سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : J7 دومرحله کی میدن کسی اطلاع داره ثبت نام اردیبهشت
تارا پیش فروش : تارا دستی بودم ، تحویل ۳۰ آذر ، مرداد ماه و مهرماه پول واریز کردم، پریروز فاکتور شد ولی پلاک نشده پیامک املاک و اسکان اومده
۳ اردیبهشت : سلام ۱۸ پلاک شدم ولی هنوز تحویل ندادن نمیدونم چیکار کنم به کی بگیم
حمید : اعتصاب کردن هم فایده ندارد امروزه همه کم اعصابن بریم یچیزهم بگیم چندتا درجه دارنشستن راحت دسبندمون میکنن میفرستن آب خنک سایپابعنی دولت مگه بادولت میشه درٱفتاد دلتون خوشه ها
حمید : اگرسایپاواقعاداره برشکست میشه چراپیش فروش جدیدمیزاره مردم هم ساده میرم میخرم صف میکشن تاآخرسال 405پیش فروش کرده ولی توفروشا402مونده چندروز پیش برااطلس وسایناپیش فروش گذاشته بود واقعا که مملکت خرتوخریه
ناشناس : چرا هرچی پیام میدم نمیذارین تن اون نمایندگی که سرما کلاه گذاشته شرکت سایپا باید از این دو شکایت کنم پول گرفتین خودرو مارو بدین ن اینکه ----- کنید
منصور : ۱۰۰میلیون‌کی قیمت گرفتی؟
ایگل سفید تیر : سلام منم 24 ام زده.داخل سامانه سخا میتونی کد رهگیری پست بگیری قسمت استعلام کارت و سند خوردو ولی هنوز برا من در حد چاپ بارکد پستی هست یعنی کارت و مدارک آماده نشده. توی اپلیکیشن پلیس من هم میتونید پلانکتون‌ها رو رایگان ببینید
شاهین GL : ۴۵۰ حدودی یکم کم بیش
علی مدبر : تبدیل جی به جی ال 25خرداد از فاکتور خبری نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمیدرضا : چقدر انرژی منفی میدی شما .
امیلی : اول سخا رو بدم نمایندگی بعد تکمیل وجه رو پرداخت کنم؟
اطلس اسفند 403 : امروز از نمایندگی سوال کردم، گفت تکمیل وجه ها تا (16 اسفند ) رو دارن فاکتور میکنن، ما که تکمیل وجه مرداد امسالیم فعلا باید سماغ بمکیم
ساینا : دعوتنامه ساینا تحویل دی چرا برای بعضی ها نیومده
ساینا تک : مبارکه سهیلا خانم باشه خیلی پیگیر دعوتنانه بود اینم از دعوتنامه حالا بعدش منتظر فاکتور باید باشی
ساینا پیش8دی دوگانه : من هستم دیگه خسته شدم
وحید : داداش تو کجا زندگی میکنی نیسان اکستند گیر امده زیر قیمت بازار ؟؟ تو شیراز 1200 به بالا داره معامله میشه
رانا : کسی امروز فاکتور نشده؟ لطفا اطلاع بدید
مظلومی : بنده پرداخت نکردم، جلوی حسابم بسته شد، از اونجایی که قبلا شکایت کرده بودم و جلو حساب رو بستم بهم زنگ هم نزدن
محمد : به نظر من برا دوگانه ها همه باهم پول بذاریم و یه وکیل بگیریم تا بره قوه قضایه شکایت کنه و تکلیفمون رو مشخص کنن.الان من 8 ماه تاخیرم تموم شد و وارد ماه نهم شدم.زنگ زدم تهران گفت قطعه نیست و فعلا هم به فکر ماشین نباش