سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Masoud : افزایش قیمت کارخانه شامل قراردادهای قبلی نمیشه چون کرمان خودرو قراردادهاش قطعیه .ولی افزایش مواردی مانند نرخ بیمه و نرخ مالیات و در این اخر هم که به همه قراردادها اضافه کردن افزایش قیمت به خاطر ارز مبنا شامل خودروهای تحویل ۱۴۰۴ میشه. مورد اخر به همه کسایی که تیک بند ۱۳ را امضا کردن میشه.
Masoud : درتمام خودرو ها at یعنی اتوماتیک
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
X5 : قیمت بازار x5 مدل ۴۰۳ رنگ مشکی ۲۱۰۰ سفید ۲۱۵۰ دوستان در این آشفته بازار دقت کنید کلاه سرتون نره
میلاد : من الان وضعیتم دقیقا مثل شماست. این دیگه خیلی نامردیه چون اگر سود تاخیر ندن ۴۰ ۵۰ تومن میکنن تو پاچه ما. در صورتی که برگه ای که از نمایندگی دارم زده سود ۲۱ درصد. به نظر من باید با همین برگه شکایت کرد ازشون. مگه میشه بزنی زیر قرارداد. تلگرام بهم یه مسیج بده @Miladmk69
Amin : کاملا درست میگی ۳۰ بهمن که مالیاتش مشخصه چقدره ما چرا باید مالیات سال جدید و بدیم ولی بیمه رو حتی اگه بهمن ماشین و میدادن ما باید امسال بروزش میکردیم
شاهینG ۱۴آذر : ۱۴آذرتکمیل وجه کردم همانروزسخاتحویل دادم رفتم شرکت گفت سانروف ندارن فعلا تحویل نمیدن کلا هرماشینی ک سانروف داره اطلس شاهین جی خبری نیست
X5 : سلام دوستان امروز من داشتم از بندر عباس برمیگشتم سمت نائین نزدیک های یزد یک تریلی j7 وx5دیدم نشد از راننده بپرسم برا کجا هست شما هم توی راه ماشین دیدید
X5 ثبت نامی 25شهریور : چیزی نمیگیرن چون اخرین روز فاکتور شدی موندی بعد عید وقت نکردن برات بیمه را بزنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بانوی زیبا : پیش فروش کوئیک خرداد 1404 هستم ، کسی می دونه چه زمانی دعوت نامه میاد ، برای اردیبهشت 1404 اسفند ماه اومده بود ، ممکنه توی فروردین دعوت نامه بیاد
X55 : سلام عید همه دوستان مبارک انشاالله که همه ماشینتون رو تحویل بگیرین وچرخش براتون به سلامتی بچرخه دوستان یک سوال کسی میدونه x55 تا چه تاریخی مجوز خورده یا تحویل گرفتن؟؟؟
مرتضی : باید ببرید ملاک محاسبه اصلا از زمان ارائه برگه سخا هست
اریز5 : سلام بله سایت از دیروز عصر مشکل داره برای من هم باز نمیشه.
سپیده x : سلام اره سایت خرابه منم نتونستم وارد بشم
مهدی : سلام دوستان من تازه با این صفحه آشنا شدم 28بهمن تکمیل وجه کردم تحویل اسفند ماه هستم خواستم بدونم حدودا کی فاکتور میشم و مدل 1404 هست یا نه واینکه تا چه تاریخی سایناsفاکتور شده ممنون میشم هر کی اطلاعات داره جواب بده
کوییک : یه وسال حتما باید این برگه سخارو ببریم نمایندگی یا همون اینترنتی انجام دادیم کافیه؟
تحویل بهمن : درود به همگی دوستان چرا مرحله آماده برای تحویل می‌چرخه الان چندین روزه بارگیری نمیکنن ؟
22مهر : شاید این جمعه بیاید
کامبیز : مگه نمد نداره؟نمایندگی که میگفت خودش داره و نیاز به پرداخت هزینه نیست