خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
1394/10/12
12:00
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
به دنبال توافق هستهای و لغو تحریمها، بسیاری از شرکتهای خودروساز معتبر جهان که نمایندگی غیررسمی در ایران دارند، در حالی پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران را آغاز کردهاند که برخی اخبار از ارائه مجوزهای جدید برای برخی برندهای غیررسمی حکایت دارد. هر چند ارائه این مجوزها در دوران تحریمهای بینالمللی علیه ایران عطف به مقررات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت میگرفت اما با لغو تحریمها به نظر میرسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر نمایندگیهای رسمی شرکت مادر تمرکز کند.
بر این اساس به دنبال تحریمهای بینالمللی، بسیاری از شرکتهای خودروساز همچون بیامو، بنز، هیوندایی، کیا و تویوتا به دنبال پیروی از سیاست کشورهای تحریمکننده از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری کردند، این موضوع موجب شد تا نمایندگیهای رسمی این شرکتها در ایران معلق شوند. به این ترتیب برخی از واردکنندگان داخلی با دریافت تاییدیه از نمایندگی برندها در کشورهای همسایه، به نام شرکت مادر در ایران فعالیت خود را از سر گرفتند. بدین ترتیب این شرکتها مجبور بودند از طریق همین واسطهها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کشور کنند که در این میان، مجبور به پرداخت هزینههایی گزاف بابت حق دلالی نیز میشدند. اما ارائه مجوز به این شرکتها بنا بر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی، دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکتهای خارجی در کشور که در تاریخ 29/ 1/ 94 از سوی مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و بازرگانی ابلاغ شد، هم اکنون نیز قانونی است، چرا که در تبصرهای در دستورالعمل مذکور قرار گرفتن در «شرایط تحریمی» قید شده است. بنابراین صدور مجوز فعالیت به شرکتهایی که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند اما خواهان ایجاد نمایندگی هستند و اقدام به نصب تابلو میکنند، همچنان پابرجاست.
حال در شرایطی قرار داریم که کمتر از یکماه دیگر تحریمهای بینالمللی لغو خواهد شد این در حالی است که وزارت صنعت طبق دستورالعمل یاد شده همچنان اقدام به صدور مجوز برای تاسیس نمایندگی میکند. اما در حالی که تحریمهای ایران در حال رفع شدن است، بسیاری از کارشناسان از تغییر وضعیت بازار خودروهای وارداتی به نفع مشتریان و شفاف شدن فعالیت شرکتها خبر میدهند و اینکه در دوران پساتحریم فعالیت شرکتهای مادر واقعی از سرگرفته خواهد شد و تغییرات عمدهای در وضعیت کنونی بسیاری از شرکتهایی که خود را نمایندگی شرکت مادر معرفی میکردند، صورت میگیرد. از سوی دیگر، شنیدهها حکایت از آن دارد که برخی شرکتهای خودروساز معتبر که نماینده غیررسمی در ایران دارند، در حال پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران هستند. برایناساس مسلم است که در آینده شاهد تغییرات جدی در این زمینه خواهیم بود. با این حال کارشناسان وضعیت کنونی فعالیت شرکتهای واردکننده در ایران را بسیار پیچیده عنوان میکنند، به خصوص آنکه وزارت صنعت همچنان در حال صدور مجوز برای شرکتهای نمایندگی براساس قوانین دوران تحریم است. موضوعی که با نزدیک شدن به شرایط پساتحریم، محلی از اعراب ندارد.
با نگاهی به وضعیت شرکتهای واردکننده، در مییابیم که سه دسته شرکت در این زمینه وجود دارد که وضعیت فعالیت هر یک در دوران پساتحریم تغییرات اساسی خواهد داشت. دسته اول شرکتهایی هستند که پیش از دوران تحریم، نمایندگی رسمی، برندهای معتبر را برعهده داشتند. هرچند نمایندگی این شرکتها در دوران تحریم لغو شد اما به دلیل آنکه شرکت مادر خواهان ارائه خدمات به مشتریان خود در ایران بود، بنابراین ارتباط غیرمستقیم خود را با این شرکتها حفظ کردند. براساس هماهنگیهای صورت گرفته در شرایط پساتحریم این دسته، در حال تجدید قراردادهای خود با شرکت مادر هستند و پس از لغو تحریمها بار دیگر بهعنوان نماینده رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهند کرد. دسته دوم اما شرکتهایی هستند که با واسطه از نمایندگی شرکتهای مادر در ایران ثبت شدهاند. این دسته هیچگونه ارتباطی با شرکت مادر ندارند و تنها خود را بهعنوان نمایندگی شرکت مادر معرفی کردند. حال آنکه، عمده واردات خود را نیز بهصورت واسطهای خریداری میکنند. دسته سوم اما شرکتهای واردکنندهای هستند که با کارت بازرگانی اقدام به واردات خودرو میکنند. این دسته بهعنوان یک بازار موازی در کنار دیگر شرکتها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. موضوعی که در بازار همه کشورها بهصورت کم و زیاد مشاهده میشود. مشتریانی که از این شرکتها خودرو خریداری میکنند نیز به خوبی نسبت به آینده وضعیت خودروی خود آگاه هستند. براساس این دستهبندی، بازار آینده خودروهای وارداتی، متعلق به فعالیت برندهای حقیقی و شرکتهای مادر است و این برندها ظاهرا از هم اکنون پیگیر حقوق خود در ایران هستند. در این میان، موضوع مهم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای روشن شدن وضعیت فعلی باید بازنگری جدی در قوانین ثبت و فعالیت شرکتهای واردکننده خودرو داشته باشد. کارشناسان براین عقیدهاند که قوانین موجود درخصوص ثبت برندها در ایران باید تغییر کند و از فعالیت شرکتهایی که عاملیت فروش یا شخص ثالث هستند نیز جلوگیری شود. در این زمینه، فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» از ارائه قانون جدیدی در زمینه فعالیت شرکتهای واردکننده به وزارت صنعت خبر میدهد و تاکید دارد که در بازار آینده خودروهای وارداتی، فعالیت شرکتهای غیرنمایندگی یا عاملیت فروش معنایی ندارد و همه خودروها باید از طریق شرکتهای معتبر وارد کشور شوند تا مشتریان بتوانند پیگیر حقوق مادی و معنوی خود باشند.
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگیهای موجود در ایران نمایندگی اصلی شرکت مادر نیستند، میگوید: در مورد فعالیت نمایندگیها، وزارت صنعت مجوز این شرکتها را بررسی میکند و اصناف تنها پروانه کسب این شرکتها را صادر میکند. وی با بیان اینکه در صورت تغییر در قوانین، وزرات صنعت باید در این باره اقدام کند، میگوید: وزارت صنعت باید در کمیته سیاستگذاری خودرو به تغییر در قوانین فعالیت این شرکتها بپردازد زیرا سازمان اصناف هیچگونه مجوزی درخصوص اصلی یا تقلبی بودن این شرکتها صادر نمیکند.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
پسا تحریم
,
خودروساز
,
نمایندگی
,
خارجی
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
6 نظر
کاربر: نوید جهرمی
1
من که هر چی خودمو جای بابای سرمایه گذار خارجی میزارم میبینم با این شرایطی که اینا میزارن سرمایه گذاری اشتباهه. پس بهتره از این بازاری ک آیندش معلوم نیس و شب میخوابی صب پا میشی میبینی قانون رو عوض کردن وسرمایت رو هواس دوری کرد.
راستش هرچی هم بگن سرمایه گذار خارجی میاد من یکی اول که باور نمیکنم. دوم گیرم که بیاد، تا سیستممون مشکل داره و اقتصادمون بیماره چیزی درست نمیشه. نیاز به جراحی درست حسابی هس.
23:35 1394/10/13
پاسخ دادن
بهنام
1
با این شرایط ما کدوم خودروسازی حاضر قبول کنه.توقع زیادی داریم از کشور مقابل
01:25 1394/10/13
پاسخ دادن
محمدجواد
4
با اینهمه صحبت و حرف و حدیث چه فرقی به حال مصرف کننده داخلی میکنه ایا با اومدنه نمایندگیه واقعی خودروسازان خارجی قیمت فعلی خودروهای خارجی با حذف حق دلالی تغییری خواهد کرد یا نه ؟چون اصولا باید قیمتها کاهش پیدا کنه تا کی خودرویی که قیمت جهانیش 80 میلیونه باید 180 میلیون بخریم ؟کسی دلش به حال این ملت نمیسوزه ؟
18:16 1394/10/12
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18
دولت مثل گذشته با صدور مجوز به فکر درآمد خودشه نه خدمت به مردم . به نظر من باید به شرکتهای خارجی اجازه فعالیت مستقل بدن که صنعت خودرو رقابتی بشه و از این منجلاب و خونخواری نجات پیدا کنیم مثل زمانی که هنوز ایرانسل نیومده بود همراه اول چون تنها بود بابت همه چیز از مردم پول میگرفت حتی نمایش صفحه موبایل جابجایی و .... بعداز ورود ایرانسل و رقابتی شدن هم مردم از خدمات راضی شدن و هم همراه اول ورشکست نشد و دست از بعضی کارها برداشت
12:34 1394/10/12
پاسخ دادن
محمدجواد
2
من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
18:39 1394/10/12
محمدجواد
0
من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
19:00 1394/10/12
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
16 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
bacx3 Azar17
6 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
264 نظر
پارسا.
58 نظر
7Mosi
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
عارف
: درود در مورد دعوتنامه بهمن بگوید آخه دیگه کی میخان از بهمن ماه را تحویل بدهند و یک نفر بگه چجوری میشه سود تاخییر گرفت خدا خیرتون بده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
راننده اسکانیا
: داداش من که کاره ای نیستم ، من یک کامیون دارم نهایت ۱۰ تا ماشین میتونم بیارم اصل کار کرمان متور هست که نمیده ماشینارو من که کارمو دارم انجام میدم و حواسمم هست عزیز
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سروش
: فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
راننده اسکانیا
: والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند
: سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: سلام وقت بخیر .راننده اسکانیا بگو.کارت ماشینت چند تن هست جنابالی چند تن بار میزنی.تایر لاستیک ماشین کهنه هست هنوز تابستان نیامد .حالا لاستیک میترکه بحث جدا.درضمن به زور مگه میشه بارکرد ام شالاه برای کسی اتفاقی نیافته .بیمه هستش دیگه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مهدی لات
: دادا کی ناراحتت کرده بگو میزنم پارش میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا LX
حمید تحویل مرداد
: مگر سالی چند مرتبه می گیرن .من که اول این ماهی وجه کامل دادم
MVM 550 اتومات
اریزو8
: چرا حرف الکی میزنی من با متصدی مدیران خودرو صحبت کردم گفت 8٪ باید پرداخت کنید
MVM 550 اتومات
اریزو8
: سلام به سایت بازرسی کل کشور مراجعه کنید و شکایتتون رو مطرح کنید
رانا LX
یاشار
: حدود 60 م تومان
MVM 550 اتومات
سورنا اریزو 6 پرو
: اکستریم وی ایکس و آریزو 6 پرو 600 عدد مجوز اخذ شد
پژو 207i دستی
قدرت الله دانایی
: دوستان عزیز من 24 اردیبهشت بابت 207 پانا ارتقا رینگ فولادی برای تغییر به رینگ آل مینویم که زودتر فاکتور بشه مبلغ 20 میلیون خورده ای واریز کردم ولی تاالان فاکتور نشده لطفا اگه کسی از دوستان مبلغ واریز کردن ودیر ویازودفاکتورشدنشون را بگن ممنون میشم اگه اضحارنظر کنید باتشکر
سایپا اطلس جی
محمد 19مهر
: قبلاً که گیر بودن با ملایمت برخورد میکردن حالا فکر کنم مشکلشون حل شده که دارن الان پاچه میگیرن اولش تهدید میکردن و نیستت میکنیم و تشویش عمومی میکنی و عقل داشتی ثبت نام نمیکردی امضا نمیزدی اگه عقل سلیم داشتی خلاصه حضوری رفتن جواب این دوروز دوباره اگه فاکتور نکنن بازم میرم
رانا LX
جلال
: تمام شرکت ها افزایش قیمت دادن و حالا نوبت ایرانخودرو و سایپا هستش. شوک قیمتی همه را سکته خواهد داد.
ساینا
قدرت الله دانایی
: سلام دوستان واقعا دستمان به هیچ جا بند نیست از دست شرکت سایپا وایران خودرو امروز زنگ زدم نمایندگی عظمائ گنبد گفتم کی ماشین ماشین فاکتور میشه درسته 3ماه شده حالا باید تعطیلات حساب نمیشه شرکت 90روزکاری قراردادبسته خوب این حرف شما ماشین های ساینا چقدر تاخیر داره میده تا3ماه تاخیر داشتیم میگه بعد میگه سود تاخیر میگیرید بعد گفتم ماسود تاخیر نمی خواهیم چکار کنیم گفت مانمایندگی هستیم کاری ازدستم برنمیاد
ساینا
سیدقلیچ
: وقت بخیر دوستان امروز من تکمیل وجه زدم برای کوئیک.ساعت 12ظهر اما توی سیستم تکمیل وجه چراغش روشن نشد کسی میدونه چرا اینجوریه؟؟