و پلاک هم شده و ارسال مدارک سبز شده فقط تحویل قرمز است بانک صادرات تحویل 25 اسفند ولی حس میکنم زودتر ماشین بذن با این توضیحات نمایندگی هم زنگ زدم گفتن تحویل برج 11 بارگیری شده کسی خبری داره از x55 ??
رمضانی کرمانساه : سلام دوستان کسی نمی دونه دی ماه سمندسورن دوگانسوز کی فاکتور می شه اول 6 دی بود که تغیر خورد 30 دی
محمد : باسلام 207 پانا دنده تا کدوم تاریخ فاکتور شده ؟ کسی میدونه ؟ رنگ سفید ، من 17 مهر واریز کردم هنوز خبری نیست
حسن : سلام برو توی میزخدمت قسمت اسنادخودرو زده که پلاک نصب شده