سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S 5 : دوستان برای من هنوز‌شاسی نشده ۲۲ مهر ثبت نام کردم شاسی میشه چند روز بعد تحویل میدن؟
هادی : عزیز اینجا عدم تخصیصیا نیست؛ صفحه چانگان cs55 ه
رضا : با سلام ثبت نام امروز تایید شد برام پیامک شماره قرارداد هم اومد در مرحله واریز سیستم قطع شد دوستان امکانش هست راهنمایی کنید
شاهین دستی خرداد : سلام دوستان ۲۲ اردیبهشت شاهین جی ال فاکتور شدم چقدر طول میکشه پلاک شه؟ کسی هست با شرایط من پلاک شده باشه؟
تارا : شما که دائما میگید لطف کنید منبع این خبر رو بگید! وگرنه خودتونو بیشتر دروغگو میکنید!
سعید8 : سلام دوستانی که بهشون عدم تخصیص خورده، لطفا به سایت کارزار برید و این پویش رو امضا کنید. اگر لینکش تایید نشد، شماره کارزار 107199 هست که باید آخر سایت کارزار این عدد رو اضاف کنید. اینم متنش، دور دوم ثبت‌نام خودروهای وارداتی در بهمن ماه ۱۴۰۲ انجام شد. در این طرح عده‌ی زیادی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه کرده بودند که پس از ۱ ماه انتظار مشخص شد به عده‌ای از این افراد هیچ خودرویی تعلق نمی‌گیرد و گزینه‌ی عدم تخصیص در کارتابل این افراد ثبت شد. عده زیادی از این افراد مبلغ ۵۰۰ میلیون بلوکه کرده بودند و عده‌ی زیادی نیز مبلغ کامل خودروی وارداتی را به هر طریق از جمله وام، فروش دارایی و… آماده کرده بودند. لازم به ذکر است چندین دفعه که سامانه خودروهای وارداتی بازشده فقط افرادی که عدم تخصیص در اسفند ۱۴۰۱ بوده‌اند شانس مجدد داشته و هنوز سامانه برای افرادی که عدم تخصیص در بهمن ۱۴۰۲ داشته‌اند، باز نشده است. امضا کنندگان این کارزار از مسئولین مربوطه خواهشمندند، برای افرادی که در سامانه خودروهای وارداتی در بهمن ۱۴۰۲ عدم تخصیص خورده‌اند، امکان مجدد جهت انتخاب خودروهای وارداتی فراهم نمایند
شاهین اتوماتیک : ماشین شاهین اتوماتیک شاهین دنده ای ندارن بدن فقط پول مفت میگیرن ازمون ثروت به جیب میزنن همین
بهمن ماه : ۱۱۴۵۰۰ پارسال دعوتنامه هم ۱۴۱۶۰۰
حامد : سلام این پیامک انتخاب مدل 2023 تحویل زودتر از موعد برای من 20 اسفند ماه اومد که من نپذیرفتم.
زهرا : من ۹ شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : 143میلیون باید پول بده اسفندی ها یا حق اسفندی ها صلوات
طاها : تحت تاثیر چی قرار بگیرن که چی بشه مثلا؟
ایمان : اسفندی ها اوایل خرداد میاد وسلام
سالار : چه تاریخی تکمیل وجه کرده بودید؟
سپهر : چقد ساینا دوگانه داره هر روز میاد واسه نمایندگی ها هر روز دوتا تریلی واسه نمایندگی شهر ما میاد امروز جلو نمایندگی پر شده بود از ساینا دوتا تریلی دیگه هم ظهر اومده بود داخل کوچه پشت سرهم گذاشته بودن انگار قطار سفید بودن خخخخخ
محمد : سلام چه جوری بفهمم درگاه پرداخت باز شده
مجید : سلام خدا طلامتی به شما بده، با این تجربه ای که عنوان کردی من هم نجات پیدا کردم. موفق باشی
مریم : سلام درسته دی ماهی نزدیکه تمام بشن 2و3 روز بعد بهمنی فاکتور شروع میشه 4و5 روز که بهمنی درحال فاکتور هستن اسفندی شروع میشه باز اون کارمندان سایپا میخوان بیکار بشینن باید کارهای اسفندی را انجام بدن
بی قرار دوگانه دی : 26واریز کردم کارت سوخت کارت ماشین برگ سبز گفت پست میاره
آرزو دیماه : سلام دوستان فردا میرم کاشان تحویل بگیرم هزینه سفرمیدن بنظرتون چون ازاطراف کرج هستم واینکه خونه خریدم میخوام همونجا بفروشم آخه میگن موقع تحویل بگی میخوام بفروشم خودشون میخرن ممنون میشم جواب بدید