نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بنده خدا : سایپا به توگفت میخواد گرون کنه ماشینی که ۳ماه پیش باید میداد؟؟؟
ساینا 7 دی : داداش دلیلشو نمیدونی یعنی؟ چون که دو روز قبل عید از ترس که پولمون بی ارزش نشه رفتیم آزاد خریدیم حالا بقیه رو نمیدونم ولی من ازاد خریدم الانم باید حواله بفروشم مقداری از قرضمو بدم پیامک سهند اومد اقدام نکردم الانم ساینا اس اومده ولی درگاه اطلس جی هم بازه ، اختلاف قیمت اطلس جی با بازار زیاده 182 تومن فرقشه
اشکان : این انسانه به هر چیزی ارزش میده نه ماشین ب انسان احترام ب نظر همدیگه لطفآ
علیرضا : الان برا شاهین دنده آیی با اولویت بهار و تابستان ۴۰۳ پیامک واریز اومده ولی امتیاز خودمون میگن سوخته ک زمستان ۴۰۳ هستیم
تارا v4 : کاشکی یکی یه جواب درستی بهمون میداد هرکسی یه چیزی میگه دوماه داره از واریز میگذره هنوز ماشین فاکتور نشده
امیرs5 : آقا یکشنبه ساعت۱۲
امیر : یکشنبه ساعت ۱۲ همه اونجا باشیم تا بفهمن ملت ایران رو نمیتونن مسخره کنن ساعت ۱۲ یادتون نره
حامد : سلام همگی بنده 11دی ماه تارا v4 lx تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی میدونه کِی تحویل میدن اصلا کسی هست که این مدل ماشینو گرفته باشه بدونه چقدر تاخیر داره
MSH : به نظر شرایط فروش اش اشتباه ثبت شده بخاطر ۳۰۰ میلیون رو که ۳ برابر سود نمی گیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : اصلا ربط به شماره قراردادت نداره روز واریزی مهمه فقط
Xu7p : دوستان تو کانالها دیدم تولیدات کم شده و حرف از120گانه میزنن و میخوان باز قیمتهارو ببرن بالا این افزایش قیمت باز باید ما بدیم؟ دیگه خدایش نداریم
ساینا : شنبه تعطیل رسمیه فک نکنم دعوت نامه صادر بشه آقا پرهام.اگه احیانا هم قرار به صادرباشه مره تا یکشنبه
ابوالفضل دوگانه اسفندگرگانی : درود الخیر فی مابقع
محمد حسنی : با سلام بله درسته.البته مدل دنا پلاس اتوماتیک توربو بنده مدل 1401 هستش و سانروف داره و همین امشب در تاریخ 14.02.1403 در مسیر باران بسیار شدیدی گرفت و پسر کوچیکم گفت بابا اب ریخت روی صورتم اابته اول قبول نکردیم ولی بعد چک کردیم دیدیم درسته اب از سانروف عبور کرده و چطور 100 درصد مطمعن شدیم?! درده کشویی سانروف از چهار قسمت خیس شده بود 2 لکه خیس شدگی دو گوشه اول پرده کشویی سانروف و دو اکه خیس شدگی دو گوشه انتهایی پرده کشویی سانروف حالا موندم یکشنبه ببرم گارانتی ایرانخودرو یا اینکه ببرم بیرون درستش کنند?!🤔🤔🤔
فاضل : کاربرات 4 دنده جلو و یکی عقب مدل اواسط دهه 70 میلادیه 1.6 حجم موتورشه
سیستان : سلام دوستان واریزی 11 دیماه ،هنوز فاکتور نشده نزدیک ترین شماره ردیف به شماره من 14531022 که فاکتور شده،چنده،بی‌زحمت دوستانی که فاکتورشده اند یک آمار بفرستند،ماهم امیدوار شویم
دنا پلاس شش دنده اسفند403 : سلام.دنا شش دنده تنفس جدید آیا سانروف داره قیمت 551
دنا پلاس شش دنده اسفند403 : سلام.دنا شش دنده تنفس جدید آیا سانروف داره قیمت 551
دنا شش دنده جدید : آیا شش دنده جدید سانروف داره من اسفند 551ملیون واریز کردم