بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید

بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید

 
مرسدس بنز در شرایطی دور جدید همکاری‌های خود با ایران خودرو را به تازگی آغاز کرده که از این شرکت به عنوان یکی از شرکای پنجگانه آبی‌های جاده مخصوص یاد می‌شود و بنابراین خودروساز آلمانی طبعا باید از قوانین وزارت صنعت،معدن و تجارت (برای شراکت با خودروسازان ایرانی) تبعیت کند.
 
حمیدرضا بهداد: آن طور که مسوولان وزارت صنعت بار‌ها تاکید کرده‌اند، خودروسازان خارجی تنها در صورت رعایت دو شرط این وزارتخانه مجوز حضور در خودروسازی ایران را خواهند داشت؛ اول، ساخت داخل ۴۰ درصدی در آغاز کار و دوم، صادرات ۳۰ درصدی. 
 
به عبارت بهتر، بنز یا هر شرکت خارجی دیگری که می‌خواهد به «جاده مخصوص» بیاید، باید اولا محصولات خود را با ساخت داخل ۴۰ درصدی (در ایران) به تولید برساند و ۳۰ درصد آنها را نیز صادر کند. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، این در شرایطی است که نه در اظهارات مسوولان بنز و نه در صحبت‌های ایران خودرویی‌ها، نشانی از رعایت این دو شرط وزارت صنعت وجود ندارد. بنز آلمان که بلافاصله پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، راهی ایران شد و تفاهم نامه‌اش با گروه ایران خودرو را آغاز کرد، اواسط هفته نیز رسما ازسرگیری همکاری خود با آبی‌های جاده مخصوص را جشن گرفت تا پس از چند سال دوری، دوباره در کنار خودروساز بزرگ ایران قرار بگیرد. 
 
با این حال، مدیر امور آسیا و خاورمیانه در مراسم آغاز همکاری‌های جدید با ایران خودرو، با وجود اصرار خبرنگاران، پاسخ شفاف و قانع کننده‌ای به این پرسش که آیا بنز برنامه‌ای برای محصول در ایران و صادرات، دارد یا نه، نداد. 
 
استفان باومن در طول کل مصاحبه‌اش با خبرنگاران (در مراسم آغاز همکاری‌های جدید ایران خودرو و بنز)، سعی کرد این موضوع را جا بیندازد که هدف فعلی و اصلی بنز از همکاری دوباره با ایران خودرو، صادرات محصول به ایران است. وی تاکید کرد که بنز در سال آینده، بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار دستگاه از محصولات این شرکت در کلاس‌های مختلف را وارد ایران خواهد کرد و فعلا تولید و مونتاژی در کار نخواهد بود. باومن به صراحت تاکید کرد که ایرانی‌ها نباید انتظار داشته باشند مرسدس بنز از همین فردا خط تولید محصولات خود را در «جاده مخصوص» را اندازی کند، زیرا این کار نیاز بررسی‌های فنی و مطالعات خاص خود دارد. 
 
وی اگرچه گفت که بنز قدم به قدم به سمت مونتاژ در ایران خواهد رفت، اما اولا تاریخ دقیقی در این مورد ارائه نداد و دوما حرفی از ساخت داخل و صادرات (با مرکزیت ایران) نزد. این اظهارات در شرایطی بود که وی خود نیز تاکید کرد  ایران خودرو از خطوط تولید و امکانات پیشرفته‌ای برخوردار و یکی از بهترین‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود. 
 
در کنار باومن اما علی نمکین، مدیرعامل ستاره ایران (نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش مرسدس بنز در ایران) نیز هرچند تلویحا از مونتاژ محصولات بنز در ایران داد، اما در صحبت‌های وی نیز جدیتی و شفافیتی در این مورد به چشم نمی‌آمد. در واقع به نظر می‌رسید نمکین نیز بیشتر از بازگشت محصولات بنز به ایران و فعال شدن شرکت تحت مدیریتش خوشحال است و برای وی و البته سایر ایران خودرویی‌ها، تولید محصولات سواری این غول آلمانی در «جاده مخصوص» در درجه اهمیت بعدی قرار دارد. 
 
مدیرعامل ستاره ایران البته در بخشی از اظهاراتش تاکید کرد که ایران خودرو در حال برنامه‌ریزی برای تولید مشترک با بنز در ایران است، با این حال به نظر نمی‌رسد این گفته وی حداقل به این زودی‌ها رنگ واقعیت را به خود ببیند، زیرا کلاس کاری بنز و ایران خودرو تقریبا هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد. 
 
بدون شک اگر قرار بود بنز برای تولید مشترک با آبی‌های جاده مخصوص روانه ایران شود، این خبر طبعا باید از زبان هاشم یکه زارع مرد شماره یک ایران خودرو مخابره می‌شد نه مدیرعامل شرکت واردکننده محصولات بنز. 
 
نکته دیگر اینجاست که به فرض بنز بخواهد در آینده میهمان خطوط تولید ایران خودرو شود؛ آیا با توجه به اختلاف تکنولوژیکی عمیق میان این دو خودروساز، می‌توان پذیرفت بنزی‌ها در‌‌ همان شروع کار ۴۰ درصد از قطعات محصولات خود را در ایران داخلی‌سازی کنند؟ طبعا اگر تولیدی در کار نباشد، صادراتی نیز نخواهیم داشت و بنابراین هیچکدام از شروط دوگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق نخواهد شد. 
 
از طرفی، تولید مشترک و داخلی سازی، به سرمایه گذاری مشترک نیاز دارد، حال آنکه نه بنز و نه ایران خودرو هیچکدام حرفی در این مورد نزده‌اند. البته گفته می‌شود در حوزه محصولات تجاری، گفته شده قرار است اقدامات مشارکتی میان دو طرف صورت گیرد، هرچند آن نیز فعلا در حد تفاهم نامه بوده و شفافیت چندانی ندارد و نه حجم سرمایه گذاری احتمالی مشخص است و نه نوع محصولات مشترک تولیدی و نه درصد ساخت داخل آن‌ها. 
 
با این حساب به نظر می‌رسد، یا نباید بنز را به معنای واقعی شریک ایران خودرو دانست یا اینکه باید پذیرفت این خودروساز آلمانی به نوعی وزارت صنعت را دور زده و تعهدی بابت اجرای قوانین این وزارتخانه ندارد!
 
 
 
بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

8 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

تا مطمأن نشن قدمی بر نمیدارن. فعلا که در ابتدا دنبال جبران بازار خودروهای سنگین هستن. بعدن شاید فکری هم ب حال خودروهای سبک بکنن اما ب این زودی ها نمیشه امیدوار بود. هذ وقت تمام محصولات بنز وارد شدن اون موقع میشه ب مونتاژشون فکر کرد.
18:05  1394/12/13
گزارش
پاسخ دادن
امیر
2

یادگذشته بنز سال 2005تا2009چندتابنز داخل ایران خودرو تولید شدکه واقعا خوب یودند ولی من که خودم یکی ازاین مدل خریداری کردم بعد ازابن ها موارد نصب نکردند مثل سیسم پایداری کیسه هوای زانو وعقب گرم دور فرمان صندلی ابشن نبود اصلی بود چطور متوجه شدم وقتی دیاگ نه یک چیز شبیه دیاگ که مال خود بنز بود اینارو مشخص کرد
امیدوارم محصولات انیها دوباره تکرار نشه که میه
23:52  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
بهنود
1

بنز مدل های ساده و ارزان هم دارد. لذا می تواند با ایران کنار بیاید. البته ایران هم باید استانداردهای بنز را رعایت کند... هر چند به دلیل قیمت بالای خودرو در ایران که کاملا بیخودی و مشکوک است، رویای خرید بنز یرای خیلی ها تعبیر ناشدنی است.
22:07  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
نیما
2

ایران و استاندارد؟ !!!!! به به چه هوایی
14:47  1394/12/03

گزارش
کاربر: Mahdi6870
8

ساده نباش بنز با ابروش بازی نمی کنه بخاطر یه مشت دزد
20:13  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
منصور
6

بنز آلمان!!!! مگه ميخواد مثل پژو آبرو شركتش زير سئوال بره؟
19:18  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
6

بنز خودروساز شناخته شده ای ولی فکرنکنم با ایران به تفاهم برسن
17:51  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
نیما
14

واقعا حیفه بنز بیاد و سابقه ی درخشانش رو با جهان سومی ایران,خراب کنه.
15:33  1394/12/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
شاهین پلاس۱ : ماشینا همش امادس تو پارکینگ این بیوجدانا فاکتور نمیکنن خون به جیگرمون کردن
نصیر : سلام عزیزان که موعد تحویل خودرو هفته چهارم خرداد بود و تبدیل نزدن آیا هیچ خبر جدیدی ندارید؟؟ با کارشناسان تماس نگرفتی بفهمی بلاخره تکلیف چیه افزایش میخوره یا نه. ولله من بیشتر از ده بار زنگ زدم هرکدومشون یه چیزی میگه ای خدااااا من از کجا باید میدونستم پیام 20 مرداد جی ال اجبار بوده😭😭 قبلش چندین بار با کارشناسان صحبت کرده بودم خیالم رو راحت کرده بودن که هر موقع هر پیامی براتون بیاد به قیمت خرداده الان هم کارشناس میگفت نه پیام جی ال اجبار بوده و پرداخت نکردی باید حدود450 دیگه بدی عزیزان خبری هست به منم بگید زنم داره از غصه سکته میکنه آخه اون نذاشت پرداخت کنم گفت صبرکن پیام جی بیاد
شاهین پلاس فرهاد : عجب سیاست کثیفی داره این سایپا فکتور می کنه که سود تاخیر بیشتر نشه خدایی چقدر برش دارید که دولت هم هیچی نمیگه ولی لعنت این همه آدم سرطان بشه به جون باعث و بانی این همه بلا تکلیفی که مارو گرفتار کردین ....از سر در سایپا از بزرگ بزرگشون تا کوچیکاشون درد بیوفته به جان عزیزاتون که مارو جلو عزیزامون شرمنده کردین
پلاس آذر : باز شروع شد باز شروع شد ای خدا
شاهین جی هفته چهارم شهریور : داداش دستش درد نکنه هر چی می دونه رو میگه و نمی ذاره گروه بره توی کما..شما هم بجای اومدن به اینجا بشین تا شاهینت بیاد... کسی مجبورت نکرده پیام ها رو بخونی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی 14اسفند : من تکمیل وجه 14اسفند1403هستم امروز فاکتورشدم شکرخدا😊
اطلس جی 14اسفند : من تکمیل وجه 14اسفند1403هستم هنوز فاکتور نشدک😕
سیاوش : سلام دوستان عزیز دم اونایی گرم که اینجا راهنمایی میکنن یه سوال داشتم لطفا هر کی میدونه بگه این دعوت نامه آذر و دی که الان اومده واسه پیش فروش تیر ماه همین 1404 بوده اطلاع دارین بگین که من بهمن هستم پول جور کنم چون زودتر میاد احتمالا آخر آذر بیاد دعوت نامه تکمیل وجه 234 میلیون 23 تیر ماه امسال ریختم
نریمان : زارت
علی : من بیستم پلاک شدم، امروز چراغ تحویل روش شده
Karaji : ماشینا رو که تحویل نمیدن،اینجا هم همه افتادن جون هم دیگه.بجای اینکه اطلاع رسانی باشه.من سال 401 یه ساینا گرفتم،میومدم اینجا.فقط ببینم چه تاریخی فاکتور و تحویل شده.خبری از دلال و سایپایی و بلانصبت جمع:روانی نبود.اینجا زیاد میبینم،روزی چند نفر میان و پیام میزارن :فلان تاریخ تکمیل وجه کردن و از بقیه مپیرسن:کی فاکتور میشن!!!!اینجا اگه بیل زن بودن،باغچه خودشونو بیل میزدن.بعد تو میایی از ما میپرسی که کی فاکتور میشی!!!!؟
قباد : دوستان شرکت ماه اینده اکسنت را قراره قیمتش بکنه 1100
جمال : اکسنت هرکی داره هر چندتا هم داره من خریدارم 1250 صدتا هم دارید میخرم بزار ماه دیگه شرکت قیمت را بکنه 1100 اون وقت 1400 هم گیر نمیاد
پذیرش 21 مهرماه 151 ارتقا یافته : امشب فاکتور شدم شماره پذیرش 79341
ناهید : ماشین من از 25 آبان فاکتور شده پلاک هم شده توی مرحله حمل خودرو میچرخه ولی بیمه نشده سامانه املاک و اسکان هم ثبت نام کرده بودم به نظرتون باید چکار کنم وقتی روی دانلود بیمه میزنم میگه اطلاعات بیمه یافت نشد