راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 
 
آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.
 
فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.
 
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 
 
او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.
 
زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.
 
تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.
 
اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.
 
بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.
 
حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.
 
شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , موفقیت , چینی‌ها , بازار خودرو , چین , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ناشناس
0

ایران عملا شده مستعمره چین. بویژه زمان تحریمها هر جنس بنجلی را می کرد تو پاچه مان. البته مافیای واردات هم بی تقصیر نیست. مافیایی که پر شدن جیبش مهمتر از منافع ملی و رونق تولید وخودکفایی است. حال بیاییم و باز هم شعارهای توخالی مثل اقتصاد مقاومتی سربدهیم.
09:37  1395/02/19
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

دوستان برلیان چطور خودرویی؟؟؟؟؟؟
برلیان بهتره یا جک؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:13  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

والا نداشتم بدونم. اما اگر دست مونتاژ ما نیفتاده بود میگفتم جک بهتره.
16:24  1395/02/16

گزارش
بهنام طیبی
1

مرسی
19:11  1395/02/16

گزارش
امیر(سابق)
4

قبلا در مورد موفقیت چینیها گفتم ولی یه نگاه دیگه وجود داره و اونم اینه که هنوز نفهمیدن مردمانی در ایران زندگی میکنند که هر چقدر بیشتر تو سرشون بزنی و حقشون و بخوری بیشتر خوششون میاد. که اگه این موضوع را درک کنند دیگه از آپشن و تنوع خبری نیست
19:08  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

باید ب چینی ها تبریک و آفرین گفت که بازار ما رو ب خوبی شناختن و برای تسخیر هر چه بیشتر اون دارن تلاش میکنن. نمیشه اینا رو نادیده گرفت.
اون طرف خودرو سازای خودمون رو نگاه کنید که با وجود بازار انحصاری و حمایت های دولتی این وضعیت اسفناک رو دارن.
در کل کاش بازار ما هم مثل خیلی جاهای دیگه آزاد بود و مشتری خودش انتخاب میکرد چیزی رو که میخواست نه این که مجبور ب انتخاب از بین گزینه های تحمیلی باشه.
17:59  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Maryam : سلام ن برام پیامک نیومد برو قسمت مدل و رنگ تغییر بده
X5 : معمولا تریلی ندارن برای بارگیری و کلا از زمان فاکتور باید۳۰ روز کاری در نظر بگیرید تا تحویل
حسین بوشهر : فرقی نمیکنهالان دیگه تبدیل زدن با منتظر موندن برا سهند دوتاش یه زمان میبره
علی : فعلا تا 9 مهر اومده بعدش مشخص نیس چونکه 5 مهر توی اسفند اومد بعدش رفت تا مرداد یعنی 5 ماه بعد
جواد : اینا از این ما نیستن از این ملت نیستن از این کشور نیستن مشتی منافق که خون مردم رو بخاطر منافع خودشون الان ۹ماهه کردن تو شیشه
جواد : اینا مشتی خیانت کار و منافقند ک خون مردم رو کر دن تو شیشه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید الان۹ماهه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید ن۹ماهه .
ایگل بهمن : سلام منم مثل شما هرچی زنگ میزنم میگن مجوز باید صادر بشه خب اینا نمیتونن زودتر مجوز ترخیص صادر کنن از من یکماه شد و هنوز ندادن
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمانه صحرایی : سلام دوستان امروز کسی فاکتور نشد اگه فاکتور بشه حتما خبر بدین ممنون میشم از لطف همگی هفته خوبی داشته باشید هفته ای پر از فاکتور
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : شما فاکتور شدید حتما اعلام کنید ممنون
سپهر : فکر کنم تو هستی
امین پیش 11 اسفند : پیش فروش تکمیل وجه 11 اسفند امروز فاکتور شده
ادریس : جواد جان ساینا اس 85 گانه واریز اول تاریخ 1403/11/15 مبلغ 203797000 میلیون تومان واریز کردم.دعوتنامه اردیبهشت ماه اومد 1404/02/22 که تکمیل وجه و انجام دادم مبلغ 204071000 میلیون تومان.تحویل خودرو هم تو قرار داد 31 تیر بوده که الان تقریبا یک ماهه از تحویل خودرو هم داره میگذره.
حسن : موعد تحویل دنا من هم 31تیره که فاکتور نشده رفتم اداره تحویل ایران خودرو پیگیر شدم که گفتن حداقل 40 روز دیگه زمان میبره
مهدی : آره دارن تورو...
محمد : شانسیه
سعید : پول اضافه رو پس بدن خوبه من 60میلیون 6ماهه گرفتم باید70ملیون پس بدم پول هم هیچی ندارم از 6ماه مهلت دوماهش گذشته😭😭😭😭😭
مهدی : اقا 27 بهمن 90 روزه کی فاکتور میشه