چرا خودرو برای دولت مهم است؟

چرا خودرو برای دولت مهم است؟

 
ارائه تسهیلات 25 میلیونی خودرو، همراه با انتقادات به بسته ضدرکودی دولت به خصوص انتخاب بخش خودرو به‌عنوان صنعتی تاثیرگذار در اقتصاد کشور بود. بر این اساس منتقدان به تخصیص اعتبار به صنعت خودرو را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، دسته اول منتقدانی هستند که آشکارا مخالفت خود با تزریق نقدینگی به صنعت خودرو را ابراز می‌کنند؛ چراکه این صنعت را غیر‌قابل اصلاح می‌دانند.
 
آنها خودروسازان را با توجه به ساختار و عملکرد نیم قرن گذشته، شرکت‌هایی می‌دانند که نیازمند تحول اساسی هستند ومعتقدند که دولت به جای تزریق نقدینگی که منجر به حل مشکلات زودگذر این شرکت‌ها می‌شود باید استراتژی مشخصی برای این صنعت بازتعریف کند. این منتقدان همچنین عنوان می‌کنند که دولت می‌توانست با تکیه بر دیگر صنایع پیشران قدم‌های مهمی برای خروج اقتصاد از رکود بردارد، اما دسته دوم مخالفان نگاه غیر‌اقتصادی به تسهیلات 25 میلیونی دارند و معتقدند که دولت به جای اختصاص این تسهیلات به صنعت خودرو باید نقدینگی خود را در بخش‌هایی چون ارائه وام ازدواج یا اختصاص وام کم بهره به‌منظور خانه‌دار شدن جوانان صرف می‌کرد و بازار خودرو نباید در اولویت دولت قرار می‌گرفت.
 
 
آنها با تاکید بر اینکه تسهیلات خودرو واکنش‌های زیادی در میان اقشار ضعیف اقتصادی در پی داشته، تاکید می‌کنند که وام 25 میلیون تومانی خودرو با وام 3 میلیون تومانی ازدواج که به سختی از سوی بانک‌ها تامین می‌شود، غیر‌قابل مقایسه است. در این زمینه اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی هیات‌دولت در پاسخ به مقایسه وام خودرو با ازدواج عنوان کرده که این بسته ضدرکودی دولت بسته رفاهی نبوده؛ بلکه صرفا برای تحریک بازار برای خرید خودرو انجام شده است و مقایسه آن با وام‌های رفاهی نظیر ازدواج اشتباه است.
 
 
دسته سوم منتقدان به تسهیلات کسانی هستند که طرح دولت برای خروج بازار خودرو از رکود را طرحی پوپولیستی می‌خوانند که در مقطعی کوتاه جز جلب رضایت و خشنودی مردم نتیجه دیگری دربرندارد. حال با توجه به نقطه‌نظرات مخالفان تسهیلات 25 میلیونی، سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت در میان صنایع مختلف و بخش‌های پیشران دیگری چون مسکن که تاثیر جدی در شاخص‌های اقتصادی کشور دارند، صنعت خودرو را برای خروج از رکود انتخاب کرد؟ این سوال در حالی مطرح است که در بسته ضد‌رکودی دولت که اواخر سال گذشته رونمایی شد، هر چند صنعت خودرو جزو صنایع پیشران بود، اما در اولویت دولت قرار نداشت .این در حالی است که تولید خودرو از سال گذشته بسیاری از شاخص‌های رشد اقتصادی را به تحرک درآورده است، اما انتخاب صنعت خودرو و نگاه ویژه دولت به این صنعت به چه دلیل بوده است؟ در این زمینه برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که این صنعت پیوند قوی میان صنایع پیشین و پسین دارد. به گفته این کارشناسان ضریب پیشین و پسین در یک صنعت بیانگر شدت پیوند آن با سایر صنایع است؛ بنابراین صنعت خودرو در پیوند پیشین دومین رتبه بین صنایع مختلف را به خود اختصاص داده و دارای ضریب 29/ 2 است. این عدد نشان‌دهنده میزان ایجاد ارزش در سایر صنایع به‌واسطه خودروسازی است.
 
 
با توجه به ضریب عنوان شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که یک میلیون ریال افزایش در ارزش محصولات در بخش خودرو، دو میلیون و 290 هزار ریال ارزش در صنایع بالادستی مانند فولاد، شیشه، لاستیک... را به‌دنبال دارد. به‌عبارت بهتر، به ازاي ایجاد هر «یک واحد ارزش» در صنعت خودرو، «29/ 2 واحد ارزش» در صنایع بالادستی آن ایجاد می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که چه پیوند قوی و محکمی میان خودروسازی و سایر صنایع، برقرار است. خودروسازی البته در پیوندهای پسین، در بین 10 صنعت اول، رتبه نهم را در اختیار دارد، اما با این حال نمی‌توان خاصیت پیشران بودن آن را منکر شد؛ زیرا در پیوند پیشین دارای رتبه و ضریب قابل‌توجه و ویژه‌ای است.
 
 
چرا خودروسازی انتخاب شد؟
 
در حالی که این روزها انتقادات بسیاری در خصوص انتخاب صنعت خودرو برای اختصاص تسهیلات 25 میلیون تومانی صورت می‌گیرد اما بسیاری از کارشناسان به پیشران بودن صنعت خودرو و تاثیر آن در رشد اقتصادی و اشتغال تاکید دارند و انتخاب صنعت خودرو به جای بخش مسکن یا بخش‌های دیگر را ناشی از نگاه علمی دولت می‌دانند. بر این اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا خودرو را موتور محرک اقتصاد می‌دانند و بر‌اساس همین نگاه در مواقع بحرانی حمایت‌های بسیاری را از صنعت خودرو انجام می‌دهند. از آنجا که خودروسازی کشور درسال 93 با رشد 53 درصدی توانست، سهم 14 درصدی ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص دهد و از سوی دیگر تاثیر 3 درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور داشت، کارشناسان انتخاب این صنعت برای خروج از رکود را رویکرد عاقلانه و علمی دولت می‌خوانند. سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه خودرو مهم‌ترین پیشران در اقتصاد کشور است، می‌گوید: علت انتخاب صنعت خودرو از سوی دولت آن است که خودروسازی به گردش مالی دیگر صنایع وابسته به خود کمک قابل‌توجهی می‌کند.
 
 
بدین ترتیب، صنعت خودرو محرك بسیاری از صنايع دیگر محسوب می‌شود که آن صنایع نیز دارای زيرمجموعه‌هاي بسیاری هستند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروسازی به‌دلیل دارا بودن صنایع پسین و پیشین و تاثیر مهمی که در سایر بخش‌ها می‌گذارد، نقش قابل‌ملاحظه‌ای در اقتصاد کشور و انتخاب دولت برای تحریک تقاضا در بازار دارد؛ بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل برای این صنعت، صنایع پایین‌دستی مرتبط با آن نیز دچار مشکل می‌شوند. بر این اساس حمایت جدی از خودروسازان به معنای حمایت از صنایع بسیاری است که در ارتباط با این صنعت هستند. حال آنکه سایر بخش‌های اقتصادی مانند مسکن ارتباط مستقیم و غیرمستقیم گسترده‌ای همانند صنعت خودرو را ندارند.
 
 
ساسان قربانی با بیان اینکه خودرو لکوموتیو اقتصاد کشور است، می‌گوید حمایت عملی دولت از صنعت خودرو به معنی حمایت از صنایع پایین‌دستی است. بنابراین کمک دولت از این صنعت درواقع حمایت از زنجیره تامین، صنعت قطعه‌ساز، صنعت لاستیک، شیشه، فولاد و از سوی دیگر شرکت‌های نمایندگی و خدمات پس از فروش ... بوده است. یکی از کارشناسان اقتصادی ضمن مهم دانستن خودروسازی در قیاس با پیشران‌های دیگر به اثرپذیری بسیار سریع این صنعت از اقتصاد کشور اشاره می‌کند و این موضوع را به اثر «شلاق چرمی» در علم مدیریت تشبیه می‌کند به این صورت که تغییر کوچکی در سطح مشتری جزء، تغییرات بزرگ در سطوح بالایی را شامل می‌شود. اگر به حرکت شلاق چرمی دقت کنید، خواهید دید حاصل حرکت کوچکی در ابتدای شلاق، نوسان بزرگی در انتهای آن است.
 
 
نام این پدیده اقتصادی هم از همین خاصیت شلاق چرمی گرفته شده است. براین اساس کوچکترین تاثیری در صنعت خودرو کشور یک موج اثرگذار را بر صنایع دیگر ایجاد می‌کند، این موج ممکن است منفی باشد یا مثبت. در صورتی که دولت از صنعت خودرو حمایت کند، این صنعت می‌تواند با راه‌اندازی پیوندهای پسین و پیشین خود تاثیر جدی در صنایع زیرمجموعه خود بگذارد. بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: یکی از نکات مهم در انتخاب صنعت خودرو پیوند پسین و پیشینی است که این صنعت با صنایع دیگر دارد. عریانی اضافه می‌کند: تحریک تولید خودرو در کشور می‌تواند اثر جدی بر صنایع دیگر بگذارد؛ به‌طوری‌که این موج می‌تواند روی کل فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیر بگذارد.
 
 
تاثیر در اشتغال کشور
 
صنعت خودروی کشور به سبب ویژگی‌هایی نظیر کمیت چشمگیر تولیدات، ارزش افزوده چند میلیارد دلاری زنجیره تولید، سهم قابل‌ملاحظه از ارزش افزوده بخش صنعت و اشتغال نسبتا بالای نیروی انسانی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، از اهمیت و اولویت بالایی برای کشور برخوردار است. براساس برآوردهای وزارت صنعت، معدن وتجارت خودروسازی صاحب 12درصد از اشتغال بخش صنعت است که این موضوع از اهمیت بالای این صنعت در اقتصاد کشور حکایت دارد. از سوی دیگر، بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، میزان اشتغال مستقیم این صنعت تا سال آینده به رقم 160 هزار نفر خواهد رسید که عدد قابل‌توجهی در اشتغال کشور است.
 
 
ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری انتخاب صنعت خودرو و تاثیر زودهنگام آن بر رشد اقتصادی کشور را مهم‌ترین موضوع می‌داند، اما موضوع اشتغال را یکی از مهم‌ترین عواملی می‌داند که موجب شد دولت در بسته اخیر ضدرکودی خود به صنعت خودرو بیشترین توجه را نشان بدهد. یک مدیر ارشد خودروسازی در این باره می‌گوید: تولید هر خودرو در کشور برای دو تا سه نفر اشتغال ایجاد می‌کند. بنابراین تولید یک میلیون خودرو به معنای اشتغال 5/ 2 میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم است؛ بنابراین هر گونه ضربه به این پیشران اقتصادی، نابودی بسیاری از صنایع پایین‌دستی و اشتغال در کشور را به‌دنبال دارد.
 
 
نه دولت به مسکن
 
منتقدان تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو که این روزها در حال افزایش هستند، معتقدند که دولت به جای اختصاص این تسهیلات به صنعت خودرو باید نقدینگی خود را در بخش‌های چون مسکن و اختصاص وام کم بهره به‌منظور خانه‌دار شدن جوانان صرف می‌کرد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی مقایسه میان صنعت خودرو و مسکن را علمی نمی‌دانند. این کارشناسان در خصوص اینکه چرا با وجود صنایع پیشرانی چون مسکن، خودرو انتخاب شده است، تاکید دارند که انتخاب دولت براساس علم اقتصاد و براساس آمارهای مدونی است که بانک مرکزی ارائه داده است. آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: جدول داده-ستانده که هر سال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به روز می‌شود، نشان دهنده آن است که کدام بخش در اقتصاد کشور بیشترین تاثیر را دارد.
 
 
از آنجا که تیم اقتصادی دولت با مسائل به‌صورت علمی برخورد می‌کند، مسلم است که انتخاب صنعت خودرو به جای مسکن براساس آمار و ارقام این جدول بوده است. بغزیان با اشاره به اینکه بعد از نفت خودروسازی کشور مهم‌ترین پیشران محسوب می‌شود، اضافه می‌کند: صنعت ساختمان بعد از خودرو بیشترین اهمیت را دارد، بنابراین براساس علم اقتصاد باید خودرو به‌عنوان صنعت مورد حمایت انتخاب می‌شد. در این میان اما بسیاری از کارشناسان در مقایسه صنعت خودرو با بخش مسکن که یکی از پیشران‌های مهم اقتصاد کشور است، به زودبازده بودن اثر سیاست‌های اقتصادی خودروسازی و تاثیر آن در شاخص‌های اقتصادی کشور اشاره دارند.
 
 
بغزیان در این باره می‌گوید: تزریق نقدینگی به صنعت خودرو به سرعت جواب می‌دهد و اثر خود را در شاخص‌های اقتصادی می‌گذارد، اما در بخش ساختمان اثرگذاری حمایت‌های دولت در مدت‌زمان بیشتری صورت می‌گیرد. وی انتخاب این صنعت برای خروج اقتصاد از رکود را در شرایط حاضر عادلانه توصیف می‌کند و می‌گوید: میزان سود صنعت خودرو مشخص است، حال آنکه در بخش ساختمان وضعیت به شدت متغیر است و وضعیت آن در شهرها، مناطق و بخش‌های مختلف به یک شکل نیست؛ بنابراین در صورتی که این تسهیلات به بخش مسکن تزریق می‌شد، همه مردم به‌صورت عادلانه از آن نمی‌توانستند بهره ببرند.
 
 
 
چرا خودرو برای دولت مهم است؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

جمال
2

دوستان ی مقدار عاقلانه فکر کنید بنده هم به این سیاست معترضم ولی ایا دولت مگه مجبور کرده کسی رو که بره با این وام خودرو بگیره . پس تا سطح شعور و درک صحیح مسایل رو در خودمون بالا نبریم حالا یکسی هم مثل دولت میاد و سوئ استفاده میکنه . بعنوان مثال فردی که پس از هزاران دلایل و مستندات مبنی بر به صرفه نبودن این وام , بازم میره خودرو ثبت نام میکنه ایا دولت مشکل داره یا نه این فرد کم داره ؟
12:13  1394/09/04
پاسخ دادن
کاربر: Reza
19

دوست عزیز، خیلی ها به ماشین نیاز دارن مثلا کسی که تو سرمای زمستون با موتور می رفته سرکار تو ابن طرح شاید تونسته ماشین بخره.
مقصر دولته که 16 درصد ( البته اسمش 16 درصده) سود می گیره.
تو کشورهای اروپایی که ما بهشون می گیم کافر،وام بدون بهره با پرداخت 7ساله می دن اونم نه برا پراید بلکه برای بهترین خودروها.
اونوقت ما که ادعای اسلام داریم باید برای ماشینای آشغال 16 درصد سود بدیم.
به خدا تو اون بلاد کفر بیشتر از اینجا عدالت رعایت می شه.
12:41  1394/09/04

کاربر: نوید جهرمی
5

جمال این درسته که هر کس در درجه اول مسوول کار خودشه . و این مردم بودن ک ریختن برای خرید خودرو و میتونستن نرن.
اما ب قول رضا نمیشه کسی رو که نیاز ب خودرو داشته یا حتی از این طریق با ماشینش امرار معاش میکنه رو قاطی اینا قرارداد.
شرایط فروش مناسب یکی از مواردی هست که توی کشور ما وجود نداره و این مورد رو مردم ب این راحتی نمیتونن ب وجود بیارن و حتماً دولت باید وارد عمل بشه.
16:20  1394/09/04

کاربر: نوید جهرمی
2

کسی میدونه این حذف شدن یارانه اینا ک رفتن وام گرفتن صحت داره یا شایعس؟
16:23  1394/09/04

کاربر: mojtaba .a
2

بله یه سریا من میشناسم از رو اجبار رفتن خیرید کردن ولی ادمایی سراغ دارم که یارو ملیاردر هست رفته به اسما مختلف چنتا چنتا اسم نوشته ادم هست ماشین داشته مثلا مدل 92 بوده چون اقا ماشین نو دوست دارن اسم نوشته که اون رو گررفت این رو بفروشه
یا طرف بخاطر داشبرد جدید رفته ماشین نوشته اینا هستن تو جامعه که مارو بدبخت کردن اینجور ادما بودن که باعث شدن این صنعت بعد 50 سال اینجا باشه ما الان تو 30 سال یکی از بزرگترین موشک سازا هواپیما جنگی و .. نانو پزشکی هستسم اگه اینا نبودن که بخرن تا پول زیر زبون اینا مزه بده امروز جونا ایرانی ماشین رو هم مثل موشک پیشرفت داده بودن والان شاید که نه حتما یکی از بهترین های دنیا بودم ولی افسوس مگه همین چند مدت پیش تو مشهد یارو فراری نساخت تو اران تو پارکینگ خونش مثل خودش اینا نمی خوان نه اینکه نمیشه
18:34  1394/09/04

عباس
4

اکه شما یک حساب شرانگشتی بکنید متوجه می شید که چرا دولت به خودو سازها کمک کرده .اگه متوسط قیمت 110هزار خودو را 35میلون تومان بگیریم 9دصد مالیات بر ازش افزودش میشه 3.46هزار میلیاد تومان یعنی ظرف یک هفته این پول می ه توجیب دولت تازه عواض های دیگه رو که حساب کنی خیلی بیشتر از اینها می شه پس دولت با یک تیر چند تا نشانه و زده است.
09:40  1394/09/04
پاسخ دادن
عباس
2

اکه شما یک حساب شرانگشتی بکنید متوجه می شید که چرا دولت به خودو سازها کمک کرده .اگه متوسط قیمت 110هزار خودو را 35میلون تومان بگیریم 9دصد مالیات بر ازش افزودش میشه 3.46هزار میلیاد تومان یعنی ظرف یک هفته این پول می ه توجیب دولت تازه عواض های دیگه رو که حساب کنی خیلی بیشتر از اینها می شه پس دولت با یک تیر چند تا نشانه و زده است.
09:31  1394/09/04
پاسخ دادن
کاربر: Reza
12

خداشاهده هستن کسانی که حتی یه تیکه نون خشک هم ندارن که شب بخورن
یه نفر از ثروتمندی و رفاه نمی دونه چکارکنه یه نفر هم از بدبختی و فقیری نمی دونه چکار کنه.
یه حکایت جالبی هست تو این مملکت که یه نفر که حتی ممکنه سرپرست خانواده هم نباشه با ماشین 1 میلیاردی میاد سر چهارراه می ایسته و یک نفر که سرپرست خانواده هست باید بیاد التماس کنه که شیشه های ماشینشو تمیز کنه.به نظرتون این درسته؟این عدالته؟
00:12  1394/09/04
پاسخ دادن
کاربر: Reza
13

جوونا چندماه منتظر می مونن تا با بیست تا ضامن و سی تا چک ضمانت و ده تا سند و... دو ریال وام ازدواج بگیرن آخرشم معلوم نیست بتونن بگیرن یا نه اونوقت دولت می یاد برای این آشغالا به هر نفر 20 - 25 میلیون وام می ده.
چطوره دولت پول داره 110 هزار تا وام 25 میلیونی بده اما پول نداره که یارانه ها رو پرداخت کنه؟چطوره پول نداره که وام ازدواج جوان ها رو بده؟چطور پول نداره که حقوق به کارگر زحمت کش شهرداری رو 10000 تومن زیاد کنه؟
عدالت جامعه ی اسلامی اینه؟
23:35  1394/09/03
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
13

مملکتمون فقط اسمش اسلامیه.
کمونیستی هستییم ما
07:51  1394/09/04

بابک
24

چرا خودرو برای دولت مهمه ؟؟؟ چون دولت عاشق دزدی و کلاه برداریو سرکیسه کردنه مردمه و خودرو هم از نظر دولت یکی از بهترین راههایه سر کیسه کردنه مردم فقیره ایرانه
20:39  1394/09/03
پاسخ دادن
امیر
9

اینهمه صنایع نساجی و کفش و پوشاک تعطیل شدند برای دولت مهم نبود
ولی صنعت خودرو که ناکارامد و بنجل ساز است از نظر دولت مهم است.
کلا همه چی مون به همه چی مون میاد.!!!
18:07  1394/09/03
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
10

1. نظر هر 3دسته منتقد درست هست .
2.مگه ما گفتیم صنعت خودرو تعتیل بشه مردم بیکار بشن ما گفتیم جای این اقایون دزد و کلاهبردار کارخانه ها رو واگذار کنید به شرکت های جهانی فولوکس تویوتا و بقیه بزرگان اینجوری کسی بیکار که نمیشه دو برابر هم اشتغال ایجاد میشه فروش میره بالا اقتصاد هم درست میشه.
3. پس هر بچه ای این رو میدونه با وجود اینکه این رو میدونن پس بعضی از دست اندرکاران از صنایع دفاع میکنند نفعی در ان دارند.
4.اگه این کارا رو کرده بودین هم صنغت خودرو درست میشد هم این پول بی زبون که دادین به اقایون دزد فرغون ساز میشد رد صنعت مسکن اسفاده کرد و این رو هم تکون میدادین و مردم هم به همیچی میرسیدن
5. تا وقتی که مسوولان کشوری و نمایندگان مجلس بجای اینکه به منفعت و اسایش مردم فکر کنند در فکر منفعت شخصی باشند وضع جامعه این هست.
17:23  1394/09/03
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
3

دوستان مشکلات تایپی من رو ببخشن چون من صحفه کلیدم فارسی نداره اصلا از فارسی هم قبلا استفاده نمیکردم واسه همین مشکل درام جاشون و هی قاطی میکنم وقتی تند تایپ میکنم
17:47  1394/09/03

کاربر: Reza
22

دولت روی هر خودرو خدا تومن می خوره.براچی وام نده؟!
14:17  1394/09/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد s3 : سلام ثبت نام ۱۵ آبان هستم هیچ خبری نشده الان ۶ ماهه بعد از عید کسی s3 شاسی شده؟؟؟
همایون : بله ، ولی اگه موتور خراب شد حالا به هر علتی خواستی ببری نمایندگی مپ خودرو به تنظیمات کارخانه برگردونی مشکلی ایجاد نمیشه ، انداختن هدلایت و لامپ با توان بیشتر ۵۵ هم باعث ابطال میشه که اینم اگه مشکل برقی خورد لامپ فابریک رو ببند بعد ببر نمایندگی ، دودی کردن شیشه ها هم باعث ابطال گارانتی میشه اینم با کَندن برچسب دودی مشکل حل میشه ( ابطال گارانتی شیشه بالابرها ) ، البته برای هر بار سرویس ممکنه نمایندگی گیر بده ( اگه نبینن مشکلی پیش نمیاد ) . نکته اخر سایپا ۳ سال گارانتی موتور گیربکس داره اگه تا ۳۰ هزارکیلومتر و یا ۴ بار تعویض روغن مشکلی برای سلامت موتور و گیربکس پیش نیاد یعنی حداقل تا ۵ سال با استفاده معمولی موتور و گیربکس شما عمر میکنه
کیان : سلام بچه ها ریمپ کردن باعث باطل شدن گارانتی میشه؟
چان چان گان گان : یه پیشنهاد برای اونهایی ک خیلی نگران دریافت پیامک هستن. برید و از همه کسانی ک فیدلیتی دیگنیتی لاماری و.... ثبت نام کردن و موعد تحویل زمستان یا پاییز یا.... سال ۴۰۲ بودن سوال کنید ببینید چقدر طول کشید و چه زمانی براشون پیامک آمده. من خیلی تحقیق کردم و حتی به آگهی های فروش در دیوار هم تلفن زدم و سوال کردم و.... ۹۹درصدشون مثلا با موعد پاییز ۱۵ روز مانده ب آخر پاییز و مثلا موعد زمستان ها ۱۵ اسفند براشون پیامک رفته و واریز کردن. نتیجه این شد ک تقریبا ۹۹درصد گفت ۱۵..۲۰ روز آخر براشون پیامک رفته و بعد از ۳ماه ماشین رو تحویل گرفتن. حالا نمیدونم دلیلش چیه ک اینجور با مشتری رفتار میکنن و همه رو دقیقه ۹۰ ارسال پیامک میکنن. این شده یه روال کاری برای همه شرکتها ما هم مثل بقیه هستیم پس اصلا نگران نباشید حداکثر تا ۱۵..‌۲۰ خرداد(حداکثر) برامون پیامک میاد و حسابها خالی میشه و منتظر دریافت ماشین میشیم. پیشاپیش چانگانهای زیبا مبارک همه باشه و انشاالله در مراسم عروسی باهاش دور دور بزنید
مهدوی : سلام دوستان برای شاهین اتومات به ۱۱۳ شکایت کنید
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : درود بر شماثبت نام 19فرودین بوده و دوگانه سوز اپشنال رادیال
رضا سورن دوگانه تکمیل وجه 11.16 : تکمیل وجه شما کی بوده و تحویل دوگانه کی بودی که تبدیل 207 زدی 207 دستی هست یا اتومات و کد خودرو چی هست
دی‌ : 27تکمیل‌وجه‌شده هنوز‌فاکتور‌نشده دی‌ماهی‌‌دوگانه‌هستم
لیلا : نه بابا توروخدا راست میگی ؟؟؟؟
اسفند ماه : چرا علکی میگی تازه چک کردم
بهمن : یه تریلی تکمیل شد خدارو شکر نگران نباشید ماتهرانیم زود خودرو به دستمون میرسه
ایمان : اسفندها عزیز لایک کنن
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا الوند ممنون از کامنت دلگرم کننده ی شما🌺🌺🌺
بخشنامه 4723 : برا منم نیومده 4723 هستم
محمدی رانا : 21دی فرصت تکمیل وجه بهمن ماهیا بود