مردن به وقت شهریور - کاری از خودروسازان

مردن به وقت شهریور - کاری از خودروسازان

 
اقتصادنیوز نوشت: خودروسازی ایران دومین هفته پاییز را در حالی پشت سر گذاشت که طی آن، آماری ناامیدکننده از کیفیت و تولید خودروهای داخلی منتشر شد. بر اساس آمار در شهریور ماه گذشته علاوه بر افت 44 درصدی تولید خودرو، کیفیت 8 خودرو نیز کاهش محسوسی داشته است.
کاهش تولید خودروهای سواری در شهریور ماه را باید مهمترین خبر هفته گذشته دانست، چه آنکه بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، تیراژ خودروسازان در این ماه و نسبت به مرداد، حدود 29 درصد کاهش پیدا کرده است. هرچند خودروسازان توانسته اند تیراژ خود را طی شش ماه نخست امسال حدود سه درصد افزایش دهند، اما اوضاع تولیدشان در شهریور ماه بسیار ناامیدکننده بوده و از حال ناخوش آنها حکایت دارد.
 
آمار می گوید خودروسازان طی شهریور امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته نیز افتی 44 درصدی را تجربه کرده اند که این به معنای کاهش تولید حدودا 43 هزار دستگاهی آنهاست. به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی افت تیراژ خودروسازان، نه مشکلات تولید، بلکه بحران فروش است، چه آنکه مشتریان مدت هاست با بازار خودرو قهرند و غول های جاده مخصوص را تحریم کرده اند.
 
کیفیت پایین، قیمت بالا، کاهش توان مالی آنان و خدمات پس از فروش نامناسب، عمده دلایل قهر مشتریان با بازار خودرو به شمار می روند، هرچند البته امیدواری و خوشبینی آنها به ورود خودروهای ارزان و با کیفیت به کشور در دوران پساتحریم نیز دیگر دلیل رکود سنگین فعلی است.
 
این رکود به هر حال افت تیراژ خودروسازان را به همرا داشته و از همین رو کارشناسان نگران منفی شدن رشد اقتصادی کشور به دلیل پایین آمدن تیراژ خودرو هستند. خودروسازی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصاد ایران در سال گشته بود و حالا با توجه به روند کاهش تیراژ در این صنعت (و البته رکود در دیگر بازارها از جمله صنعت و معدن و مسکن)، خیلی ها پیش بینی می کنند رشد اقتصاد کشور در سال جاری منفی شود.
 
اما از جزئیات آمار تولید خودرو طی نیمه نخست امسال می توان به افت تولید پراید و سمند و رانا اشاره کرد و این در حالی است که سایر محصولات سواری با افزایش تیراژ روبرو شده اند. در این بین، پراید اگرچه افت تولید داشته، اما همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می رود و پژوپارس ایران خودرو نیز در تعقیب آن است.
 
بنز به ایران خودرودیزل پول نداد
اگرچه پیش تر گفته شده بود شرکت بنز آلمان به دلیل قطع ارتباط یک طرفه اش با ایران خودرودیزل، غرامتی 42 میلیون یورویی به این واحد تجاری ساز ایران خودرو پرداخت کرده، اما هفته گذشته برخی رسانه ها خبر دادند که آلمانی ها این غرامت را در قالب خودرو و موتور خودرو، پرداخت کرده اند.
 
بنز که پس از تشدید تحریم های بین المللی، از ایران رفت، برای بازگشت دوباره اش مجبور به پرداخت غرامت به ایران خودرودیزل شد و طبق اخبار منتشر شده، به جای دادن پول، 100 دستگاه بنز سواری، یک هزار و 500 دستگاه بنز اکسور (در قالب پک قطعات) و 500 دستگاه موتور اتوبوس، به ایران ارسال کرده است. گفته می شود بنز حتی نصف ارزش محصولات سواری خود را که به ایران خودرودیزل داده، از این شرکت دریافت کرده است.
 
دلیل مخالفت سایپا با فروش پارس خودرو به رنو
اما برخی رسانه ها هفته گذشته از دلیل مخالفت سایپا با فروش پارس خودرو به رنوی فرانسه، پرده برداشتند. در شرایطی که رنو کماکان خواهان خرید پارس خودرو است، سایپا به عنوان سهامدار و مالک این شرکت (پارس خودرو) حاضر به فروش آن نیست و به ادعای برخی رسانه ها، دلیل این مخالفت این است که خودروساز فرانسوی می خواهد بخشی از پول پارس خودرو را به جای طلبش از این شرکت، تهاتر کند.
 
بر این اساس گفته می شود رنو به سایپا پیشنهاد داده بخشی از پول پارس خودرو را با بدهی هایش به این شرکت (رنو) تهاتر کند، اما این پیشنهاد با مخالفت سایپایی ها روبرو شده است. ظاهرا پارس خودرو بابت قطعات تندر-90، به رنو بدهکار است و از همین رو خودروساز فرانسوی از این شرکت خواسته تا ضمن فروش پارس خودرو، بدهی خود را از این راه صاف کند. این در حالی است که مسوولان سایپا زیر بار این موضوع نرفته و اعلام کرده اند پارس خودرو را با این شرایط به رنو نخواهند فروخت.
 
کیفیت 8 خودرو افتاد
هفته گذشته اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارشی جدید از وضع کیفی خودروهای داخلی را منتشر کرد و این در حالی بود که طبق آن، کیفیت هشت خودرو در مقایسه با گزارش قبلی، افت را نشان می داد.
طبق گزارش اعلامی، سوزوکی گرندویتارا با کیفیت ترین خودرو تولید داخل به شمار می رود و ام وی ام مدل 110 نیز دارای کمترین کیفیت است. در گزارش شرکت بازرسی آمده که بهترین خودروهای تولید ایران، به ترتیب شامل ویتارا و سراتو و انواع تندر-90 می شوند و لقب بدترین ها نیز به پرایدها و ام وی ام مدل 110 رسیده است. بر این اساس همچنین خودروهای رده متوسط نیز شامل دنا و و رانا و جک و ام وی ام مدل 530 می شوند که در میانه های جدول رده بندی کیفی خودروهای تولید داخل جا خوش کرده اند.
 
100 هزار خودرو روی دست ماند
اما در شرایطی که پیش تر گفته شده بود موجودی پارکینگ فقط یکی از خودروسازان داخلی به 40 هزار خودرو رسیده است، هفته گذشته خبر رسید خودروسازان بیش از اینها، محصول انبارشده دارند.
 
این موضوع در جریان نامه نگاری چهار وزیر به رییس جمهور بابت بحرانی شدن رکود در کشور، افشا شده، چه آنکه وزرای مربوطه در نامه خود تاکید کرده بودند 100 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان خاک می خورد.
 
گفته می شود خودروسازان برای آنکه بتوانند موجودی انبارهای خود را کنترل کنند، تیراژ خود را پایین آورده و از روی پنج هزار دستگاه، به کمتر از دو هزار دستگاه رسانده اند.
 
 
 
 
مردن به وقت شهریور - کاری از خودروسازان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : مردن به وقت شهریور , رکود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

تحریییییم کننده فرغوووون
14

توبه ی گرگ مرگه...
اینا آدم بشو نیستن...
بهتره برن دنبال آفتابه سازی!
گرچه آفتابشون هم سوراخ از آب درمیاد.خخخخخ
01:26  1394/07/19
گزارش
پاسخ دادن
رضا
20

خوب بالاخره این همه خالی بندی و انکار و دروغگوئی به جایی نرسید مثل دفعات قبل.
نمیدونم چرا تو این مملکت این نمایشنامه در مورد اکثر چیزها و در زمانهای مختلف تکرار میشه و هیچ وقت برای مسئولین درس عبرت نمیشه تا کی بیت المال باید به این روش هدر بره .
بهتر نیست راستگو باشند و صادق و صد البته مودب. اینجوری هم کارشون بیشتر پیش میره و هم مردم بیشتر بهشون اعتماد میکنن و احترام قائل میشن.
البته میدونم ، کو گوش شنوا این بارهم مثل دفعات قبل همه چیز تکرار میشه و این مردم هستن که تاوان و مکافات میدن . اونها که حقوق اخر ماه رو عشق است . هر گونه سئوال و حسابرسی از اونها هم که با برچسب ضد انقلاب ساکت میشه پس چرا زحمت بکشن تا حالا همین راه جواب داده بعد از این هم همین راه رو عشقه
19:34  1394/07/18
گزارش
پاسخ دادن
امیر
27

این آقایان میگن ما روی کیفیت تمرکز کردیم پس چی شد . نکنه منظورشون روی رشد منفی کیفیت تمرکز کردن . علت بی اعتمادی مردم هم نسبت به شما همین دروغهایی است که تو رسانه میگید ولی در عمل مردم چیز دیگه ای میبینند . این همه حرف در مورد بهبود ماشین زدید و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد بعد انتظار دارید به شما اطمینان کنیم در مورد برنامه های دراز مدت و یا قراردادهای خارجی که از نظر شما محرمانه هستند . دوستان همانطور که میبینید بعد از اینکه مردم برای گرفتن حق. خودشون دست بکار شدن. مدیران نالایق ما بدلیل نداشتن برنامه وسواد چنان سردرگم شدن که همه کار میکنند بجز کاری که باید . این همان مدیرانی هستند که ادعاهای اونا گوش فلک و کر میکرد
18:18  1394/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
14

دم بنز گرم ک غرامتی رو پرداخت کرد هر چند به صورت محصولات. از سرشونم زیاده. یک صدم این کار رو پژو انجام نداد حتی یه معذرت خواهی خشک و خالی هم نکرد.
سایپا هم که پارس خودرو رو نمیفروشه چون نمیخواد از سود فروش محصولات رنو دست برداره. اگه سایپا پارس خودرو رو بفروشه دیگه محصولی جز پراید و نیبا براش نمیمونه.
17:57  1394/07/18
گزارش
پاسخ دادن
محمد باقری
24

تحریم تا جمع شدن بساط این دو فرغون مونتاژ کن و ریشه کن شدن دزدی در این دو .

17:31  1394/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
19 اسفند : قبلا گفتند که تا 18 اسفند فاکتور شده. 14 اسفند هنوز مونده🤦؟
صقف شیشه اذر هست با رینگ اصپرت اصلی : سلام عرز ادب دارم چتوره دی ماهی ها میگن فاکتر شدن در حالیکه هنوز من که اذر هستم فاکتر نشدم یک جای این کار میلنگد یا شرکت دارد پارطی بازی میکند یا آن دوست دروغ میگه که فاکتر شده چون بعد از آبان اذر است نوبت به اذر میرسد نه دی البته اگر واقعا فاکتر شده نوش جانشان باشه ما حصود نیستیم اما جای سوال برام عجیب است که چرا اول دی بعد اذر ما که نوبتمان جلوتر است
دی : 14 کجا بود نگفتند تا 16 دهم
مهرداد : خدا قوت پهلوان
سجاد بختیاری : اینایی که میگین گرون بشه و خوشحالین چه اکستند و چه آبی گرون بشه لوازم یدکیش هم گرون میشه فردا بخوایم قطعه بخریم براش 2برابر باید بخریم
علی : سلام بله از من 8.22 فاکتور وبیمه شده ولی پلاک هنوز نشده
مهیار : سلام من 19 مرداد تکمیل وجه کردم .هنوز فاکتور نشده
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی دوگانه به تک فاکتور شده تا تاریخ 15 شهریور فاکتور شده من 16 شهریور تکمیل وج کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : من ثبت نام 26 فروردین بودم
مصطفی : آگه کسی مثل من هست نتونسته دعوت نامه پرداخت کنه و دعوت نامه مجدد براش نیومده تیک سبز بزنید ببینبم چند نفریم