حمایت از تولید داخلی در هر کشوری برمبنای دو رویکرد مهم و البته جمعپذیر انجام میشود. از یک رویکرد آن میتوان به دستیابی به خودکفایی در صنعت و یا در تولید کالایی خاص تعبیر کرد و رویکرد دیگر برخورداری از توان رقابتپذیری در بازارهای جهانی. این دو رویکرد ضمن اینکه ریشههای سیاسی و فرهنگی هم دارند، خاستگاهشان اقتصادی است....
[1394/07/04 14:00]
هرچند اين انتظار وجود داشت كه با آغاز سياستهاي حمايتي دولت از خودروسازان براي ثابت نگاه داشتن قيمتها و همچنين افزايش توليد خودرو بازار روي آرامش به خود ببيند، اما بهنظر ميرسد بازار خودرو در جهت عكس اين اتفاقها حركت ميكند.
[1393/02/11 8:30]
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متولیان خودروسازی کشور با ترس از لطمه دیدن این صنعت و تحتالشعاع قرار گرفتن بازار اشتغال کشور، به اشتباه امتیازات و انحصارات بیشماری برای شرکتهای خودروسازی قائل شدهاند. رضا علیزاده گفت: یکی از مهمترین دلایلی که طی دههها تولید خودرو در کشور مانع تولید خودروهای ایمن، باکیفیت و ارزان شده، عرضه انحصاری بازار خودرو به خودروسازان داخلی بوده است. وی گفت: حمایت دولت از خودروسازی داخلی در بدترین شکل آن صورت گرفت، هرچند مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ ارز و تحریمهای غرب ضدایران، از دیگر دلایل تولید خودروهای کمکیفیت و غیرایمن در کشور است.
نماینده مردم ورزقان در مجلس متذکر شد: اگر مدیران صنعت کشور فضای رقابتی را به خودروسازان تکلیف میکردند، آنها بالاخره مجبور میشدند تن به قواعد حاکم بر فضای رقابتی داده و برای بقا در چنین فضایی جلب رضایت مشتریان را در سه بخش کیفیت، ایمنی و قیمت در اولویت تولیدات خود قرار میدادند. وی تغییرات ظاهری خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو طی دو سال اخیر را ناکافی دانست و افزود: بهبود ظاهری تولیدات ایران خودرو و سایپا در سطح قابلقبولی نیست. وی افزود: تعداد زیادی مهندس، کارگر و قطعهساز و تنوع مشاغل وابسته، دست مسوولان را برای برخورد قاطع با خودروسازان بسته است و اگر بخواهیم با این دو شرکت بزرگ برخورد جدی کنیم، اشتغال آنان به خطر میافتد. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: معیار سنجش عملکرد شرکتهای خودروساز «مردم» هستند و وقتی آنها راضی نیستند، تعریف، تمجید و تشویق متولیان و مجریان خودروسازی از یکدیگر، ارزش اجتماعی ندارد.
[1396/04/08 11:00]
یکبار برای همیشه باید حمایت دولت از شرکتهای خودروساز قطع شود تا این شرکتها ارتقای خدمات و محصولات را در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: باید صنعت خودروسازی از این حمایت یکطرفه دولت خارج شده و اجازه دهیم که بخش خصوصی هم وارد این عرصه شود و رقابت کند.
[1396/02/16 10:00]
مناقشه انحصاری شدن واردات خودرو وارد فاز جدیدی شده است. جایی که دو نهاد مختلف همزمان میخواهند این محصولات را قیمتگذاری کنند.
[1393/12/02 8:21]
از مدتها پیش کارشناسان عنوان کردند که شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو، موفق عمل نکرده است. آخرین نمونه عدم موفقیت به نیمه دوم تیرماه سالجاری برمیگردد، روزی که شورای رقابت با افزایش دوباره 50 تا 260 میلیون تومانی قیمت خودروهای مونتاژی موافقت کرد، آن هم در شرایطی که چند روز قبلتر، قیمت خودروهای مونتاژی بازنگری شده بود.
[1402/05/25 10:00]
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با صدور اطلاعیهای از مطبوعات خواست تا هرگونه آگهیهای مربوط به پیشفروش خودرو توسط تمامی عرضهکنندگان خودروهای داخلی، وارداتی، شرکتهای واسطهای، لیزینگ، واحدهای صنفی و... را بر مبنای مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و درج شماره و تاریخ این مجوز در آگهی مذکور، چاپ یا منتشر کنند.
[1395/03/17 11:00]
خسارت روزانه توقف یک دستگاه پژو 405 در تعمیرگاه حدود 45 هزار تومان، یک دستگاه پراید حدود 30 هزار تومان و سوناتا حدود 250 هزار تومان است. در صورت خودداری خودروساز یا واردکننده خودرو از پرداخت این خسارت، میتوان از طریق شکایت به وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت این خسارت را پیگیری کرد.
[1394/08/11 10:00]
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاههای مجاز نمایندگیهای خودرو میروند در عمل نمیتوانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو میشود.
[1394/08/16 10:00]
طرح تشکیل صندوق "حمایت از تولید خودروی داخلی" در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی کارشناسان معتقدند این صندوق باید بهگونهای ایجاد شود که سود آن هم به خودروسازان و هم خریداران خودرو برسد.
[1393/06/31 9:01]