خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

گروه خودرو: برخی مشتریان در شرایطی این روزها در برابر خودروسازی موضع گرفته‌اند که به اعتقاد کارشناسان، تعطیلی صنعت خودرو می‌تواند نمادی از شکست، در صنایع ایران باشد.
 
افزایش برخی نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان داخلی به‌خصوص در حوزهای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، کار را به جایی رسانده که حالا بسیاری از مشتریان خرید خودروهای تولید داخل را تحریم و حتی در گوشه و کنار از تعطیلی این نماد صنایع کشور سخن می‌گویند. هرچند شاید همه مشتریان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی نبوده و خواستار اصلاح آن و برطرف کردن نقاط ضعفش هستند، اما به هر حال «نخریدن خودرو» خود به معنای از بین رفتن تدریجی دومین صنعت بزرگ کشور است و این یعنی نوعی «سرخوردگی صنعتی.» بر کسی پوشیده نیست که خودروسازی طی سال‌های پس از انقلاب، دردانه بیشتر دولت‌ها بوده و حمایت‌های زیادی (به‌خصوص در بخش تعرفه و ارائه تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری) از آن شده است تا بتواند به‌عنوان گل سرسبد صنایع داخلی و نماد توسعه، هم نیاز مشتریان را پوشش دهد و هم نماینده خوبی در آن طرف مرزها باشد. به‌عبارت بهتر، خودروسازی را باید عصاره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و حمایت‌های مادی و معنوی کشور در دوران پس از انقلاب دانست، صنعتی که رد پای بزرگان و نخبگان صنایع کشور را می‌توان در شجره نامه آن دید.
 
با این حساب، اگر خودروسازی زمین بخورد و به خاطره‌ها بپیوندد، کل صنعت کشور دچار نوعی سرخوردگی خواهد شد، چه آنکه خیلی‌ها با خود خواهند گفت «وقتی خودروسازی با این همه حمایت و سرمایه‌گذاری، از بین رفت، دیگر وای به حال سایر صنایع کشور.» در این شرایط شاید بهتر باشد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صد البته خودروسازان، خود پیشقدم اصلاحات شده و برای رفع عیوب و تامین نیاز و خواست مشتریان، اقدام کنند. بی‌تردید اکثر قریب به اتفاق شهروندان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی و بیکاری هموطنانشان نیستند و از خرید خودرو داخلی نیز ابایی ندارند، منتها خودرویی که نیازشان را برآورده کرده و کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، نه خودروهای فعلی که به نماد کم کیفیتی و گرانی تبدیل شده اند. خودروسازان نباید فراموش کنند که ایرانی‌ها هنوز هم جزو نجیب ترین مردمان جهان به‌شمار می‌روند و وقتی کارد به استخوان شان می‌رسد، اعتراض می‌کنند و بدون شک حالا نیز همین اتفاق رخ داده که در مقابل غول‌های جاده مخصوص صف‌آرایی کرده اند. در این شرایط، خودروسازان باید با شنیدن صدای مشتریان، تهدید رخ داده را به فرصت تبدیل کنند و با تدبیر، خود را از مهلکه رکودی که دامن گیرشان شده، برهانند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

حسين
1

ورشكسته شدن خودرو سازي ايران كابوس دشمنان خواهد بود اما اينجوري احساساتي حرف زدن اصلاً پايان خوبي براي هيچ كس ندارد .
شما از ورشكستگي مثلاً ايران خودرو حرف مي زنيد درحاليكه اين خودرو ساز بزرگ درحال قرار داد با غول هاي خودرو سازي جهان است . پس منطقي ترين راه اين است كه خودروسازها هرچه سريعتر به خودشان بيايند و با تصميمات منطقي خود اين موضوع را حل وفصل كنند . خودروسازان بايد ذهنيت مردم را ازبابت دوسوال زير روشن كنند:

1- چرا سايپا پرايد 14 ميليوني را 20 ميليون مي فروشد؟
2- چرا ايرانخودرو پژو 18 ميليوني را 28 ميليون مي فروشد؟
وهمينجور الي آخر ...
درنهايت منطقي ترين كار كاهش قيمت تا مرزقيمت واقعي وافزايش كيفيت خودروهاست . چون الان اكثر قطعات به كار رفته درتمام كارخانه ها چيني است واين يعني خود كارخانه ها هم دارن خودروي چيني مونتاژمي كنن اما به اسم ماشين ايراني به ملت قالب مي كنند
08:38  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
kave
2

بذارید اخر و عاقبت این کمپین و براتون بگم ماشین ارزون میشه تقریبا نصف وبنزین گرون میشه بیش از دو برابر.
22:02  1394/06/23
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
10

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه دانه
رو چه منطقی قیمت ماشبن نصف میشه؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
05:55  1394/06/24

گزارش
حامد
18

هنوز 2 راه برای نجات صنعت خودرو وجود داره:
1- شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی مخصوصا به شرکتهای معتبر جهانی واگذار بشه تا تولید و رقابت افزایش داشته باشه
2- صنعت خودروسازی خودش را اصلاح کند و محصولات با کیفیت و با قیمت جهانی تولید کند

به جز این دو راه مانند شرکت های قدیمی ایرانی مثل صاایران و پارس و ... به زباله دان تاریخ می پیوندد
13:35  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
15

خودرو سازی نماد شکست و عدم توجه به مزیت های نسبی کشور است.
هر کسی را بهر کاری ساخته اند عزیز من.
هی گفتن استقلال داخلی استقلال استقلال...بفرما تو فرغون سازی مستقل شدیدن و توی به کشتن دادن مردم اول شدین.
حالا جنگنده هم دارن میسازن :D
13:32  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
american and japan
33

نمیخریم تا برشکسته شوند.بهتر شدن کیفیت و ارزون شدن قیمت فایده نداره.علتشو ده ها بار دیگه هم گفتم
11:14  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر از اردبیل : قربان سنه مهدی داداش
شاهین جی ۱۴اذر ## : آقا ما ک رفتیم نمایندگی سایپا دزد سر صدا کردیم زنگ زدن ۱۱۰ آمد گفتم ک ۷ماه پول گرفتن قرار شوده ۳ ماهه تحویل بده صاحب نمایندگی گفت زنگ میزنم هماهنگ میکنم فاکتور بشه ..حالا ب امید خدا که فاکتور بشه اگر فاکتور بشه همینجا اعلام میکنم دزدان تاریخ ایران
احمد : سعید جان من تارا اتومات حدود دو ماهه گرفتم مشکلاتی که شما فرمودید در خصوص باد و کاپوت ندارم. لاستیک ها رو کومهو انداختم بسیار نرم و بی صداست. در خصوص شتاب اتومات بله در شروع حرکت من هم مشکل شتاب رو دارم ولی در کل رضایت بخشه
محمد : تجمع نکنید. گرون میشه... اینا منتظر بهونه هستند..😂😂😂😂😂 عه گرون شد؟؟؟ پس تجمع بکنید😂😂😂
بهی : منظورتو نفهمیدم.. من هفته۴ مرداد بودم جی. تبدیل زدم به جی ال. ۱۷خرداد تکمیل وجه کردم... فعلا اوستوراخ خبری نشده.
ali s3 : قبل تر بهتون گفتم، ماشین جدید هست، سری اول sr3 هستیم. باید مجوز شماره گزاری گرفته بشه. به محض گرفتن مجوز اول بیمه میکنن، همون روز هم پلاک میشه باید به شرکت فشار بیاریم تا پیگیر باشن و زودتر بتونن مجوز رو بگیرن
محمد : توجه توجه. دوستان به هیچ وجه تجمع نکنید.... وگرنه گرون میشه.... آفرین به همگی.. محمد قصاب.
سیاوش : سلام مهدی خان شما سخا رو هم ۲۵ انجام دادید؟ساعت ۳عصر به بعد خلوته تماس بگیر لطفا به اپراتورسایپا بگو چرا میگید تاآخراسفندفاکتورشدن.سپاس
سیاوش : سلام مهدی خان شما سخا رو هم ۲۵ انجام دادید؟ساعت ۳عصر به بعد خلوته تماس بگیر لطفا به اپراتورسایپا بگو چرا میگید تاآخراسفندفاکتورشدن.سپاس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی د : تو سایت خود سایپا شکایت کردم الان زنگ زدن میگه تو خط تولید مشکل داریم و کارا کند پیش می ره صبوری کنید داریم همه رو فاکتور میکنیم و در نهایت هم بابت تاخیر خسارت میدیم میگم اوکی چقدر دیگه طول می کشه میگه نمی دونم میگم خوب تو که نمیدونی برای چی زنگ زدی ؟
207 فوری مادران : پس ما که باید حالا حالاها صبر کنیم ، تحویل 5 تیر هستم 15414 ولی هیچ قانونی نیست معلوم نیست برچه اساس فاکتور میشه
207 فوری مادران : بسلامتی ، مبارکتون باشه
سورن پلاس تک گانه 31 خرداد : سلام دوستان اعلام حظور کنید همگی ببینیم از خرداد چه کسی فاکتور نشده خودم تحویل 31 خرداد هنوز فاکتور نشدم.
مریم : دارم میرم از نمایندگی تحویل بگیرم، ده بار اینجا سوال پرسیدم یکی جواب نداد. ولی خداروشکر اومده نمایندگی
حسینی : 2تیر1404 هنوز خودرو فاکتور نشده بعد دوباره فروش فوق العاده گذاشته ایران خودرو
اس : منم 7 بهمن تکمیل وجه فوق العاده است هه زنگ میزنم میگن در صف تخصیص
پانا207 : اصلا ربطی به ردیف قرارداد نداره طبق چیزی که حواله یاب زده نسبت ب ردیف قردارداد خودم اینو میگم چون من 153888هستم اینا که 153900بودن فاکتور شدن من نه تازه من 16خرداد بودم امروز 17و 18خرداد هم فاکتور شدن ولی 16نه هنوز معلوم نیس چی به چیه 😂😂😂😭
آزربایجان : سلام دوستان تحویلی 31خرداد پانا ..که تا به امروز تبدیل نزده بودم الان تبدیل به رینگ الومینوم زدم ببینم تاثیری رو فاکتور شدن داره؟خرداد ماه تا چندم فاکتور شده؟
پانا207 : هیچ گونه قاعده و قانونی این وسط نیس برا اساس احتمالا سود تاخیر باشه سود تاخیر هر چقدر بیشتر باشه از اونا شروع میکنن انگار