بررسی کامیون کسکادیا Evolution

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

چندی است که کمپانی آمریکایی فرایت لاینر (Frightliner) از جدیدترین نسل کشنده کسکادیا (Cascadia) خود به عنوان یک مدل 2014 رونمایی کرده است. ویژگی اصلی کسکادیا Evolution مصرف سوخت بهینه و طراحی جدید آیرودینامیک آن است. این مدل با موتورهای دیزلی دیترویت (Detroit) تجهیز شده است که به لطف آیرودینامیک بودن بدنه و تنظیمات موتور، کسکادیا جدید 5 درصد رشد و بهبود مصرف سوخت را نسبت به مدل 2013 نشان می دهد. "دیوید هیمز" (David Hames) مدیر ارشد بازاریابی فرایت لاینر معتقد است که هدف اصلی شرکت از معرفی دو مدل کسکادیا و موتور دیترویت DD15 در سال 2007، کم کردن هزینه های خریداران از طریق بهینه کردن مصرف سوخت و بهبود بخشیدن عملکرد محصولات تولیدی شرکت بود؛ اما حالا با تولید کسکادیا Evolution پا را فراتر گذاشته ایم و سطح توقع مصرف کنندگان را با تولید مدلی کم مصرف تر، بالاتر برده ایم.

 

طراحی بدنه

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

بدنه کسکادیا در بین کشنده های بازار آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و برای کمپانی فرایت لاینر کار سختی نبود که آیرودینامیک مدل جدید را نیز بهبود بخشد. برای کم کردن "ضریب کشش" نسل جدید، این مدل بارها و بارها در تونل باد اختصاصی این شرکت آمریکایی آزمایش شده و به گفته کمپانی در سرتاسر آمریکا بیش تر از 4.5 میلیون کیلومتر تست شده است. در مقایسه با مدل اصلی، طرح جلوی Evolution اصلاحاتی را به خود دیده است که شامل طرح جدید بادگیر، سپر و جلوپنجره ای کشیده تر می شود. لازم به ذکر است که شیوه نصب جدید شیشه جلو و شکل بیضوی قاب آینه های کناری نیز به آیرودینامیک این کشنده آمریکایی کمک شایانی کرده است. سیستم خنک کننده نیز دستخوش کمی تغییرات بوده است؛ رادیاتور 1 متر مکعبی، سیستم تنظیم کننده جدیدی دارد و مکان نصب دیگری برای بهبود عملکرد آن در نظر گرفته شده است.

 

طراحی داخلی

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

در مقایسه با نسل قبلی، طراحی داخلی نسل جدید تغییر خاصی نکرده است. در داخل کابین فضای پا و سر بسیار خوبی وجود دارد و سطح صاف کف آن حرکت درون کابین را بیش از پیش آسان کرده است. اگرچه مواد به کار رفته در ساخت کابین هم چنان از کیفیت پایین تری نسبت به محصولات ولوو برخوردار است، اما کیفیت ساخت نیز می توانست بهتر از این باشد. طرح منحنی شکل داشبورد که همه دکمه های کنترلی را به راحتی در دسترس راننده قرار داده است و وجود چند پریز برق که جای جای کابین از جمله در وسط داشبورد یا پایین تخت خواب دیده می شوند از جمله نکات بسیار مثبت کابین به شمار می رود. صفحه نمایش داشبورد اصلاً نور خورشید را منعکس نمی کند و همه چیز به راحتی در آن مشخص است.

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

از نظر راحتی، صندلی های کسکادیا را باید در دسته بهترین ها قرار داد؛ این صندلی ها در چندین حالت مختلف قابل تنظیم هستند. برای راحتی هرچه بیش تر راننده، یک پکیج سفارشی در نظر گرفته شده است که شامل گرم کن صندلی ها و صندلی های پاشنه گرد نیز می شود. محل قرارگیری مناسب راننده با فرمان قابل تنظیم در دو حالت متفاوت همراه شده است که دکمه های کنترلی کروز کنترل، چراغ های راهنما و ترمز موتور را در دسترس راننده قرار می دهد. کشنده Evolution از سیستم ابداعی کمپانی فرایت لاینر با نام "Run Smart Predictive Cruise Control" استفاده می کند که به طور هوشمند و با استفاده  از مسیریاب ماهواره ای بهترین سرعت حرکت در یک مسیر مشخص را برای مصرف هرچه کم تر و بهینه تر سوخت، تخمین می زند و می تواند به صورت خودکار سرعت حرکت کشنده را بر طبق آن تنظیم کند.

 

موتور و امکانات

بررسی کامیون کسکادیا Evolution

فرایت لاینر 2014 از یک موتور DD15 دیزلی استفاده می کند که مجهز به یک توربوشارژر نامتقارن و ریل سوخت تقویت شده (ACRZ) است. این توربوشارژر مصرف سوخت را کم تر می کند و عملکرد موتور را بهبود می بخشد. به علاوه، ریل سوخت تقویت شده، فشار تزریق سوخت بیش تری دارد که به کنترل هرچه بهتر احتراق کمک می کند. موتور دیزلی جدید دیترویت با نام DD15 تقریباً 45 کیلوگرم نسبت به موتور نسل قبلی سبک تر است و فیلترهای موتور آن هر 160 هزارکیلومتر نیاز به تعویض دارند. این موتور جدید از "سیستم مکانیک مجازی دیترویت" (Detroit Virtual Technician System) نیز بهره می برد که یک سیستم عیب یاب موتور است و راننده را از توقف های مداوم برای چک کردن موتور بی نیاز می کند. مصرف سوخت کشنده فرایت لاینر به ازای هر 100 کیلوتر تنها 26.5 لیتر است که برای یک خودروی سنگین آمار بسیار خوبی محسوب می شود. برای کسکادیا 8 مدل از موتورهای دیترویت قابل سفارش است که مدل پایه آن قابلیت تولید 455 اسب بخار و 2,100 نیوتن متر گشتاور را دارد. از آن جا که این روزها میزان مصرف سوخت وسایل نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است، بازار جهانی کاملاً از حضور کشنده جدید فرایت لاینر استقبال کرده است.


منبع

TopSpeed

برچسب : کامیون , کشنده , کسکادیا , Cascadia , frightliner , evolution






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

20 نظر

مهدی
0

با سلام حدود قیمتش توی آمریکا چند؟
00:35  1395/04/09
پاسخ دادن
حسین
3

1و2،میلیارد
00:53  1396/01/09

وحید
4

این کامیون محشره
جاده های امریکا چون خیلی طولانی هستن و خسته کننده برای همین کامیونهایی با طراحی دخلی فوق العاده میسازن و همه امکانات یه خونه رو توش جاسازی میکنن تا راننده بتونه در کمال ارامش استراحت کنه و دوباره به جاده بزنه
به امید روزی که ایران هم به جای کامیونهای مزخرف چینی از اینا وارد کنه
20:07  1395/03/26
پاسخ دادن
mohammad
5

واقعا عالیه کامیون ولوو دربرابر این هیچی نیست عالیهههههههههههههه
15:57  1394/05/02
پاسخ دادن
رامین
2

سلام فریت لاینر از زیر مجموعهای ذایملر بنز طراحیش به وسیله بنز انجام شده و پر فروشترین کشنده در منطقه امریکای شمالی
11:27  1393/06/04
پاسخ دادن
کاربر: saeed_r7
1

نه آقا رامین .. درسته از موتور مرسدس استفاده شده اما هیچ وقت هیچ کمپانی تو طراحی دیگر کمپانی ها دخالت مستقیم نمیکنه حتی اگه اون کمپانی زیر مجموعش باشه
مثلا شما ببین رنو و ماک زیر نظر گروه ولوو قرار دارن اما ولوو هیچ وقت تو طراحی این محصولات دخالت نمیکنه و تو دنیای سواریها هم همینطوره
در ضمن مرسدس و فرایت لاینر هردو زیر مجموعه شرگت دایملر هستن و چون مرسدس معروفتره همه شرکت دایملر رو با مرسدس میشناسن
همچنین این طرحش با اینکه زیباست و دلفریب اما در پس طراحی های قدری چون ولوو vt و vnl و کنوورث قرار داره
12:51  1393/06/04

هعی خدا
2

من 15 سالمه .عشق ماشینم . من ک پول ندارم ولی بزرگ شم دزدی هم بکنم باید یکی از اینا بخرم.راستی از اینا بخری یتری دونشانه . هم خونه هم ماشین. ب امید روزی ک از اینا سوار شم
15:47  1393/04/09
پاسخ دادن
محمد
1

این کامیون زیر نظر دایملر یا همون مرسدس تولید می شود برای همین یکی از بهترین کامیون های دنیاست
18:08  1393/03/17
پاسخ دادن
امید بنز
3

واقعا جای حسرت داره که ما باید البرز و هوو سوار بشیم و اونا از این ماشیناااااااا
13:18  1393/01/22
پاسخ دادن
1861
1

فرمونش شبیه اکتروسه
10:49  1393/01/17
پاسخ دادن
رامین جعفرزاده راننده
0

دقیقا همون هستش و کاملا مشخصه که روح دایملر آلمانی در آن دمیده شده
18:50  1394/05/02

بهرام
2

خیلی خوبه اگر حدود قیمت هم میزدید و اینکه این ماشین به ایران هم وارد میشود بهتر بود
01:53  1393/01/01
پاسخ دادن
امین اله محبی
3

یک زندگی یک رویا فقط با این کامیون
(به امید روزی که ما هم داشته باشیم)
23:44  1392/12/09
پاسخ دادن
mostafa
6

باید بگم هم زیباست هم طراحی داخلی خوبی داره و هم به صرفه است ...
فکر می کنم خودرو ها و کامیون های آمریکایی طرفداران زیادی در ایران دارند و جای این خودرو در کشور ما خالیه..
00:54  1392/11/12
پاسخ دادن
علی
2

بسیار بسیار عالیس واقعا جای تعجب است
14:57  1392/10/24
پاسخ دادن
حسرت به دل
2

اون کامیون مال از ما بهترونه . برو سراغ ماک 40 ساله 110000000 تومانی
01:48  1392/05/11
پاسخ دادن
کاربر: مسعود جون
1

توی عکس دومی ، اون کامیون سفیده ، چه طراحی محشری داره !!
18:36  1392/04/16
پاسخ دادن
کاربر: .::Behrooz::.
5

سلام و خسته نباشید...
کامیون وااقعا زیبایی هست...
من به شخصه می تونم تا چند سال داخل این کامیون زندگی کنم !
آمریکایی های راحت طلب !!!

و ممنون از دوستان 1 خودرو به خاطر تذکرات خوب و مودبانشون...
دوستان هیچو قت 1car رو فراموش نکنید...
14:05  1392/04/16
پاسخ دادن
کاربر: hosein.x6
7

فوقلاده اس
11:23  1392/04/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : اطلس اونایی که تحویل زمستان پارسال بودن رو ندادن ایشالا برای تورو هم نمیدن ما یکم میخندیم :)))
آراد : تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
آراد : یه عده ترسیدن چون هیچی از سایپای دزد بعید نیست از نظر منم اشتباه کردن چون حق خودشون رو باید میگرفتن اما شما یکم ادب داشته باش،لزومی نداره تربیت واقعیتو به همه نشون بدی
اطلس بهمن : سلام ممنونم میشم هر وقت فاکتور شدی تو این گروه اطلاع رسانی کنی من هم منتظر فاکتور هستم الان زنگ زدم سایپا گفت دارن ۱۴بهمن فاکتور میکنن
s5 : سلام. ثبت نام 30 مهر شاسی نشده
سعید : سلام. من تحویل 24 دی بودم، چند روز پیش فاکتور شد. به احتمال زیاد برا شما هم چند روز دیگه فاکتور میشه. 4 تا 5 ماه تاخیر داره
زهرا : از ثبت نام شهریور ماهی ها که هنوز شاسی نشده اطلاعی دارید؟؟
زهرا : من شهریور بودم و شاسی نشده
کاظم : فکر کنم تا سال‌ها باید به پیشنهادات غیر اجباری سایپا فکر کنیم و قبول نکنیم.
منصوری : سلام اسفندیا کسی دعوتنامه نیومده براش تا کی باید صبر کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کشاورز : دوگانه اسفند تعداد خیلی کم هست هیچکس هم دشمن شما نیست اگر 5 هزارتا اسفند ماهی باشید یا پنج میلیون نفر که شکایت کنید هیچکس زورش به سایپا نمیرسه دعوتنامه میاد خودتون رو ناراحت نکنید
کشاورز : اعصاب خودد خورد نکن تا فردا
ایکس22 : سلا م برای.منم قراردادنقدی26بهمن الان نزدیک50روزه تخصیص خورده ولی فاکتور نمیشه
دنا پلاس اتومات بهار 1403 : برج 11 یک بار اومد موفق نشدم سریع پر شد دیگه تا الان هیچی نیومده
29اسفند : دیروز تبدیل بزنی از سورن به 207امروز فاکتور بشی .بعد خود ثبت نامی 207باید انتظار بکشه.
ساینای من : دوستان نظرتون در مورد تبدیل ساینا به رانا پلاس چیه اطلاعاتی دارین.بفروشمش
شهاب : رفقای سورن موتور جدید در جریان باشید که هنوز تحویل 12 فروردین درحال فاکتور هست، امروز هم تعدادی فاکتور شدن بعد از وقفه چندروزه متاسفانه روند فاکتور خیلی کنده ولی متوقف نیست
یعقوب : برادر چی شد هنوز فاکتور نشدی
زهرا : واسه من چیزی نیس
اسمخانی : سلام داداش به فردا امیدوار باشیم که دعوت ناهه اسفد میاد