قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال 1393 را منتشر کرده است.
 
براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که "سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد".
 
در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.
 
مواردی چون "پرداخت خسارت خواب خودرو"، "اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو" و "تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.
 
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از 48 ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.
 
همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.
 
اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : قانون , مصرف کنندگان , گارانتی , فروش , وارداتی , صنعت , معدن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امین
4

ماشینهای تولید داخل کمترین خدمات رو هم نمیدهند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، یک سر به نمایندگیهای ایران خودرو بزنید و عیبهای تکراری رو ببینید!
آیا مرجعی برای رسیدگی به وضعیت کیفی و عیوب تکراری تولیدات (مونتاژ) داخلی وجود دارد که واقعا پیگیری کند؟
13:27  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
3

وزارت صنعت خودش یکی از مقصرین انحصار خودرو و از عوامل آن است حالا همین وزارت قاضی دادگاهی است که خودش متهم اولش می باشد؟ از عجایب روزگار است. باید دادگاه رسمی باید به این شکایتها رسیدگی کند چون ذیل مبحث کلاهبرداری و کم فروشی می گنجند.
13:11  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
قلی نیا : روحش شاد سواد نداشت ولی آباد میکرد آبادانی بلد بود ولی الان از همش از یزید شنیدیم ولی از اینا دیدیم
حمیدرضا : هیچ کی نمیتونه بازداشت کنه ما طلبکار هستیم امروز من با دو نفرشان تا حد درگیری بحثم شد بی ادب و پر رو هستن
سلگی : سلام دوستان منم 13آذر تکمیل وجه کردم فروش فوق العاده برا شاهین جی بنظرتون تبدیل بزنم یا خیر
محمد تارا v4 : امروز زنگ زدم نمایندگی شماره 2 ایرانخودرو گفتم تحویل من سی و یک شهریور بوده هنکز تحویل ندادین گفت تا چهل پنج روز دیگه ام تحویل نمیدن
شاهین‌ : سلام‌ به‌ همه‌‌ بنده‌ ۲۷‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌ زدم‌ ۳۱‌ مرداد‌ فاکتور‌ شدم‌ ۱۰‌ شهریور ‌ تحویل‌ گرفتم‌ اصلا‌ ارزش‌ ۲۷‌ ماه‌ ‌ انتظار‌ نداشت‌ داخلش‌ کامل‌ پلاستیک‌ بی‌ کیفیت‌ ‌‌موم‌ کشی‌ خیلی‌ بد‌ سواری‌ خشک‌ و‌ کوبنده‌ صفر‌ تا‌ صد‌ ۱۴‌ ثانیه‌ دوربین‌ دید‌ عقب‌ تو‌ آفتاب‌ چیزی‌ نشون‌ نمیده‌ رنگ‌ ماشین‌‌ ی‌ جوری‌ دون‌ دون‌ هست‌ موتور‌‌ همه‌ نوع‌ صدای‌ میده‌ غیر‌ صدای‌ ماشین‌ دو‌ تا‌ آدم‌ ۶۰ کیلوی‌‌‌ عقب‌ سوار‌ بشن‌‌ نزدیک‌ سرعت‌ گیر‌ باید‌ پیاده‌ بشن‌ ماشین رد‌ بشه‌ وگر‌ نه‌ زیر‌ بندی‌ نابود‌ه مسخرمون‌ کردن‌ ‌ ۳‌ سال‌ ‌ ‌
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : الان از شما تو چه مرحله ای گیر کرده؟
T8 : ثبت نام چ تاریخی بودید؟؟
محسن : نگفتن کی میدن؟؟ شرایط منم دقیق مثل شما هست
t8 : ۲۹ شهریور شاسی ۳۱ شهریور بیمه امروز پلاک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : مشکل سانروف دارن، من خودم قطعه ساز هستم و از کارشناس 3 تا مگاموتور پرسیدم گفتن تامین کننده سانروف به دلیل مطالبات معوقه به خط قطعه نمیده
اسقاطی اردیبهشت : خوب بید
سبحان : سلام من نوراباد لرستانم الان ساعت 10 شبه 3 تا نیسان صفر با 3 تا کویک با ماشین بر نمایندگی رفتن داخل نمایندگی فردا صبح بزنم ب نمایندگی هرچی گفت بهتون میگم
من : سعید داداش خیلی اقایی ممنون از اطلاع رسانیت
اطلس بهمن : فاکتور شدی؟
وحید : داخل سایت نوشته موتورهای tuf پلاس فرمان بقیه هستند
اسقاطی اردیبهشت : سایپا الان پنج ساله بد قوله من سال 98هم همین بلاروس سرم آورد کلا کلاهبرداری تو زاتشه بحث بندر اینا نیست
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام به همه ی دوستان؛کارت سوخت چقدر زمان میبره تا به دستمون برسه من 6/13 درخواست دادم هنوز نیومده؛از دوستانی که درخواست دادن تو شهریور برای کسی اومده؟
اصغر : سلام دوستان سایپا بیچاره تقصیر ندارن همه طرح های فرسوده تبدیلی مادران و کارمندای خودشو میده به ما ماشین نمیتونه برسونه
سعید : تولید رانا با موتور tu5p داره انجام میشه از اونور هم 207 خودش توی تاخیر طرح تبدیل نمیاد دعوتنامه آبان ماه هم نهایت دو هفته دیگه میاد