تمام اقتصاد ایران که خودرو نیست؛ خودروسازان روی پای خود بایستند

تمام اقتصاد ایران که خودرو نیست؛ خودروسازان روی پای خود بایستند

 
درپی افزایش مبلغ وام‌ خرید خودرو، عده‌ای از کارشناسان نسبت به این موضوع انتقاد داشته و معتقدند که این اقدام نمی‌تواند تاثیری در خروج از رکود داشته باشد و به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران، حتی این امکان وجود دارد که پرداخت این وام‌ها به نتیجه پرداخت وام‌های زودبازده منجر شود، درصورتیکه باید توجه کرد که تمام اقتصاد ایران خودرو نیست؛ صنعت خودرو باید روزی روی پای خود بایستد.
 
طی روز‌های اخیر در راستای سیاست جدید اقتصادی دولت برای خروج از رکود و تحریک تقاضا تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شد که از جمله مهمترین آن‌ها افزایش وام خودرو و مسکن به 25 و 60 میلیون تومان بود. در این زمینه عده‌ای از ناظران و فعالان اقتصادی این رویکرد را در جهت رونق و کمک به بالا بردن تقاضا موثر می‌دانند اما در مقابل برخی دیگر معتقدند این سیاست‌ها تاثیرات مقطعی دارد و نمی‌تواند در بلند مدت به خروج از رکود منجر شود؛ همانگونه که صالحی - یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - هم افزایش تسهیلات در این دو بخش را مانند یک مسکن برای اقتصاد ایران می‌داند که حداقل در زمینه تسهیلات خودرویی، به سرنوشت پرداخت وام‌های زودبازده می‌انجامد.
 
حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: افزایش وام‌ برای خرید خودروهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند نمی‌تواند تاثیری در جهت خروج از رکود داشته باشد و تنها ممکن است به شکل مقطعی در زمینه مسکن تاثیرگذار باشد.
 
وی معتقد است که با سیاست‌های مقطعی نمی‌توان از رکود خارج شد بلکه باید برای این هدف مشکلات را شناسایی کرد و برای حل آن‌ها استراتژی داشت. باید توجه کنیم که تمام اقتصاد ایران خودرو نیست؛ خودرو باید روزی بتواند روی پای خود بایستد. واقعا تا چه زمانی باید برای خودرو قیمت گذاری شود؟ وقتی امروز شاهد واردات خودرو به کشور هستیم پس باید قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی تعیین شود.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی عنوان کرد که خودروسازان باید قیمت خودرو را تعیین کنند و درکنار آن کیفیت را هم لحاظ کنند، در این صورت است که مردم می‌توانند انتخاب کنند.
 
صالحی معتقد است که باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، چراکه به گفته او نمی‌توان از یک سو تعرفه بالا برای واردات خودرو در نظر گرفت و از سوی دیگر وام‌های ارزان قیمت به خودروسازان داد و خودروسازان هم نیروی خود را تعدیل نکنند، آموزش ندهند و تکنولوژی وارد نکنند.
 
او اضافه کرد: آیا حمایتی که از صنعت خودرو شده است از سایر صنایع شده است؟ چرا باید از یک صنعت حمایت کامل و غیرهوشمندانه صورت گیرد که منجر به ضعیف شدن آن صنعت شود؟ اگر صنعت خودرو در اختیار بخش خصوصی بود دولت چنین حمایتی را انجام نمی‌داد. این درحالی است که امروز بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در مجموعه‌های تصمیم‌گیری وابسته به دولت حضور دارند.
 
صالحی عنوان کرد که چنین حمایت‌هایی از خودروسازن بیهوده است. باید کاری انجام شود که قیمت تمام شده تولید در کشور پایین آید و این اقدام تنها از طریق یارانه دادن ممکن نیست. در اقتصادی که تورم کاهش یافته باید نرخ بهره بانکی نیز کاهش یابد.
 
 
 
تمام اقتصاد ایران که خودرو نیست؛ خودروسازان روی پای خود بایستند
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , وام خودرو , رکود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

کاربر: چلنجر
0

ماشالا همه هم میدونن عیب کار کجاست هم بادن راه حلش چیه. فقط کو عمل؟
20:04  1394/08/08
پاسخ دادن
امیر
17

وقتی دولت و .... از خودروی تولیدی 2 برابر قیمت تولید شده پول به جیب میزنند. چرا باید دست از حمایت بردارد. دوما مگه ما مدیری داریم که این مطالب را بتواند بفهمد
20:45  1394/08/05
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba asghari
0

جواب این سوالا بود دیگه آیا حمایتی که از صنعت خودرو شده است از سایر صنایع شده است؟ چرا باید از یک صنعت حمایت کامل و غیرهوشمندانه صورت گیرد که منجر به ضعیف شدن آن صنعت شود؟
والا اگه یه درصذ مردم واسشون مهم باشه فقظ پول و سود میشناسن
12:05  1394/08/06

رسا
18

مردم ديدشان نسبت به خودرو تغيير كرده است
گذشت زماني كه طرف آرزوي خريد يك405 يا پرايد راداشت و وقتي براي تحويل مي رفت خودرو را با هر وضعيتي كه بود مي خواست
خودرو سازان هم كه اين جو را مي ديدن به صورت سه شيفت و شبانه روز محصولات تاريخ گذشته فرانسه و كره را با پشتيباني و انحصار دولت با حداكثر توانشان توليد مي كردند چون همچين روزي را پيش بيني مي كردند خوب البته در طي اين سال ها بعلت فروش محصولات قديمي با قيمت بالا سودسرشاري هم نصيبشان شد كه تا ساليان سال و نسل هاي بعد جاي نگرانيي ندارند(قابل توجه برخي عوام كه نگران صنعت خودروي كشورهستند)
اما حالا با ورود عمده ي خودروهاي روز دنيا مردم ديدشان تغيير كرده و در پي لذت و امنيت رانندگي هستند . اين كمپيني هم كه بوجود آمده يكي از دلايلش همين است . و مردم ديگر دوست ندارند خودروي20سال پيش كره و 30سال پيش فرانسه را سوار شوند. درواقع حقشان هم اين نيست .
بعضي وقت ها از ايراني بودنم اندوهگين مي شوم . واقعا" متاسفم
17:23  1394/08/05
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا از کرج
4

کمپین در فیسبوک کار وارد کننده خودروهای وارداتی هست یا کار اشخاص ثروتمند و قدرتمند نفوذی دولتهای قبلی هست که سعی میکنه آب رو آلوده کنه و ماهی بگیره
اگه یه نفر آدم عادی مثل من یا شما در فیسبوک کمپین بزنه حداکثر تا 24 ساعت بعدش توسط وزارت اطلاعات و حراست مخابرات دستگیر و چپقش رو چاق میکردند
پس مطمعن باش راه اندازی کمپین کار یه نفر آدم عادی از جنس مردم نیست
اون شخص مرموز نفوذی سیاسی کمپین را در فیسبوک راه اندازی کرد و مردم هم به تبعیت از اون شخص در وایبر و تلگرام کمپین رو ادامه دادند که تا الان نزدیک به 3 ماه از راه اندازی کمپین میگذره که همچنان به قوت خودش باقی هست
یک احتمالی هم وجود داره که راه اندازی کمپین در فیسبوک کار خودروساز باشه تا دامی پهن کرده باشه تا مردم برای مدتی مثلا تا شب عید از خرید دست بکشند تا وقتی تقاضا زیاد شد بتوانند دوباره قیمتها را گرانتر کنند
یعنی خودروساز با راه اندازی کمپین یک عقب نشینی ظاهری انجام داد تا سر فرصت مناسب نهایت استفاده را ببرد
19:52  1394/08/05

نیما
15

تف تو روح خودروساز داخلی و حامیان آن
17:19  1394/08/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : فقط با حساب ب اسم خود شخص
محمد : و اینکه چه مدارکی میخواد سامانه سخا
محمد : سلام. خواهشا کسایی که اطلاع دارن راهنماییم کنن. سامانه سخا که باید انجام بدیم حتما باید به اسم صاحب ماشین باشه وآیا میشه آدرس رو که تو ثبت نام دادیم رو عوض کنیم باتشکر
اسفندی : درود به شرفت آقا پرهام 🌹🌹
میتی : آقا با یک کارت دیگ که به اسم خودت نباشه میشه تکمیل وجه کرد؟؟!!آیا؟؟
محمد : سلام تورو خدا راست میگی پس من که راههم دوره چی میشه کاش زودتر پیام میذاشتی
علی دنا اتو اسفند : مبارکه شما تکمیل وجه کی بودید؟فاکتور شدید؟
علی مشهد‌ : بعد از فاکتور چقد‌ زمان میبره پلاک‌ بشه من تکمیل وجه سوم بودم پلاک نشده
یوسف : سلام سایناجی زمستان1403هست
تحویل اسفند ریحانه : بله آقا پرهام لطفاً جواب بدید سوال منم این هست کدوم آپشن رو انتخاب کنم