خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
واردات خودرو در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟
1394/10/20
14:00
واردات خودرو در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟
واردات خودرو در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟ خیلی از کارشناسان در پاسخ به این سوال حضور برندهای اصلی را در پسا تحریم اجتنابناپذیر خوانده و معتقدند که ورود این شرکتها در ایران، از یکسو بازار وارداتیها را رقابتی کرده و از سوی دیگر فروش و خدمات پس از فروش را که طی چند سال گذشته محل مناقشه برخی شرکتها با مشتریان بوده با تحول اساسی روبهرو خواهد کرد.
واردات خودرو نیز همچون بسیاری از کالاها، طی سالهای گذشته تحتتاثیر تحریمهای بینالمللی علیه ایران بوده است تا جایی که بسیاری از واردکنندگان بهدلیل عدم تمایل شرکتهای مادر به حضور در ایران، مجبور به واردات خودرو از کشورهای همسایه شدند؛ بنابراین برخی از واردکنندگان با اسم شرکتهای رسمی اما بهطور غیررسمی به واردات پرداختند. در کنار فعالیت این واردکنندگان، دولت نیز با برچسب تحریم نهتنها از اقدامات خلاف برخی نمایندگیها چشمپوشی میکرد، بلکه بر عملکرد آنها سرپوش قانونی نیز میگذاشت. در این دوران در سازمانهای نظارتی همچون تعزیرات و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، پروندههایی از خلاف واردکنندگان در فروش و خدمات پس از فروش در جریان بود.حال با پشت سرگذاشتن تحریمهای بینالمللی باید در انتظار ورود شرکتهای مادری باشیم که در مقوله فروش و خدمات پس از فروش رویکردی جهانی دارند، اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که واردکنندگان فعلی کشورمان به چه میزان تمایل به همکاری با شرکتهای مادر دارند؟ در کنار این سوال، این نکته را نیز باید مورد توجه قرار دهیم که در صورت اخذ نمایندگی رسمی توسط واردکنندگان فعلی، آنها با شرایط سخت و قانونمند شرکتهای مادر مواجه خواهند شد. شرایطی قانونمند در حوزه فروش، خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان؛ به این ترتیب این شرکتها در ایران تنها با شرکتهای مادر برای ادامه فعالیت خود مواجه هستند و دیگر از قوانین سهل و آسان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حیطه خبری نیست.در این زمینه برخی از کارشناسان با توجه به شرایط پساتحریم عنوان میکنند که ورود شرکتهای مادر به ایران نهتنها بازار وارداتیها را قانونمند میکند؛ بلکه مانع از فعالیت شرکتهایی میشود که طی چند سال گذشته تنها اقدام به واردات خودرو کردند بدون اینکه بتوانند در بحث خدمات پس از فروش و فروش رضایت مشتریان را جلب کنند؛ بنابراین به نظر میرسد که برخی از شرکتهای واردکننده خودرو که پیش از این از آنها بهعنوان شرکتهای رسمی یاد میشد، یا باید به دنبال شرکتهای مادر برای کسب مجوز رسمی در ایران باشند و با نظام این شرکتها فعالیت کنند یا با همان روش و سیاق خود تا پایان مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه کار دهند. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که شرکتهای مادر نیز بهطور حتم به شرکتهایی مجوز رسمی خواهند داد که از حسن شهرتی در رضایتمندی مشتریان ایرانی برخوردار باشند. طبق شواهد موجود، با توجه به نزدیک شدن لغو تحریمها، مسوولان صنعتی کشور نیز تمایل جدی به ضابطهمند شدن بحث واردات خودرو براساس استانداردهای جهانی دارند تا ضمن ارائه محصولی متناسب با استاندارد بازار ایران که عمدتا استانداردی اروپایی است، رضایت مشتریان در بخش خدمات پس از فروش نیز جلب شود.
از سوی دیگر، ازآنجا که بسیاری از شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی، در دوران تحریم بنابر منفعت خود اصول مشتریمداری برندهای معتبر را رعایت نکردند، بنابراین آنگونه که به نظر میرسد در بازار آینده خودروهای خارجی چارهای جز رفتار متناسب با استاندارد شرکت مادر نخواهند داشت؛ بنابراین این شرکتها نیز به سمت شرکتهای مادر گرایش پیدا میکنند. فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در اینباره میگوید: بسیاری از شرکتهایی که تحتعنوان عاملیت فروش به فعالیت در بازار ایران میپرداختند پس از لغو تحریمها دیگر نمیتوانند همانند شرایط قبل از تحریم فعالیت خود را ادامه دهند؛ بنابراین آنها برای فعالیت مجبور به دریافت نمایندگی از شرکت مادر هستند. وی عامل مهم در این میان را رعایت استانداردهای شرکت مادر در حوزههای مختلف میداند و میگوید: اگر شرکت نمایندگی که تحتعنوان عاملیت فروش به فعالیت در ایران پرداخته تعهدنامه خود را از شرکت واسط واقعی (که آن شرکت نیز به هماهنگی با شرکت مادر پرداخته است) تهیه کرده باشد؛ بنابراین میتواند در شرایط پساتحریم نیز به فعالیت خود بپردازد اما اگر اسناد واقعی نباشد مسلم است که ادامه فعالیت در بازار ایران مقدور نخواهد بود.
هماکنون دستورالعملها و مقررات موجود در ایران، برای شرایط تحریم طراحی شدهاند. مقرراتی که به شرکتهای ایرانی اجازه میدهند در شرایط تحریم بدون تعهدنامه از شرکت مادر فعالیت خود در بازار ایران را شکل دهند. از آنجا که در شرایط کنونی که بحث لغو تحریمهای بینالمللی مطرح است؛ بنابراین مشخص نیست که در آینده نزدیک سرنوشت این مقررات و دستورالعملهای صادر شده چه خواهد شد. از سوی دیگر، هر چند برخی از برندهای معتبر خودروسازی، پیگیر امور حقوقی خود هستند اما در صورتی که برخی از آنها امور حقوقی خود را دنبال نکنند و قوانین بازدارنده در این حوزه نیز اجرا نشود، آیا این شرکتها تمایل دارند باز هم به اخذ مجوزهای اصلی شرکت مادر برای فعالیت خود بپردازند؟ کارشناسان در این زمینه تاکید دارند که شرکتهای فاقد نمایندگی چارهای جز آنکه به سمت شرکت مادر بروند، ندارند؛ بنابراین در صورتی که آنها خواستار فعالیت در بازار ایران هستند باید براساس اصول تجارت رفتار کنند. براین اساس به نظر میرسد اگر در دوران تحریم این شرکتها توانستند براساس دور زدن قوانین فعالیت پرسود، اما فاقد خدمات خود را ادامه دهند، در شرایط پساتحریم نه قوانین داخلی اجازه خواهد داد و نه برندهای معتبر خودروسازی خواهان از دست دادن بازار ایران خواهند بود.
فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در این باره معتقد است که در شرایط پساتحریم بسیاری از قوانین مرتبط با دوران تحریم خودبهخود لغو خواهند شد و قوانین مرتبط با صدور مجوز نمایندگی فعالیت شرکتهای خارجی در بازار ایران از بین خواهد رفت و این شرکتها باید براساس قوانین تازه دوران پساتحریم به فعالیت آینده خود ادامه دهند. زاوه میگوید: مسلم است که وزارت صنعت نیز در آینده نزدیک برای آنکه قانونمندی در بازار ایران حاکم شود، به اصلاح مقررات میپردازد. بنابراین در این میان یک مدت زمان یا فرصت به شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی داده خواهد شد تا آنها با کسب مجوزهای حقیقی و حقوقی بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند، اما شرکتهایی که نتوانند مجوزهای شرکت مادر را کسب کنند، قطعا از بازار حذف و پروانه فعالیت آنها لغو خواهد شد. فرهاد احتشامزاد نیز معتقد است که تمام اصول و شرایط در دوران پساتحریم در بازار خودروهای خارجی به نفع مشتری خواهد شد؛ زیرا برندهای معتبر جهانی همه اصول و استانداردهای بینالمللی خود را پیگیری و اجرا خواهند کرد و کسی نمیتواند این موارد را دور بزند.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
واردات خودرو
,
نمایندگی
,
پسا تحریم
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
3 نظر
کاربر: نوید جهرمی
3
اول که تحریم ها همون جوری ک بهنام عزیز گفتن وجود داره و تحریمای جدیدی هم اعمال شده. دوم که معلوم نیست با این روند برجام باقی بمونه. سوم گیرم که تحریم ها برداشته شد و شرکت ها ب دنبال شرکت مادر باشن ، گمان این که کمپانی ها خدماتی در حد و اندازه ی کشورهای اروپایی ب ما ارائه دهند یا انتظار چنین خدمات و استانداردی رو از نمایندشون در ایران داشته باشن خیال باطلی بیش نیست.
وقتی با کم ترین خدمات و بیشترین حاشیه سود فروش زیاد و مطمأنی داشته باشن چ لزومی ب ارائه ی خدمات و کم کردن حاشیه سود وجود داره؟
خیلی کمپانی های معتبر و بزرگ جهانی قبل از انقلاب در ایران حضور داشتن اما هیچ گاه مثل بقیه با ما رفتار نکردن و همیشه ب عنوان کشور جهان سومی با ما برخورد شده.
پس با این وعده وعید ها مردم رو گمراه نکنید.
وضع عوض نمیشه به این سادگی ها و عوض شدنش هم وقت میبره هم هزینه.ساختار کشور و مردممون که تغییری نکرده و مسوولان هم همون مسوولان. دیگه چ تغییری میتونه اتفاق بیفته؟
17:24 1394/10/21
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1
درود به غیرت و شرف شما مرد بزرگ
18:46 1394/10/21
گزارش
بهنام
1
درحال حاضر تحریم ها وجود داره و کاملا برداشته نشده. جدیدا هم موج جدید تحریم اغاز شده توسط ایالات متحده
23:57 1394/10/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
25 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
8 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
اطلاعات خودرو
تحویل ۳۱ تیر ، همچنان منتظر
103 نظر
S.207.پانا
51 نظر
توحید ارومیه
40 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
ابراهیم شاهین جی اهواز
: سلام منظورت از ۱۳ آذر پرداخت پوله یا پذیرش؟ من ۱۴ آذر پول دادم ۵۹۴ تومن ولی پذیرش زده ۱۷م توی سایت . هنوز فاکتور نشده.
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
رفیعی
: سلام .من 18مهر 402مبلغ290میلیون پول واریز کردم برای شاهین اتوماتیک دعوتنامه 25اسفند 403بوده ولی هیچ خبری نیست .خدا لعنت کنه سایپا رو بی شرف ها جزای این کارشون رو با خانوادهشان بدن .من ماشین زیر پام رو فروختم دادم الان ماشین ندارم .
شرایط فروش لاماری ایما
هاجری
: سلام کسی ماشین اشو تحویل گرفته خبر بده 20 روزه دادن یا تاخیر داشت خواهشاً جواب بدین
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
بابک
: سلام ظاهرا مرداد به بعد نه پیامک تبدیل اومده نه تکمیل وجه سوال منم هست ببینیم چند روز مهلت میدن برای واریز بقیه وجه و اینکه مبلغ جی و جی ال چقدره
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین پلاس1
: 9مرداد رفتم شرکت خراب شده گفتن اگر این جوری که الان داره فاکتور میشه فاکتو. بشه 35 روز دیگه ماشینتونو میدن اینجوری که اینا دارن فاکتور میکنن که اصلا فاکتور نمیکنن کوش کجاس چرا هیچ کس نمیاد بگه فاکتور شدم دو سه هفته یه بار یکی میاد میگه فاکتور شدم این نشد ماشین دادن که باید فکری کنیم به خدا خسته شدیم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سعیده
: چقد صحبتا باهم دیگه همخونی نداره الان نفهمیدم تا کی فاکتور شده شاهین جی ال؟؟؟ هرکسی ی تاریخی رو داره میگه من خودم ۴تیر تبدیل زدم و تکمیل وجه کردم و سخا رو دادم قرارشد یک ماهه تحویل بدن الان۲ماه میگذره و خبری نیست بنظر یک ماه دیگه هم تحمل باید کرد..
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
آسمان
: سلام من تحویل مرداد هستم پارسال برج نه. 296واریز کردم کس هست که براش دعوتنامه اومده باشه چقدر دیگ باید واریز کنیم جی یا جی ال چقدر باید واریز کرد کسی دعوتنامه واسش اومده
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سجاد۲اردیبهشت
: دوستان ۲۶اسفندتازه شروع کردن ..هنوزتموم نشدن ...بعضی هامیان میگن ۶ماه دیگه باید صبرکنیم همچین چیزی نیس .انشالله تا اخرشهریور یه تعدادی ازاردیبهشتم فاکتورمیشه مطمئن باشین
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
اردیبهشت
: پاسخ به شاهین ،،g قیمت ها متغیر هست 830 تا 870 میخرن
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
SS
: سلام ،با توجه به اینکه افزایش قیمت تیر ماه در حد ۵۰ درصد شامل ما میشه قاعدتا قیمت قیمت ۶۷۰ و ۶۵۰ واسه محاسبه نمیشه شاهین gl حدودا میافته ۶۱۵ و البته سود مشارکت هم کم میشه ،حدود ۳۰۰ واریزی واسه g هم میافته ۶۳۵ که سود مشارکت ازش کم میشه حدود ۳۲۰ واریزی البته این منطق موضوع هست ولی اگه عشقی باشه که داستان فرق می کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو 207i دستی
پانا فولادی
: هنوز دهه سوم تیر مونده
سایپا اطلس جی
اطلس مشکی اذر
: سلام چه جوری تغییر رنگ دادی؟
پژو 207i دستی
رضا 207 فولادی
: سلام نه هنوز تحویل مرداد فاکتور نشده ظاهرا 31 تیر رو داره فاکتور میکنه
سایپا کوییک
هاشم پرو مکس
: من وقتی فهمیدم بانک سودش کمتره دیگه تو سایپا سرمایه گذاری میکنم شمام هر چه سریع تر به جمع پرو مکسیا بپیوندید
پژو 207i دستی
رضا 207 تیتانیوم
: دقیق تر میتونی توضیح بدی چی نوشتن و اینکه چقدر واریز کرده بودی در چه تاریخی.
سایپا کوییک
محمد امیدی
: کوئیک ال بوده
ساینا
ساینا فوق العاده
: سلام به اخبار سایپا موثق یه سوال داشتم من پذیرش یازده بهمن طرح فوقالعاده هستم الان که سایپا داره به امید خدا فوق العاده های بهمن و فاکتور میکنه میگم خدای نکرده احتمال داره روند فاکتور فوقالعاده ها رو متوقف کنه و تبدیل به تک ها رو فاکتور کنه یا نه همینطور ادامه میده تا بهمنی ها کلا تموم بشه
ساینا
مصطفی
: ساینا دوگانه تیر ماه پیامک اومده بود 205 باید بدی الان که شهریوره بازم پیامک اومده 205 باید بدی.سود مشارکت دو ماه رو خوردن اینا
سایپا کوییک
کوییک
: باز جنس از موتوری خریدی؟
سایپا کوییک
هاشم
: دوستان دعا کنید تا 100 سال دیگه هم ندن میدونید با سودش چیکار میتونید بکنید برید فقط به آرزو هاتون فکر کنید و البته خرج کردن اون سود ها .... شب خوش رفقا در ضمن با اسم من حرف الکی هم میزنن توجه نکنین دوستان