خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
شکست رکود؟ نسخه نهایی
1394/07/18
16:00
شکست رکود؟ نسخه نهایی
در حالی به گفته وزیر صنعت و معدن و تجارت، صنعت خودرو در شرایط فعلی با بحران تقاضا دست و پنجه نرم میکند که برخی کارشناسان سیاست تامین مالی از طریق «عقد خرید دین » را بهترین راهکار برای تحریک تقاضا، تحرک بخشی به تولید و افزایش سرعت گردش فعالیت واحدهای تولیدی میخوانند.
عقد «خرید دین»، در سال 90 طی بخشنامهای به نظام بانکی کشور ابلاغ شده بود، حال با تصمیم دو هفته پیش شورای پول و اعتبار، این ابزار برای تحریک تقاضا در بسیاری از بازارهایی که هماکنون به مرز بحران تقاضا رسیدند، احیا شده است. پیشتر سیاستگذاران، با توجه به رکود کنونی و بحران تقاضا در بسیاری از بازارها، رویکرد تحریک تقاضا براساس وامهای بانکی را تجویز میکردند حال طراحی فروش اقساطی در قالب «عقد خرید دین»، گامی دیگر برای تنوع بخشی سیاستهای سمت تقاضا خواهد بود، اما «عقد خرید دین» چیست و این ابزار به چه کار صنعت خودرو میآید؟ عقد «خرید دین» قراردادی است که به موجب آن شخص ثالثی (بانکها) دین مدت دار بدهکاران را به کمتر از مبلغ اسمی آن بهصورت نقدی از داین (متقاضی) خریداری میکند. براساس این مصوبه بانکها میتوانند بهمنظور ایجاد تسهیلات لازم برای خودروسازان، دیون موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت دار متقاضیان را خریداری کنند تا ضمن تامین نقدینگی بنگاههای اقتصادی از جمله شرکتهای خودروساز، قدرت خرید مشتریان را نیز افزایش دهند. دولت قصد دارد در این رویکرد جدید به جای تمرکز بر وامدهی مستقیم بانکها، برای تحریک تقاضا بر فروش اقساطی صنعت خودرو تمرکز کند تا از این طریق مشکل هر دو طرف معامله برطرف شود و طرف سوم که بانکها هستند نیز از این راه منتفع شوند تا در پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان تعلل نکنند. بنابراین «عقد خرید دین» یکی از ابزارهای تازه مسوولان کشور برای تحرک بخشی به صنعت از جمله صنعت خودرو است، اما اینکه عقد«خرید دین» تا چه اندازه میتواند موجب تحریک تقاضا در صنعت خودرو شود و اهداف تدوینکنندگان این مصوبه را تحقق ببخشد، مشخص نیست. با این حال کارشناسان نظرات موافق و مخالفی نسبت به این ابزار دارند. برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که عقد «خرید دین» طرح موفقی در آینده خواهد بود؛ زیرا بازار فروش اقساطی خودرو را از یکسو رونق میدهد و از سوی دیگر مشکل کمبود نقدینگی خودروسازان را حل میکند. ابزاری که هر دو طرف معامله را بهخوبی هدف گرفته و به افزایش توان آنها کمک میکند؛ بنابراین به نظر میرسد هر اقدامی از سوی دولت که منجر به گشایش نقدینگی در بنگاههای اقتصادی شود به خودی خود میتواند حرکتی برای رکودزدایی از بازارهای بحران زده کنونی باشد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند صنعت خودرو که بهشدت با مشکل کمبود نقدینگی و تقاضا مواجه است میتواند از طریق عقد خرید دین وضعیت خود را به سامان کند و از سوی دیگر مشتریان نیز با خرید اقساطی خودرو میتوانند از هزینههای آتی خود برای خرید یک کالا استفاده کنند. در این زمینه محمود دودانگه، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» «عقد خرید دین» را یکی از ابزارهای مثبت برای تزریق نقدینگی به بنگاههای تولیدی میداند، و میگوید: این ابزار ضمن رفع چالش نقدینگی با تسویه دیون، کمک بسیاری به بنگاههای اقتصادی میکند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو با افت تقاضا مواجه شده است که یکی از ابزارهای اصلی آن برای خروج از این وضعیت فروش اقساطی است، میگوید: در شرایطی که مشتریان دچار مشکل نقدینگی هستند و قدرت خرید آنها افزایش نیافته فروش اقساطی یا لیزینگی بهترین شکل معامله است؛ بنابراین با رونق فروش اقساطی خودروسازان در ارتباط با شبکه بانکی میتوانند دیون مشتریان را به بانکها واگذار کنند و با دریافت نقدینگی مشکل فعلی خود را برای افزایش تولید حل کنند. با وجود اینکه اکثریت کارشناسان بر این عقیده اند که این ابزار در شرایطی به صنعت خودرو کشور کمک میکند که خودروسازان فروش اقساطی محصولات خود را بیشتر کنند تا با ارائه اسناد تجاری (چک، سفته) بتوانند نقدینگی موردنیاز خود را جذب کنند، اما برخی از کارشناسان به یک مشکل جدی اشاره میکنند، اینکه اسناد تجاری که بانکها در قالب عقد «خرید دین» از بنگاهها بهعنوان طرف معامله میپذیرند باید در مدت زمان یکسال بازپرداخت شود. موضوعی که در فروش اقساطی خودرو از سوی خودروسازان، جذابیتی برای مشتریان ندارد؛ بنابراین این موضوع در شرایط خاصی میتواند به بنگاهها و بازار تقاضا کمک کند. یکی از کارشناسان مالی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» عنوان میکند که مشکل کنونی صنعت خودرو در بخش تقاضاست.
بنابراین این نوع از معامله به دلیل افزایش طرحهای فروش اقساطی میتواند رغبت مشتری به خرید را افزایش دهد و از سوی دیگر نقدینگی موردنیاز خودروسازان را تامین کند، اما بهرهگیری از این ابزار به دلیل شرایطی که دارد، دشوار است. وی با اشاره به اینکه عقد «خرید دین» شیوه ای از معامله است که چند سالی است، مصوب شده اما به دلیل ناکارآمدی اجرا نشده است، میگوید: خرید دین زمانی انجام میگیرد که فروش بهصورت اقساطی انجام شود و از موعد اسناد تجاری - عموما بانکها چک را قبول دارند - بیش از یکسال باقی نمانده باشد. در این صورت بانک براساس نرخ سود در نظر گرفته شده میزان سود خود را کسر میکند و مابهازای آن پول به داین (طرف قرارداد که بنگاهها هستند) پرداخت میکند. وی میافزاید: از آنجا که طول مدت بازپرداخت اقساط خودروها بیشتر 24 ماهه است و در عقد «خرید دین» مدت زمان بازپرداخت یکساله در نظر گرفته شده است، تامین نقدینگی از این طریق برای بنگاه تولیدی ممکن نیست، چون شرایط اش را ندارد. وی معتقد است در صورتی که خودروسازان نیز بازپرداخت اقساط را یکساله در نظر بگیرند، مشتریان استقبال چندانی از طرحهای فروش اقساطی نخواهند داشت. با توجه به رویکرد جدید دولت و بودجه 34هزار میلیاردی که برای این ابزار در نظر گرفته، شیوه ضمانت اسناد تجاری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر این اساس مسوولان بانک مرکزی دو روش برای تضمین اسناد تجاری برگزیدهاند. روش نخست آن است که بنگاهها و شرکتهای تولیدی، براساس ابزار خود، اسناد تجاری مشتریها را برای بانکها تضمین میکنند. همچنین در روش دوم، بنگاهها و واحدهای تولیدی، تضمینی در قبال اسناد تجاری مشتری نخواهند داشت که در نتیجه به علت افزایش ریسک، نرخ سود تعیین شده در این روش بالاتر از 24 درصد خواهد بود. یکی دیگر از کارشناسان از ایرادات عقد «خرید دین» را بحث ضمانت آن میداند و میگوید: از آنجا که ریسک بازپرداخت اسناد تجاری بالاست به همین دلیل بانکها برای آنکه ضمانت برگشت پولشان را بالا ببرند معمولا از روش نخست بهره میبرند که این موضوع نیز دردسرهای بسیاری برای خودروسازان خواهند داشت به همین دلیل در طول چند سال گذشته بسیاری از بنگاهها از این ابزار استفاده نکردهاند.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
شکست رکود خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
امیر
15
شما هر کاری بکنید تا کیفیت با بروز کردن ماشینو انجام ندید هیچ فرجی تو کارتون انجام نمیشه . الکی تو باتلاق دست و پا نزنید
18:27 1394/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
12
باز هم ربا و باز هم کلاه شرعی دیگر.
17:59 1394/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
23 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
6 نظر
صابری 1
4 نظر
اطلاعات خودرو
تحویل ۳۱ تیر ، همچنان منتظر
101 نظر
S.207.پانا
34 نظر
خلیل یاری
30 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا اتومات 30 روزه
: 1 مرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده ،زنگ زندم میگه فاکتور اخر ماه میشه.حتما تعزیرات شکایت کنید اینا ماشین بده نیستن
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
مبلغ پرداختی
: دوستان برای تکمیل وجه GL چقدر باید پرداخت کنم؟ آذر ۲۹۶ دادم خواهشا جواب بدید میخوام طلا بفروشم
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهین اتومات
: سلام آقا مجتبی تاریخ سخاتون کی بوده؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین 2 اردیبهشت
: احمد جان،ساعت ۱۵ است و بجز حمید خان هیچکس فاکتور نشده.لابد ایشان هم مثل آن رفیقمون شقایق خان آشنا داره😊 هرچه هم ازش میخوان ،شماره درخواستش را هم نمیگذاره تا بررسی بشه.
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا دستی
: سلام واریز ۱ مرداد هنوز فاکتور نشدم
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
احمد ۲۵ اسفند
: منم سخا 28 دادم اگر درست باشه منم باید به زودی فاکتور بشم. ولی تا الان نشدم .
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
حمید ۲۵ اسفند
: سخا ۲۷ اسفند دادم
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
شاهین اتومات cvt مهر 1402
: اگر فاکتور شدین اطلاع بدید.
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
سیامک
: با سلام تکمیل وجه 13 اسفند و سخا 19 اسفندو طرح عادی
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
محمدBrz
: سلام مبارکه لطفا شماره درخواست هم بگید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
.
: بسلامت یه دروغ گویی سایپایی کمتر
سورن ELX EF7
الناز فوری دوگانه
: سلام دوستان امروز تاریخ پرونده بروز شد... سورن فوری دوگانه ... تحویل 19 شهریور
دنا 1.7
دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد
: عجله نکنید منم هنوز فاکتور نشدم
دنا 1.7
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم
: ردیف قرار دادتون رو میشه بگید دوست عزیزی که 31مرداد فاکتور شدید
پژو 207i دستی
محمد
: سلام دوستان 11 مرداد موعد تحویل بوده تا امروز 2200 سود تاخیر لحاظ شده،روزی چقد محاسبه کردند؟ طرح فرسوده فروش فوق العاده سقف شیشه فولادی بودیم.
ساینا
رضا
: داداش گل ماکه داریم فاکتورمیشم واریزی اولمون 25اذربودیم که تبدیل زدیم شمااصلاثپت نام بعذمابودیدالان اولویت با25اذروارزی اولیه داشتن هست
سایپا اطلس جی
اطلس دی
: هیچکسی نمیاد من بابت کتکاری که با نمایندگی فروش سایپا شهرمون داشتم و در گیر دادگاه هستم نمیتونم بیام اما در اولین فرصت بعد از قرار و دیه ای که باید بدم مستقیم میرم تهران اون دفتر و کارخونه رو به آتیش میکشم از خیر اون اشغالی که قراره به من بدن هم گذشتم کاری جز نابودی سایپا ندارم
ساینا
کلک باز
: دوست عزیز خودروهای داخل پارکینگ ناقص نبود و قطعه هم موجود بوده منتها زورشان میامد که فاکتور کنن براتان بدلیل قیمت های کمتری که در فاکتور شما لحاظ شده ولی از چند روز پیش که قیمت های نجومی اعلام شده عوامل سایپا کلاه بردار دیگر بهانه ای برای تحویل و فاکتور خودرو نداشته و مجبورن هر چه سریعتر خودروها را فاکتور و تحویل دهند هرچند برای افرادی که قبل از اعلام قیمت های مرداد فاکتور اونا با قیمت های قبلی صادر شده ولی متاسفانه در فاکتورهای پیش رو تلافی میکنن و بدین سبب بسیار شاد و شنگول خواهند بود که خون امثال من را خواهند مکید مثل ضالو ،،، برای امثال من که پیش فروش یکساله هستیم و موقع ثبت نام قیمت ساینا دوگانه 450 بود که مبلغ 225 تومن آن را در ابتدای پذیرش پرداخت و مابقی آن در موعد فاکتور قرار هست که بریزیم تو جیب سایپا حقه باز که با این قیمتی که اعلام کرده 590 میلیون احتمالا ما باید 295 میلیون واریز کنیم که از این مبلغ حدود 20 تومن سود مشارکت کم میشه و میشه 275 ، مهرماه 1404 هستم، پارسال پاییز همین ساینای دوگانه در بازار 430 خرید و فروش میشد واقعا حماقت کردیم که از بازار نگرفتم
سورن ELX EF7
اریامهر31تیر
: مبارکه بسلامتی من هنوز فاکتور نشدم 29اردیبهشت واریز وجه داشتم
پژو 207i دستی
207 پانا اتومات فوری 27مهر تحویل
: 31 تیر تکمیل وجه کردم 990 م امروز رفتم دعوا راه انداختم که پولمو پس بدین قیمت ها اومده پایین گفتن بعد از تایید نهایی قیمت اضافه برمیگرده بهتون فکر کنم یه 100 تومنی از قیمت کم کنن پس بدن تو نمایندگی اینجوری میگفتن انتخاب نمایندگی 1404/04/29 پرداخت کل وجه 1404/04/30 دریافت پرونده 1404/05/05 آماده برای صدور فاکتور 1404/05/25 فاکتور شده در حال انجام