نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : دوستان شاهین های جی یا جی ال رو تحویل نمیدن به نظر من پیام تبدیل اومد براتون به کوییک یا ساینا تحویل بزنید تا پشیمان نشوید.
کاظمj7 : سلام دوستان از اونجایی که کرمان موتور شرایط ثبت نام دو مرحله ای رو تغییر داده و سود مشارکت رو بر اساس مصوبه ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای رقابت ایجاد کرده امکان داره پیش ثبت نام هایی که هنوز دعوت نامه نیومده براشون رو هم بر این اساس دعوت نامه بفرسته . من خودم ثبت نام تیر ماه و ۸۰۰ پیش دادم و خودرو تحویل دی ماه
حمید : اول درست ضرب المثل رایادبگیربعد بنویس و تیکه بنداز آفت بزک نمیربهارمیاد🤣🤣🤣
رز زرد : شمارو بخدا دوستان جواب این شیما ناصداقت رو ندید ولش کنید اصلا کل پیام‌هاشو نادیده بگیرید بخدا حتی ارزش اینو نداره براش بلانسبت فحش تایپ کنید بذارید بیچاره به درد و مرض خودش برسه والا دلم به حالش میسوزه لطفا لطفا جواب ندید
J7W : منم شرایط شما رو دارم…شما پیامک شاسی دریافت کردید؟
J7 : سلام دو مرحله ای j7 ثبت نام اردیبهشت تکمیل وجه ۶ مهر کی تحویل میدن کسی اطلاع داره
صالح : به گفته کاربران با تغییر رنگ زود فاکتور شدن، قیمتش تو بازار تفاوتی نداره بیشتر به سلیقه خودتون مربوطه
شاهین : نمازت بخوره تو سرت ابلح
شاهین G : معلومه یکی از کاربرا همی جا هستی الکی به اسم شیما صداقت پیام میدی کاربرا اینجا اعصبانی کنی واقعا سودی برات داره اینکار ؟
سهند اس محمد : صحیح میفرمایید ولی اکثر تاخیر های سایپا مربوط به پیش فروش های یکساله میباشد اینجا کسی رو داریم فروش فوری(90روزه) بوده باشه که هنوز بعد از سه ماه ماشینش رو تحویل گرفته باشه؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : زود فاکتور میشه؟ یا تأخیر داره؟
سی دی فلز : دوستان برای من چن روزه تو قسمت حمل خودرو جهت تحویل به نمایندگی مونده نمیدونم مشکل از کجاست؟ اگر مشکل سخا یا املاک بود اصلن به این مرحله نمیرسید اینجا معلومه مشکل ارسال دارن چن تا از دوستانم این مشکل رو داشتن
سی دی فلز : من درخواست کارت سوخت رو همنطور که مهدی گفت با همین کد سند با موفیعت انجام دادم پیامک هم اومد از شیراز ارسال میشه
دمپایی 151 : حالا منتظر پلاک باشیم هعی
دمپایی 151 : واقعا جای تاسف داره سایپا 30روزه ماشین می فروشه 3 ماهه میده بعد 3 ماه فاکتور میکنه حالا پلاک نمیکنه خوابش برد باز
ساینا تک پیش : هر ماشینی 4 ماه بعد از تکمیل وجه طول میکشه تحویلش بدن . دستتونو بزارید زیر سرتون راحت بخوابید تا چهار ماه
کوییک gxl تیر : خب نوشته سریال کارت سبز رو میشه گرفتم من استعلام گرفتم زده کارت سبز چاپ نشده کارت خودرو هم فقط کد رهگیری پست داره
به امید خدا : امثال شما حزب باد هستید از شرکت خودروسازی شاکی هستی به اعتقادات ما توهین نکن
کوییک GXL : ملت نپال با 20 کیلو وزن و 50 کیلو خ ا یه دو روزه حقشون از دزدان و سارقان کشورشون گرفتن ما ایرانی ها با کوهی از ادعا فقط لب و دهنیم و والا کسی جرأت نمی کرد حقمون بخوره اونم چلغوزی مثل شیخ زاده مدیر عامل سایپا.
سجاد : نمایندگی احسان کشمیری در منطقه مفتح مشهد