تمام اقتصاد ایران که خودرو نیست؛ خودروسازان روی پای خود بایستند

تمام اقتصاد ایران که خودرو نیست؛ خودروسازان روی پای خود بایستند

 
درپی افزایش مبلغ وام‌ خرید خودرو، عده‌ای از کارشناسان نسبت به این موضوع انتقاد داشته و معتقدند که این اقدام نمی‌تواند تاثیری در خروج از رکود داشته باشد و به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران، حتی این امکان وجود دارد که پرداخت این وام‌ها به نتیجه پرداخت وام‌های زودبازده منجر شود، درصورتیکه باید توجه کرد که تمام اقتصاد ایران خودرو نیست؛ صنعت خودرو باید روزی روی پای خود بایستد.
 
طی روز‌های اخیر در راستای سیاست جدید اقتصادی دولت برای خروج از رکود و تحریک تقاضا تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شد که از جمله مهمترین آن‌ها افزایش وام خودرو و مسکن به 25 و 60 میلیون تومان بود. در این زمینه عده‌ای از ناظران و فعالان اقتصادی این رویکرد را در جهت رونق و کمک به بالا بردن تقاضا موثر می‌دانند اما در مقابل برخی دیگر معتقدند این سیاست‌ها تاثیرات مقطعی دارد و نمی‌تواند در بلند مدت به خروج از رکود منجر شود؛ همانگونه که صالحی - یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - هم افزایش تسهیلات در این دو بخش را مانند یک مسکن برای اقتصاد ایران می‌داند که حداقل در زمینه تسهیلات خودرویی، به سرنوشت پرداخت وام‌های زودبازده می‌انجامد.
 
حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: افزایش وام‌ برای خرید خودروهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند نمی‌تواند تاثیری در جهت خروج از رکود داشته باشد و تنها ممکن است به شکل مقطعی در زمینه مسکن تاثیرگذار باشد.
 
وی معتقد است که با سیاست‌های مقطعی نمی‌توان از رکود خارج شد بلکه باید برای این هدف مشکلات را شناسایی کرد و برای حل آن‌ها استراتژی داشت. باید توجه کنیم که تمام اقتصاد ایران خودرو نیست؛ خودرو باید روزی بتواند روی پای خود بایستد. واقعا تا چه زمانی باید برای خودرو قیمت گذاری شود؟ وقتی امروز شاهد واردات خودرو به کشور هستیم پس باید قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی تعیین شود.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی عنوان کرد که خودروسازان باید قیمت خودرو را تعیین کنند و درکنار آن کیفیت را هم لحاظ کنند، در این صورت است که مردم می‌توانند انتخاب کنند.
 
صالحی معتقد است که باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، چراکه به گفته او نمی‌توان از یک سو تعرفه بالا برای واردات خودرو در نظر گرفت و از سوی دیگر وام‌های ارزان قیمت به خودروسازان داد و خودروسازان هم نیروی خود را تعدیل نکنند، آموزش ندهند و تکنولوژی وارد نکنند.
 
او اضافه کرد: آیا حمایتی که از صنعت خودرو شده است از سایر صنایع شده است؟ چرا باید از یک صنعت حمایت کامل و غیرهوشمندانه صورت گیرد که منجر به ضعیف شدن آن صنعت شود؟ اگر صنعت خودرو در اختیار بخش خصوصی بود دولت چنین حمایتی را انجام نمی‌داد. این درحالی است که امروز بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در مجموعه‌های تصمیم‌گیری وابسته به دولت حضور دارند.
 
صالحی عنوان کرد که چنین حمایت‌هایی از خودروسازن بیهوده است. باید کاری انجام شود که قیمت تمام شده تولید در کشور پایین آید و این اقدام تنها از طریق یارانه دادن ممکن نیست. در اقتصادی که تورم کاهش یافته باید نرخ بهره بانکی نیز کاهش یابد.
 
 
 
تمام اقتصاد ایران که خودرو نیست؛ خودروسازان روی پای خود بایستند
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , وام خودرو , رکود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: چلنجر
0

ماشالا همه هم میدونن عیب کار کجاست هم بادن راه حلش چیه. فقط کو عمل؟
20:04  1394/08/08
گزارش
پاسخ دادن
امیر
17

وقتی دولت و .... از خودروی تولیدی 2 برابر قیمت تولید شده پول به جیب میزنند. چرا باید دست از حمایت بردارد. دوما مگه ما مدیری داریم که این مطالب را بتواند بفهمد
20:45  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba asghari
0

جواب این سوالا بود دیگه آیا حمایتی که از صنعت خودرو شده است از سایر صنایع شده است؟ چرا باید از یک صنعت حمایت کامل و غیرهوشمندانه صورت گیرد که منجر به ضعیف شدن آن صنعت شود؟
والا اگه یه درصذ مردم واسشون مهم باشه فقظ پول و سود میشناسن
12:05  1394/08/06

گزارش
رسا
18

مردم ديدشان نسبت به خودرو تغيير كرده است
گذشت زماني كه طرف آرزوي خريد يك405 يا پرايد راداشت و وقتي براي تحويل مي رفت خودرو را با هر وضعيتي كه بود مي خواست
خودرو سازان هم كه اين جو را مي ديدن به صورت سه شيفت و شبانه روز محصولات تاريخ گذشته فرانسه و كره را با پشتيباني و انحصار دولت با حداكثر توانشان توليد مي كردند چون همچين روزي را پيش بيني مي كردند خوب البته در طي اين سال ها بعلت فروش محصولات قديمي با قيمت بالا سودسرشاري هم نصيبشان شد كه تا ساليان سال و نسل هاي بعد جاي نگرانيي ندارند(قابل توجه برخي عوام كه نگران صنعت خودروي كشورهستند)
اما حالا با ورود عمده ي خودروهاي روز دنيا مردم ديدشان تغيير كرده و در پي لذت و امنيت رانندگي هستند . اين كمپيني هم كه بوجود آمده يكي از دلايلش همين است . و مردم ديگر دوست ندارند خودروي20سال پيش كره و 30سال پيش فرانسه را سوار شوند. درواقع حقشان هم اين نيست .
بعضي وقت ها از ايراني بودنم اندوهگين مي شوم . واقعا" متاسفم
17:23  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا از کرج
4

کمپین در فیسبوک کار وارد کننده خودروهای وارداتی هست یا کار اشخاص ثروتمند و قدرتمند نفوذی دولتهای قبلی هست که سعی میکنه آب رو آلوده کنه و ماهی بگیره
اگه یه نفر آدم عادی مثل من یا شما در فیسبوک کمپین بزنه حداکثر تا 24 ساعت بعدش توسط وزارت اطلاعات و حراست مخابرات دستگیر و چپقش رو چاق میکردند
پس مطمعن باش راه اندازی کمپین کار یه نفر آدم عادی از جنس مردم نیست
اون شخص مرموز نفوذی سیاسی کمپین را در فیسبوک راه اندازی کرد و مردم هم به تبعیت از اون شخص در وایبر و تلگرام کمپین رو ادامه دادند که تا الان نزدیک به 3 ماه از راه اندازی کمپین میگذره که همچنان به قوت خودش باقی هست
یک احتمالی هم وجود داره که راه اندازی کمپین در فیسبوک کار خودروساز باشه تا دامی پهن کرده باشه تا مردم برای مدتی مثلا تا شب عید از خرید دست بکشند تا وقتی تقاضا زیاد شد بتوانند دوباره قیمتها را گرانتر کنند
یعنی خودروساز با راه اندازی کمپین یک عقب نشینی ظاهری انجام داد تا سر فرصت مناسب نهایت استفاده را ببرد
19:52  1394/08/05

گزارش
نیما
15

تف تو روح خودروساز داخلی و حامیان آن
17:19  1394/08/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اسفند : این هفته خیلیا فاکتور میشن فقط اعلام حضور کنین خواهشا
J4 : دیروز تحویل گرفتم نرم و پرشتاب مونتاژ عالی یه سروگردن بهتر از دنا و تارا وشاهین و...
قلی نیا : بعد از گذشت ۳ماه که از بازرسی کشور شکایت کردم تازه زنگ زدن که بگن شرکت سایپا خصوصیه و به ما مربوط نمیشه. چه قشنگ میگه برو تو سایت سایپا قسمت بازرسی داره اونجا شکایت کن نمیدونه ۱۰۰ بار اونجام شکایت کردم زنگ میزنن بهم میگن فعلا صبر کنید
ایگل سفید : به سلامتی.ما هم همینجور بوده تازه 9 اردیبهشت ثبت نام کردم ولی خبری نشده از تحویل
ایگل سفید : ما که نگرفتیم کارت ماشین هم اومده. شما شاسی شده؟
ابراهیم : حدود دو ماه هست ماشین رو تحویل گرفتم . تکمیل وجه 22 اسفند بوده. ماشین خوبیه حالا هر کسی که نداره و سوار نشده شاید بد ماشین رو بگه ولی واقعا عالیه. به نسبت پولی که دادم به نظرم خوبه ولی انتظار بنز نباید داشته باشین. ماشین رو از نمایندگی تهران تحویل گرفتم توی اواخر خرداد.
ارزو مرداد : ممنونم شاهین تیرماه
علی : در گواب شاهین g تیرماه منم مثل تو بودم ولی سود پولم حذف کردن چجوری براتو ۱۸ میلیون سود حساب کردن
ایگل سفید : سند سبز هم براتون اومده ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکرم : سلام طرح ده فجر واریز اولیه بهمن ماه واریز دوم اردیبهشت ماه بنظرتون انصراف بزنم کی پولمو میزن شود بهم میدن. یا منتظر بمونم فاکتور کنن
. : امان از دست اپراتور های بی تربیت سایپا. هرچی آدم میخواد مودبانه صحبت کنه اما خودشون با بد دهنی به مشتری باعث میشن بهشون بی احترامی بشه.///ما که ماره شدیم از بس شکایت شرکت کردیم به همه جا اما شکایت این اپراتور ها رو به کی میشه کرد . پر رو های بد دهن
مرتضی : جی ایکس ال 13 تا پیام برین پایین ببینین من چی نوشتم جالبه اومدن میگن فاکتور شدیم
15 بهمن : خسته نشدی از بس چرت و پرت گفتی هر بار هم اسمتو عوض میکنی.
دوگانه های تبدیلی بیشرف!! : اگه شما دوگانه های تبدیل به تک بیشرف نبودیم الان ماشین مارو داده بودن که خیلی جلو تر از شما ها واریز کردیم! همین شماها زدید توی نوبت ما ماشین ما رو گرفتید شما به مشت غاصبید به ما چه سایپا دوگانه نداره، ثبت نام نمیکردین، ارابه مرگتون بشه که حق مارو خوردین!!!!!
سورن4تیر : بلاخره ماهم ماشینمونو تحویل گرفتیم.خیلی ماشین شیکی هست هم داخلی هم بیرونی.از موتورش ک سر در نمیارم ولی ظاهری راضی ام😂
دنا 5دنده14مرداد تحویل سفید : سلام هنوز فاکتور نشدیم
علی : گفتم اون بابا دروغ میگه بی کار فکر کرده بقیه ملت هم بی کارن
ساینا بهمن : اونا ک خودشون نرفتن دگمه فاکتورو بزنن سایپا بی مسولیت حق مارو رعایت نکرده.برادر نفرین نکن.
تحویل 31 تیر : اره برای منم با کد وارد میشه امروز