خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
سراب خودروسازان خارجی در جاده مخصوص؟
1394/10/15
13:00
سراب خودروسازان خارجی در جاده مخصوص؟
مشتریان ایرانی این روزها در حالی چشم به لغو تحریمهای بینالمللی دوخته و انتظار ورود خودروسازان بزرگ دنیا به کشور را میکشند که با وجود وعدههای فراوان در این مورد، به جز پژوی فرانسه، هنوز حضور هیچ خودروساز معتبری در «جاده مخصوص» قطعی نشده است.
دو سالی میشود که مسوولان خودروسازی کشور پی در پی صحبت از حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران به میان میآورند، با این حال تا به امروز تنها آمدن پژوی فرانسه تقریبا قطعی شده و از سایر بزرگان خودروسازی جهان خبری به گوش نمیرسد. جنرال موتورز و کرایسلر آمریکا، فولکس واگن آلمان، فیات ایتالیا و اشکودا خودروسازانی هستند که طی دو سال اخیر نامشان از سوی فعالان صنعت خودرو کشور بهعنوان کاندیداهای حضور در ایران مطرح شده، اما هیچ کدام از آنها هنوز اقدامی عملی در این زمینه انجام ندادهاند.
هر چند وعده داده شده که خودروسازان بزرگ دنیا در پساتحریم راهی ایران خواهند شد و تا وقتی تحریمها لغو نشوند، امکان حضور آنها در کشور وجود ندارد، با این حال اگر آمدن غولهای صنعت خودرو جهان به «جاده مخصوص» قطعی بود، حداقل باید تا به امروز اقداماتی عملی در این مورد انجام میشد. بدون شک حضور خودروسازان خارجی در ایران ابتدا نیازمند مذاکراتی سنگین و سپس تهیه پیشنویس قرارداد و در نهایت امضای آن است، حال آنکه تا به امروز فقط پژو توانسته بخش زیادی از این مسیر را طی کند و سایر خودروسازان تقریبا هنوز در ابتدای راه قرار دارند. بنابر گفته مسوولان ایران خودرو، قرارداد این شرکت با پژو نهایی شده و آن طور که خبر میرسد، در سفر آتی رئیسجمهوری به فرانسه، امضا خواهد شد تا نتیجه دو سال مذاکره به بار بنشیند. این در شرایطی است که هنوز هیچ خبر رسمی در مورد مذاکره خودروسازان ایرانی با دیگر شرکتهای خارجی و حصول نتیجه، منتشر نشده و تنها هرازگاهی اخباری مبنی بر اعلام آمادگی طرفین (خودروسازان داخلی و خارجی) برای شراکت با یکدیگر منتشر میشود. همچنین گاهی نیز گفته میشود که نمایندگان خودروسازان خارجی بهصورت مخفیانه و به اصطلاح چراغ خاموش به ایران آمده و مذاکراتی برای آغاز همکاریهای مشترک انجام دادهاند. مشهورترین خبری که در این مورد منتشر شده، مذاکره مسوولان جنرال موتورز آمریکا با خودروسازان ایرانی است که گفته میشد طرفین حتی بر سر نوع همکاری و انتقال سهام نیز به توافق رسیدهاند. در کنار اینها اما برگزاری دو دوره همایش بینالمللی صنعت خودرو کشور نیز اگرچه قرار بود محلی برای مذاکره با بزرگان خودروسازی دنیا باشد، با این حال، مروری بر نتایج این همایش نشان میدهد مذاکرات چندان موثری انجام نشده است. یکی از عوامل اصلی این اتفاق (بیتاثیری همایش مربوطه در برقراری ارتباط خودروسازان داخلی و خارجی)، وجود تحریمهای بینالمللی علیه ایران بود، چه آنکه خودروسازان خارجی عملا امکان حضور در این همایش را نداشتند. این در حالی است که همایش سوم قرار است پس از لغو تحریمها برگزار شود و با این حساب پیش بینی میشود همایش مربوطه بتواند این بار به محل مذاکره با خودروسازان خارجی تبدیل شود. در واقع ازآنجاکه در آینده نزدیک تحریمی در کار نخواهد بود، دیگر مانعی برای حضور خودروسازان خارجی در ایران وجود ندارد و آن زمان میتوان به خوبی متوجه شد که وعدهها در مورد تمایل خارجیها برای آمدن به جاده مخصوص تا چه اندازه واقعیت داشته است.
وعدههای رکودزا
اما وعده و وعیدها در مورد حضور خودروسازان خارجی در ایران که ریشهای حدودا دو ساله دارد، در حال حاضر یکی از اصلیترین دلایل رکود بازار خودرو کشور بهشمار میرود. پس از توافق هستهای ژنو در واپسین دقایق پاییز 92 بود که خوشبینیهایی به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران ایجاد شد، خوشبینیهایی که به سبب اظهارنظرهای مسوولان مربوطه (مبنیبر همکاری با غولهای خودروسازی جهان) در بین بخش بزرگی از مشتریان بازار خودرو شکل گرفت. بهعبارت بهتر، توافقهای هستهای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و بهخصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران امیدوار کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» میتواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را بهدنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت.
در نتیجه، بخش قابلتوجهی از ایرانیها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، خرید خودرو را عقب انداخته و هماکنون به انتظار نشستهاند تا بزرگان خودروسازی دنیا از راه برسند و خودروهای با کیفیت و ارزان خود را در کشور عرضه کنند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و میخواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسبترین و بهصرفهترین خودرو را بخرند. در این شرایط کارشناسان معتقدند انتظار ایجاد شده در مشتریان، ناشی از اظهارنظرهای مسوولان خودروسازی کشور است، چه آنکه وعدههای آنها سبب شد ایرانیها نسبت به آینده بازار خودرو امیدوار و خرید را عقب بیندازند. کارشناسان از طرفی اما تاکید میکنند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسهای زمانبر بهشمار میرود. به گفته آنها، ازآنجاکه هنوز مذاکراتی رسمی میان آنها و شرکتهای داخلی انجام نشده، نمیتوان تاریخ دقیقی برای حضور امثال جنرال موتورز و فولکس واگن و فیات در ایران، تعیین کرد. هرچه هست، وعدههایی که فعالان صنعت خودرو در مورد حضور خودروسازان خارجی در ایران دادند، جدای از اینکه به نوعی آنها را بدقول کرد، بازارشان را نیز تحت تاثیر منفی قرار داد و به نوبه خود سبب کاهش خرید و فروش خودرو شد. حالا با توجه به لغو قریب الوقوع تحریمهای بینالمللی علیه ایران، باید منتظر ماند و دید آیا وعده حضور بزرگان صنعت خودرو جهان در کشور عملی میشود یا اینکه در نهایت پرونده بازار خودرو با همان شرکای قبلی (بهخصوص پژو و رنو) بسته خواهد شد.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
خودروساز خارجی
,
سراب
,
جاده مخصوص
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
3 نظر
بهنام
3
امیدوارم بجای پژو فرانسه. خودروسازان ژاپن و المان جایگزین بشن خیلی بهتره
21:19 1394/10/15
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8
من اگه بخوام با کسی شریک بشم با کسی که جنسش خییییییلی شیشه خورده داشته باشه سابقه اش خراب باشه صداقت نداشته باشه دستش به خون مردم آلوده باشد بسیار دروغگو باشه و ..... شریک نمیشوم حالا خارجیها رو نمیدونم
19:33 1394/10/15
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2
آره واقعاً. مگه این که ماداریم واقعیت رو چپکی میبینیم.
23:32 1394/10/15
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
16 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
bacx3 Azar17
6 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
264 نظر
پارسا.
58 نظر
7Mosi
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سروش
: فکر کنم تاریخ اخذ تاییدیه سخا ملاک هستش
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
راننده اسکانیا
: والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند
: سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Mostafa
: سلام وقت بخیر .راننده اسکانیا بگو.کارت ماشینت چند تن هست جنابالی چند تن بار میزنی.تایر لاستیک ماشین کهنه هست هنوز تابستان نیامد .حالا لاستیک میترکه بحث جدا.درضمن به زور مگه میشه بارکرد ام شالاه برای کسی اتفاقی نیافته .بیمه هستش دیگه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مهدی لات
: دادا کی ناراحتت کرده بگو میزنم پارش میکنم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
عزتی
: من میگم یک کار کنیم، بریم قطعات رو از کرمان موتور بگیریم نقشه وصل قطعات هم بگیریم خلاصه که هرچی که لازمه ، بعد بیاریم تو حیاط خونه ای یا جای دیگه ای بشینیم چند نفری کنار هم دیگه قطعات رو وصل کنیم و تمام چون اینجوری واقعا سریع تر پیش میره نهایت یک هفته ای جمع میشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مهدی صدرا
: با درود و عرض ادب دوستان ، لطفا ، خواهش می کنم رعایت بفرمایید ، بگذارید گروه به رسالت خودش برگرده. ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا LX
یاشار
: حدود 60 م تومان
MVM 550 اتومات
سورنا اریزو 6 پرو
: اکستریم وی ایکس و آریزو 6 پرو 600 عدد مجوز اخذ شد
پژو 207i دستی
قدرت الله دانایی
: دوستان عزیز من 24 اردیبهشت بابت 207 پانا ارتقا رینگ فولادی برای تغییر به رینگ آل مینویم که زودتر فاکتور بشه مبلغ 20 میلیون خورده ای واریز کردم ولی تاالان فاکتور نشده لطفا اگه کسی از دوستان مبلغ واریز کردن ودیر ویازودفاکتورشدنشون را بگن ممنون میشم اگه اضحارنظر کنید باتشکر
سایپا اطلس جی
محمد 19مهر
: قبلاً که گیر بودن با ملایمت برخورد میکردن حالا فکر کنم مشکلشون حل شده که دارن الان پاچه میگیرن اولش تهدید میکردن و نیستت میکنیم و تشویش عمومی میکنی و عقل داشتی ثبت نام نمیکردی امضا نمیزدی اگه عقل سلیم داشتی خلاصه حضوری رفتن جواب این دوروز دوباره اگه فاکتور نکنن بازم میرم
رانا LX
جلال
: تمام شرکت ها افزایش قیمت دادن و حالا نوبت ایرانخودرو و سایپا هستش. شوک قیمتی همه را سکته خواهد داد.
ساینا
قدرت الله دانایی
: سلام دوستان واقعا دستمان به هیچ جا بند نیست از دست شرکت سایپا وایران خودرو امروز زنگ زدم نمایندگی عظمائ گنبد گفتم کی ماشین ماشین فاکتور میشه درسته 3ماه شده حالا باید تعطیلات حساب نمیشه شرکت 90روزکاری قراردادبسته خوب این حرف شما ماشین های ساینا چقدر تاخیر داره میده تا3ماه تاخیر داشتیم میگه بعد میگه سود تاخیر میگیرید بعد گفتم ماسود تاخیر نمی خواهیم چکار کنیم گفت مانمایندگی هستیم کاری ازدستم برنمیاد
ساینا
سیدقلیچ
: وقت بخیر دوستان امروز من تکمیل وجه زدم برای کوئیک.ساعت 12ظهر اما توی سیستم تکمیل وجه چراغش روشن نشد کسی میدونه چرا اینجوریه؟؟
MVM 550 اتومات
ایکس 22
: 1/053/650/000 ریال دیون پیامک اومده واسه ایکس 22 چخبره خب اگه قرار بود انقدر پرداخت کنیم پارسال از بازار آزاد میگرفتم 5ماه هم بدون ماشین نبودیم
رانا LX
حمید تحویل مرداد
: یاحسین من 615قبمت ماشین دادم 7تومان کارت طلایی .دیگه اگر قرار باشه بگیرن چند باید بدم
MVM 550 اتومات
علیرضا
: شما کی ثبت نام کرده بودین و مدل ماشین چنده ؟ثبت نام سال قبل بعد افزایش قیمت بوده یا قبلش