دوج Viper مدل 2015 به موتوری قویتر و کم مصرفتر مجهز شده و گیربکس شش سرعته آن نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. دوربین دید عقب، کیسه هوا و سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 12 بلندگو نیز جزو تجهیزات استاندارد به شمار میروند. از رقبای اصلی این خودرو ی اسپرت و سریع میتوان از شورولت کوروت Z06 نام برد که از موتوری قوی بهره میبرد، ولی در مجموع میتوان گفت خودرو قابل اعتمادتری است. نیسان GT-R و پورشه 911 از رقبایی هستند که قیمت بالاتری دارند ولی سریعترند و رانندگی با آنها آسانتر است. بر خلاف دوج Viper، همگی این رقبا میتوانند به گیربکس اتوماتیک و یا برای رانندگانی که دوست دارند با کلاچ کار کنند به گیربکس دو وضعیته مجهز شوند. با این حال، دوج Viper از چنان شخصیت مقتدر و تواناییهای بالا در جاده برخوردار است که به جرأت میتوان گفت هنوز برگ برنده را در دست دارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
دوج Viper مدل 2015 یک خودرو اسپرت دو نفره است که در چهار تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ SRT، تیپ GT، تیپ GTC و تیپ GTS. تجهیزات تیپ پایه SRT عبارتند از: رینگهای 18 اینچی در جلو، رینگهای 19 اینچی در جلو، تایرهای تابستانی، چراغهای اتوماتیک زنون، چراغهای LED مخصوص رانندگی در روز، چراغ ترمزهای LED، دسترسی بدون کلید، کروز کنترل، روکش پارچهای، روکش چرمی غربیلک فرمان، غربیلک فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، آینه الکتروکرومیک و کنترل آب و هوای اتوماتیک. چنانچه پکیج Technology را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند. نمایشگر لمسی 8.4 اینچی به همراه سیستم Uconnect، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، کنترلگر صوتی GPS، سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 12 بلندگو، رادیو HD، درگاه USB و کارتخوان SD. تیپ GT از ظاهری متفاوت در جلو و عقب برخوردار است و از این تجهیزات بهره میبرد: تزینات خاص روی کاپوت، کمک فنرهایی با قابلیت تنظیم توسط راننده، ترمز برمبو به همراه دیسکهای دو تکه سوراخدار و کالیپرهای قرمز، کنترل پایداری الکترونیکی با پنج حالت، صندلی برقی راننده با قابلیت حرکت در شش جهت و کابین منحصر به فرد به همراه روکش چرم و جیر منحصر به فرد.
تجهیزات تیپ GTC شبیه تجهیزات تیپ GT است ولی چندین پکیج مختلف برای آن ارائه میشود. تجهیزات تیپ GTS عبارتند از: طراحی منحصر به فرد رینگها، روکش تمام چرم به همراه دوختی متفاوت، تزیینات جیر بر روی روکش داخلی سقف و صندلیها، صندلی برقی شاگرد و سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 18 بلندگو و صدای فراگیر. چنانچه پکیج TA1.0 را خریداری کنید این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: سیستم تعلیق تطبیقی، بادشکن فیبر کربنی در عقب، زیر سپر فیبر کربنی در جلو، کالیپرهای سیاه رنگ و تایرهای Pirelli. پکیج TA2.0 دارای همه تجهیزات تیپ TA1.0 است و این موارد را نیز به آنها اضافه میکند: تزیینات منحصر به فرد روی بدنه، استرس بار موتور و بادشکن بزرگتر در عقب. تجهیزاتی که به صورت تکی برای تیپ GTC قابل خریداری هستند عبارتند از: تجهیزات تیپهای TA1.0 و TA2.0، بادشکنهای فیبر کربنی در جلو و عقب. پکیجهای Sport و Laguna مربوط به کابین داخلی هستند و روکش سقفهایی از جنس جیر مرغوب و تزیینات چرمی زیبا بر روی سطوح مختلف را در اختیار خریداران قرار میدهند.
قدرت و عملکرد موتور
تأمین نیروی پیشران دوج Viper مدل 2015 بر عهده یک موتور 10 سیلندر 8.4 لیتری گذاشته شده که قادر است 645 اسببخار نیرو و حدود 813 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیرو و گشتاور تولید شده توسط این موتور قوی از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود. در تست سرعت، دوج Viper توانست ظرف فقط 3.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی 18.25 لیتر (22.81لیتر در شهر و 13.03 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است، واضح است که موتوری با این قدرت نمیتواند کم مصرف باشد.
ایمنی
تجهیزات ایمنی دوج Viper مدل 2015 عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای جلو، کیسه هوای جانبی و دوربین دید عقب. سیستم Uconnect نیز به صورت استاندارد عرضه میشود که شامل امداد جادهای و هشدار برخورد است. تیپهای GT، GTC و GTS به صورت استاندارد از یک سیستم کنترل پایداری پیچیده بهره میبرند که دارای پنج حالت است. در تست ترمز، دوج Viper تیپ GTS توانست پس از پیمودن 30.78 متر به حالت توقف در بیاید که برای یک خودرو اسپرت عالی است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
دوج Viper مدل 2015 یک خودرو اسپرت ناب و تمام عیار است ولی زیاد راحت نیست و کابین داخلی نیز گویای این است. به طور قطع، تزیینات چرمی زیبایی روی سطوح مختلف به چشم میخورند، ولی سرنشینان داخل آن از جای کمی برخوردارند و این حس به راننده دست میدهد که یک خودرو مسابقهای را میراند و نه خودرویی که برای رفت و آمد در خیابان طراحی و تولید شده است. با این حال، چیدمان کابین داخلی مرتب و بجا هستند و از مواد اولیه با کیفیتی ساخته شدهاند، پنل ابزار دیجیتال نیز قابل تنظیم و خواناست. چیدمان دکمههای کنترلی منطقی است و استفاده از آنها آسان است.
|
|
گفتنی است رانندههای قد بلند روی صندلی جا میشوند ولی مجبور خواهند بود صندلی را آن قدر به عقب ببرند که دیدشان دچار مشکل خواهد شد ولی رانندگان متوسط مشکلی نخواهند داشت. صندلیها از بالشتکهای جانبی بزرگی برخوردارند تا سرنشینان را از تکانهای جانبی محافظت کنند. محفظههای بار در داخل کابین کم هستند و فقط چند محفظه و پاکت کوچک به چشم میخورند. با این حال، صندوق عقب بسیار بزرگ است و گنجایش آن به 0.41 متر مکعب میرسد. این فضا با ظرفیت صندوق عقب شورولت کوروت کوپه برابری میکند و تقریباً دو برابر ظرفیت صندوق عقب نیسان GT-R است.
تجربه رانندگی
صرفنظر از این که چقدر تجربه رانندگی داشته باشید، بهتر است بدانید دوج Viper مدل 2015 یکی از آن خودروهایی است که سزاوار احترام است. این خودرو، خودرویی همه کاره است که روح خودروهای مسابقهای در آن دمیده شده و از نظر تواناییهایش در زمینه رانندگی روزمره، بسیاری از رقبا را کنار میزند، البته تنها ایرادیهایی که میتوان از آن گرفت این است که بالشتکهای بزرگ جانبی صندلیها گاهی به آرنج راننده برخورد میکنند، پدالها بیش از حد به هم نزدیک هستند و راننده هنگام استفاده از آنها باید زیاد دقت بکند. در آخر هم باید گفت هنگام سوار و پیاده شدن باید مراقب لولههای اگزوز جانبی باشید چون ممکن است به حدی داغ بشوند که پاهایتان را بسوزانند. هنگام گشت و گذار در شهر، سواری خشک است و تقریباً همه دستاندازها را حس خواهید کرد. اگر حالت Race را برای سیستم تعلیق انتخاب کنید، حتی روی جادههای بسیار هموار نیز کابین تکان خواهد داشت. با این حال، جاذبه اصلی دوج Viper، موتور حجیم و 10 سیلندر و تواناییهای مربوط به آن است. این موتور حتی هنگامی که درجا کار میکند آوایی دلنشین و گوشنواز برخوردار است که وقتی پدال را بفشارید به غرشی وحشیانه تبدیل میشود.