سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : دورود،دوستان کسی اطلاعی دارند این ها کی شروع به فاکتور میکنند این خدانشناس ها ما را ملعبه ی دست خودشون کردن فقط این رو میتونم بگم ماها هیچ تقصیری نداریم واسه کوچکترین حقوق خود که داشتن یک ماشین هست اینطور مردم رو اذیت میکنند از ماست که بر ماست
DA : چهار ماهه منتظریم بعد برای آبان تا اسفند سهند فرستادن اونم با قیمتی ک اللهو اعلم چند باشه اون موقع سود مشارکتم چس تومن میدن نمیدن معلوم نیس یعنی میخواین بعد پنج شیش سال امتیازتونو برای یه ماشین پیش فروش بسوزونید؟😂😂😂 حیفه حداقل ببرید کد ملیتونو میخرن اونو بفروشید اینجوری حیف و میلش نکنید ناموسا همین سهند رو پیش فروش گذاشته بودن تو اسفند ماه دو س ماه اولشو برداشتن بقیش مونده میخوان بچپونن برای شما ها این ماشین دقیقا همون سایناس فقط ی شانروف انداختن روش و ی کاپوت جلو چندتا خطوط اضافه کردن 460 قیمت الان کارخانس تا آبان یا اسفندم یکی دو بار افزایش بخوره 600 تومن تو پاچتونه😁😁😁 تبدیل بزنین نوووش جون
X5مشهد آذر : سلام دوستان این پیام اخر من هست چون امروز بالاخره ماشین رو تحویل گرفتم ۲۱آذر ثبت نام کردم ۲۱ اسفند شاسی شد ۲۲ اسفند صدور بیمه ۲۷صدور پلاک و کارت ماشین ۹اردیبهشت تحویل گرفتم امیدوارم قسمت همه بشه زودتر تحویل بگیرن!!ماشین خوبیه واقعا نسبت ب قیمت امکانات و سواریش
شاهین تحویل تیر : شاهین به دلیل نبود قطعه تولید آن متوقف شده است و امروز طرح تبدیل اجباری به اطلس آمده است و چند روز قبل هم طرح تبدیل شاهین دنده به کوییک آمده بود دوستان حواستان باشه با توقف کامل تولید شاهین دنده امروز شاهین دنده را تا یک میلیارد در بازار عنوان می گردند.
ساینا اسفند : ماه هم برای اسفند بودیم الان باز دعوتنامه اومده کوئیک یا ساینا ۸۵ گانه نمیدونیم چیکار کنیم منتظر بمونیم یا بگیریم
ساناز : من تارا دستی ۶ دنده الان فاکتور شدم خداروشکر
.... : با سلام، بنده همین چند دقیقه پیش با سایپا تماس گرفتم، اپراتور که خیلی هم مودب بودند بعد از بررسی گفتند حداکثر تا اخر خردادماه پیامک ارسال میشه.
امیر : سلام چرا هنوز واس من پیام نیومده ثبت نامی ۷دی بودم .
آریسان۲ : قرار داد رو با یه مرورگر دیگه دانلود کن ویه پی دی اف خوان جدید امتحان کن
محمد شاهین اتومات : شاهین اتومات تکمیل وجه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ و فروش فوق العاده ۹۰ روزه هستم ، تماس گرفتم تهران ، گفت رفته برای فاکتور شدن به نظرتون مرحله فاکتورشدن چقدر طول میکشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام دو رور طول میکشه بشینه به حساب
علی : سلام 5 دی بود
محمد : سلام دوستان. اگر کسی. سقف فلزی. 29 اسفند. 16 دی تکمیل وجه. فاکتور شده اعلام کند
تعزیرات : ما که در انتظار موندیم باید قیمت کارخونه بیارن پایین چه کار به قیمت بازار داریم ما که نمیخواهیم بفروشیم قیمت بازار هرچی میخاد بشه به قیمت پارسال باید به بقیه هم داده بشه دفاتر قضایی ثبت شکایت کنید
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : اتومات ، سقف فلز ،هنوز فاکتور نشدم ،چند نفر مثل من هستین لطفا تیک رو بزنید ممنونم ،دوبار هم ثبت شکایت کردم
ناشناس : سلام خیر فقط سورون بدون هیچ علاقه ای اجباری باید انتخاب کرد خدا خیرشون نده
رانا : سلام 2 ماه طول میکشه
گلادیاتور : کی نخور
رانا پلاس حمایت خوانواده 1401 : سلام طرح تبدیل رانا پلاس به 207 برام اومد زدم خداکنه که زودتر بدن
207 : منم 16 دی هستم چرا فاکتور نشدم