هر کسی در شهرهای بزرگ زندگی میکند، با کمبود شدید جای پارک روبرو است، و به همین دلیل است که اسمارت Fortwo مدل 2015 تا این اندازه محبوبیت به دست آورده است. طول این خودرو 2.74 متر است و به راننده اجازه میدهد آن را در هر فضای پارک کوچکی جا بدهد. اگر بخواهیم به نقاط ضعف این خودرو اشاره کنیم باید گفت تعویض دنده با تأخیر صورت میگیرد، البته این مورد بیشتر در مدلهای مجهز به موتور دیزل و گیربکس دو وضعیتی به چشم میخورد و این مشکل در مدل Fortwo Electric Drive به علت وجود موتور تمام برقی مشاهده نمیشود. گذشته از این حرفها، باید گفت همه مدلهای اسمارت Fortwo کیفیت سواری خوبی ندارند، صدای زیادی وارد کابین میشود و در جادههای پر پیچ و خم تعادل و پایداری چنگی به دل نمیزند. این عوامل دست به دست هم میدهند تا این خودرو برای سفرهای جادهای طولانی مناسب نباشد.
شتاب کم نیز یکی دیگر از نقاط ضعف محسوب میشود. با در نظر گرفتن این نقاط ضعف، میتوان به خریداران این خودرو توصیه کرد به رقبا نیز نگاهی بیندازند. اگر اندازه کوچک و جمع و جور برایتان اهمیت دارد، بهتر است سایون iQ را ببینید. کسانی هم که مصرف کم برایشان مهم است میتوانند تویوتا پریوس C را بررسی کنند. گزینههایی مانند شورولت Sonic، فورد Fiesta و هوندا Fit نیز خودروهای کوچکی هستند که سواری بسیار خوبی دارند و به نسبت پولی که بابت آنها میپردازید، امکانات خوبی در اختیارتان قرار میدهند. در نهایت هم اگر آلایندگی کم برایتان در اولویت قرار دارد، فیات 500e مدل 2015 کم مصرف است، از شتاب خوبی برخوردار است و روی جاده نسبت به اسمارت Electric Drive از عملکرد بهتری برخوردار است. خبر خوش این است که کمپانی اسمارت تصمیم گرفته است یک مدل کاملاً جدید از اسمارت Fortwo به بازار عرضه کند که اندکی بزرگتر و کمی راحتتر است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
اسمارت Fortwo مدل 2015 در دو مدل کروک و کوپه به بازار عرضه میشود. مدل کوپه دارای دو تیپ Pure (تیپ پایه) و تیپ مجهزتر Passion است. مدل کروک که از سقف نرم برقی به همراه قسمتی سانروف مانند در جلو بهره میبرد، ولی فقط در تیپ Passion در اختیار مشتریان قرار میگیرد. مدل اسمارت Fortwo Electric Drive نیز در دو مدل کوپه و کروک روانه بازار میشود و فقط یک تیپ دارد.
تجهیزات تیپ پایه Pure عبارتند از: رینگهای 15 اینچی، پنل سقف، دسترسی بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک، روکش پارچهای، صندلی تاشوی شاگرد، بالابر دستی شیشهها، قفل مرکزی و روکش چرمی غربیلک فرمان. تجهیزات تیپ مجهزتر Passion عبارتند از: رینگهای 15 اینچی، چراغها و برف پاک کن اتوماتیک، شیشههای برقی، غربیلک فرمان سه پرهای به همراه پدل شیفتر، تکیهگاه دست برای راننده و سیستم صوتی مجهز به دو بلندگو و درگاه USB. مدل اسمارت Fortwo Electric Drive بیشتر تجهیزات تیپ Passion را دارد و غربیلک فرمان برقی را نیز به آنها اضافه میکند. اگر پکیج Cruise Control را خریداری کنید، کروز کنترل و کامپیوتر سفری در اختیارتان قرار میگیرند، در عوض پدل شیفترها حذف میشوند.
پکیج Comfort که برای تیپ Passion کوپه و کروک به فروش میرسد، دارای این تجهیزات است: غربیلک فرمان برقی، روکش چرمی، گرمکن صندلیها و روکش بار. پکیج Style که فقط برای تیپ Passion به فروش میرسد، شامل این تجهیزات است: رینگهای 15 اینچی Brabus، چراغهای LED رانندگی در روز، نورپردازی فراگیر داخل کابین و ابزارهای دیگری بر روی داشبورد. پکیج مشابهی نیز برای اسمارت Fortwo Electric Drive عرضه میشود که روی بدنه داخلی و خارجی قطعاتی تزیینی به رنگ سبز و سفید اضافه میکند. در آخر هم پکیج Technology قرار دارد که دربردارنده این تجهیزات است: GPS و یک سیتم صوتی مجهز به هفت بلندگو با صدای فراگیر. تجهیزاتی که به صورت تکی به فروش میرسند عبارتند از: چراغ مهشکن، چراغهای LED رانندگی در روز و آمپرهای بالای داشبورد.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران تیپهای Pure و Passion را یک موتور سه سیلندر 1 لیتری تأمین میکند که در عقب قرار گرفته و قادر است 70 اسببخار نیرو و حدود 92 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیرویی که توسط این موتور تولید میگرد از طریق یک گیربکس پنج سرعته تیپترونیک به چرخهای عقب منتقل میشود. در تست سرعت، اسمارت Fortwo موفق شد ظرف 14.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که زمان نسبتاً زیادی محسوب میشود. حداکثر سرعت این خودرو کوچک نیز به 144 کیلومتر بر ساعت رسید. ظرفیت باک فقط 30 لیتر است که وقتی میزان مصرف سوخت را در نظر بگیرید، معقولانه به نظر میرسد. گفتنی است مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی 7.60 لیتر (8.05 در شهر و 7.20 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. بهتر است بدانید موتور این خودرو فقط بنزین سوپر میسوزاند که قدری گران قیمت است. نیروی پیشران اسمارت Fortwo Electric Drive را یک موتور الکتریکی 55 کیلوواتی و یک باتری لیتیوم-یونی 17.6 کیلوواتی تأمین میکنند. نیروی تولید شده 47 اسببخار است ولی اگر حالت Burst را فعال کنید، موتور الکتریکی میتواند برای مدتی کوتاه، نیرویی معادل با 74 اسببخار تولید کند. گفته میشود شتاب صفر تا صد این خودرو 11.5 ثانیه است، همچنین کمپانی اسمارت مدعی است شارژ کردن باتری با برق 240 ولت 6 ساعت طول میکشد که برای یک خودرو الکتریکی زمانی نسبتاً طولانی محسوب میشود. بنا به گفته سازمان محیط زیست آمریکا، اسمارت الکتریکی میتواند با یک بار شارژ باتری مسافتی معادل 109 کیلومتر را بپیماید و در هر صد کیلومتر فقط 32 کیلووات ساعت برق مصرف کند.
ایمنی
اسمارت Fortwo مدل 2015 به صورت استاندارد از این تجهیزات ایمنی بهره میبرد: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کنترل در سربالایی و سراشیبی، کیسه هوای جلو، کیسه هوای زانو، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پردهای (در مجموع 8 کیسه هوا). موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیبدیدگی از جلو، مقاومت طرفین و مقاومت سقف به این خودرو بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است. طراحی صندلیها و پشت سریها نیز رتبه "قابل قبول" را به خودشان اختصاص دادهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی داخلی اسمارت Fortwo بسیار ساده است. شیشههای برقی و حتی رادیو نیز جزو آپشنها محسوب میشوند. حتی تیپ مجهزتر Passion نیز در ازای دریافت پول بیشتر آپشنهای سادهای مانند فرمان برقی، کروز کنترل و کاور بار در اختیار مشتریان قرار میدهد. با این حال، فضای سرنشینان بزرگتر از آن چیزی است که انتظار میرود و نباید از روی ظاهر کوچک خودرو قضاوت کرد. شاید بخشی از این حس مدیون شیشه بزرگ جلو و پنل سقفی شفاف در کوپه تیپ Passion و سقف تاشوی کروک Passion است.
بدنه تخممرغی اسمارت Fortwo فضای سر و فضای پای بینظیری در اختیار سرنشینان میدهد، پشت صندلیها نیز فضای باری قرار دارد که گنجایش آن به 0.23 متر مکعب میرسد و چنانچه صندلی شاگرد خوابانده شود میتواند برای جا دادن اشیاء بزرگتر مناسب باشد. جالب است بدانید اسمارت Fortwo Electric Drive بر خلاف سایر خودروهای الکتریکی، از فضای بار کم نمیکند تا جای کافی برای باتری به دست بیاید، علت آن نیز این است که طراحان باتری را زیر کف خودرو جاسازی کردهاند.
تجربه رانندگی
وقتی پشت فرمان اسمارت Fortwo مدل 2015 بنشینید، همه چیز قدری عجیب به نظر میرسد. خودرویی که حتی از مینی کوپر هم کوچکتر است، دایره چرخش کمی دارد و به شما اجازه میدهد به راحتی از گره ترافیک خلاص بشوید و بتوانید آن را در هر جا پارک کوچکی پارک کنید. با این حال، هنگام حرکت در جاده، به خاطر فاصله کم بین محورها و سیستم تعلیق قرص و محکم، کیفیت سواری خشک است که البته کمی مفرح نیز هست. موتور استاندارد سه سیلندر و 70 اسببخاری در ترافیک آرام و روان عملمرد مناسبی از خودش نشان میدهد ولی هنگام حرکت در بزرگراه از نفس میافتد. نقطه ضعف دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که گیربکس تیپترونیک وقتی روی حالت تمام اتوماتیک قرار داشته باشد، کند تعویض دنده میکند و در مقایسه با حالت دستی، کمتر تهاجمی است.