راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 

راز موفقیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران/ آیا سهم خودروهای چینی در ایران بالا می‌رود؟

 
به گزارش اقتصادنیوز، چینیها در کنار رقبای اروپایی خود به ارائه محصولات متنوع و جدیدی پرداخته و خودروهای به روزی را روانه بازار خودرو ایران کرده‌اند این در حالیست که خودروسازان اروپایی به ویژه پژو، کماکان به تولید خودروهای قرن بیستمی نظیر پژو 405 و پژو پارس در ایران مشغول است. 
 
آمار تولید خودرو در سال 1394 بیانگر آن است که تا پایان این سال چینی‌ها 80 هزار دستگاه انواع خودرو را به تولید رسانده‌اند که حدود 20 مدل خودرو از انواع سواری را شامل می‌شود حال آنکه خودروسازان اروپایی به رغم در دست داشتن سهم عمده بازار و تولید 500 هزار دستگاه خودرو، کمتر از 10 نوع خودرو را به تولید رسانده‌اند که این خودروها عمدتا از تکنولوژی عقب افتاده‌ای برخوردار بوده است.
 
فارغ از بحث کیفیت محصولات چینی، خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند جدیدترین محصولات خود را روانه بازار ایران کنند و خلاف خودروسازان اروپایی در این راه خساست به خرج نداده‌اند. اگرچه آن‌ها به مونتاژ خودرو به صورت فول سی‌کی‌دی روی آورده اند اما در این مدت کوتاه هر ساله تقریبا مدل‌های جدیدی از خودرو را در ایران عرضه کرده‌اند حال آنکه شرکای اروپایی همواره تلاش کرده‌اند تا خودروهای از رده خارج و تاریخ مصرف گذشته خود را به بازار ایران بفرستند.
 
در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اقتصادنیوز می‌گوید: یکی از دلایلی که خودروسازان اروپایی طی سه دهه فعالیت خود در ایران، محصولات از خارج از رده را به تولید رسانده‌اند این بوده که همواره به بهانه حمایت از ساخت داخل، خیالشان از دولت ایران و حمایت‌های دولتی راحت بوده است. به عنوان مثال پژو در این سال‌ها تا جایی که توانسته به دولت ایران فشار آورده که تعرفه‌ها را بالا نگه دارد و بازاری انحصاری برای خود درست کند. 
 
او می افزاید: اصولا ذات شرکت‌های فرانسوی این است که با دولت‌ها کار کنند به همین خاطر است که در قرارداد جدید پژو هم پای دولت‌ها در میان است و این شرکت فرانسوی با حمایت دولتی می خواهد به همکاری خود با ایران ادامه دهد.
 
زاوه در خصوص فعالیت چینی‌ها در بازار خودرو ایران می‌گوید: اینکه امروز دیده می‌شود برندهای چینی گوناگونی وارد بازار خودرو ایران شده‌اند به خاطر شرایط پسابرجام است و گرنه آنها هم در دوره تحریم ها تا توانستند محصولات کم‌کیفیت و گران را به ما دادند که به خاطر پوشش بخشی از نیازهای مردم مجبور بودیم این محصولات را در بازار داخلی عرضه کنیم.
 
تولید محصولات قدیمی تا کی؟
دلیل اصرار خودروسازان اروپایی برای تولید خودروهای قدیمی در ایران را می توان به مقاومت برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی در این خصوص ربط داد چرا که آنها همواره تلاش کرده اند تا قراردادهای خارجی را از زیر نظر خود بگذرانند و در این باره نظراتشان را اعمال کنند. 
محمدرضا نجفی‌منش در خصوص ادامه تولید خودروهای قدیمی به اقتصادنیوز می گوید: تولید این دسته از خودروها بیشتر به خواست طرف ایرانی است و مطمئنا طرف خارجی مایل نیست با تولید خودروهای قدیمی اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد.
 
دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: حلقه مفقوده در این میان نبود تاریخ انقضا برای محصولات تولیدی در کشور است که از نظر ما بهتر است هر نوع خودرو تا ده سال بیشتر به تولید نرسد و بعد از آن خودرو دیگری به تولید برسد.
 
اما در این میان طرف اروپایی هم کم سود نبرده است و تا توانسته از این آب گل آلود ماهی گرفته و خودروهای قدیمی خود را تحویل بازار خودرو ایران داده است.
 
بررسی کارنامه تولید خودرو از طریق قراردادهای جدید نشان می‌دهد که همواره تلاشی در داخل به وجود آمده تا جلوی تولید مشترک گرفته شود. نمونه آن قرارداد ال90 بود که اگر به خوبی اجرا می شد می توانست در تیراژ 300 هزار دستگاهی به یکی از جایگزین های اصلی پراید تبدیل شود.
 
حال سوال اینجاست که چرا وقتی خودروسازان بزرگ ما پای قراردادهای بزرگ با اروپایی‌ها می روند عمده سیاسیون و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زبان به انتقاد داده و فریاد واسفا برای نابود شدن تولید ملی سر می‌دهند اما در برابر ورود خودروهای چینی و قراردادهایی که با خودروسازان این کشور بسته می شود سکوت می‌کنند.
 
شاید بتوان گفت اجماع سیاسی بر سر ورود خودروهای چینی یکی از عوامل مهم در موفقیت خودروسازان این کشور به ایران بوده اما حساسیت همین سیاسیون سبب شده تا اروپایی‌ها و بزرگان صنعت خودرو دنیا نتوانند در این میان موفق شوند. به همین خاطر است که چینی ها به رغم حضور ناچیزشان در بازار ایران انواع و اقسام خودروها را روانه بازار ایران کرده اند اما خودروسازان اروپایی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , موفقیت , چینی‌ها , بازار خودرو , چین , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ناشناس
0

ایران عملا شده مستعمره چین. بویژه زمان تحریمها هر جنس بنجلی را می کرد تو پاچه مان. البته مافیای واردات هم بی تقصیر نیست. مافیایی که پر شدن جیبش مهمتر از منافع ملی و رونق تولید وخودکفایی است. حال بیاییم و باز هم شعارهای توخالی مثل اقتصاد مقاومتی سربدهیم.
09:37  1395/02/19
گزارش
پاسخ دادن
بهنام طیبی
2

دوستان برلیان چطور خودرویی؟؟؟؟؟؟
برلیان بهتره یا جک؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20:13  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
1

والا نداشتم بدونم. اما اگر دست مونتاژ ما نیفتاده بود میگفتم جک بهتره.
16:24  1395/02/16

گزارش
بهنام طیبی
1

مرسی
19:11  1395/02/16

گزارش
امیر(سابق)
4

قبلا در مورد موفقیت چینیها گفتم ولی یه نگاه دیگه وجود داره و اونم اینه که هنوز نفهمیدن مردمانی در ایران زندگی میکنند که هر چقدر بیشتر تو سرشون بزنی و حقشون و بخوری بیشتر خوششون میاد. که اگه این موضوع را درک کنند دیگه از آپشن و تنوع خبری نیست
19:08  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

باید ب چینی ها تبریک و آفرین گفت که بازار ما رو ب خوبی شناختن و برای تسخیر هر چه بیشتر اون دارن تلاش میکنن. نمیشه اینا رو نادیده گرفت.
اون طرف خودرو سازای خودمون رو نگاه کنید که با وجود بازار انحصاری و حمایت های دولتی این وضعیت اسفناک رو دارن.
در کل کاش بازار ما هم مثل خیلی جاهای دیگه آزاد بود و مشتری خودش انتخاب میکرد چیزی رو که میخواست نه این که مجبور ب انتخاب از بین گزینه های تحمیلی باشه.
17:59  1395/02/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
mina : سلام. دوستان عزیز، لطفا اگر خبر جدیدی درخصوص تحویل خودروی sr3 ثبتنام 1403 دارید بفرمایید؟ یکسال هم تموم شد...........
حسین : در جواب دوست عزیزمان آنا .والا منم موندم چرا اینجوری فاکتور کردن.بلاخره ما که 2 تیر بودیم.فاکتورشدیم
احسان شاهین دستی : تکمیل وجه کی انجام دادی تاریخدتکمیل وجه کی بوده
ناشناس : سلام در جواب شاهین شما چه تاریخی تبدیل زدید و چه تاریخی تحویل گرفتید جی ال؟؟؟
مهدی : تکمیل وجه 25 اسفند کسی فاکتور شده؟ نمی دونم به چی فکر میکنه سایپا تا 22 اسفند فاکتور شده ولی 23 تا 26 ام فاکتور نمیکنه اسفند تموم بشه.مردیم از بی ماشینی..
Ahmad : از زمان تبدیل تا تحویل خودرو چند ماه گذشت؟؟
شاهین : من دیگ از خیرش گذشتم تبدیل زدم جی ال تحویل گرفتم
شاهین G : تورو خدا بیایید یه کاری بکنیم الان سه ماهه ماشین زیر پامون فروختیم بخدا حیرون شدیم غیراز 096550هیچ راه دیگه آیی نیست بشه پیگیری کنیم
شاهین G : الان چرا فاکتور نمیکنه یک ماهه تو همون حالت فاکتور قدیم مونده
صدرا : سلام خدمت همه لطفا کسانی که تحویل گرفتن تجربه رانندگی و بررسی اینکه آیا گیربکس ماشین DAEاست یا مدل LANDAI رو بررسی کنید چو یه تعداد از دوستان گفتن تقه میزنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : سلام منم همینکارو کردم برید تو سایت 20:30 یا هرجایی که صدامونو بشنون اعلام بکنید که ماشینامون رو تحویل نمیدن
اطلس : خاک تو سر تمام مسئولین سایپا دو سال مارو بدون ماشین داره
حامد خوب : دقیقا همینه
فروش فوق العاده 11 بهمن : سلام من الان رفتم خود شرکت سایپا میگن قطعه نداریم معلوم هم نیست کی قطعه بیاد تولید کنیم همه بیاد جلو شرکت سایپا شاهید حداقل تبدیل کردن بهون کوییک دادن شک نکیند تا یکسال دیگه خبری از ساینا نیست
نیلوفر : برا دوستم باهم ماشین دراومده بود برا من رانا برا اون سورن من تحویل 25 خرداد دوستم تحویل 28 خرداد دوستم اردیبهشت ماه سورن رو گرفت حالا تیرماه هست من هنوز فاکتور نشده چه برسه تحویل هردو طرح مادران هر دو فوق العاده هردو رنگ سفید بودیم
ساینا تکمیل 7 اسفند : امروز زنگ زدم تلفن و روم قطع کردن باید چیکا کنم کجا شکایت کنم 4 ماه گذشت
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : نهایتا برمی گردانند.ماشین رو تحویل بگیرید و الفرار
27پانامرداد : الان ایران خودرو دیدم بخشنامه فروش گذاشته ولی قیمت نزده فکر کنم همه قیمت ها برگرده به قبل چون ایران خودرو بدون اجازه وزارت صمت قیمتاشو برده بالا تازه شرکت های دیگه مثل سایپا فقط15درصد محصولاتشون گرون کردن ولی ایران خودرو بالای25درصد خداکنه همه قیمتا برگرده به قبل
سورن xup : سلام دوستان دعوتنامه شهریور چه مبلغی زدن ؟
محمد : برید تو صفحه اخبار 20تو30 موضوع را بنویسید شاید تعداد زیاد شه پخش کنن من رفتم تاخیر کوییک 4ماه و نیم را گفتم