سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سلام برای من GL آمد
سلام : فروش فوق العاده شاهین دنده جی توی آذر هستش . فروش فوق العاده cvt توی اسفند هستش پیش فروش شاهین جی دنده با سانروف اصلا شروع نشده ولی اگه شروع بشه از ۳۱ فروردین هستش . شاهین پلاس و gl هم توی اردیبهشت هستن
Bac x3 : من ۱۲ مرداد شاسی شدم فعلن خبری نیست میگن خودشون تا ۱۵شهریور طول میگشه
مهدی مشهد : سلام به همه تارا دستی تکمیل ۴مرداد دوستان با نظر شما حالا که ایران خودرو محکوم به گران فروشی شده. ما که تکميل وجه کردیم. آیا اون ۱۰۰میلیون تفاوت را بهمون برمی گردانند یا که نه. کسی اطلاع کاملی نداره با توجه به اینکه هفته آینده به احتمال خیلی زیاد فاکتور بشیم
داریوش : سلام دیروز تماس گرفتم اپراتور سایپا گفتش احتمال داره 26 ام لیست فاکتور ها بروز رسانی بشه فک کردم شاید فرجی شد و اطلاع رسانی کردم
شاهین جی ۱۷ آذر : یعنی چی تا ۳ ماه آینده تحویل میده اونجوری میشه یکسال خدا لعنت کنه اینارو مردم رو به غلط کردن انداختن بخدا مسخره اینا شدیم با ماشین های بدرد نخورشون
شاهین جی : سلام از کجا باید شکایت تنظیم کنیم
شاهین جی آذر : نه خودرو بیشتر از ۱۵ درصد گرون کرد برا همینه سایپا مشکلی نداره
مجتبی : سلام تارا دستی رینگ و سانروفداره یا نه
سعید : داش پای بساط هستی نمیخواد کامنت بذاری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : اره دقیقا حرف منم همینه شاید دیگه افزایش قیمت امسال نداشته باشه ولی اینکه قیمتش رو بیارن پاین و پول مردم بسچاره رو پس بدن بعید میدونم نهایت میگن اقا امسال افزایش قیمت نمیکنیم دلم به حال خودمون میسوزه🥲
دنا پلاس 6دنده دستی : سلام این حکم واسه افزایش قیمتی هست که الان دارن میفروشن 20 خرداد دنا مثلا 700 میلیون بوده الان 900 داره میفروشه پس اگه هم همین تایید بشه دیگه فعلا اخر سال افزایش قیمت نباید داشته باشیم هرچند مملکت ما شب میخوابی صبح تغییر میکنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : مگه میشه ؟اکه قرار باشه قیمتا برگرده به حالت قبل پول تا رو هم باید پس بدن .هر چند بعید می دونم همچین اتفاقی بیفته و قیمتا تغییر کنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : فولادی که فعلا تو خرداد موندن دیگه خودت حساب کن.ولی آلومینیوم تاخیر نداره
جمشید : 1405
احسان : ممنونم برادر
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : هیچ. پول و هیچ ارزونی در کار نیست مطمئن باشید اینا همه سیاه بازی هست قراره برج 6 به اونور 25 تا 30 درصد افزایش داشته باشه ماشین ها اخه کی تا حالا اینا به فکر مردم بودن شک نکنید کاهش قیمتی نیست محکوم میشن ولی شک نکن یه چیزی پیدا میکنن جای کاهش افزایش داشته باشن ببینید کی گفتم
207تحویل تیز : واسه منم همینطور از 21تا 25تعطیلی ایران خودرو هس بارگیری فکر نکنم بشه
5555555 : سود تاخیر اصلا به روز کاری ربطی نداره، طبق قرار داد نوشته سود تاخیر بعد از 30 روز
فوق العاده 23بهمن : خانم پیش فروش به درد نمیخوره چون هم قیمتش میره بالا هم معلوم نیست با این اوضاع مملکت کی تحویل بدن بازار ازاد بخر راحت تری