واردکنندگان خودرو در نظام پولی اخلال ایجاد کرده‌اند

واردکنندگان خودرو در نظام پولی اخلال ایجاد کرده‌اند

 
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: عملکرد نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو به کشور در موارد متعددی برخلاف قوانین و بخشنامه‌های ابلاغ شده در این حوزه و نوعی اخلال در نظام مالی و پولی است.
فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: متاسفانه با وجود تخلفات عدیده نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو، مدیریت واردات این محصولات منحصر به این شرکتها شده است.
وی با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین تخلفات این شرکتها، فروش خودرو به صورت تحویل فوری با موعد تحویل طولانی است، خاطرنشان کرد: طبق قانون موعد ذکر شده برای تحویل خودرو شامل روزهای تعطیل نیز بوده و ملاک روز تقویمی و نه کاری است، اما این شرکتها روزهای تعطیل را با قید عباراتی همچون "روز کاری" از روزشمار موعد تحویل مستثنی می‌کنند، در حالیکه این کار غیرقانونی و برخلاف نص صریح قانون است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همچنین طبق قانون، فروش فوری و پیش‌فروش قطعی خودرو با قیمت علی‌الحساب غیر قانونی است اما نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو، در قراردادهای منعقده علی‌رغم دریافت وجه خودرو، قیمت قطعی را ذکر نکرده و آن‌را به روز تحویل موکول می‌کنند که این کار عملا راه را برای افزایش قیمت تا لحظه تحویل خودرو و احجاف در حق مشتری باز می‌گذارد.
زاوه با بیان اینکه طبق قانون جذب سرمایه‌گذار خارج از شبکه بانکی به صورت غیرسهام، غیر قانونی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان مورد نیاز برای واردات خودرو، از سفارش‌گذاری تا تحویل خودرو حداکثر بین سه تا چهار ماه است، برخی شرکتهای واردکننده خودرو با پیش‌فروش‌های طولانی مدت محصولات یا بسته‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت، اقدام به تامین سرمایه مورد نیاز برای سایر امور تجاری خود از جیب خریداران می‌کنند که این کار خلاف قانون تجارت است.
وی ادامه داد: درواقع سرمایه کسب و کار این شرکتها نه از منابع خودشان بلکه از جیب خریداران تامین می‌شود، با این حال با توجه به اینکه این شرکتها فاقد هرگونه مجوز از بانک مرکزی برای جذب سرمایه هستند، عملا کار آنها اختلال نظام پولی و بانکی است.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه هیچ نظارتی بر پیش‌فروش این شرکتها وجود ندارد؛ به‌گونه‌ای که برخی از آنها در حالی پیش‌فروش می‌کنند که به علت بدهی‌های سنگین به شبکه بانکی، مجاز به دریافت هیچ تسهیلاتی از آن نیستند و سرمایه و دارایی‌های آنها مطلقا کفاف وجوه دریافتی از مشتریان را نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این شرکتها در دفاتر کاری استیجاری مستقر هستند و در صورت عدم توانایی در اجرای تعهدات، مشتریان نمی‌توانند وجوه پرداختی را بازپس گیرند. مشارکت مالی عمومی منحصرا باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد و هرگونه قرارداد مشارکت عمومی یا فروش بیش از چهار ماه در خودروی وارداتی مشمول جذب سرمایه‌گذار بوده و نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی دارد. لازم است بانک مرکزی قبل از بروز بحرانهای جدی اقدام کرده و طرح نظارتی را اجرا کند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو موظف به صدور مجوز برای واردات خودرو ار سوی سایر واردکنندگان متفرقه و فروش خدمات گارانتی به آنها هستند؛ با این حال این نمایندگی‌ها با هدف حذف رقبا، شروطی غیر منطقی برای صدور این مجوز وضع کرده‌اند که برخلاف قانون است.
وی افزود: طبق قانون خودروی فروخته شده باید در زمان قید شده در قرارداد تحویل داده شود، ولی با این حال نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو در این حوزه مرتکب دو تخلف می‌شوند؛ یکی اینکه در مواردی زمان تحویل دقیق خودرو را قید نکرده و دیگر آنکه تقریبا در بیشتر موارد به موعد تحویل تعیین شده از سوی خود نیز پایبند نیستند.
زاوه با بیان اینکه طبق قانون، شرکت واردکننده خودرو موظف به تحویل خودرویی است که مجوز شماره‌گذاری داشته باشد، خاطرنشان کرد: با این حال در موارد عدیده‌ای نمایندگی‌های رسمی خودرویی را می‌فروشند که مجوز شماره‌گذاری ندارد و مشتری مدتها بعد از تحویل خودرو امکان شماره‌گذاری آن‌را ندارد و عملا خودروی خریداری شده بلااستفاده می‌ماند.
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردکننده , نظام پولی , صنعت , قانون






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
0

نظام پولی !! خندم میگیره !
04:36  1394/03/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد x5 : سلام دوستان من خرداد x5 ثبتنام کردم برای تحویل آذر پرداخت ۲ مرحله چندتا سوال داشتم اگه دوستان کسی اطلاعی داشته باشه ممنون میشم اول اینکه کسی میدونه تحویل آذر برا من زده پرداخت مرحله دومش حدودا کی میشه و دوم اینکه جدیدا کسی انصراف داده و میدونه چند روز بعد پولتو میدن
محمد x5 : سلام دوستان من خرداد x5 ثبتنام کردم برای تحویل آذر پرداخت ۲ مرحله چندتا سوال داشتم اگه دوستان کسی اطلاعی داشته باشه ممنون میشم اول اینکه کسی میدونه تحویل آذر برا من زده پرداخت مرحله دومش حدودا کی میشه و دوم اینکه جدیدا کسی انصراف داده و میدونه چند روز بعد پولتو میدن
سبحان : شاهین پلاس همچی دون ماشین صفرو میفروشی همچیش واریز شدس شما چیزی پرداخت نمیکنی ولی اگ یکبار سند بخوره باید همرو پرداخت کنی اون بخاطر اینه ک مالیات نقل و انتقال و پلاک و اینارو شرکت داده بعدشم شمایی ک تحویل بهمن بودی ۱۲ درصد هستش تحویل اسفند ۱۶ هستش بعدشم‌ من ۱۶ درصد حساب کردم میشد سیصدو خورده ای شما ک میگفتی ۲۶ درصد هستش چطوری بعد ۱۲ در۱د حساب میکنی میشه شیشصدو خورده ای😂
رضا : با سلام ظاهرا پول کم داشتن از من و شما گرفتن به گرفتاریها شون برسن وگرنه دلیلی نداره که خودرو ندن مگه میشه سایپا پول بگیره بگه قطعه ندارم یعنی از انبار خودت خبر نداری حالا بعد شش ماه یادت افتاده پولی که ما دادیم الان تو بازار میشد یک میلیاردو دویست
شاهین زمستان : من از دوستان خواهش میکنم چنانچه فاکتور میشن،لطفا اطلاع رسانی کنن
فیروز x5 : سلام تا اونجایی که میدونم در این مرحله شماره شاسی و شماره موتور در بیمه نامه نوشته میشه چون شرط صادر شدن پلاک داشتن بیمه شخص ثالثه
نانا : باسلام به نظرمن حتما تجمع کنیم اونایی که تهرانن و نزدیک تهران هرچندادم میتونن باخودشون ببرن الان بخاطر شرایط جنگ بهرحال دوس ندارن تجمع و اعتراض جایی رخ بده شاید اینکار جواب بده
شاهین زمستان۴۰۳ : حتما کسی تحویل نگرفته که اطلاع رسانی نشده
ایگل کرمان : من حواله از نمایندگی گرفتم تاریخ قرارداد 3بهمن هست هنوز فاکتور هم نشده جریان چیه ؟ شما که تا مرحله پلاک رفتین ثبت نام چه ماهی هستین ؟
A5معراج : برای من شاسی و پلاک شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذر : دوشنبه 10صبح جلوسایپاباپلاکارت خراسان جنوبیم
احمد : منم 31 ام تبدیل زدم ولی خبری نیس فک نکنم حقیقت باشه
پوریا : سلام الی ایکس33 یعنی شما نمایندگی بهت میگفت معلوم نیست بعد یهو گفت بیا ماشین امده؟
gxl : بله منم 28 اسفند تکمیل وجه کردم و هنوز زده در حال تخصیص زنگم که زدم میگن تا 27 اسفند فاکتور شده و در حال فاکتوره
پیش فروش 7اسفند✈️ : من هم در تجمع اعتراضی هستم امیدوارم دوستان همه بیان بهترین موقع هست صدامون رو برسونیم ب مدیران سایپا
مجید : سلام من 16خردادهستم امروز فاکتور شد رنگ مشکی سقف شیشه
احمد : بله منم هرچقد نگاه پیاما میکنم خبری نیست GXLفاکنور نشده سال جدید نکنه تولید متوقف شده باشه
مجید مشهد : از روزی که فاکتور میشی تا روز که ماشینو بیارن نمایندگی شهرستان مشهد چند روز طول بکشه
احمد : این بی شرفا چرا وضعیت کوییک GXLمشخص نمیکنن الان هرچقد پیاما میخونم تا حالا هیچکسی از این مدل کوییک فاکتورنشده براش معلوم نیست چ وضعیه این مملکت با این خودروسازی که داره بخدا دیگه آدم از اینا ناامید میشه معلوم نیست چه غلطی میکنن ..........
کوییک s تحویل تیر : کوییک اس 87 اسب بخر قدرت داره و کوییک gxl ها 90 اسب بخار 3 اسب بخار تفاوت دارن که زیاد فرق نمیکنه ارزش نداره برای 3 اسب بخار 40 الی 50 میلیون اضاف بدین هر دو تا موتور 8 سوپاپ هستن که دوره موتور 8 سوپاپه تموم شده بله اگه 16 سوپاپ بود ارزش داشت البته این یه نظر شخصیه باز خود دانید