با نگاهی به تاریخچه محصولات کمپانی سوزوکی متوجه میشویم که موتورسیکلتهای سبک همواره جزو محصولات اصلی این کمپانی ژاپنی به شمار میروند. این کمپانی نام آشنا که در اواسط دهه 80 میلادی شروع به تولید موتورسیکلتهای سبک کرد، نخستین محصول از این دست را "Savage Savage" نامید؛ این نام تا سال 2004 بر روی این موتورسیکلت باقی ماند، اما پس از آن سوزوکی تصمیم گرفت نام محصول پر طرفدار خود را به Boulevard S40 تغییر دهد. با ما همراه باشید تا به بررسی مدل 2015 این موتورسسیکلت زیبا بپردازیم.
[1394/02/01 18:00]
سواری راحت و مناسب و عملکرد خوب سبب شده است موتورسیکلت بی ام و F700 GS معرف استانداردهای جدیدی در کلاس خود باشد؛ به گونهای که هر بار سوار آن میشوید، لذتی غیرقابل وصف و فراموش نشدنی را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا با مشخصات فنی این آلمانی زیبا بیشتر آشنا شوید.
[1393/09/11 18:00]
ایجاد تعادل میان سنت و مدرنیته برای کمپانیهای موتورسیکلت سازی، امری دشوار و البته پر هزینه است؛ با این وجود، کمپانی هارلی دیویدسون یک بار دیگر با هماهنگ سازی تکنولوژیهای اخیر و قوانین سفت و سخت سازمان EPA و عرضه Street 500 تواناییهای خود را به اثبات رساند. همراه ما باشید تا این دوچرخ اصیل و زیبا را بررسی کنیم.
[1394/01/04 21:00]
موتور باید پیوسته به وسیله سیستم خنک کننده، خنک بشود در غیر این صورت جوش میآورد و ممکن است خساراتی جدی به آن وارد شود. اگر سیستم خنک کننده مشکلی داشته باشد یا در شرایطی باشید که موتور بسیار شدید کار بکند، ممکن است موتور خودرو شما جوش بیاورد.
[1394/05/17 19:00]
میتوان گفت سیستم خنک کننده (رادیاتور) از مهمترین اجزاء یک اتومبیل است. در این بخش میخواهیم با عملکرد این سیستم بیشتر آشنا شویم.
[1392/01/14 15:05]
شاید بارها کنار خیابان یا جادههای بین شهری دیده باشید که کاپوت یک خودرو بالا باشد و نشانههایی از جوش آوردن آن را مشاهده کرده باشید. دلیل این کار به خاطر احتراقهای داخل سیلندر است که باعث میشود گرمای زیادی تولید شود که دمای این احتراقها در صورت کارکرد عادی موتور چیزی در حدود 120 درجه سانتیگراد است
[1401/04/15 14:00]
سیستم خنککننده پیشرانه خودرو بدونشک به اندازه سیستم روانکاری آن اهمیت و حساسیت دارد و از این رو بروز کوچکترین مشکل و خلل در نحوه عملکرد صحیح این سیستم تاثیر بسیارمحسوسی بر نحوه عملکرد پیشرانه خواهد داشت بهصورتی که اگر یک پیشرانه را بر سیستم داینامومتر (سیستم سنجش قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه) قرار دهیم، با دستکاری در سیستم خنککاری پیشرانه به صورت مستقیم و محسوس شاهد کاهش و افزایش نیروی تولیدی پیشرانه خواهیم بود.
[1395/05/04 21:00]
وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:
سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.
در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سیستم خنک کننده موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.
طرز کار سیستم خنک کننده موتور
پس از روشن شدن موتور، با احتراق های پی در پی محفظه احتراق، دمای موتور سریعا افزایش می یابد. بدون حضور سیستم خنک کننده، در مدت زمان کوتاهی دمای موتور آنقدر بالا می رود که حتی قطعات فلزی موتور نیز (که اغلب آلومینیومی هستند) تغییر شکل داده و ذوب می شوند.
اولین و کمترین خسارتی که در اثر افزایش بیش از حد دمای موتور ایجاد می شود، سوختن واشر سرسیلندر ( و یا اصطلاحا، ترساندن واشر سر سیلندر) است.
بنابراین وجود یک سیستم خنک کننده که دمای موتور را کنترل کند، برای کارکرد آن لازم و ضروری است.
سیستم خنک کننده اغلب خودروها شبیه به هم هستند و با آب کار می کنند.
اجزاء تشکیل دهنده سیستم خنک کننده موتور عبارتند از:
آب: معمولا آب (یا آب رادیاتور) با نسبت 1 به 3 (تا نهایتا 1 به 2) با ضد یخ ترکیب می شود و بعنوان مایع خنک کننده در سیستم گردش می کند.
پمپ آب (واتر پمپ): پمپی است که نیروی خود را از موتوردریافت می کند و آب را در سیستم خنک کننده به گردش در می آورد.
لوله های رفت و برگشت آب: این لوله ها، آب را بین اجزاء سیستم خنک کننده منتقل می کنند.
سنسور دمای آب: حسگری است که معمولا روی سرسیلندر قرار دارد و دمای آب را اندازه گیری و به ECU (یا به یونیت فن در خودروهای قدیمی تر) مخابره می کند.
رادیاتور آب: شبکه فلزی و معمولا از جنس آلومینیوم (در مدلهای قدیمی از جنس برنج) است که پره های بسیار ریزی در آن تعبیه شده و هوا می تواند براحتی از لابه لای پره ها عبور کند. دمای آب پس از عبور از رادیاتور کاهش می یابد.
ترموستات: این قطعه طوری طراحی شده که در دمای بالاتر از حد معینی مسیر گردش آب را باز کند و در دماهای پایینتر از آن، مسیر را بسته نگاه دارد.
لوله ها و مدارهای فرعی گردش آب: این مدارها در قسمتهای حساس موتور تعبیه شده اند تا دمای این قسمتها را کاهش دهند.
فن و موتورهای الکتریکی: فن الکتریکی در مقابل رادیاتور قرار دارد و با دریافت فرمان از ECU (یا یونیت فن در خودروهای قدیمی تر) شروع به کار کرده و هوا را از لابه لای پره های رادیاتور عبور می دهد.
1. به محض استارت خوردن موتور، واتر پمپ نیروی خود را از فولی موتور دریافت کرده و شروع به پمپ کردن آب در سیستم خنک کننده می کند.
اما اگر آب به محض روشن شدن موتور، شروع به خنک کردن آن کند 2 اشکال بوجود خواهد آمد:
الف) در زمستان، بخاری خودرو با تاخیر زیاد شروع به گرم کردن اتاق خواهد کرد.
ب) در هوای سرد و هنگام رانندگی در سرازیری، دمای موتور بسیار پایین آمده و بازدهی موتور کم می شود.
برای حل این مشکل قطعه ای به نام “ترموستات” در مسیر گردش آب (قبل از رادیاتور) قرار دارد که سوپاپ آن به دمای مایع خنک کننده رادیاتور حساس است و طوری طراحی شده که فقط در دمای خاصی اجازه عبور آب را از خود می دهد.
در دمای پایینتر از دمای تعیین شده، ترموستات مسیر گردش آب را بسته نگاه می دارد. اما اگر دمای آب از حد تعیین شده بیشتر شود، ترموستات مسیر گردش آب را باز کرده و آب وارد رادیاتور می شود.
2. آبی که از قبل در رادیاتور وجود داشته، (و سردتر است) از طریق لوله در مسیر حرکت می کند و وارد موتور می گردد.
3. چند دقیقه بعد که این بخش از آب (که قبلا در رادیاتور بوده) هم گرم شد، دوباره وارد رادیاتور می شود و با آب گرم قبلی مخلوط شده و هم دما می گردد.
4. از این به بعد دمای کل آب موجود در سیستم شروع به افزایش می کند. سنسور دمای آب، این مقدار را اندازه گیری کرده و با رسیدن دما به عددی خاص (در هر خودرو فرق می کند، در پژو 206، 98 درجه سانتیگراد است)، ECU کامپیوتر مرکزی خودرو، فرمان روشن شدن فن الکتریکی رادیاتور را ارسال می کند.
5. فن الکتریکی (در برخی خودرو ها ممکن است 2 فن رادیاتور وجود داشته باشد) هوا را از لابه لای شبکه های رادیاتور عبور داده و آن را خنک می کند. در برخی خودرو ها فن الکتریکی 2 دور کند و تند دارد، که در دماهای بالاتر دور تند فن روشن می شود.
6. آب که در رادیاتور خنک شده توسط واتر پمپ در مسیر به گردش در می آید و بدین ترتیب دمای آب تا حدود 10 درجه کمتر می شود.
7. وقتی دمای آب از محدوده تعیین شده کمتر شد، سنسور دمای آب، موضوع را به ECU مخابره کرده و فن خاموش می شود.
اگر دمای موتور دوباره افزایش یابد، همین چرخه تکرار می شود و بدین ترتیب دمای موتور همیشه در بهترین محدوده بازدهی باقی می ماند.
علائم خرابی سیستم خنک کننده
سوراخ شدن رادیاتور آب
بدنه رادیاتور نازک است (تا دما را بهتر منتقل کند) و از آلومینیوم ساخته می شود. رادیاتور به ضربه حساس است و صورت تصادف (حتی جزئی) یا برخورد اشیاء، ممکن است سوراخ شود و مایع خنک کننده از سیستم خارج شود.
کیپ شدن سوراخهای شبکه رادیاتور
منافذ داخل رادیاتور ریز هستند و در صورتیکه آب رادیاتور املاح زیادی داشته باشد در این منافذ رسوب کرده و بسته می شوند.
علائم کیپ شدن منافذ رادیاتور
– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
– در صورتیکه منافذ رادیاتور کیپ شده باشد، آب براحتی در همه جای آن نمی تواند گردش کند و برخی قسمتهای رادیاتور سرد و برخی دیگر داغ هستند. در رادیاتور سالم، تمام قسمتهای آن به یک اندازه گرم می شوند.
علائم خراب شدن واتر پمپ و ترموستات
– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
– با وجود دمای بالای موتور، رادیاتور خودرو سرد است.
– شایع ترین مورد در خرابی واتر پمپ، نشتی آب از آن است و معمولا باید تعویض شود.
علائم خرابی سنسور دمای آب
سنسور دمای آب به 2 شکل خراب می شود:
1. سنسور، دما را بالاتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU دائما فن رادیاتور را (به اشتباه) روشن نگاه می دارد.
2. سنسور، دما را پایینتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU اشتباها فن را بکار نمی اندازد و احتمالا آسیب جدی به موتور وارد می شود.
[1396/10/21 14:00]
موتور خودرو انرژی بسیار زیادی را به شکل گرما از دست میدهد و چنانچه به این موضوع بیتوجهی شود، این گرما نه تنها موتور بلکه قطعات اطراف آن را نیز، دچار مشکل میکند؛ به همین دلیل است که دمای موتور همواره باید در حد مشخصی باقی بماند. این کار بر عهده سیستم خنککننده گذاشته شده است...همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.
[1393/11/18 18:00]
اگر به خواندن ادامه عملکرد سیستم خنک کننده خودروی خود علاقه دارید، قسمت دوم این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.
[1393/06/15 18:00]
تا به حال به سیستم موتور خودروی خود دقت کردهاید؟ تا به حال برای شما پیش آمده که خودرویتان جوش بیاورد؟ در این مقاله که در دو قسمت تقدیم شما عزیزان میگردد، قصد داریم تا به یکی از مهمترین سیستم های موجود در موتور بپردازیم. با ما همراه باشید.
[1393/06/08 18:00]
روزانه همه ما در خیابانها و بزرگراههای کشور شاهد عبور و مرور خودروهایی هستیم که شاید سالها از عمر مفید آنها گذشته باشد، اما همچنان و با وجود مشکلات فراوان به انجام وظیفه مشغولند. طی تحقیقی که در مارس 2009 انجام شد، متوسط عمر خودروهای سواری در آمریکا 9.4 سال و وانتها 7.6 سال است؛ البته در کشوری مثل ایران، این اعداد شاید به چند دهه نیز برسند. اما آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که طول عمر بخشها و قطعات داخلی یک خودرو چند سال است؟ به عبارت دیگر، یک خودرو چند سال میتواند بدون مشکل کار کند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ما را همراهی کنید.
[1393/11/04 18:00]