قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال 1393 را منتشر کرده است.
 
براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که "سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد".
 
در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.
 
مواردی چون "پرداخت خسارت خواب خودرو"، "اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو" و "تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.
 
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از 48 ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.
 
همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.
 
اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : قانون , مصرف کنندگان , گارانتی , فروش , وارداتی , صنعت , معدن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

امین
4

ماشینهای تولید داخل کمترین خدمات رو هم نمیدهند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، یک سر به نمایندگیهای ایران خودرو بزنید و عیبهای تکراری رو ببینید!
آیا مرجعی برای رسیدگی به وضعیت کیفی و عیوب تکراری تولیدات (مونتاژ) داخلی وجود دارد که واقعا پیگیری کند؟
13:27  1394/05/14
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
3

وزارت صنعت خودش یکی از مقصرین انحصار خودرو و از عوامل آن است حالا همین وزارت قاضی دادگاهی است که خودش متهم اولش می باشد؟ از عجایب روزگار است. باید دادگاه رسمی باید به این شکایتها رسیدگی کند چون ذیل مبحث کلاهبرداری و کم فروشی می گنجند.
13:11  1394/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید
سورن دوگانه 30 آبان : سلام سورن دوگانه تحویل 30 آبان کسی پلاک شده؟
رضا ساینا : سایپا دیگه خیالش راحت شد افزایش قیمت داده داره فاکتور میکنه ایران خودرو لیست جدید فرستاد سایپا هم امروز وفردا میفرسته لیست قیمت جدید بعد اون هم هم فاکتور ها شدت میگیره هم دعوتنامه دیماه ارسال میشه
مهیا : اصلا 325 تا حالا نداشتیم
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم