نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام من باطری عوض کردم مشکل داشت دناپلاس مدل ۱۴۰۴الان هرچی رمزمیزنم ریست انجام دادم error پسوردمیده مشکل چیه
شاهین پلاس تیرماه ۴۰۴ : عزیزان برای سود تاخیر ،زودتر از ۶ ماه رویش حساب باز نکنید.هر ماه بین ۷ تا ۸ میلیون.بنده یکماه پیش خودرو را حضوری از پارکینگ لشگری تحویل گرفتم.مبلغ فقط ۲ میلیون تومان(هزینه سفر از کرمانشاه جهت تحویل حضوری) را تازه دو روز پیش بمن دادند.چک را چند روز بعد دادند،اما حسابشان ۲ میلیون موجودی نداشت! سود تاخیر هم وقت گل نی.
ملیکا : ای بابا گوییدن مارو با تحویل ندادن ماشین
سهند دی ماه 1 : دوستان خبر خوشحالی دیگه سهند سال 1406 فاکتور میشن
علی x5 : فعععععععک نکککککنم
مهراد : کاشکی کسی بود ک اطلاع داشت دعوتنامه هل برا مهر کی میاد لااقل ما حساب کار خودمون میکردیم بخدا سخته برام ک تو ده روز پول جور کنم..دیه حوصله ندارم دیر بزنم حساب از اون طرف هم کلی بیام جلوم دوباره انتظار.. لعنت بر این بی کفایت ها اینم حمایت از تولید داخلی لعنتشون بشه
علی x5 : سلام دوستان کی میدونه : ماشین های صفر تحویلی کرمان موتور بیمه بدنه داره یا نه ؟
شاهین جی واریزی12 : شاهین جی واریزی 12اذر پذیرش 13اذر با کد پذیرش12057049فاکتور نشدم
ایگل : اوکیه ساعت 10 همه بیاین
احمد کیداری : سلام من یه سفر به چین دارم نمیشه از اونجا kmc x5 بخرم و واردش کنم ؟ هم ارزون تره هم خوش ساخت تر اگه بشه میخوام چندین لیتر بنزین سوپر هم بخرم بیارم ایران برا خودم میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمدی : تبدیل بزنی زود فاکتور میشه شاید باقیمت بازار یه 10 تومانی به ضررت باشه بنظر من بزنی آلمینیومی بهتره تو این اوضاع که معلوم نیس چی میشه
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : رستا تو که دیگه ما رو کشتی😂😂😂😂
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : دوستان خسته شدم دیگه تحمل انتظار ندارم چرا پس ماشینم حملش تیک نمیخوره از 29 داره میچرخه ای بابا 🥲🥲
ساینا : با سلام دوستان چراغ تحویل خودرو روشن شده، یعنی اینکه تحویل نمایندگی دادن؟
اس : سود اینجاست خواستی بگو بیارم برات
علی : سلام پس چرا من 28 فاکتور شده ولی تا حالا پلاک نشده هیچ مشکلی هم نداره نه جریمه نه سخا
امیری دنا 6دنده 31 تیرماه : واریزی چند اردیبهشت است خوب یعنی رینگ الومینیوم است میگن تبدیل بزنیم زودتر فاکتور میشه بازم ببینید دیگران چه میگویند حالا ایا کدتم بهتر است رینگ فولادی یا الومینیوم منم رینگ فولادی هستم ولی هنوز پیامی نیامده
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : یه تحقیق هم خودت بکن ، ببین درست راهنمایی کردن!
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : اگه رینگ عوض کنی یا لاستیک 205 (پهن)بندازی یک سری از گارانتی ها مثل جلوبندی باطل میشه ، البته اگر تو نمایندگی آشنا داشته باشی موقع سرویس ها میتونن نا دیده بگیرن و از گارانتی جلوبندی هم استفاده کنی
ساینا 85گانه1 اسفند : مبارکه انشالله به خوبی خوشی استفاده کنی