راه شکایت از خودروسازان هموار شد

راه شکایت از خودروسازان هموار شد

دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو از تشکیل "هیات حل اختلاف" برای رسیدگی به شکایت مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو خبر داد.
عباسعلی غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: براساس تبصره یک ماده 63 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف برای رسیدگی به شکایات و موارد نارضایتی مشتریان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو در کشور تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این هیات به پرونده‌های ارجاعی از سوی واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی می‌کند، خاطرنشان کرد: کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط، کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و نماینده عرضه‌کننده خودرو، اعضای سه نفره این هیات هستند و ریاست آن نیز با کارشناس رسمی دادگستری است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو ادامه داد: این انجمن نیز به عنوان دبیر هیات حل اختلاف تعیین شده و براساس شیوه‌نامه ابلاغ شده از سوی اداره کل حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماهنگی‌های لازم را برای تشکیل جلسات و امور اداری و قانونی این هیات انجام می‌دهد.
وی افزود: در این زمینه پرونده مشتریان ناراضی از طریق اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیات حل احتلاف ارسال می‌شود و این هیات موظف است ظرف 20 روز از زمان دریافت و ثبت شکایت، به موضوع رسیدگی و کتبا اعلام رای کند که در این زمینه نیز ملاک رای، نظر اکثریت اعضای هیات است.
غیاثی با بیان اینکه اگر طرفین اختلاف به رای صادره هیات اعتراضی نداشته باشند، رای صادره ظرف مدت 10 روز اجرایی می‌شود، تصریح کرد: اما در صورت اعتراض هر یک از طرفین به رای صادره، آنها 20 روز فرصت دارند تا ضمن اعتراض به رای موضوع را در دادگاه صالحه پیگیری کنند و دادگاه نیز باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و صدور رای کند. این رای قطعی بوده و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده رای، اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است. البته برای جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و با تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ تصمیم گرفته شد تا زمان تصویب اصلاحیه، جلسات هیات حل اختلاف مطابق با متن پیش‌نویس این قانون تشکیل و به پرونده‌های مربوطه رسیدگی کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو خاطرنشان کرد: مشتریان و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی و خارجی می‌توانند موارد شکایت و نارضایتی خود از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو را به واحد رسیدگی به شکایات وزارت صنعت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی ارائه کنند. پرونده این شکایات از طریق وزارت صنعت به هیات‌های حل اختلاف ارجاع شده و ظرف 20 روز رسیدگی و صدور رای خواهد شد.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : هیات حل اختلاف , مصرف کنندگان , خودروسازان , وارد کنندگان , راه شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : دوستان قرار سه شنبه ساعت ۱۰صبح جلوی شرکت بازرگانی فروش سایپا جاده مخصوص کرج تهران یازده کیلومتری تهران برا اعتراض جمع بشیم دوستان اطلاع رسانی کنید همه بدونن
رحیمی : برادرا.خواهرا.خواهش می‌کنم بیاید سه شنبه ساعت ۱۰ صبح بریم شرکت بسه آه ناله کردن خجالت بکشید.آدرس جاده مخصوص کرج تهران ۱۱کیلومتر تهران بازرگانی فروش سایپا. لطفا بیاید یک دس صدا نداره
سلام : پیام غر بیمه مرکزی میاد
هادی : دوستان اون موقع که ما ثبت نام کردیم ثبت نام خودروهای وارداتی مازاد بود با تحویل سه ماهه یعنی بهار ۴۰۳ پس هم واریزی های اسفند هم ما مردادیها ؛ تحویلمون بهار بوده . این اعتراض شامل ما هم میشود. یه دوستی تو سایپا دارم حدود یکماه پیش گفت که ما ۶۵ تا چانگان ۵۵ معوق داریم که بعد از اونا باید واریزی های مرداد رو بدیم . یک هفته پیش گفت تعداد زیادی چانگان اومده باید بره برای تست و تایید فنی وبعدش میتونیم تحویل بدیم دقیقا هم چند روز بعدش هم برامون پیامک انتخاب نمایندگی اومد . ماشینا که تایید بشن فاکتور میشه و میره برای کارهای شماره گذاری و سند و بعدش هم تحویل انشالله که زیاد طول نمیکشه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - این مشخصات خودرو من هست
رویا : نمایندگی میگه اشکال سیستمیه من سخا رو هم بردم اصلاح نشد همچنان نقص پرونده اس
Man : چه ماشینی؟ چه رنگی؟
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امامی ،دنا دستی 30 آذر : سلام به حمید پیش فروش آبان هنوز فاکتور نشدند برای ما تا دو ماه دیگه فکر نمیکنم از فاکتور خبری باشه
سلمان : من امروز فاکتور شدم. واریزی پانزده آبان. پنح دنده
دلوین مشهد : سلام، من پذیرش 26 شهریور هستم. متاسفانه هنوز فاکتور نشده.
X22 اصفهان : سلام دوستان X22 pro دنده‌ای تا چه تاریخی شهریور یا مهر تحویل گرفتید، ممنون میشم کسایی ک تحویل گرفتن پاسخگو باشند🌺
آریزو 5 همدان : دوست عزیز آریزو 5 fl که تحویلت 25 شهریور فردا حتما زنگ بزن نمایندگی بپرس ببین مجوز خوردی یا نه ؟ بیا اینجا هم اطلاع بده مرسی . چون امروز 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خروج خورد
x22 : سود تاخیرو چند وقت بعد تحویل ماشین میدن؟
آریزو 5 همدان : در پاسخ به آریزو 5fl امروز هم 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خورد . احتمالا همون تا تاریخ شما مجوز خورده باشه . چون کسایی که تحویلشون شهریور و مهر بودن همه از برنامه فروش 15 یا 20 اسفند به صورت اقساط ثبت نام کردن . که بنظرم 15 اسفندی ها کامل تحویل گرفتن الان برنامه فروش 20 اسفند مونده تحویل بگیره . 15 اسفند کلا 240 دستگاه آریزو5 قسطی ثبت نام کردن 20 اسفند هم حدودا همین تعداد .
آذر ماه : کسی تازگی ها پلاک شده؟ کسایی که 29 آبان به بعد فاکتور شدن ولی پلاک نشدن لایک کنن
کاتبی : متاسفانه در ایران هیچ اهرم فشاری برای شرکت های دولتی وجود نداره، با تشکر از زحمات و تلاش عزیزان در پیگیری و اعلام شکایت از هر طریق
امین فوری اذر : تاریخ پذیرش چندمه؟