اگر می خواهید در هوای باز از مناظر طبیعی نهایت لذت را ببرید، این دو خودروی سر سخت آمریکایی را به شما پیشنهاد می کنیم. این دو خودرو علاوه بر ظاهر سخت و قوی، طراحی زیبایی دارند و هنوز هم بهترین ها در بازار خودروهای شاسی بلند هستند. اما این ها تنها شباهت های میان این دو خودرو است. مدل هامر H3 آلفا دارای تودوزی چرم و امکانات الکترونیکی بسیاری است و از موتور هشت سیلندر 5,3 لیتری بهره می برد که جایگزین موتور پنج سیلندری مدل پایه هامر است. قیمت هامر H3 آلفا 9,710 دلار بیشتر از جیپ رنگلر است و با سیستم مسیریاب ماهواره ای به ارزش 1,720 دلار و دوربین دنده غقب به قیمت 850 دلار و یدک کش 390 دلاری به قیمت نسبتاً بالای 47,860 دلار می رسد.
1Car.irرنگلر چهاردر سال 2007 به مجموعه جیب اضافه شد و باعث امیدواری طرفداران جیپ شد. قیمت این مدل از 30,195 دلار شروع می شود، جیپ دارای دو دیفرانسیل جلو و عقب قفل شونده، دنده کمکی، کلیدی برای قطع کردن ستون ضد واژگونی برای حفظ تعادل بیشتر، شاسی و سنگ شکن 81 سانتی متری است. به جز 1,275 دلار برای مسیریاب ماهواره ای و سیستم های صوتی تصویری، 825 دلار برای تراسپاندر اتوماتیک، 695 دلار برای سان روف سه قسمتی و 225 دلار برای رنگ مرواریدی و 50 دلار برای حالت حصیری کف است. مجموع این هزینه ها 33,265 دلار می شود. قیمت هامر 5 سیلندری H3 از 31,340 دلار شروع می شود که قیمتی نزدیک به رنگلر دارد.
1Car توانایی کنترل و رانندگی با هامر 2,5 تنی تجربه ای لذت بخش است که این تجربه رانندگی را مدیون موتور هشت سیلندر آن هستیم. این موتور، قدرت کافی برای یدک کشیدن 2,720 کیلوگرم را دارد درحالی که جیپ تنها قدرت یدک کشیدن 1,590 کیلوگرم را دارد. هامر تنها در 8.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد و برای رسیدن به این سرعت نیاز به غرش کمی دارد. در جاده های آسفالته هامر در بین ترافیک جاده به سرعت روبه جلو می رود و راحتر به بالاترین سرعت می رسد و با وجود فضای کمتر برای موتور، نسبت به جیپ با غرش بیشترِی قدرت نمایی می کند.
در ارتفاعات برای جلوگیری از تکان شدید خودرو بر اثر حرکت بر روی موانع موجود در مسیر، هامر H3 نیاز به کنترل فرمان دقیقی دارد. هامر به میزان تقریبا سه سانتیمر از پهنای بیشتری در مقایسه با جیپ برخوردار بوده و داخل ماشین نیز مثل یک غار است، در روز درون خودرو همانند شب تاریک است. زمانی که دوربین های کمکی از کناره های آینه عقب بیرون می آیند مشکل دو چندان می شود، چراکه آینه عقب به خودی خود مانع بزرگی است و دید جلو را کم می کند. برخلاف جیپ، هامر همیشه در حالت محرکه دو دیفرانسیله قرار دارد و هیچ وقت درهنگام گرفتن کلاچ مشکل ساز نمی شود.
|
|
بدون شک کویر نشینان، از داشتن سیستم تهویه هوای هامر 2,277 کیلوگرمی بسیار خوشحال می شوند. طراحی داخلی ژنرال هامر با چرم مشکی و لبه های خاکستری و استفاده از چوب صنوبر به همراه روکش پلاستیکی با درخشانی کم و استفاده هنرمندانه از فلز در طراحی، به آن زیبایی خاص داده است. صندلی عقب هامر فضای نسبتاً کمی را برای سرنشین فراهم کرده اما این فضا نسبت به صندلی عقب جیپ بسیار مناسب است. هامر راحتی را برای شما چنان فراهم کرده که انسان متمدن به خود ندیده، اما از طرفی همانند قاطر وسیله پر هزینه ای برای حمل و نقل است.
جیپ با وزنی معادل 2,077 کیلوگرم در این مقایسه بسیار سبک وزن تر است. ارتفاع بیشتر سقف جیپ و طراحی داخلی فشرده تر، فضای بیشتری نسبت به هامر برای سرنشینان و تعویض دنده فراهم کرده است. علاوه براین، صندلی بدساختِ عقب را، به راحتی با یک حرکت می توان تا کرد. دکمه های دیفرانسیل جلو و عقب قفل شونده در جیپ شانس گیرگردن خودرو را تقریبا به صفر رسانده است ( هامر برای در چرخش نگه داشتن چرخ ها از سیستم الکترونیکی بهره می برد). موتور شش سیلندر خورجینی جیپ علاقه ای به عجله کردن ندارد. برای رقابت با سرعت هامر می توان پدال گاز جیپ را بیشتر به پایین فشار داد، اما 11.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد و 400 متر را در 18.3 ثانیه طی می کند.
برای بهره بردن از عناصر طبیعی می توانید سان روف را بدون نیاز به وسیله خاصی باز کنید، اما ترجیحاً برای جلوگیری از کمتر شدن احتمالی فضای داخل خودرو از باز کردن این سان روف سه تکه ای صرف نظر کنید. ولی جیپ سواران واقعی می توانند شیشه ها را پایین داده و درها را از جا در بیاورند. هر دوی این خودروها درهای عقبی لولایی دارند، اما جیپ یک تایر یدکی متصل به در عقب نیز دارد، البته نبود یک میله یا پیستون برای راحت تر باز کردن تایر یدک و یا نیمه باز نگه داشتن آن هم مشکل ساز است. پیشنهاد می کنیم که کودکان را با فاصله از این قسمت نگه دارید. فاصله بین محور عقب و جلوی رنگلر در مقایسه با آلفا 10 سانتیمتر بیشتر است، اما در کل طول جیب 34 سانتیمتر از هامر کمتر است. در تقابل با سنگ ها و گذز از رود ها جیپ تعادل بهتری به نسبت هامر دارد، اما حرکت جیپ مثل سینه خیز رفتن، آهسته است. در کل هر دو خودرو مزیت های خاص خود را دارند.
اگر بخواهیم بین این دو یکی را انتخاب کنیم، شاید انتخاب جیپ رنگلر کاری معمول باشد. اما پلاستیک های سخت سرکش به کار رفته در طراحی داخلی آن کمی خشن هستند. در سمت راننده طرحی مربعی شکل و لبه های تیزی دارند و هر بار که قصد خارج شدن از خودرو را دارید زانویتان با آن برخورد می کند، درنتیجه با هر بار ضربه خوردنِ کاسه زانویتان با در رنگلر از عصبانیت دندان هایتان را محکم به هم فشار می دهید. هامر و جیپ هردو مناسب مسیرهای خارج از شهر هستند. اگرچه جیپ رنگلر از نظر امکانات کمبودهایی دارد اما این کمبود ها را با انعطاف پذیری و قیمت مناسب تر جبران می کند. در 1Car می توانید، َمقایسه دو مدل جدید شرکت های هامر و جیپ را ببینید. شما کدام برند را ترجیح می دهید؟ به نظر شما در کل کدامیک انتخاب بهتری است؟