هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکسها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی میکند. امّا «طرح پیچیده دندهها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایتبخش است. اگر با این گفتهها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعتهای را نمیتوان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
آستونمارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلیها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدلشیفتر استفاده میکرد. بخش بازاریابی آستونمارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار میگرفت و این در حالی بود که میتوانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصالهای سنگینی دارد و در آن فاصله دندهها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آنچنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دندهها به درد آن نمیخورد. مدل قدیمیتر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همینطور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
ژرمنها نیز کار بهتری در این زمینه انجام ندادهاند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمعوجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کردهاند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستیاش میتواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، میتواند اندکی به اطراف حرکت کند؛ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزانقیمتتر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکتهایی که پورشه میتوانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
البته ژرمنها و بریتانیاییها تنها طرفهای مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه میتواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهودهای به نظر میرسد.
امّا ابعاد این موضوع به همینجا ختم نمیشوند و گستردهتر هستند. همه ما میدانیم که عمر گیربکسهای دستی رو به زوال است. اگر این گیربکسهای قدیمی و در عین حال «هیجانانگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانیهای سازنده میبایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکسهای ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دندهها نمیتوانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دندهها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث میشود که موتور با دور پایینتری حرکت کند و همراه با صرفهجویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث میشود که دیگر رانندگی با یک خودرو سهپداله، آنچنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمیکنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها میدهند.
کلید این موضوع در گیربکسهای دستی، توقف در عدد ۶ و صرفنظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستونمارتین نیز در برخی نسخههای وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلیها نگران از دست رفتن گیربکسهای دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکسهای دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمیشود.