کامیونت ایویکو Leoncino یک کامیونت تجاری سبک است که کابین آن در بالای موتور قرار گرفته است و به طور خاص برای بازارهای آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی طراحی شده است. مدل جدید این کامیونت محصول مشترک کمپانی ایویکو و شریکی چینیاش کمپانی Naveco است و با ظرفیتهایی بین 3.5 تا 7 تن به بازار عرضه میشود. دو موتور 116 و 140 اسببخار دیزل نیز در اختیار مشتریان قرار میگیرند. این کامیونت با دو کابین مختلف به بازار عرضه میشود، یک کابین به اسم single cab (برای 1,653 میلیمتر عرض برای مدل 3.5 تنی) و کابین extended cab (برای مدلهای 5 تا 7 اینچی با 1,935 میلیمتر عرض).
طراحی بدنه
طراحی کامیونت ایویکو Leoncino به اندازه کافی مدرن و امروزی است تا بتواند در برابر رقبایش قد علم کند. شیشه جلو شیبدار است و ما را به یاد طراحیهای آسیایی میاندازد و سایر قسمتهای بدنه سبک و سیاقی کاملاً اروپایی دارند. این کامیونت به لطف خطوط برجسته بر روی بدنه محکم و قوی به نظر میرسد و گویی عزمش را جزم کرده است تا با وقار و متانت به دنبال انجام مأموریتهایش برود. یک جلو پنجره V شکل در جلو قرار دارد که از کامیونهای بزرگتری که توسط کمپانی ایویکو تولید میشود الهام گرفته است، در وسط جلو پنجره نیز لوگوی Iveco با حروفی درخشنده و براق نقش بسته است. چراغهای افقی نیز چهرهای جذاب به این کامیونت میدهند و طراحی بدنه را پویا میکنند. کمپانی ایویکو به همه جزییات توجهی خاص نشان داده است، این مساله را میتوان به وضوح در سپر گرد و مدور مشاهده کرد که بسیار خوب با سیار قسمتهای بدنه جور در میآید، دو چراغ مهشکن نیز روی آن قرار گرفتهاند. شیشههای جانبی طراحی مدرنی دارند، دربها نیز دارای چین و چروکهایی کوچک هستند و باعث میشوند چهره این کامیونت بیشتر منحصر به فرد باشد.
طراحی داخلی
کابین داخلی بسیار خوب با بدنه مدرن خارجی هماهنگ است. داشبورد شیب ملایمی دارد و فضای گرم و صمیمی تولید میکند که در کابین سایر رقبا مشاهده نمیشود. مواد اولیه و مواد پلاستیکی مصرف شده در کابین بهتر از حد انتظار هستند ولی کیفیت ساخت کاملاً درجه یک نیست. ارگونومی داخل کابین روی هم رفته خوب است و بیشتر دکمههای کنترلی روی کنسول مرکزی و در دسترس راننده قرار گرفتهاند. دسته دنده نیز طراحی خوبی دارد و خوشدست است.
این ارگونومی خوب با فرمان خوشدست و سه پرهای تکمیل میشود. این فرمان تلسکوپی است و قابلیت خم شدن به بالا و پایین را نیز دارد تا راننده بتواند بهترین و راحتترین وضعیت را پیدا کند. مانند بسیاری از کامیونهای این کلاس، راننده به لطف شیشه بزرگ جلو، ستونهای باریک دید بسیار خوبی از جاده و اطراف دارد. راننده هیچ شکایتی از آینههای جانبی نیز نخواهد داشت چون بسیار خوب او را از وقایع اطراف مطلع میکنند. محفظههای بار زیادی نیز در اطراف کابین قرار دارند و نباید نگران جایی برای قرار دادن وسایلتان باشید.
قدرت و عملکرد موتور
کامیونت ایویکو Leoncino به همراه دو موتور مختلف در اختیار مشتریان قرار میگیرد که قادرند 116 و 125 اسببخار نیرو تولید کنند. البته کمپانی سازنده جزییات بیشتری در مورد این موتورها منتشر نکرده است ولی از آنها انتظار میرود بدون بدون هیچ مشکلی از عهده انجام وظایفی که بر عهده این کامیونت گذاشته میشود بر بیایند. سیستم تعلیق جلو و عقب از نوع نیم دایره هستند و به طور خاص برای حمل بارهای سنگین طراحی شده است. البته وجود این نوع سیستم تعلیق به معنای آن است که سواری قدری خشک است به ویژه هنگامی که کامیونت خالی است و باری حمل نمیکند اما قسمت خوب ماجرا این است که به لطف ابعاد جمع و جور کامیونت و قرار گرفتن موتور در زیر کابین، رانندگی با این کامیونت در داخل شهر بسیار آسان و راحت است. گفتنی است نیروی متوقف کننده ترمزها به اندازه سایر کامیونهای این کلاس نیست چون کامیونت ایویکو Leoncino از ترمزهای کاسهای بهره میبرد که به اندازه ترمزهای دیسکی قوی نیست.
نتیجهگیری
این محصول از کمپانی ایویکو بسیار خوب طراحی شده است. چهرهای زیبا و جذاب دارد و به خاطر تواناییاش در حمل بارهای سنگین، یک اسب کاری به درد بخور محسوب میشود. کامیونت ایویکو Leoncino از یک کابین مدرن و امروزی برخوردار است و حتی با این که کیفیت ساخت درجه یک نیست، باز هم بسیار شیک و امروزی به نظر میرسد. ارگونومی و راحتی داخل کابین نیز از بسیاری از رقبا بالاتر است.انتظار میرود هندلینگ نیز بسیار خوب باشد، به این ترتیب تنها نقطه ضعف این کامیونت همان ترمزهای کاسهای هستند که نمیتوانند به اندازه ترمزهای دیسکی نیروی متوقف کننده تولید کنند.