خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
واردات خودرو در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟
1394/10/20
14:00
واردات خودرو در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟
واردات خودرو در پسا تحریم چگونه خواهد بود؟ خیلی از کارشناسان در پاسخ به این سوال حضور برندهای اصلی را در پسا تحریم اجتنابناپذیر خوانده و معتقدند که ورود این شرکتها در ایران، از یکسو بازار وارداتیها را رقابتی کرده و از سوی دیگر فروش و خدمات پس از فروش را که طی چند سال گذشته محل مناقشه برخی شرکتها با مشتریان بوده با تحول اساسی روبهرو خواهد کرد.
واردات خودرو نیز همچون بسیاری از کالاها، طی سالهای گذشته تحتتاثیر تحریمهای بینالمللی علیه ایران بوده است تا جایی که بسیاری از واردکنندگان بهدلیل عدم تمایل شرکتهای مادر به حضور در ایران، مجبور به واردات خودرو از کشورهای همسایه شدند؛ بنابراین برخی از واردکنندگان با اسم شرکتهای رسمی اما بهطور غیررسمی به واردات پرداختند. در کنار فعالیت این واردکنندگان، دولت نیز با برچسب تحریم نهتنها از اقدامات خلاف برخی نمایندگیها چشمپوشی میکرد، بلکه بر عملکرد آنها سرپوش قانونی نیز میگذاشت. در این دوران در سازمانهای نظارتی همچون تعزیرات و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، پروندههایی از خلاف واردکنندگان در فروش و خدمات پس از فروش در جریان بود.حال با پشت سرگذاشتن تحریمهای بینالمللی باید در انتظار ورود شرکتهای مادری باشیم که در مقوله فروش و خدمات پس از فروش رویکردی جهانی دارند، اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که واردکنندگان فعلی کشورمان به چه میزان تمایل به همکاری با شرکتهای مادر دارند؟ در کنار این سوال، این نکته را نیز باید مورد توجه قرار دهیم که در صورت اخذ نمایندگی رسمی توسط واردکنندگان فعلی، آنها با شرایط سخت و قانونمند شرکتهای مادر مواجه خواهند شد. شرایطی قانونمند در حوزه فروش، خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان؛ به این ترتیب این شرکتها در ایران تنها با شرکتهای مادر برای ادامه فعالیت خود مواجه هستند و دیگر از قوانین سهل و آسان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حیطه خبری نیست.در این زمینه برخی از کارشناسان با توجه به شرایط پساتحریم عنوان میکنند که ورود شرکتهای مادر به ایران نهتنها بازار وارداتیها را قانونمند میکند؛ بلکه مانع از فعالیت شرکتهایی میشود که طی چند سال گذشته تنها اقدام به واردات خودرو کردند بدون اینکه بتوانند در بحث خدمات پس از فروش و فروش رضایت مشتریان را جلب کنند؛ بنابراین به نظر میرسد که برخی از شرکتهای واردکننده خودرو که پیش از این از آنها بهعنوان شرکتهای رسمی یاد میشد، یا باید به دنبال شرکتهای مادر برای کسب مجوز رسمی در ایران باشند و با نظام این شرکتها فعالیت کنند یا با همان روش و سیاق خود تا پایان مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه کار دهند. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که شرکتهای مادر نیز بهطور حتم به شرکتهایی مجوز رسمی خواهند داد که از حسن شهرتی در رضایتمندی مشتریان ایرانی برخوردار باشند. طبق شواهد موجود، با توجه به نزدیک شدن لغو تحریمها، مسوولان صنعتی کشور نیز تمایل جدی به ضابطهمند شدن بحث واردات خودرو براساس استانداردهای جهانی دارند تا ضمن ارائه محصولی متناسب با استاندارد بازار ایران که عمدتا استانداردی اروپایی است، رضایت مشتریان در بخش خدمات پس از فروش نیز جلب شود.
از سوی دیگر، ازآنجا که بسیاری از شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی، در دوران تحریم بنابر منفعت خود اصول مشتریمداری برندهای معتبر را رعایت نکردند، بنابراین آنگونه که به نظر میرسد در بازار آینده خودروهای خارجی چارهای جز رفتار متناسب با استاندارد شرکت مادر نخواهند داشت؛ بنابراین این شرکتها نیز به سمت شرکتهای مادر گرایش پیدا میکنند. فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در اینباره میگوید: بسیاری از شرکتهایی که تحتعنوان عاملیت فروش به فعالیت در بازار ایران میپرداختند پس از لغو تحریمها دیگر نمیتوانند همانند شرایط قبل از تحریم فعالیت خود را ادامه دهند؛ بنابراین آنها برای فعالیت مجبور به دریافت نمایندگی از شرکت مادر هستند. وی عامل مهم در این میان را رعایت استانداردهای شرکت مادر در حوزههای مختلف میداند و میگوید: اگر شرکت نمایندگی که تحتعنوان عاملیت فروش به فعالیت در ایران پرداخته تعهدنامه خود را از شرکت واسط واقعی (که آن شرکت نیز به هماهنگی با شرکت مادر پرداخته است) تهیه کرده باشد؛ بنابراین میتواند در شرایط پساتحریم نیز به فعالیت خود بپردازد اما اگر اسناد واقعی نباشد مسلم است که ادامه فعالیت در بازار ایران مقدور نخواهد بود.
هماکنون دستورالعملها و مقررات موجود در ایران، برای شرایط تحریم طراحی شدهاند. مقرراتی که به شرکتهای ایرانی اجازه میدهند در شرایط تحریم بدون تعهدنامه از شرکت مادر فعالیت خود در بازار ایران را شکل دهند. از آنجا که در شرایط کنونی که بحث لغو تحریمهای بینالمللی مطرح است؛ بنابراین مشخص نیست که در آینده نزدیک سرنوشت این مقررات و دستورالعملهای صادر شده چه خواهد شد. از سوی دیگر، هر چند برخی از برندهای معتبر خودروسازی، پیگیر امور حقوقی خود هستند اما در صورتی که برخی از آنها امور حقوقی خود را دنبال نکنند و قوانین بازدارنده در این حوزه نیز اجرا نشود، آیا این شرکتها تمایل دارند باز هم به اخذ مجوزهای اصلی شرکت مادر برای فعالیت خود بپردازند؟ کارشناسان در این زمینه تاکید دارند که شرکتهای فاقد نمایندگی چارهای جز آنکه به سمت شرکت مادر بروند، ندارند؛ بنابراین در صورتی که آنها خواستار فعالیت در بازار ایران هستند باید براساس اصول تجارت رفتار کنند. براین اساس به نظر میرسد اگر در دوران تحریم این شرکتها توانستند براساس دور زدن قوانین فعالیت پرسود، اما فاقد خدمات خود را ادامه دهند، در شرایط پساتحریم نه قوانین داخلی اجازه خواهد داد و نه برندهای معتبر خودروسازی خواهان از دست دادن بازار ایران خواهند بود.
فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در این باره معتقد است که در شرایط پساتحریم بسیاری از قوانین مرتبط با دوران تحریم خودبهخود لغو خواهند شد و قوانین مرتبط با صدور مجوز نمایندگی فعالیت شرکتهای خارجی در بازار ایران از بین خواهد رفت و این شرکتها باید براساس قوانین تازه دوران پساتحریم به فعالیت آینده خود ادامه دهند. زاوه میگوید: مسلم است که وزارت صنعت نیز در آینده نزدیک برای آنکه قانونمندی در بازار ایران حاکم شود، به اصلاح مقررات میپردازد. بنابراین در این میان یک مدت زمان یا فرصت به شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی داده خواهد شد تا آنها با کسب مجوزهای حقیقی و حقوقی بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند، اما شرکتهایی که نتوانند مجوزهای شرکت مادر را کسب کنند، قطعا از بازار حذف و پروانه فعالیت آنها لغو خواهد شد. فرهاد احتشامزاد نیز معتقد است که تمام اصول و شرایط در دوران پساتحریم در بازار خودروهای خارجی به نفع مشتری خواهد شد؛ زیرا برندهای معتبر جهانی همه اصول و استانداردهای بینالمللی خود را پیگیری و اجرا خواهند کرد و کسی نمیتواند این موارد را دور بزند.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
واردات خودرو
,
نمایندگی
,
پسا تحریم
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
3 نظر
کاربر: نوید جهرمی
3
اول که تحریم ها همون جوری ک بهنام عزیز گفتن وجود داره و تحریمای جدیدی هم اعمال شده. دوم که معلوم نیست با این روند برجام باقی بمونه. سوم گیرم که تحریم ها برداشته شد و شرکت ها ب دنبال شرکت مادر باشن ، گمان این که کمپانی ها خدماتی در حد و اندازه ی کشورهای اروپایی ب ما ارائه دهند یا انتظار چنین خدمات و استانداردی رو از نمایندشون در ایران داشته باشن خیال باطلی بیش نیست.
وقتی با کم ترین خدمات و بیشترین حاشیه سود فروش زیاد و مطمأنی داشته باشن چ لزومی ب ارائه ی خدمات و کم کردن حاشیه سود وجود داره؟
خیلی کمپانی های معتبر و بزرگ جهانی قبل از انقلاب در ایران حضور داشتن اما هیچ گاه مثل بقیه با ما رفتار نکردن و همیشه ب عنوان کشور جهان سومی با ما برخورد شده.
پس با این وعده وعید ها مردم رو گمراه نکنید.
وضع عوض نمیشه به این سادگی ها و عوض شدنش هم وقت میبره هم هزینه.ساختار کشور و مردممون که تغییری نکرده و مسوولان هم همون مسوولان. دیگه چ تغییری میتونه اتفاق بیفته؟
17:24 1394/10/21
پاسخ دادن
بهنام
1
درود به غیرت و شرف شما مرد بزرگ
18:46 1394/10/21
بهنام
1
درحال حاضر تحریم ها وجود داره و کاملا برداشته نشده. جدیدا هم موج جدید تحریم اغاز شده توسط ایالات متحده
23:57 1394/10/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
فراخوان پاییز تحویل بهمن
5 نظر
اطلس سفید مشکی
5 نظر
Soshyan
4 نظر
اطلاعات خودرو
سیدسهیل
13 نظر
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان)
13 نظر
سعید x55 pro
12 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خودرو اطلس تحویل مشتریان شد
رحیمی
: دوستان قرار سه شنبه ساعت ۱۰صبح جلوی شرکت بازرگانی فروش سایپا جاده مخصوص کرج تهران یازده کیلومتری تهران برا اعتراض جمع بشیم دوستان اطلاع رسانی کنید همه بدونن
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
رحیمی
: برادرا.خواهرا.خواهش میکنم بیاید سه شنبه ساعت ۱۰ صبح بریم شرکت بسه آه ناله کردن خجالت بکشید.آدرس جاده مخصوص کرج تهران ۱۱کیلومتر تهران بازرگانی فروش سایپا. لطفا بیاید یک دس صدا نداره
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
سلام
: پیام غر بیمه مرکزی میاد
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
هادی
: دوستان اون موقع که ما ثبت نام کردیم ثبت نام خودروهای وارداتی مازاد بود با تحویل سه ماهه یعنی بهار ۴۰۳ پس هم واریزی های اسفند هم ما مردادیها ؛ تحویلمون بهار بوده . این اعتراض شامل ما هم میشود. یه دوستی تو سایپا دارم حدود یکماه پیش گفت که ما ۶۵ تا چانگان ۵۵ معوق داریم که بعد از اونا باید واریزی های مرداد رو بدیم . یک هفته پیش گفت تعداد زیادی چانگان اومده باید بره برای تست و تایید فنی وبعدش میتونیم تحویل بدیم دقیقا هم چند روز بعدش هم برامون پیامک انتخاب نمایندگی اومد . ماشینا که تایید بشن فاکتور میشه و میره برای کارهای شماره گذاری و سند و بعدش هم تحویل انشالله که زیاد طول نمیکشه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین اتومات تحویل زمستان 403
: نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - این مشخصات خودرو من هست
خودرو اطلس تحویل مشتریان شد
Homan
: لعنت
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
رویا
: نمایندگی میگه اشکال سیستمیه من سخا رو هم بردم اصلاح نشد همچنان نقص پرونده اس
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
Man
: چه ماشینی؟ چه رنگی؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
عزیز ویسی
: سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
حمیدرضا
: فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 1.7
امامی ،دنا دستی 30 آذر
: سلام به حمید پیش فروش آبان هنوز فاکتور نشدند برای ما تا دو ماه دیگه فکر نمیکنم از فاکتور خبری باشه
دنا 1.7
سلمان
: من امروز فاکتور شدم. واریزی پانزده آبان. پنح دنده
ساینا
دلوین مشهد
: سلام، من پذیرش 26 شهریور هستم. متاسفانه هنوز فاکتور نشده.
MVM 550 اتومات
X22 اصفهان
: سلام دوستان X22 pro دندهای تا چه تاریخی شهریور یا مهر تحویل گرفتید، ممنون میشم کسایی ک تحویل گرفتن پاسخگو باشند🌺
MVM 550 اتومات
آریزو 5 همدان
: دوست عزیز آریزو 5 fl که تحویلت 25 شهریور فردا حتما زنگ بزن نمایندگی بپرس ببین مجوز خوردی یا نه ؟ بیا اینجا هم اطلاع بده مرسی . چون امروز 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خروج خورد
MVM 550 اتومات
x22
: سود تاخیرو چند وقت بعد تحویل ماشین میدن؟
MVM 550 اتومات
آریزو 5 همدان
: در پاسخ به آریزو 5fl امروز هم 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خورد . احتمالا همون تا تاریخ شما مجوز خورده باشه . چون کسایی که تحویلشون شهریور و مهر بودن همه از برنامه فروش 15 یا 20 اسفند به صورت اقساط ثبت نام کردن . که بنظرم 15 اسفندی ها کامل تحویل گرفتن الان برنامه فروش 20 اسفند مونده تحویل بگیره . 15 اسفند کلا 240 دستگاه آریزو5 قسطی ثبت نام کردن 20 اسفند هم حدودا همین تعداد .
ساینا
آذر ماه
: کسی تازگی ها پلاک شده؟ کسایی که 29 آبان به بعد فاکتور شدن ولی پلاک نشدن لایک کنن
رانا LX
کاتبی
: متاسفانه در ایران هیچ اهرم فشاری برای شرکت های دولتی وجود نداره، با تشکر از زحمات و تلاش عزیزان در پیگیری و اعلام شکایت از هر طریق
سايپا کارا 151 TL
امین فوری اذر
: تاریخ پذیرش چندمه؟