دولت از خودروسازان حمایت می کند

دولت از خودروسازان حمایت می کند

 
روز گذشته در حالی حسن روحانی رئیس‌جمهور از ارائه بسته سیاستی جدیددولت به منظور رونق اقتصادی و رکودزدایی در 6 ماه دوم امسال خبر داد که طبق اخبار غیررسمی، خودروسازان با توجه به کاهش چشمگیر تقاضا در بازار، برای تامین هزینه‌های جاری خود اجبارا به فروش دارایی‌های ثابت روی آورده‌اند.
 
در دولت یازدهم این دومین‌باری است که تولیدکنندگان خودرو بالاجبار مجبور به فروش دارایی‌های خود برای تامین هزینه‌های جاری می‌شوند. اولین‌بار در آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم که همزمان شده بود با افت 50 درصدی تولید، مسوولان اقتصادی برای جلوگیری از رشد نقدینگی در اقتصاد کشور و کمبود نقدینگی در بانک‌ها که خود عاملی برای ممانعت از ارائه تسهیلات به خودروسازان عنوان می‌شد، با تخصیص هر نوع وام و تسهیلاتی به تولیدکنندگان خودرو مخالفت کردند که این وضعیت خودروسازان را مجبور به فروش دارایی‌های مازاد برای جبران هزینه‌های جاری کرد. به طوری که در سال 92 ایران خودرو بیش از 1100 میلیارد تومان از اموال خود را به فروش رساند و به واحدهای تولیدی خود تزریق کرد که این مساله موجب افزایش دو برابری تولیدات ایران خودرو در دو ماهه سال 93 شد. سایپا نیز در همان سال مجبور به فروش ۷۵۰ میلیارد تومان از دارایی‌های خود شد که به گفته مسوولان این شرکت نقدینگی حاصل از فروش دارایی‌ها به راه‌اندازی خطوط تولید اختصاص پیدا کرد. حال برای بار دوم خودروسازان دست به فروش اموال خود زده‌اند با این تفاوت که این بار مشکل از عرضه خودرو به بازار نیست بلکه چالش اصلی را مشتریان یا بخش تقاضا به‌وجود آورده است. بی‌توجهی مشتریان به بازار هر چند عامل اصلی رکود در بازار خودرو عنوان می‌شود اما بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو هنوز شرایط انتظاری را در نخریدن خودرو از سوی مشتریان سهیم می‌دانند.
 
 
در این زمینه شاید بتوان به مشتریان در نخریدن خودروی صفر حق داد چرا که زنجیره اتفاقات و شرایط ایجاد شده در وضعیت سیاسی و اقتصادی که از سال گذشته در کشور به وقوع پیوست آنها را نسبت به خرید خودروی صفر داخلی ناامید کرد. توافق‌نامه هسته‌ای، وعده و وعید خودروسازان و اظهارات بلندپروازانه آنها مبنی بر گلچین کردن انبوهی از متقاضیان مشارکت در صنعت خودرو ایران، رفت و آمد هیات‌های اقتصادی به‌خصوص خودروسازان و قطعه‌سازان معتبر جهانی همگی حکایت از پیش رو بودن افق‌های روشنی در صنعت خودروی کشور داشت. این افق برای مشتریانی که سال‌ها منتقد کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان بودند حکم افق نداشت بلکه واقعیتی بود که دستیابی به آن خیلی دور به نظر نمی‌رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که مشتریان هنوز در انتظار روزهای خوب خودروسازی در کشور هستند حال آنکه هنوز خبری از مشارکت یا تولید خودروهای وعده داده شده نیست. در این بین به نظر می‌رسد که خودروسازان بیش از دیگران از اعتماد مشتریان به وعده‌ها آسیب‌دیده‌اند به طوری که مشتریان با بی توجهی خود نسبت به بازار، شرایط سختی را برای خودروسازان ایجاد کرده‌اند به طوری که تولیدکنندگان این روزها مجبورند برای تامین هزینه‌های جاری خود متوسل به فروش دارایی ثابت شوند. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی سرمایه بر با هزینه‌های زیاد است اعلام می‌کند که تامین هزینه‌های جاری که به‌طور طبیعی باید از طریق سود حاصل از فروش محصولات اتفاق بیفتد، با مشکل مواجه شده به طوری که تنها راه پوشش آن یا استقراض است یا فروش دارایی ثابت، همان اتفاقی که این روزها در شرکت‌های خودروساز در حال رخ دادن است.
 
 
وی همچنین به این نکته اشاره دارد از آنجایی که بخش مهمی از این دارایی‌های ثابت طی سال‌های اخیرجهت تامین بخشی از سرمایه در گردش شرکت‌ها و نیز تامین زیرساخت‌های ضروری که ایجاد آنها به سبب تحریم ضروری بوده است، به فروش رفته بنابراین فروش باقی مانده آن، در آینده نزدیک شرکت‌های خودروساز را با بحران شدید کمبود نقدینگی بیش از آنچه امروز وجود دارد مواجه خواهد ساخت و قابلیت سرمایه‌گذاری آنان را بروی پروژه‌های بهبود کیفیت و طراحی‌های جدید را از بین خواهد برد. با توجه به اظهارات این کارشناس سوالی که مطرح می‌شود این است که در شرایط رکودی بازار اگر خودروسازان نسبت به فروش اموال خود اقدام نکنند بنابراین گزینه بعدی و یا جایگزین برای تامین نقدینگی چه خواهد بود؟ همانطور که پیشتر گفتیم حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در اولین همایش سیاست‌ها ی صنعتی و تجاری، وعده ارائه یک بسته سیاستی جدید برای خروج از رکود و رونق اقتصادی در 6 ماه دوم سال را داد. جزییات این بسته که قرار است به زودی از سوی تیم اقتصادی دولت برای مردم تشریح شود اگر چه طبق گفته روحانی منجر به رشد اقتصادی و تحرک بخشی بسیاری از بازار‌ها خواهد شد اما صنعت خودرو که یکی از شاخص‌های مهم رشد اقتصادی محسوب می‌شود به طور حتم با برنامه‌ریزی مستقل‌تری از سوی دولت روبه‌روست . به طوری که طبق گزارش خبرگزاری ایران آنلاین مسوولان دولت 14راهکار و بسته حمایتی برای صنعت خودرو تصویب کردند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
 
 
تخصیص 20 درصد از منابع 700 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها معادل 140 هزار میلیارد تومان به خرید کالاهای صنعتی بادوام که خودرو بخش عمده آن است، از جمله راهکار‌های 14 گانه دولت در این زمینه است. همچنین مقرر شده که برای تحرک بخشی و افزایش تولید، به هر یک از دو خودروساز بزرگ 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود. سومین راهکار بسته حمایتی مقررات ذی‌نفع واحد است. چهارمین راهکار که دولت در جهت حمایت از خودروسازان انجام داده است استمهال بدهی خودروسازان به بانک‌هاست. پنجمین نکته بحث خرید دیون است .ششمین راهکار مسوولان دولتی فعال کردن لیزینگ خودرو است. طبق قانون شرکت‌های لیزینگ نمی‌توانند بیش از 17درصد سود از مردم بگیرند. این در حالی است که نرخ سود بانکی بیش از 20درصد است لذا قرار شد با تغییر نرخ سود بانکی طی روزهای آتی شرکت‌های لیزینگ فعال شوند و افزایش سرمایه داشته باشند. هفتمین تدبیری که دولت برای خودروسازان اندیشیده اجرای 10شیوه نوین تأمین مالی است. خودروسازان به‌شدت در تنگنای کمبود نقدینگی هستند براین اساس روش‌های جدید می‌تواند سرمایه در گردش آنها را تأمین کند. هشتمین بند حمایتی دولت انعطاف پذیری قیمت‌گذاری خودرو است. قرار است سازمان مدیریت با فوریت جلسه‌ای برگزار کند که طی آن قیمت گذاری انعطاف داشته باشد و دیگر قیمت‌ها دستوری تعیین نشود و در حقیقت بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. این امر در راستای قانون قابل اجراست. صادرات، اخذ مطالبات خودروسازان با حمایت‌های دولتی و نوسازی خودروهای فرسوده از دیگر راهکارها در بسته حمایتی دولت ذکر شده است.
 
 
 
 
دولت از خودروسازان حمایت می کند
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

h
1

بهتره همرو جمع کنید بدید به خودروسازهای اروپایی اینجا تولید کننند
17:05  1394/07/20
گزارش
پاسخ دادن
رسول 22
4

" دولت از خودروسازان حمایت می کند "
خوب حمایت کنه ! همون جور که به تازگی 21 میلیارد دلار پول بی زبونو داد به روسیه به بهانه خرید تسلیهات نظامی و هواپیمای جدید اما در اصل برای تامین هزینه حمله روسیه به داعشیان در سوریه .
23:44  1394/07/19
گزارش
پاسخ دادن
اسمال توربو
11

تاریخ به احترام گاریسازا به صورت ایستاده خواهد ....
13:23  1394/07/19
گزارش
پاسخ دادن
محمد باقری
10

حالا کجاشو دیدید.تازه اول راهه
12:28  1394/07/19
گزارش
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
16

بهتره با مردم درنیفتید و لجبازی نکنید !!!
با عذرخواهی خالصانه و واقعی تک تکتون (گنده های لگنننن سازی) استعفاهاتون رو تقدیم کرده و شرررتون رو کم کنید.در آخر هم در فرغووووووون سازیا رو گل بگیرید و تمام...
اینجوری شاید مردم جفاهایی که در حقشون کردید رو یه ذره فراموش کنن!
12:06  1394/07/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : سلام نگاه کردم DAEهست بنظرتون علت تقه زدنش چیه
MHZ : سلام بر همگی ، من تو فضای مجازی دیدم امروز مثل اینکه تا 6 اسفند هم فاکتور شده اند ، حالا یک تعدادی یا همه رو نمیدونم !؟
t9 : سلام منم 11/3نقدی پراخت کردم تحویل فوری تازه پلاک صادر شده مرحله پلاک ومدارک زرده نمیدونم کی تحویل بدن بهمون
بهی : آقای شاهین من بابت پیام‌قبلیم و پیام قبل تر از شما معذرت میخوام.. حق با شما‌بود عزیز. یاحق
ناشناس : من ۱۸ خرداد تبدیل زدم هنوز تا مرحله تخصیص پیش رفته فاکتور نشده
بهی : درجواب شاهین من کو.... باید بگم. چشم... حق با شماست
ناشناس : سلام خدمت علیرضا اول مری تو سایت وضعیت خودرو مشتری مشخصات میاد بالا اول شماره پذیرش دوم شماره درخواست بعد کد ملی بعد ش شناسنامه بعد کد رنگی داخل کادر را وارد میکنی آخر میزنی رو وضعیت خودرو مشتری
صدرا : کاپوت رو بده بالا کنار باتری چراغ بنداز رو پوسته گیربکس مشخص میشه!
,شاهین زمستان : من ۱۷ خرداد جی ال تکمیل وجه کردم.‌‌‌هنوز یه ماه نشده. فاکتورم نشده. منم بیام ینی؟؟؟
ایگل کرمان : سلام من ثبت نام بهمن هستم هنوز شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک s تحویل تیر : این طور نیست من 23 اردیبهشت ماه پول واریز کردم و سخا رو 27 اردیبهشت دادم ولی فاکتور نشدم
رانا پلاس 31 خرداد : شما معلومه خیلی دیگه تحت فشاری...🌹 خدا صبرت بده مرد. دوام بیار انشاالله تموم میشه.
gxl تحویل تیر : سلام فکر میکنم که منظورش کوییک GXL هست نه GXR-L. برای شما از نوع دو هست.
Nazi : سلام شما در کل چقدر واریزی داشتین؟
پیش فروش 7اسفند✈️ : تاریخ اعتراض چ تاریخی شد ؟؟و کجا باید بریم؟
دنا آپشنال : مشکی؟
تیگو 8 : دوست عزیز اگه اینهایی که میگی صحت داشته باشه من اگه شخصا خودم بود، کارم رو ول میکردم ار روز میرفتم دمه نمایندگی شده هر روز کتک بخورم، اونهارو دونه به دونه به عزای... میرسونم، خودت رو آماده کتک کن شده یه دونه نزنی، بمیری از این موضوع بهتر، اگه برای من این اتفاق میوفتاد شخصا سربع اسنپ میگرفتم خانومم و بچه ها میرفت، الان باید سعی کنی خودت رو آروم کنی، باید اونجا رو بهم بریزی، اگه بتونی با شکایت اگه نه خودت وارد عمل شو، اگه نری مطمئن باش آینده خود خوری میکنی
اطلس 26 مهر : سلام 4 تیر فاکتور 10 تیر پلاک هنوز خبری از ماشین نیست رفت تو تعطیلات اینا یه مشت بی وجود هستن . آدمی که خونخوار باشه هیچی براش تفاوت نمیکنه این ماشین به دست منم برسه بهش دل خوش نیستیم این دفعه باید بریم دنبال دیرکرد سفارش من به تمام دوستان تبدیل اومد بزنید ماشین شاخی هم نیست ما گول خوردیم هرچند برای من اصلا تبدیل نیومد. این دوران ظلم ستیزی هم می گذره
پیش فروش 9 اسفند : واقعا نمیدونید چقدر خوشحال شدم دیدم که قراره دوشنبه ساعت 10 صبح بریم و اعتراض کنیم من دوشنبه میام چند تا از دوستامم میارم که تعداد به چشم بیاد خیلی زور داره واقعا بهمون میاد صد در صد هر کس که واقعا الان توی فشاره خودشو میرسونه حق زن و بچه من نیست که الان اذیت بشن برای اینکه دزدای سایپا هر روز جیبشون پر تر کنن به ریشمون بخندن
مهدی m : 🚗🎭 ما مادران خردادیم، با قلبی پر از امید ثبت نام کردیم با عشق، تو گرمای تیر و جدید! گفتن: رانا پلاس میاد، با رنگی از بهار سفید اگه قبل محرم، مشکی اگه تو غبار! یه روز گفتن قبل عزا، یه روزم بعد عاشورا ما موندیم و قول و وعده، و این دل بی صدا... نوک مدادی؟! باشه قبوله، فقط فاکتور بدید ما ماشین نمی خوایم، فقط یه «وعده ی دقیق» بدید! رانا اگر بیاد، می‌زنیم بوق عشق و صفا ولی فعلا داریم می ریم با خط واحد، تا صفا! 🚌😅