سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اس ۵ : سلام چه تاریخی بودین؟
شیدا : سلام ساناز خانم باید بریم خارج
امیرs5 : باسلام سند و مدارک رسیده دستم هنوز ماشین تحویل ندادن ثبت نام مهر ماه بوده
شیدا : سلام مریم خانم مبارک باشه تقریبا ۲۰ روز بعد
شاهین : اینا چقدر خوبن، تا دو روز دیگه هم تمدید کردن گمونم اینا میخان مشتری های شاهین رو کم کنند
فرامرز مهر : خیر دوست من از کرمان موتور خرید نکن بیچاره می شید پرسنل بی ادب ام وی ام بگیر هم خوش قول هستن هم کارمنداش خوبن
S3 سفید : برای من هم پیامکش یک روز دیرتر اومد
J7تبریز : با سلام بنده ثبت نامی ۲۳مهرماه هستم کارت ماشین-برگ سبز-بیمه نامه و کارت سوخت امده ولی فعلا خبری از خود ماشین نیست در ضمن کل وجه را نیز نقدی پرداخت کرده بدم-زمان ثبت نام نمایندگی به دروغ گفت نقد بخرید زود تر تحویل می دهند تا امروز ۱۰۰ روز تاخیر داره
Mohamad : سلام دوستان من حضوری رفتم دفتر فروش سایپا امور مشتریان گفتند اگر مشکلی پیش نیاد برای خرداد فاکتور میشه ۲۶ اسفند تکمیل وجه کردم cs35 طرح مازاد
مرادبیک : چهارشنبه میاد اسفند بین ۱۳۴ تا۱۳۶ حواستون باش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میثم : به خودروبر
هوسانگ نیانگ : عزیزم باز سرو کلت پیداشدبرو چین‌ایزان چی میخای پسر خوب برو تسو که منتظرته خخخخخخخخخ😃😃😃😃
اتومات : سلام کسی می‌دونه 207 سقف فلزها که فاکتور جدید شدن 85 گانه هستن یا نه؟ممنون میشم جواب بدید🙏
207 پانو : من امروز تحویل گرفتم تبدیل 60019 ب 21 پانوراما 17 دی تکمیل تبدیل 19 هم 18 هم فامتور شدم 20تم پلاک 23 امروز تحویل از کرج هستم
F : دوستان تعزیرات از سازمان حمایت خواسته به صورت کارشناسی افزایش قیمت پارس را تعیین تکلیف کند همه زنگ بزنید به سازمان حمایت و تعزیرات وارگانهای دیگه تا فرجی بشه به امید خدا
شیوا : سلام همان شماره شرکت زنگ بزن
علی FX مشکی : نقدی 10 اسفند هستم ولی هنوز شاسی تخصیص نداده. دیر نشده به نظرتون؟!
رضا : سلام دنا پلاس طرح یکپارچه نوبت اول موعد تحویل تابستان 1403 دعوتنامه یا فراخوانی نیومده! قضیه از چه قراره؟ کی باید پول آماده کنیم؟
عرفان : سلام به همگی بنده ایکس 33کراس نقدی در تاریخ دوم اسفند ثبت نام کردم مدارک آمده اما ظاهراً به این زودی ها ماشین تحویل نمیدهند زنگ هم که می‌زنیم جواب درستی نمیدهند
حسن : چنده توی بازار؟