قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال 1393 را منتشر کرده است.
 
براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که "سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد".
 
در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.
 
مواردی چون "پرداخت خسارت خواب خودرو"، "اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو" و "تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.
 
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از 48 ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.
 
همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.
 
اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : قانون , مصرف کنندگان , گارانتی , فروش , وارداتی , صنعت , معدن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امین
4

ماشینهای تولید داخل کمترین خدمات رو هم نمیدهند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، یک سر به نمایندگیهای ایران خودرو بزنید و عیبهای تکراری رو ببینید!
آیا مرجعی برای رسیدگی به وضعیت کیفی و عیوب تکراری تولیدات (مونتاژ) داخلی وجود دارد که واقعا پیگیری کند؟
13:27  1394/05/14
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
3

وزارت صنعت خودش یکی از مقصرین انحصار خودرو و از عوامل آن است حالا همین وزارت قاضی دادگاهی است که خودش متهم اولش می باشد؟ از عجایب روزگار است. باید دادگاه رسمی باید به این شکایتها رسیدگی کند چون ذیل مبحث کلاهبرداری و کم فروشی می گنجند.
13:11  1394/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان cvt : سلام تکمیل وجه دوم آذر بود تا امروز که خبری از فاکتور و پلاک نشد رفتم داخل سایت که بزنم تحویل حضوری و برم پارکینگ سایپا تحویل بگیرم شاید زودتر بشه پیام میده که خودرو شما در حال بار گیری به نمایندگی شهر مربوطه است یک اس ام اس هم اومده که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کن من که هنوز ماشینی ندیدم که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کنم
قلی : نخرید اقا نخرید.ما از مهر پول دادیم هنوز ماشین ندادن
حسین زند ایرانی : شیرینی سند یادت نره
Alireza : زنگ زدم میگن آخرین فاکتور برای 6 بهمن بوده
تاراv4خرداد : سلام من پیش فروش هستم و بدوم تاخیر فاکتور شدم.مشابهش یکی از دوستان فروش فوری هست و در انتظار صدور فاکتوره با 25روز تاخیر. این استدلال شما کاملا اشتباهه
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
عماد : به امیدش نشین برج 6هنوز فاکتور هم نکرده
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : بله 👍
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : منم شرایط شما رو دارم پیگیری کردم میگن این هفته فاکتور میشه
علی : سلام اتفاقا خیلی ربط داره،فروش فوق العاده تاخیر نداره اصلا؟انقدر آدم اینجا دارن در مورد تاخیر حرف میزنن همگی پیش فروش هستن،پیدا کن یکیرو که فروش فوری باشه تاخیر داشته باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4 اسفند : تو این دو هفته فقط 17و 18 بهمن فاکتور شدن ، اگر برای هر روز تکمیل وجه، یک هفته طول بکشه برای من میشه 3 ماه دیگه چون برای اسفندیا از 27 بهمن شروع میشه این سایپا هم که زمان دقیق رو بهمون نمیگه
اطلس آذر : سلام محمدچکارکردی اگ کاری ازپیش بردی منم بلیط بگیرم بیام
ممد : همین الانشم قیمت این ماشینا خیلی بیشتر از قیمت واقعی هستش کجاشو باز میخوان افزایش بدن با چه استدلالی واقعا اگه قرار به گرونی باشه باید فاتحه ایرانخودرو و مسئولین زی ربط رو خوند درشو تخته کنن خدایی
س : شماره درخواست دراولین پیامک بعدازخرید نوشته شده. شماره پذیرش هم که درپیامک دعوتنامه او مده
بس کن : توحیددلال بس کن اینقدر با اسمهای مختلف دروغ نگو معلوم نیس به کجا وصلی چه نفعی داری که با اسمای مستعار مختلف به دروغ میگی فاکتورشدی میخوای چیو ثابت کنی؟!! اینکه تو پیشگو هستی و تاریخ دقیق میگی؟!!
اطلس جی : سلام محمدچکارکردی
محمودرضا : هیچ دعوت نامه ای برای متقاضیان تیرماه صادر نشده و اخرین دعوت نامه ها برای خردادی ها بوده ظاهرا دو دلیل میتونه داشته باشه: اول اینکه احتمالا ایران خودرو منتظر اخذ مجوز افزایش قیمت است (اطلاعی ندارم فقط حدس میزنم) دوم اینکه چون تولید رانا پلاس به سایت خراسان منتقل شده و این کار یکی دو ماه تولیدشان را عقب انداخته، احتمالا دعوت نامه ها را با تاخیر تو خرداد صادر کنند. از دید مصرف کننده، صادر شدن دیرتر دعوت نامه مشکلی را ایجاد نمی کنه. پس جای نگرانی نیست
محمد حسین : سلام دوستان ارادت کوئیک GXL ثبت نام /1403/9/25تکمیل وجه /1403/12/25و ماوتفاوت 1404/2/3---1404/2/25ودیگه از دباره ماوتفاوت گرفتن هنوز در وضعیت تخصیص و اینکه تکمیل وجه کردم نمایندگی گفت 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدن واقعا متاسفم براشون که با مال و پول مردم اینکارو میکنن
7پرومکس : سلام دیروز اتوبان قم کاشان 2تا تریلی حامل اریزو8و ایکس 33 دیدم
اف ایکس1403 : سلام ماشین شماچی بود؟