وارد‌کنندگان خودرو در انتظار

وارد‌کنندگان خودرو در انتظار

 
با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، حالا راه برای حضور مستقیم و بی‌واسطه خودروهای خارجی در بازار ایران باز شده و این در حالی است که مشخص نیست تکلیف نمایندگی‌های دارای مجوز (برای واردات خودرو به کشور) چه خواهد شد؟ طی سال‌های گذشته به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خودروسازان خارجی امکان صادرات مستقیم به کشور را نداشتند و از همین رو، خودروها با واسطه و ازسوی نمایندگی‌هایی که وزارت صنعت،معدن و تجارت به آنها مجوز داده، وارد کشور شدند. به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت برای مدیریت بازار خودروهای وارداتی، اقدام به صدور مجوز برای اشخاص و شرکت‌های حقیقی و حقوقی کرد تا آنها مسوولیت واردات خودرو در دوران تحریم را بر عهده بگیرند.
 
 
 
مجوزهایی که تا پیش از سال جاری به این شرکت‌ها و اشخاص داده شد، پنج ساله بوده و بدین معناست که واردات خودرو ازسوی آنها (نمایندگی‌های دارای مجوز) تا پنج سال مجاز بوده و از نظر وزارت صنعت،معدن و تجارت بلامانع است. هرچند دقیقا مشخص نیست که کدام یک از این نمایندگی‌ها با اطلاع شرکت‌های خودروساز خارجی اقدام به واردات محصولات آنها به کشور کرده‌اند، اما به هر حال طی این سال‌ها بازار خودروهای وارداتی ایران به‌واسطه همین مجوزهای پنج ساله و نمایندگی‌های موردنظر اداره شد تا مشتریان ایرانی از محصولات روز دنیا محروم نباشند. این در شرایطی است که با توجه به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، مانع بزرگ از سر راه واردات مستقیم خودرو از شرکت‌های به اصطلاح مادر، برداشته خواهد شد و اینجاست که یک علامت سوال بزرگ به‌وجود می‌آید. این «علامت سوال بزرگ» اما تکلیف نامشخص نمایندگی‌هایی است که وزارت صنعت به آنها مجوز واردات خودرو داده است. در واقع ازآنجاکه شرکت‌های خودروساز خارجی برای حضور در ایران، خود اقدام به تعیین نمایندگی رسمی خواهند کرد، مشخص نیست تکلیف نمایندگی‌های مجوزدار فعلی چه خواهد شد؟ واضح تر اینکه خودروسازان خارجی برای حضور در ایران، نمایندگی‌های مدنظر و مورد تایید خود را معرفی خواهند کرد و شاید نمایندگی‌های مجوزدار فعلی، جایی در سبد انتخاب آنها (شرکت‌های خودروساز خارجی) نداشته باشند؛ با این حساب، پرسش اینجاست که تکلیف این نمایندگی‌ها که طبق مجوز وزارت صنعت،معدن و تجارت و به شکلی قانونی فعالیت کرده‌اند، چه خواهد شد؟ به‌عبارت بهتر، وزارت صنعت چه برنامه‌ای برای این نمایندگی‌ها دارد و چگونه می‌خواهد در دوران پساتحریم از آنها حمایت کند و آیا اصلا حمایتی در کار خواهد بود؟
 
وقتی خودروسازان خارجی نمایندگی‌های مدنظر خود را معرفی کنند، نمایندگی‌های فعلی به حاشیه رفته و بازار، تمایل به نمایندگی اصلی خواهد داشت. در این شرایط، نمایندگی‌های فعلی معتقدند تنها وزارت صنعت، معدن و تجارت است که می‌تواند در راستای حفظ حق و حقوق آنها وارد عمل شده و به‌نحوی هوای شان را در پساتحریم داشته باشد. از نظر نمایندگی‌های فعلی، چون آنها در دوران تحریم بازار خودروهای وارداتی کشور را مدیریت کرده‌اند، حالا وزارت صنعت باید دست شان را گرفته و اجازه ندهد از بازار حذف شوند. در این مورد، رئیس پیشین حقوقی اتاق بازرگانی ایران و عضو هیات‌مدیره یکی از شرکت‌های وارد‌کننده خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: نمایندگی‌های فعلی، در مسیری قانونی قدم برداشته و مطابق با مجوزی که وزارت صنعت به آنها داده، فعالیت کرده‌اند؛ بنابراین این موضوع برای آنها ایجاد حق می‌کند و دولت در قبال شان مسوولیت دارد. ضیاالدین خرمشاهی با اشاره به اینکه نمایندگی‌های فعلی هزینه کرده و در دوران تحریم اقدام به واردات خودرو کرده‌اند، می‌افزاید: انتظار این نمایندگی‌ها از دولت این است که در دوران پساتحریم و با توجه به حضور مستقیم خودروسازان خارجی، حق و حقوق آنها رعایت شود. به گفته وی، اصل حرف این نمایندگی‌ها این است که وزارت صنعت در اعطای نمایندگی رسمی به خودروسازان خارجی، آنها را در اولویت قرار دهد.
 
این گفته خرمشاهی در شرایطی است که فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: نمایندگی‌های فعلی را باید به دو دسته تقسیم کنیم؛ یکی آنها که با اطلاع شرکت‌های خودروساز خارجی فعالیت می‌کنند و دیگری آنها که بدون اطلاع خارجی‌ها مشغول کار هستند. وی می‌افزاید: نمایندگی‌هایی که با اطلاع خودروسازان خارجی به آنها مجوز فعالیت داده شده، به‌طور منطقی نباید مشکلی در پساتحریم داشته باشند و بعید است شرکت‌های مادر اقدام به تعویض آنها با نمایندگی دیگری بکنند. احتشام‌زاد ادامه می‌دهد: در مورد نمایندگی‌هایی که بدون اطلاع خودروسازان خارجی فعالیت کرده‌اند، اوضاع فرق می‌کند و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود خارجی‌ها تمایلی به ادامه کار آنها دارند یا نمایندگی جدیدی را معرفی خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه ممکن است این نمایندگی‌ها مورد تایید شرکت‌های خارجی نباشند، تاکید می‌کند: در نهایت همه چیز به مذاکرات خودروسازان خارجی با وزارت صنعت،معدن و تجارت بستگی دارد و این مذاکرات، سرنوشت نمایندگی‌های مجوزدار فعلی را در دوران پساتحریم مشخص خواهد کرد.
 
احتشام‌زاد در نهایت می‌گوید: وضع نمایندگی‌های فعلی در پساتحریم از سه حالت خارج نیست؛ یا کنار می‌روند، یا ازسوی شرکت‌های خارجی مورد تایید قرار گرفته و به عنوان نمایندگی رسمی فعالیت خواهند کرد یا در کنار نمایندگی مورد نظر خارجی‌ها، به فعالیت خود ادامه خواهند داد. گفته‌های رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در شرایطی است که به گفته منابع آگاه، وزارت صنعت برنامه‌ای برای حمایت از نمایندگی‌های مجوزدار فعلی نداشته و فعالیت آنها را به بازار و مشتریان خواهد سپرد. به‌عبارت بهتر، اگرچه نمایندگی‌های فعلی انتظار حمایت از وزارت صنعت را داشته و معتقدند این وزارتخانه باید آنها را در اولویت اعطای نمایندگی رسمی به شرکت‌های خارجی، قرار دهد، اما وزارت صنعتی‌ها خود را از این ماجرا کنار کشیده‌اند. در واقع وزارت صنعت قصد دخالت در انتخاب نمایندگی‌های خودروسازان خارجی را ندارد و از طرفی، مجوز نمایندگی‌های فعلی را نیز لغو نخواهد کرد. با این حساب، این مشتریان هستند که تصمیم می‌گیرند از نمایندگی‌های رسمی (آنها که در پساتحریم تعیین و معرفی خواهند شد) خودرو بخرند یا نمایندگی‌های مجوزدار فعلی؟
 
 
 
وارد‌کنندگان خودرو در انتظار
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

اریا بهمن
1

مطمئن باشید به وقتش از حلقوم خودشون و هفت پشتشون میکشن بیرون. تاریخ اینو ثابت کرده.
20:53  1394/10/27
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

من یکی که فک نکنم چیزی عوض شه. لاقل تا دو سال دیگه وضع همینه.
بعدش هم معلوم نیس بعد از اوباما وضع چی میشه.کلن نیمشه دل خوش کرد ب حرف این دولت مردا. چ اینوری چ اونوری. چ چپ چه راست.
باید خودمون درست کار کنیم و اگر تونستیم دست هم نوعمون رو بگیریم. شاید وضع ی تغییری کرد.
17:28  1394/10/27
پاسخ دادن
مرتضی
1

زهی خیال باطل....خودرو سازان داخلی دست رو دست میزارن که خودرو خارجی وارد بشه و ملت خودرو با کیفیت و ارزان سوار شوند....خواب خوشی است...اولا با این قیمت نفت ارزی برای واردات خودرو باقی نمیماند یا خیلی ناچیز است و ثانیا بودجه سال اینده وابستگی کمی به نفت خواهد داشت ...البته بالاجبار...و این یعنی افزایش تعرفه واردات و افزایش هزینه پلاک و مالیات ارزش افزوده و......حتی داخلی ها هم ممکنه با افزایش بعضی تعرفه ها مانند پلاک گذاری و مالیات ارزش افزوده بیشتر مواجه شوند.
15:13  1394/10/27
پاسخ دادن
arman
1

دقیقا مثل قانون حجم موتور بالای 2500 سی سی و اضافه کردن 100 درصدی قیمت جرایم رانندگی
01:31  1394/10/28

ali
2

اتفاقا تحریما برداشته شد فرارگاه دستش باز تر شد .منتظر بلعیدن تمام و کمال این کشور باشید
14:41  1394/10/27
پاسخ دادن
کاربر: Reza
1

آقا بهنام چه تحریما برداشته بشه چه برداشته نشه همین آش و همین کاسه ست.خودروی خارجی نهایتا 10 میلیون ارزون می شه.خودروهای داخلی هم حداکثر 3-4 تومن ارزون می شه.
خودتونم می دونید که تحریم بهونه ی این آقایونه.
12:59  1394/10/27
پاسخ دادن
بهنام
1

تحریم ها به لطف خدا برداشته شد ولی دلتون صابون نزنید از ارزانی و کاهش قیمت هیچ خبری نیست
از سال ۸۴ ایران تحریم کردن شما دقت کنید ببینید قیمت خودرو به سال ۸۴ برمیگرده. من که پذیرش همچین موضوعی ندارم
در ایران متاسفانه شاهد افزایش بودیم و خبری از کاهش قیمت ها نیست
12:49  1394/10/27
پاسخ دادن
موجودی زنده
1

ارزش پول بره بالا همه چی ردیف میشه.
19:52  1394/10/27

بهنام
2

تبریک به ملت عزیز ایران.
تحریم ها برداشته شد
12:20  1394/10/27
پاسخ دادن
سجاد
7

نياز نيست نگران اينها باشيد
اين گردن كلفتا بارشونو واسه هفت پشت بستن
12:19  1394/10/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : تارا v4 همش دروغ میگن کجا ۲۱فروردین فاکتور شده یکیش خودم هستم که هنوز فاکتور نشده
آرش : آقا مجتبی مطمعنی دیگه چون بعضیا میگم ۲۰۷ ها موتورش tu3 هس ارز نداره
مهدی : ماهانه 3 درصد تقریبا ماهی 21 میلیون
فردین : من تازه خریدم وااااااقعا عاااالی
جک : دوستان بعد از دادن مدارک به نمایندگی چقدر طول میکشه توو سایت ثبت بشه؟ چقدر طول میکشه تا بزنن تکمیل وجه؟ لطفا راهنمایی کنید
علی : بخدا مسخره گرفتن مارو اینا یه مشت ادم مزخرفن اصلا درک نمیکنن ما ها چی میکشیم
سپیده : من رفتم نمایندگیم ک انتخاب کردم گفت یا باید رابط داشته باشی یا آشنا ک پول بدی فاکتور کنن برات
مهتاب : اینا اینطور ماشین تحویل نمیدن حتی فاکتورم نمیکنن مرده شور شرکت سایپا رو ببره
اطلس بهمن : مرگ بر شرکت سازنده سایپا دیکتاتور
علی : دوست داشتم روی یک مقاله که ۱۲ سال پیش قرار داده شده نظر بدم . این مقاله مال سال ۹۲ بود ولی الان سال ۱۴۰۳ هست 😂
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهار آریزو 5 : سلام 17 بهمن قرارداد نقدی بود
ساینا اس دوگانه دی : تکمیل وجه 31 فروردین… هنوز فاکتور نشدم… کسی مثل من هست لایک کنه
مرتضی : S5احتمالا فراموشش کردن 1نزدیک 100روز شد از تکمیل وجه ما
دوگانه دی ماه : فکرکنم .تا23فاکتورشده من خودم 25 هستم شما چندمید
شاه : سلام دوستان دی ماه تا چه تاریخی فاکتور شدن ممنون اگه جواب بدید
Farshid fx : پاسخ به x33cross : از صدای مشتری باید بپرسید ولی جواب مثبت قابل اعتنا هست ولی جواب منفی رو نمیشه روش حساب کرد و سیستمشون خیلی باگ داره و بعضا اطلاعاتش به روز نیست. اگه میگه مجوز نخورده احتمال مجوز خوردنم هست.
پژو پارس : سلام بخشنامه 4714پژوپارس elxهرکی فاکتورشده لطفا اعلام کنه.
4723 : سلام دوستانی کسی میدونه کی قراره دوباره فراخوان بفرستن ؟
اپشنال : تا روز آخر وقت دارین هیچ مشکلی هم پیش نمیاد
احد دوگانه دی : با سلام من هم شرایطم با شما یکی هست فعلا فاکتور نشدم.شما سخا را کی دادی من یکم دادم.