نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

 
هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.
 
 
آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟
 
 
البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.
 
 
ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه 911 GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک 911 کاررا 4S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.
 
وقتی 911 کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از 911 GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در 911 بود.
 
 
البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.
 
 
امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.
 
 
کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد 911 به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گیربکس‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 کاشان : سلام ثبت نام 8 ابان تحویل 25 اردیبهشت کاشان
ghaemi : سلام دوستان من پی گیر شدم جهت تحویل تاراv4گفتندبراساس اولویت که قبلاسامانه برای شمامشخص شده مثلااولویت زمستان تحویل خردادماه اگرپول واریزکرده باشی سودپول بهت میدن لذابراساس این میزخدمت مشتری زیادحساب بازنکنید
سید : البته کرمان موتوردنبال شما نمیاد احضاریه ازدادسراتوسط مامورکلانتری دنبال شمامیادمضاف براین چک شمابرگشت میخوره وسابقه حساب جاری شمادرزمره حساب سابقه سوء برگشتی ثبت میشه وتارفع اثرکنی هفت خوان رستم رابایدبگذرانی ؛حال خوددانی عزیز.
mhd S3 : سلام دوستان کسی s3 هفته پیش تحویل گرفته اگر گرفتین تاریخ ثبت نام و قرار داد رو اعلام کنید و شهرتون رو ممنون
S5. ٢٦ مهر ماه : ثبت نام ٢٦ مهر ماه هيچ خبري نيست هنوز شاسي هم نشده ١٧روز ديگه موعد چك دومه ما كه دستمون به جايي نميرسه خدايا خودت حق ما رو از كرمان موتور بگير
ستایش : لطفا قبل از ثبت نام خودرو از فرایند خرید خودرو و پرداخا‌ها آگاهی کامل کسب کنید و اطلاعات ناقصتون رو ببرید بالاتر و انقدر آلودگی محتوایی ایجاد نکنید و وقت بقیه رو نگیرید.
joni جون : دوستان آیا امکان تغیر رنگ خودروراداریم.نظرتانراجب بهترین رنگ این خودروچیست
mhd S3 : فکر کنم تاخیر ندارد یا کمتر تاخیر دارد
حسین : سلام به نظر من حق ندارن جز هزینه های قانونی مثل بیمه و مالیات و ... پول بیشتری دریافت کنند به هر حال آمادگی داشته باشید تا اگه بیشتر خواستند بتونیم واریز کنیم و بعدش میتونیم به نشانه اعتراض همگی توی یه تاریخ خاص بریم جلو شرکت یا وزارت صمت تا پول اضافه دریافت رو مطالبه کنیم. من یکی از آشناهامون ایرانخودرو ازش پول بیشتر گرفته بود و با شکایت از ایرانخوردو تونسته بود مبلغ اضافه دریافت شده رو پس بگیره
محمد : سلام به همه دوستان ، همه تحویل ماشین های کرمان موتور تاخیر دارد ، جک J4 هم تاخیر دارد یا خیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک ج ایکس : فاکتور شدم 11735015ش پذیرش
پذیرش 12 بهمن فوری : دوستان الان فاکتور شدم. 11634885 پذیرش 12 بهمن. سخا 25 بهمن
پارس : دوستان برا بخشنامه4723 کی فراخوان میفرستن کسی اطلاعی ندارم
بدشانس : کاربر دوگانه آبی کبود،وقتی قیمت کارخانه رو افزایش بدن قیمت بازار هم افزایش میدن؟چقدر؟
رضا : چیزی که من متوجه شدم متاسفانه همه خودرو ها کم وبیش مجوز خروج گرفتن بغیر از ایکس 22 وایکس 33 اینم از شانس بد ما تکمیل وجه وقرارداد25 دی ماه فعلا خبری از ماشین نیست
تحویل بهمن : واریز 15 دی فاکتور شدم
صادق : سلام. طبیعی هست که واریزی 9 ام elx هنوز فاکتور نشده؟
گل گاوزبون واجب : واریز 3 بهمن هستم. تبدیلی tu3 خبری نیست که نیست گفتن تبدیل بزنید زودتر بهتون میدیم. که فکر کنم برعکس باشه کلاه سرمون رفت درست و حسابی
محمدرضا سورن دوگانه : برادرآبی کبود سلام.تخصیص پلاک شماچندروزطول کشید؟
گل گاوزبون واجب : واریز 3 بهمن هستم. تبدیلی tu3 خبری نیست که نیست گفتن تبدیل بزنید زودتر بهتون میدیم. که فکر کنم برعکس باشه کلاه سرمون رفت درست و حسابی