خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
1394/10/12
12:00
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
به دنبال توافق هستهای و لغو تحریمها، بسیاری از شرکتهای خودروساز معتبر جهان که نمایندگی غیررسمی در ایران دارند، در حالی پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران را آغاز کردهاند که برخی اخبار از ارائه مجوزهای جدید برای برخی برندهای غیررسمی حکایت دارد. هر چند ارائه این مجوزها در دوران تحریمهای بینالمللی علیه ایران عطف به مقررات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت میگرفت اما با لغو تحریمها به نظر میرسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر نمایندگیهای رسمی شرکت مادر تمرکز کند.
بر این اساس به دنبال تحریمهای بینالمللی، بسیاری از شرکتهای خودروساز همچون بیامو، بنز، هیوندایی، کیا و تویوتا به دنبال پیروی از سیاست کشورهای تحریمکننده از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری کردند، این موضوع موجب شد تا نمایندگیهای رسمی این شرکتها در ایران معلق شوند. به این ترتیب برخی از واردکنندگان داخلی با دریافت تاییدیه از نمایندگی برندها در کشورهای همسایه، به نام شرکت مادر در ایران فعالیت خود را از سر گرفتند. بدین ترتیب این شرکتها مجبور بودند از طریق همین واسطهها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کشور کنند که در این میان، مجبور به پرداخت هزینههایی گزاف بابت حق دلالی نیز میشدند. اما ارائه مجوز به این شرکتها بنا بر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی، دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکتهای خارجی در کشور که در تاریخ 29/ 1/ 94 از سوی مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و بازرگانی ابلاغ شد، هم اکنون نیز قانونی است، چرا که در تبصرهای در دستورالعمل مذکور قرار گرفتن در «شرایط تحریمی» قید شده است. بنابراین صدور مجوز فعالیت به شرکتهایی که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند اما خواهان ایجاد نمایندگی هستند و اقدام به نصب تابلو میکنند، همچنان پابرجاست.
حال در شرایطی قرار داریم که کمتر از یکماه دیگر تحریمهای بینالمللی لغو خواهد شد این در حالی است که وزارت صنعت طبق دستورالعمل یاد شده همچنان اقدام به صدور مجوز برای تاسیس نمایندگی میکند. اما در حالی که تحریمهای ایران در حال رفع شدن است، بسیاری از کارشناسان از تغییر وضعیت بازار خودروهای وارداتی به نفع مشتریان و شفاف شدن فعالیت شرکتها خبر میدهند و اینکه در دوران پساتحریم فعالیت شرکتهای مادر واقعی از سرگرفته خواهد شد و تغییرات عمدهای در وضعیت کنونی بسیاری از شرکتهایی که خود را نمایندگی شرکت مادر معرفی میکردند، صورت میگیرد. از سوی دیگر، شنیدهها حکایت از آن دارد که برخی شرکتهای خودروساز معتبر که نماینده غیررسمی در ایران دارند، در حال پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران هستند. برایناساس مسلم است که در آینده شاهد تغییرات جدی در این زمینه خواهیم بود. با این حال کارشناسان وضعیت کنونی فعالیت شرکتهای واردکننده در ایران را بسیار پیچیده عنوان میکنند، به خصوص آنکه وزارت صنعت همچنان در حال صدور مجوز برای شرکتهای نمایندگی براساس قوانین دوران تحریم است. موضوعی که با نزدیک شدن به شرایط پساتحریم، محلی از اعراب ندارد.
با نگاهی به وضعیت شرکتهای واردکننده، در مییابیم که سه دسته شرکت در این زمینه وجود دارد که وضعیت فعالیت هر یک در دوران پساتحریم تغییرات اساسی خواهد داشت. دسته اول شرکتهایی هستند که پیش از دوران تحریم، نمایندگی رسمی، برندهای معتبر را برعهده داشتند. هرچند نمایندگی این شرکتها در دوران تحریم لغو شد اما به دلیل آنکه شرکت مادر خواهان ارائه خدمات به مشتریان خود در ایران بود، بنابراین ارتباط غیرمستقیم خود را با این شرکتها حفظ کردند. براساس هماهنگیهای صورت گرفته در شرایط پساتحریم این دسته، در حال تجدید قراردادهای خود با شرکت مادر هستند و پس از لغو تحریمها بار دیگر بهعنوان نماینده رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهند کرد. دسته دوم اما شرکتهایی هستند که با واسطه از نمایندگی شرکتهای مادر در ایران ثبت شدهاند. این دسته هیچگونه ارتباطی با شرکت مادر ندارند و تنها خود را بهعنوان نمایندگی شرکت مادر معرفی کردند. حال آنکه، عمده واردات خود را نیز بهصورت واسطهای خریداری میکنند. دسته سوم اما شرکتهای واردکنندهای هستند که با کارت بازرگانی اقدام به واردات خودرو میکنند. این دسته بهعنوان یک بازار موازی در کنار دیگر شرکتها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. موضوعی که در بازار همه کشورها بهصورت کم و زیاد مشاهده میشود. مشتریانی که از این شرکتها خودرو خریداری میکنند نیز به خوبی نسبت به آینده وضعیت خودروی خود آگاه هستند. براساس این دستهبندی، بازار آینده خودروهای وارداتی، متعلق به فعالیت برندهای حقیقی و شرکتهای مادر است و این برندها ظاهرا از هم اکنون پیگیر حقوق خود در ایران هستند. در این میان، موضوع مهم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای روشن شدن وضعیت فعلی باید بازنگری جدی در قوانین ثبت و فعالیت شرکتهای واردکننده خودرو داشته باشد. کارشناسان براین عقیدهاند که قوانین موجود درخصوص ثبت برندها در ایران باید تغییر کند و از فعالیت شرکتهایی که عاملیت فروش یا شخص ثالث هستند نیز جلوگیری شود. در این زمینه، فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» از ارائه قانون جدیدی در زمینه فعالیت شرکتهای واردکننده به وزارت صنعت خبر میدهد و تاکید دارد که در بازار آینده خودروهای وارداتی، فعالیت شرکتهای غیرنمایندگی یا عاملیت فروش معنایی ندارد و همه خودروها باید از طریق شرکتهای معتبر وارد کشور شوند تا مشتریان بتوانند پیگیر حقوق مادی و معنوی خود باشند.
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگیهای موجود در ایران نمایندگی اصلی شرکت مادر نیستند، میگوید: در مورد فعالیت نمایندگیها، وزارت صنعت مجوز این شرکتها را بررسی میکند و اصناف تنها پروانه کسب این شرکتها را صادر میکند. وی با بیان اینکه در صورت تغییر در قوانین، وزرات صنعت باید در این باره اقدام کند، میگوید: وزارت صنعت باید در کمیته سیاستگذاری خودرو به تغییر در قوانین فعالیت این شرکتها بپردازد زیرا سازمان اصناف هیچگونه مجوزی درخصوص اصلی یا تقلبی بودن این شرکتها صادر نمیکند.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
پسا تحریم
,
خودروساز
,
نمایندگی
,
خارجی
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
6 نظر
کاربر: نوید جهرمی
1
من که هر چی خودمو جای بابای سرمایه گذار خارجی میزارم میبینم با این شرایطی که اینا میزارن سرمایه گذاری اشتباهه. پس بهتره از این بازاری ک آیندش معلوم نیس و شب میخوابی صب پا میشی میبینی قانون رو عوض کردن وسرمایت رو هواس دوری کرد.
راستش هرچی هم بگن سرمایه گذار خارجی میاد من یکی اول که باور نمیکنم. دوم گیرم که بیاد، تا سیستممون مشکل داره و اقتصادمون بیماره چیزی درست نمیشه. نیاز به جراحی درست حسابی هس.
23:35 1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1
با این شرایط ما کدوم خودروسازی حاضر قبول کنه.توقع زیادی داریم از کشور مقابل
01:25 1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
4
با اینهمه صحبت و حرف و حدیث چه فرقی به حال مصرف کننده داخلی میکنه ایا با اومدنه نمایندگیه واقعی خودروسازان خارجی قیمت فعلی خودروهای خارجی با حذف حق دلالی تغییری خواهد کرد یا نه ؟چون اصولا باید قیمتها کاهش پیدا کنه تا کی خودرویی که قیمت جهانیش 80 میلیونه باید 180 میلیون بخریم ؟کسی دلش به حال این ملت نمیسوزه ؟
18:16 1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18
دولت مثل گذشته با صدور مجوز به فکر درآمد خودشه نه خدمت به مردم . به نظر من باید به شرکتهای خارجی اجازه فعالیت مستقل بدن که صنعت خودرو رقابتی بشه و از این منجلاب و خونخواری نجات پیدا کنیم مثل زمانی که هنوز ایرانسل نیومده بود همراه اول چون تنها بود بابت همه چیز از مردم پول میگرفت حتی نمایش صفحه موبایل جابجایی و .... بعداز ورود ایرانسل و رقابتی شدن هم مردم از خدمات راضی شدن و هم همراه اول ورشکست نشد و دست از بعضی کارها برداشت
12:34 1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
2
من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
18:39 1394/10/12
گزارش
محمدجواد
0
من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
19:00 1394/10/12
گزارش
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱
46 نظر
محسن ا
10 نظر
Jalil fathi
6 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
103 نظر
ساینا پیش فروش ۱۲ اسفند
22 نظر
تیر دوگانه
21 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
علی مدبر
: جواب ابلهان خاموشیس من ماشین موتور زیر پام هست شما بمونید با هم دعوا کنید نهایت یک ماه دیگه من ماشینو میگیرم برام مهم نیس
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
مهدی تارا دستی فرسوده اذر
: سلام 45 تا دو ماه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
نازنین۱
: 🤣🤣 به حرفای شما چیزی جز خنده نمیاد
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز
: سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
علی
: سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
T8
: والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 سوم خرداد
: عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5تهران
: ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بیخیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
تورج
: با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
جی ال
: علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 1.7
دنا 6دنده دیماه
: سلام من مرحله دوم پیش فروش پنجم آبان 480/200/000 تومان واریز کردم تحویل دی ماه
پژو 207i دستی
207تی یوفایو
: خیلی ممنون اره پیش فروش بوده وواریزی دوم
ساینا
امیر
: سلام منم 24 تیر تکمیل کردم هنوز خری نشده
ساینا
اصفهان هستم
: لطفا کسانی که از اصفهان خواهان حقشون هستن زیر همین پست پیام بزارن
نیسان دیزل
نریمان
: زاررررررت
ساینا
پیش فروش برج 11 کازرون
: منم 15 شهریورم
سایپا کوییک
کویبک اس تکمیل 29تیر
: ماهم دقیقا مث خودت 21 پلاک شدیم. شما پیامک بیمه ات اومده؟ بیمه شده ماشین تون؟
ساینا
کلاهبرداری
: درود تازمانیکه همینجوری ساکت بمونید و جیک نزنید روز بروز بدتر میکنن درعجبم از بعضی از افراد که بعداز یکسال انتظار هنوز فاکتور نشدن و باز نشستن و میگن خدایا کاش زود فاکتوربشیم عزیز من خدا که پشت سیستم سایپا دزد نیست که . یه عده کلاهبردار اونجان فکر اینو نمیکنن زمستونی یه عده بی وسیله و خیلیا بیکارشدن.تازه دارن رمق سپرده طرف را هم از ثد طرف میکشن.سودکه نصفه میدن. تاخیر که نمیدن. کم مونده بیان داخل خونه هامون یخچال و سفره را هم خالی کنن واقعا یه تجمع کردن و ی روز بیکارشدن از این شغلهای بدرد نخوری که داریم اینقدر سخته؟ کی میخایم بخود بیایم و حقمونو بگیریم . کاری نداده که تجمع جلوی دادگستری شهر خودت با بنر و دست خط سایپای غارتگر. دزد. بی همه گس
نیسان دیزل
تکسوز آبی
: سلام دوستان عزیز ،آبی 22شهریور ثبت نام پلاک 13آبان متأسفانه هنوز تحویل نگرفتم
پژو 207i دستی
207
: سلام داداش شما چه طرحی بودین؟