بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید

بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید

 
مرسدس بنز در شرایطی دور جدید همکاری‌های خود با ایران خودرو را به تازگی آغاز کرده که از این شرکت به عنوان یکی از شرکای پنجگانه آبی‌های جاده مخصوص یاد می‌شود و بنابراین خودروساز آلمانی طبعا باید از قوانین وزارت صنعت،معدن و تجارت (برای شراکت با خودروسازان ایرانی) تبعیت کند.
 
حمیدرضا بهداد: آن طور که مسوولان وزارت صنعت بار‌ها تاکید کرده‌اند، خودروسازان خارجی تنها در صورت رعایت دو شرط این وزارتخانه مجوز حضور در خودروسازی ایران را خواهند داشت؛ اول، ساخت داخل ۴۰ درصدی در آغاز کار و دوم، صادرات ۳۰ درصدی. 
 
به عبارت بهتر، بنز یا هر شرکت خارجی دیگری که می‌خواهد به «جاده مخصوص» بیاید، باید اولا محصولات خود را با ساخت داخل ۴۰ درصدی (در ایران) به تولید برساند و ۳۰ درصد آنها را نیز صادر کند. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، این در شرایطی است که نه در اظهارات مسوولان بنز و نه در صحبت‌های ایران خودرویی‌ها، نشانی از رعایت این دو شرط وزارت صنعت وجود ندارد. بنز آلمان که بلافاصله پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، راهی ایران شد و تفاهم نامه‌اش با گروه ایران خودرو را آغاز کرد، اواسط هفته نیز رسما ازسرگیری همکاری خود با آبی‌های جاده مخصوص را جشن گرفت تا پس از چند سال دوری، دوباره در کنار خودروساز بزرگ ایران قرار بگیرد. 
 
با این حال، مدیر امور آسیا و خاورمیانه در مراسم آغاز همکاری‌های جدید با ایران خودرو، با وجود اصرار خبرنگاران، پاسخ شفاف و قانع کننده‌ای به این پرسش که آیا بنز برنامه‌ای برای محصول در ایران و صادرات، دارد یا نه، نداد. 
 
استفان باومن در طول کل مصاحبه‌اش با خبرنگاران (در مراسم آغاز همکاری‌های جدید ایران خودرو و بنز)، سعی کرد این موضوع را جا بیندازد که هدف فعلی و اصلی بنز از همکاری دوباره با ایران خودرو، صادرات محصول به ایران است. وی تاکید کرد که بنز در سال آینده، بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار دستگاه از محصولات این شرکت در کلاس‌های مختلف را وارد ایران خواهد کرد و فعلا تولید و مونتاژی در کار نخواهد بود. باومن به صراحت تاکید کرد که ایرانی‌ها نباید انتظار داشته باشند مرسدس بنز از همین فردا خط تولید محصولات خود را در «جاده مخصوص» را اندازی کند، زیرا این کار نیاز بررسی‌های فنی و مطالعات خاص خود دارد. 
 
وی اگرچه گفت که بنز قدم به قدم به سمت مونتاژ در ایران خواهد رفت، اما اولا تاریخ دقیقی در این مورد ارائه نداد و دوما حرفی از ساخت داخل و صادرات (با مرکزیت ایران) نزد. این اظهارات در شرایطی بود که وی خود نیز تاکید کرد  ایران خودرو از خطوط تولید و امکانات پیشرفته‌ای برخوردار و یکی از بهترین‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود. 
 
در کنار باومن اما علی نمکین، مدیرعامل ستاره ایران (نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش مرسدس بنز در ایران) نیز هرچند تلویحا از مونتاژ محصولات بنز در ایران داد، اما در صحبت‌های وی نیز جدیتی و شفافیتی در این مورد به چشم نمی‌آمد. در واقع به نظر می‌رسید نمکین نیز بیشتر از بازگشت محصولات بنز به ایران و فعال شدن شرکت تحت مدیریتش خوشحال است و برای وی و البته سایر ایران خودرویی‌ها، تولید محصولات سواری این غول آلمانی در «جاده مخصوص» در درجه اهمیت بعدی قرار دارد. 
 
مدیرعامل ستاره ایران البته در بخشی از اظهاراتش تاکید کرد که ایران خودرو در حال برنامه‌ریزی برای تولید مشترک با بنز در ایران است، با این حال به نظر نمی‌رسد این گفته وی حداقل به این زودی‌ها رنگ واقعیت را به خود ببیند، زیرا کلاس کاری بنز و ایران خودرو تقریبا هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد. 
 
بدون شک اگر قرار بود بنز برای تولید مشترک با آبی‌های جاده مخصوص روانه ایران شود، این خبر طبعا باید از زبان هاشم یکه زارع مرد شماره یک ایران خودرو مخابره می‌شد نه مدیرعامل شرکت واردکننده محصولات بنز. 
 
نکته دیگر اینجاست که به فرض بنز بخواهد در آینده میهمان خطوط تولید ایران خودرو شود؛ آیا با توجه به اختلاف تکنولوژیکی عمیق میان این دو خودروساز، می‌توان پذیرفت بنزی‌ها در‌‌ همان شروع کار ۴۰ درصد از قطعات محصولات خود را در ایران داخلی‌سازی کنند؟ طبعا اگر تولیدی در کار نباشد، صادراتی نیز نخواهیم داشت و بنابراین هیچکدام از شروط دوگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق نخواهد شد. 
 
از طرفی، تولید مشترک و داخلی سازی، به سرمایه گذاری مشترک نیاز دارد، حال آنکه نه بنز و نه ایران خودرو هیچکدام حرفی در این مورد نزده‌اند. البته گفته می‌شود در حوزه محصولات تجاری، گفته شده قرار است اقدامات مشارکتی میان دو طرف صورت گیرد، هرچند آن نیز فعلا در حد تفاهم نامه بوده و شفافیت چندانی ندارد و نه حجم سرمایه گذاری احتمالی مشخص است و نه نوع محصولات مشترک تولیدی و نه درصد ساخت داخل آن‌ها. 
 
با این حساب به نظر می‌رسد، یا نباید بنز را به معنای واقعی شریک ایران خودرو دانست یا اینکه باید پذیرفت این خودروساز آلمانی به نوعی وزارت صنعت را دور زده و تعهدی بابت اجرای قوانین این وزارتخانه ندارد!
 
 
 
بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

تا مطمأن نشن قدمی بر نمیدارن. فعلا که در ابتدا دنبال جبران بازار خودروهای سنگین هستن. بعدن شاید فکری هم ب حال خودروهای سبک بکنن اما ب این زودی ها نمیشه امیدوار بود. هذ وقت تمام محصولات بنز وارد شدن اون موقع میشه ب مونتاژشون فکر کرد.
18:05  1394/12/13
پاسخ دادن
امیر
2

یادگذشته بنز سال 2005تا2009چندتابنز داخل ایران خودرو تولید شدکه واقعا خوب یودند ولی من که خودم یکی ازاین مدل خریداری کردم بعد ازابن ها موارد نصب نکردند مثل سیسم پایداری کیسه هوای زانو وعقب گرم دور فرمان صندلی ابشن نبود اصلی بود چطور متوجه شدم وقتی دیاگ نه یک چیز شبیه دیاگ که مال خود بنز بود اینارو مشخص کرد
امیدوارم محصولات انیها دوباره تکرار نشه که میه
23:52  1394/12/02
پاسخ دادن
بهنود
1

بنز مدل های ساده و ارزان هم دارد. لذا می تواند با ایران کنار بیاید. البته ایران هم باید استانداردهای بنز را رعایت کند... هر چند به دلیل قیمت بالای خودرو در ایران که کاملا بیخودی و مشکوک است، رویای خرید بنز یرای خیلی ها تعبیر ناشدنی است.
22:07  1394/12/02
پاسخ دادن
نیما
2

ایران و استاندارد؟ !!!!! به به چه هوایی
14:47  1394/12/03

کاربر: Mahdi6870
8

ساده نباش بنز با ابروش بازی نمی کنه بخاطر یه مشت دزد
20:13  1394/12/02
پاسخ دادن
منصور
6

بنز آلمان!!!! مگه ميخواد مثل پژو آبرو شركتش زير سئوال بره؟
19:18  1394/12/02
پاسخ دادن
بهنام
6

بنز خودروساز شناخته شده ای ولی فکرنکنم با ایران به تفاهم برسن
17:51  1394/12/02
پاسخ دادن
نیما
14

واقعا حیفه بنز بیاد و سابقه ی درخشانش رو با جهان سومی ایران,خراب کنه.
15:33  1394/12/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : ما امروز اومدیم واریز کنیم نوشته موردی یافت نشد. این چه وضعشه الان تکلیف چیه مگه تا 30 آذر وقت نبود
چانگان : سلام خاکستری روشن همان طوسی هست؟
حمید سورن آبان : اگه با قیمت جدید محاسبه میکردن ولی سود مشارکت بهتون میدادن خیلی بهتر بود الان ۱۰ تومن تخفیف دادن در صورتیکه سود مشارکتتون حدود ۲۰ تومنی میشد
عسگری : آقا واریز نکنید واقعا چه ارزشی داره برا یک ماشین با موتور پراید سه سال منتظر بشید برای شخصیت خودتون ارزش قائل باشید 300 تومنو بدید امسال پراید بخرید سوار بشید منت اینارو نکشید والا فرقیم ندارند
شایان بهاری : سلام و درود v4 تحویل ۲ اذر فروش فوری رنگ سفید فاکتور شده امروز.
شاهین زمستان403 : شاهین بودبصورت پیش فروش که مجبوربه واریزشدم بخداماشینموزیرقیمت فروختم اخه قبلش زنگ زده بودم سایپاگفتن پولتوآمده کن براواریزمنم خودم برافروش فوق العاده آماده کردم که شدپیش فروش دیگه بهم ریختم گفتم اگه اینم نریزم میترسم ازدستش بدم ازاینی که هست بدبختربشم
j4مشکی : از تاریخ 28 خرداد ثبت نام کردم تاریخ 19 مهر باید تحویل میشده تازه ده روز پیش شاسی شده و میگویند 1 ماه دیگر تا تحویل مانده که به اونم نمیشه مطمئن بود واقعا چطوری باید پیگیر بشیم که حقمون پایمال نشه فقط در این 6 ماه ماهیانه 10 میلیون تومن کرایه تاکسی دادم کی میخواد جوابگو باشه این چه وضعیه
شاهین زمستان403 : خواهش میکنم فقط ۱۸پیامک اومد
S3 : کدوم نمایندگی گفته منتظر بمونید اس ۳ نیوفیس میدیم؟ یا همون اس ۳ قدیم رو میدیم؟ هم نمایندگی ، هم سازمان فروش کیلومتر ۱۶ ، هم دفتر جنت اباد رفتم همگی گفتن دیگه تولید نمیشه، یا جایگزین کنید یا انصراف اصلا حرفی از انتظار نبود، میگن خط تولیدش تموم شده
S3 : کدوم نمایندگی گفته منتظر بمونید اس ۳ نیوفیس میدیم؟ یا همون اس ۳ قدیم رو میدیم؟ هم نمایندگی ، هم سازمان فروش کیلومتر ۱۶ ، هم دفتر جنت اباد رفتم همگی گفتن دیگه تولید نمیشه، یا جایگزین کنید یا انصراف اصلا حرفی از انتظار نبود، میگن خط تولیدش تموم شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کویر : سلام از کجا فهمیدی پلاک شدی
علیرضا : دوستان بعد از فاکتور شدن چند روز میکشه پلاک بشه
محمد صمدی : مبارک باشه داداش سود تاخیر چی بهت دادن
151 اذر : سلام عزیزان الان فاکتور شد 12035017
مهدی : داداش برای منم مهمه اما حرف الکی نزن که باعث استرس به بقیه بشی من خودم امروز نمایندگی بودم پرسیدم گفتش نصف باقی مانده خودرو شمامل افزایش میشه بدون سود همه ماشین ها اینجوری هستش تا آخر اسفند 1403
محمد جواد : تبریک داداش چرخش به سلامتی بچرخه
امین : منم تحویل 31 مردادم اصفهان پلاک نشدم تماس گرفتم گفتند فیزیک پلاک نیست !!!!
Sajad fx : فکر کنم وامت واریز شده.صادرات زود میریزه.البته مستقیم میریزه تو حساب مدیران و شما خبر نمیشید...الا بری تو همراه بانک قسمت تسهیلات و لیست تسهیلات رو ببینی
علی : من خودمم پیش فروشم اگه شما براتون مهم نیست برا خیلی از ماها مهم
رضا ساینا : البته شرکت چون هم برج 2 هم عید قربان برای دیماه فروش داشته یا باید مرحله ای بفرسته که بعید هست یا اول باید ظرفیت های مهر و آبان آذر بده بعد دعوتنامه دیماه بفرسته چون 2 مرحله برای دیماه فروختن