بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید

بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید

 
مرسدس بنز در شرایطی دور جدید همکاری‌های خود با ایران خودرو را به تازگی آغاز کرده که از این شرکت به عنوان یکی از شرکای پنجگانه آبی‌های جاده مخصوص یاد می‌شود و بنابراین خودروساز آلمانی طبعا باید از قوانین وزارت صنعت،معدن و تجارت (برای شراکت با خودروسازان ایرانی) تبعیت کند.
 
حمیدرضا بهداد: آن طور که مسوولان وزارت صنعت بار‌ها تاکید کرده‌اند، خودروسازان خارجی تنها در صورت رعایت دو شرط این وزارتخانه مجوز حضور در خودروسازی ایران را خواهند داشت؛ اول، ساخت داخل ۴۰ درصدی در آغاز کار و دوم، صادرات ۳۰ درصدی. 
 
به عبارت بهتر، بنز یا هر شرکت خارجی دیگری که می‌خواهد به «جاده مخصوص» بیاید، باید اولا محصولات خود را با ساخت داخل ۴۰ درصدی (در ایران) به تولید برساند و ۳۰ درصد آنها را نیز صادر کند. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، این در شرایطی است که نه در اظهارات مسوولان بنز و نه در صحبت‌های ایران خودرویی‌ها، نشانی از رعایت این دو شرط وزارت صنعت وجود ندارد. بنز آلمان که بلافاصله پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، راهی ایران شد و تفاهم نامه‌اش با گروه ایران خودرو را آغاز کرد، اواسط هفته نیز رسما ازسرگیری همکاری خود با آبی‌های جاده مخصوص را جشن گرفت تا پس از چند سال دوری، دوباره در کنار خودروساز بزرگ ایران قرار بگیرد. 
 
با این حال، مدیر امور آسیا و خاورمیانه در مراسم آغاز همکاری‌های جدید با ایران خودرو، با وجود اصرار خبرنگاران، پاسخ شفاف و قانع کننده‌ای به این پرسش که آیا بنز برنامه‌ای برای محصول در ایران و صادرات، دارد یا نه، نداد. 
 
استفان باومن در طول کل مصاحبه‌اش با خبرنگاران (در مراسم آغاز همکاری‌های جدید ایران خودرو و بنز)، سعی کرد این موضوع را جا بیندازد که هدف فعلی و اصلی بنز از همکاری دوباره با ایران خودرو، صادرات محصول به ایران است. وی تاکید کرد که بنز در سال آینده، بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار دستگاه از محصولات این شرکت در کلاس‌های مختلف را وارد ایران خواهد کرد و فعلا تولید و مونتاژی در کار نخواهد بود. باومن به صراحت تاکید کرد که ایرانی‌ها نباید انتظار داشته باشند مرسدس بنز از همین فردا خط تولید محصولات خود را در «جاده مخصوص» را اندازی کند، زیرا این کار نیاز بررسی‌های فنی و مطالعات خاص خود دارد. 
 
وی اگرچه گفت که بنز قدم به قدم به سمت مونتاژ در ایران خواهد رفت، اما اولا تاریخ دقیقی در این مورد ارائه نداد و دوما حرفی از ساخت داخل و صادرات (با مرکزیت ایران) نزد. این اظهارات در شرایطی بود که وی خود نیز تاکید کرد  ایران خودرو از خطوط تولید و امکانات پیشرفته‌ای برخوردار و یکی از بهترین‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود. 
 
در کنار باومن اما علی نمکین، مدیرعامل ستاره ایران (نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش مرسدس بنز در ایران) نیز هرچند تلویحا از مونتاژ محصولات بنز در ایران داد، اما در صحبت‌های وی نیز جدیتی و شفافیتی در این مورد به چشم نمی‌آمد. در واقع به نظر می‌رسید نمکین نیز بیشتر از بازگشت محصولات بنز به ایران و فعال شدن شرکت تحت مدیریتش خوشحال است و برای وی و البته سایر ایران خودرویی‌ها، تولید محصولات سواری این غول آلمانی در «جاده مخصوص» در درجه اهمیت بعدی قرار دارد. 
 
مدیرعامل ستاره ایران البته در بخشی از اظهاراتش تاکید کرد که ایران خودرو در حال برنامه‌ریزی برای تولید مشترک با بنز در ایران است، با این حال به نظر نمی‌رسد این گفته وی حداقل به این زودی‌ها رنگ واقعیت را به خود ببیند، زیرا کلاس کاری بنز و ایران خودرو تقریبا هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد. 
 
بدون شک اگر قرار بود بنز برای تولید مشترک با آبی‌های جاده مخصوص روانه ایران شود، این خبر طبعا باید از زبان هاشم یکه زارع مرد شماره یک ایران خودرو مخابره می‌شد نه مدیرعامل شرکت واردکننده محصولات بنز. 
 
نکته دیگر اینجاست که به فرض بنز بخواهد در آینده میهمان خطوط تولید ایران خودرو شود؛ آیا با توجه به اختلاف تکنولوژیکی عمیق میان این دو خودروساز، می‌توان پذیرفت بنزی‌ها در‌‌ همان شروع کار ۴۰ درصد از قطعات محصولات خود را در ایران داخلی‌سازی کنند؟ طبعا اگر تولیدی در کار نباشد، صادراتی نیز نخواهیم داشت و بنابراین هیچکدام از شروط دوگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق نخواهد شد. 
 
از طرفی، تولید مشترک و داخلی سازی، به سرمایه گذاری مشترک نیاز دارد، حال آنکه نه بنز و نه ایران خودرو هیچکدام حرفی در این مورد نزده‌اند. البته گفته می‌شود در حوزه محصولات تجاری، گفته شده قرار است اقدامات مشارکتی میان دو طرف صورت گیرد، هرچند آن نیز فعلا در حد تفاهم نامه بوده و شفافیت چندانی ندارد و نه حجم سرمایه گذاری احتمالی مشخص است و نه نوع محصولات مشترک تولیدی و نه درصد ساخت داخل آن‌ها. 
 
با این حساب به نظر می‌رسد، یا نباید بنز را به معنای واقعی شریک ایران خودرو دانست یا اینکه باید پذیرفت این خودروساز آلمانی به نوعی وزارت صنعت را دور زده و تعهدی بابت اجرای قوانین این وزارتخانه ندارد!
 
 
 
بنز نیمه ایرانی به بازار می‌آید
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

تا مطمأن نشن قدمی بر نمیدارن. فعلا که در ابتدا دنبال جبران بازار خودروهای سنگین هستن. بعدن شاید فکری هم ب حال خودروهای سبک بکنن اما ب این زودی ها نمیشه امیدوار بود. هذ وقت تمام محصولات بنز وارد شدن اون موقع میشه ب مونتاژشون فکر کرد.
18:05  1394/12/13
پاسخ دادن
امیر
2

یادگذشته بنز سال 2005تا2009چندتابنز داخل ایران خودرو تولید شدکه واقعا خوب یودند ولی من که خودم یکی ازاین مدل خریداری کردم بعد ازابن ها موارد نصب نکردند مثل سیسم پایداری کیسه هوای زانو وعقب گرم دور فرمان صندلی ابشن نبود اصلی بود چطور متوجه شدم وقتی دیاگ نه یک چیز شبیه دیاگ که مال خود بنز بود اینارو مشخص کرد
امیدوارم محصولات انیها دوباره تکرار نشه که میه
23:52  1394/12/02
پاسخ دادن
بهنود
1

بنز مدل های ساده و ارزان هم دارد. لذا می تواند با ایران کنار بیاید. البته ایران هم باید استانداردهای بنز را رعایت کند... هر چند به دلیل قیمت بالای خودرو در ایران که کاملا بیخودی و مشکوک است، رویای خرید بنز یرای خیلی ها تعبیر ناشدنی است.
22:07  1394/12/02
پاسخ دادن
نیما
2

ایران و استاندارد؟ !!!!! به به چه هوایی
14:47  1394/12/03

کاربر: Mahdi6870
8

ساده نباش بنز با ابروش بازی نمی کنه بخاطر یه مشت دزد
20:13  1394/12/02
پاسخ دادن
منصور
6

بنز آلمان!!!! مگه ميخواد مثل پژو آبرو شركتش زير سئوال بره؟
19:18  1394/12/02
پاسخ دادن
بهنام
6

بنز خودروساز شناخته شده ای ولی فکرنکنم با ایران به تفاهم برسن
17:51  1394/12/02
پاسخ دادن
نیما
14

واقعا حیفه بنز بیاد و سابقه ی درخشانش رو با جهان سومی ایران,خراب کنه.
15:33  1394/12/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : امروز تماس گرفتم برای شاهين پلاس اتوماتیک هفته چهارم اسفند ماه این بنده خدا اپراتورسایپا خودشون از موضوع بی اطلاع هستندکه چه تصمیمی برامون دارن به عنوان‌ کارشناس فروش مديريت هیچ گونه اطلاعاتی در رابطه با فروش ندارن بنده خدا گفت که ما مثل شما بی خبریم.
طاها : به نظرتون تحویل اسفندر واین ماه میدن یانه؟؟
J4 : دوستان من قبل از عید تحویل گرفتم. در مجموع ماشین بدی نیست ولی جا داره خیلی بهتر بشه. فعلا ظاهرا ماشین ۷۰ درصذش چینی هست.
شاهین : سلام دوستان ما تحویل آذر هستيم برگه ی سخا رو کی آماده کنیم ؟ وکجا ثبت کنیم وکجا ببریم ؟ممنون میشم جوابی بدین
وحید : سلام دوستان یه سوال دارم ازتون من پیش فروش شاهین هستم و291میلیون در تاریخ ۴ دی ۴۰۳ پرداخت کردم و موعد تحویل هم مرداد امسال هست.از نمایندگی امروز سوال کردم گفتم اگ افزایش قیمت بخوره چجوریه برای ما گفت هر چقد شرکت افزایش بده شما هم باید همون قیمت بدید مثلا اگه ۱۰۰تومن افزایش بخوره شما هم باید همونو بدید فقط ی مبلغ تخفیف میده شرکت بهش گفتم من شنیدم که هر چقد افزایش بخوره ما باید نصفش بدیم گفت خیر اینجور نیس اگ کسی خبر دقیق داره لطفا بگه ممنون میشم
مریم : دوستان گرامی اقایان شاهین++ و محسن خیلی خیلی مبارکتون باشه بنده هم ۲ بهمن تکمیل وجه کردم و ۵ بهمن سخا رو دادم تو دعوتنامه هم نوشته بودن تحویل ۳۰ روز کاری برای شاهین پلاس اما متاسفانه فعلا فاکتور نشدم یه سوال خیلی مهم دارم و میدونم سوال بیشتر بچه های گروه هم هست لطفا جواب بدید بزرگواری میکنید بزگواران مبلغ بیمه جدید و مالیات و بقیه هزینه های سال ۱۴۰۴ و براتون پیامک اومد که مابه التفاوتشو بریزید یا شرکت خودش از سود تاخیر کم کردن و شما پول دیگری پرداخت نکردید بعد از تکمیل وجه
محمّد أمين : پژو ۴۰۵ GL ، پژو ۴۰۵ Mi16 ، پژو ۴۰۵ T16 ، پژو ۴۰۵ GLD ، پژو ۴۰۵ GRD ، پژو ۴۰۵ Mi16 4×4 ، پژو 2000 ، پژو ۴۰۵ استیشن واگن 2000 ، پژو ۴۰۵ GLX ، پژو ۴۰۵ GLI ، پژو ۴۰۵ مسابقات رالي ، پژو 2000 دنده اتوماتیك ، پژو ۴۰۵ SR ، و هزاران مدل جور واجور و مختلف از پژو ۴۰۵ با اصالت فرانسوي ، صفحه کیلومتر ساعت دار ، کابین داخلي تمام سیاه با رو دري سیاه و پارچه اي فرانسوي ، شیشه هاي اصل فرانسه SEKURIT و کلّي اجزاي أصيل فرانسوي دیگه ، من که خودم دوست دار و طالب این ماشین ها هستم ، امّا الان این ماشین ها کجان و کجا به سر مي برند ؟
شاهین G : سلام مبارک باشه شماچه ماشینی داشتید
علی : مبارک باشه، من تکمیل وجه ۶ بهمنم امروز زنگ زدم میگه تا ۲۴ دی فاکتور شده، آدم میمونه از کار این شرکت با این مدل پاسخگویی،درصورتی که شما میگید ۲ بهمن تکمیل وجه کردید
محمد : سلام منم برج 1402.7مبلغ 290 میلیون واریز کردم حساب سایپا دعوت نامه برا اسفند 1403 بود ولی هنوزم که هنوزه هیچ پيامي برام نیومده میخواستم بدونم شرکت سایپا وقتی‌ نمی تونه خواسته ی مردم رو به جا بیاره چرا الکی پذیرش میکنن و پول مارو نگه میدارن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیر : تاریخ ثبت نام طرح فرسوده کی بوده که هفده بهمن تاریخ تحویل خودروی جایگزین بودهٕ؟
حسن : میگذره خوبم میگذره
محمد دوگانه 30 بهمن : 20 تا 40 روز بعد از تحویل
مهدی : برا من هم با همین شرایط فاکتور شد
خسروی : سلام من از صدور اومد رو فاکتور شدن
سارا : 336 تومن اومده. افزایشی درکار نیست خداروشکر
سارا : سلام دوستان دعوتنامه خرداد هم اومد بالاخره
شهرام : داداش قیمت چند اومد افزایش داشته
سارا : برو کافی نت پلاک ماشین رو بده کد رهگیری برگ سبز و کارت خودرو رو بگیر استعلام کن
207پانا : سلام تحویل دعوتنامه خرداد صادر شد