خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

گروه خودرو: برخی مشتریان در شرایطی این روزها در برابر خودروسازی موضع گرفته‌اند که به اعتقاد کارشناسان، تعطیلی صنعت خودرو می‌تواند نمادی از شکست، در صنایع ایران باشد.
 
افزایش برخی نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان داخلی به‌خصوص در حوزهای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، کار را به جایی رسانده که حالا بسیاری از مشتریان خرید خودروهای تولید داخل را تحریم و حتی در گوشه و کنار از تعطیلی این نماد صنایع کشور سخن می‌گویند. هرچند شاید همه مشتریان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی نبوده و خواستار اصلاح آن و برطرف کردن نقاط ضعفش هستند، اما به هر حال «نخریدن خودرو» خود به معنای از بین رفتن تدریجی دومین صنعت بزرگ کشور است و این یعنی نوعی «سرخوردگی صنعتی.» بر کسی پوشیده نیست که خودروسازی طی سال‌های پس از انقلاب، دردانه بیشتر دولت‌ها بوده و حمایت‌های زیادی (به‌خصوص در بخش تعرفه و ارائه تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری) از آن شده است تا بتواند به‌عنوان گل سرسبد صنایع داخلی و نماد توسعه، هم نیاز مشتریان را پوشش دهد و هم نماینده خوبی در آن طرف مرزها باشد. به‌عبارت بهتر، خودروسازی را باید عصاره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و حمایت‌های مادی و معنوی کشور در دوران پس از انقلاب دانست، صنعتی که رد پای بزرگان و نخبگان صنایع کشور را می‌توان در شجره نامه آن دید.
 
با این حساب، اگر خودروسازی زمین بخورد و به خاطره‌ها بپیوندد، کل صنعت کشور دچار نوعی سرخوردگی خواهد شد، چه آنکه خیلی‌ها با خود خواهند گفت «وقتی خودروسازی با این همه حمایت و سرمایه‌گذاری، از بین رفت، دیگر وای به حال سایر صنایع کشور.» در این شرایط شاید بهتر باشد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صد البته خودروسازان، خود پیشقدم اصلاحات شده و برای رفع عیوب و تامین نیاز و خواست مشتریان، اقدام کنند. بی‌تردید اکثر قریب به اتفاق شهروندان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی و بیکاری هموطنانشان نیستند و از خرید خودرو داخلی نیز ابایی ندارند، منتها خودرویی که نیازشان را برآورده کرده و کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، نه خودروهای فعلی که به نماد کم کیفیتی و گرانی تبدیل شده اند. خودروسازان نباید فراموش کنند که ایرانی‌ها هنوز هم جزو نجیب ترین مردمان جهان به‌شمار می‌روند و وقتی کارد به استخوان شان می‌رسد، اعتراض می‌کنند و بدون شک حالا نیز همین اتفاق رخ داده که در مقابل غول‌های جاده مخصوص صف‌آرایی کرده اند. در این شرایط، خودروسازان باید با شنیدن صدای مشتریان، تهدید رخ داده را به فرصت تبدیل کنند و با تدبیر، خود را از مهلکه رکودی که دامن گیرشان شده، برهانند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

حسين
1

ورشكسته شدن خودرو سازي ايران كابوس دشمنان خواهد بود اما اينجوري احساساتي حرف زدن اصلاً پايان خوبي براي هيچ كس ندارد .
شما از ورشكستگي مثلاً ايران خودرو حرف مي زنيد درحاليكه اين خودرو ساز بزرگ درحال قرار داد با غول هاي خودرو سازي جهان است . پس منطقي ترين راه اين است كه خودروسازها هرچه سريعتر به خودشان بيايند و با تصميمات منطقي خود اين موضوع را حل وفصل كنند . خودروسازان بايد ذهنيت مردم را ازبابت دوسوال زير روشن كنند:

1- چرا سايپا پرايد 14 ميليوني را 20 ميليون مي فروشد؟
2- چرا ايرانخودرو پژو 18 ميليوني را 28 ميليون مي فروشد؟
وهمينجور الي آخر ...
درنهايت منطقي ترين كار كاهش قيمت تا مرزقيمت واقعي وافزايش كيفيت خودروهاست . چون الان اكثر قطعات به كار رفته درتمام كارخانه ها چيني است واين يعني خود كارخانه ها هم دارن خودروي چيني مونتاژمي كنن اما به اسم ماشين ايراني به ملت قالب مي كنند
08:38  1394/06/24
پاسخ دادن
kave
2

بذارید اخر و عاقبت این کمپین و براتون بگم ماشین ارزون میشه تقریبا نصف وبنزین گرون میشه بیش از دو برابر.
22:02  1394/06/23
پاسخ دادن
محمدرضا
9

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه دانه
رو چه منطقی قیمت ماشبن نصف میشه؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
05:55  1394/06/24

محمدرضا
0

با کمپین و نخریدن هیچ مشکلی حل نمیشه
در صورت نخریدن خودرو صفر نهایتا ماشینها انبار میشوند و روکش چادری میکشن رو ماشین نه زنگ میزنه نه میپوسه در سلامت کامل خواهد ماند
حقوق کارگران هم با حمایت دولت پرداخت خواهد شد حتی اگه این کمپین تا 3 سال دیگه هم دوام بیاره هیچ ماشینی خریداری نشه
مردم اگه میخوان هم قیمت پایین بیاد هم کیفیت بالا بره تنها راه حل فقط اعتصاب ملیونی در چهار راه ایرانخودرو و بستن راه عبور و مرور مهندسان و کارگران و کلیه پرسنل به درب دو کارخانه ایران خودرو و سایپا
فقط اعتصاب ملیونی و حضور درصحنه
الکی و بیخود ی دلتون رو خوش نکنید که با نخریدن قیمت پایین بیادو کیفیت بالا بره
فقط اعتصاب ملیونی میتونه این دو گاری ساز رو تسلیم کنه
فقط اعتصاب و حضور درصحنه 
16:56  1394/06/23
پاسخ دادن
ehsan
0

واقعا خسته نباشید حالا که ملت نفری دو تا ماشین خریده یادتون افتاده ماشین نخرید اگه راست میگید یه روز فقط یه روز گوشت و مرغ نخورید تا یه کم ارزون شه.
13:39  1394/06/23
پاسخ دادن
حامد
18

هنوز 2 راه برای نجات صنعت خودرو وجود داره:
1- شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی مخصوصا به شرکتهای معتبر جهانی واگذار بشه تا تولید و رقابت افزایش داشته باشه
2- صنعت خودروسازی خودش را اصلاح کند و محصولات با کیفیت و با قیمت جهانی تولید کند

به جز این دو راه مانند شرکت های قدیمی ایرانی مثل صاایران و پارس و ... به زباله دان تاریخ می پیوندد
13:35  1394/06/22
پاسخ دادن
Ttt
15

خودرو سازی نماد شکست و عدم توجه به مزیت های نسبی کشور است.
هر کسی را بهر کاری ساخته اند عزیز من.
هی گفتن استقلال داخلی استقلال استقلال...بفرما تو فرغون سازی مستقل شدیدن و توی به کشتن دادن مردم اول شدین.
حالا جنگنده هم دارن میسازن :D
13:32  1394/06/22
پاسخ دادن
american and japan
33

نمیخریم تا برشکسته شوند.بهتر شدن کیفیت و ارزون شدن قیمت فایده نداره.علتشو ده ها بار دیگه هم گفتم
11:14  1394/06/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟