پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

رپورتاژ - هیچ ایرانی نیست که سوار پیکان نشده باشد، جمله‌ای است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند. در واقع پیکان خودرویی است که برخلاف بسیاری از خودروها در دسترس اکثر اقشار جامعه بوده است و به همین دلیل خودروی ملی محسوب می‌شود. پیکان در پیش از انقلاب به یکی از نمادهای ملی بدل شد و تا سال‌ها بعد همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم به حساب می‌آمد. این خودرو که همچنان در سطح شهرها و روستاها دیده می‌شود، هنوز علاقمندان خود را دارد که با وجود توقف تولید این خودرو به دنبال خرید پیکان دست دوم و استفاده از آن هستند.

 

تولد پیکان

سال 1346 شمسی شرکت ایران ناسیونال سابق که بعدها به ایران خودرو تغییر نام یافت با همکاری گروه صنعتی روتس (Rootes) انگلستان که در آستانه ورشکستگی بود، اقدام به طراحی و تولید خودروی ملی کرد. بدین ترتیب تولید پیکان بهد از حدود ده سال که از تولیدش در انگلستان می‌گذشت در ایران شروع شد. در واقع تولید این خودرو در لوزامی مانند بدنه، رادیاتور، کمک فنر جلو و عقب و همچنین شیشه در ایارن تولید می‌شد و قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد. با ورود پیکان به بازار، این خودرو به خودروی محبوب جوانان و خانواده‌ها تبدیل شد و  با دو مدل دولوکس و کارلوکس وارد بازار ایران شد و تا پیش از انقلاب سال 1357 تولید آن ادامه یافت. در سال‌های 1350 و 1351 شش مدل پیکان به نام‌های اتوماتیک، تاکسی، جوانان، وانت، کار و دولوکس تولید و عرضه می‌شد که هرکدام کارایی و طرفداران خاص خود را داشتند. اما در سال‌های دهه 60 شمسی تولید پیکان تا مرز توقف پیش رفت ولی دوباره تولید آن تا سال 1384 ادامه یافت که در این سال تولید آن متوقف شد.

در سال‌های دهه هفتاد شمسی طراحان سعی کردند با کمی تغییر و فیس لیفت پیکان، پیکان پژویی را تولید و عرضه کنند که البته مورد استقبال قرار نگرفت.

از همان سال‌های ابتدایی که این خودرو به صورت نقد یا اقساط به فروش می‌رفت تا سال‌ها بعد اقشار مختلف جامعه با هر نوع سطح فرهنگی اقدام به خرید پیکان می‌کردند. بطوریکه تاکسی‌های نارنجی رنگی که از سال‌های دور تاکنون در خیابان‌ها مشاهده می کنیم خودروی پیکان هستند.

 

این روزهای پیکان 

پیکان در این روزها دوران بازنشستگی یا می‌توان گفت کهنسالی خود را سپری می‌کند. اما با وجود سوخت بالای این خودروی ملی و سختی نسبی رانندگی با پیکان به خصوص در قسمت فرمان و دنده به دلیل ارزانی قیمت این خودرو و قطعات یدکی آن هنوز مشتریان خود را دارد.

مثلا با جست و جویی در سایت دیوار می‌بینید که علاقمندان زیادی به دنبال پیکان جوانان به رنگ قرمز گوجه‌ای یا مدل‌های دیگر این خودرو در قیمت‌های متفاوت، بنا به مدل و فنی و بدنه سالم خودرو و در رنگ‌های سبز و سفید هستند تا علاوه بر استفاده از آن، حس نوستالژی سال‌های دور برای آنها تداعی شود. ضمن اینکه افرادی که علاقمند به خرید پیکان هستند، معتقدند با وجود کمی‌ها و کاستی‌های پیکان اگر تولید آن ادامه می‌یافت از خودروهایی مانند پراید به مراتب موفق‌تر عمل می‌کرد.

 

منبع : ویرلن

 

source

ویرلن

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیکان جوانان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : منم ثبت نام نقدی ۲۷‌شهریورم شاسی نشدم اینا که الان شاسی شدن همه قسطی و ان تکمیل وجه نکردن اصن
علی اس۵ : سیاست کرمان موتور این هست که اونی نقدی پول داده که هیچ و اونی که قسطی خریداری چون چک دومشون نزدیک هست را شاسی میکنند که همه چک هاشونو پاس کنند
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
joni جون : هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. بله برای منهم نوشته
S5 : من هم شهریورم دی ماه تکمیل وجه همون اول کار که ۲۰۰ دادیم دو ماه بعد جمعا شد ۶۰۰ بقیه هم دیماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهره 55 : خیر حساب نمیشه
احد دوگانه دی : با سلام من تکمیل یک اردیبهشت هستم دی ماهی فعلا فاکتور نشدم.کسی امروز فاکتور شده؟
تحویل تیر ماه : سلام اقای بهادری تحویل تیرماه دعوتنامه کی میاد الان قیمت وانت 310 نظرتون بازم شرکت افزایش قیمت داره ..؟
207اتومات رضا دی : منم 23اذر فاکتور نشدم
پیش فروش دی ماه دوگانه : بله من دی ماهی هستم ومتاسفانه هنوز فاکتور نشدم
aaaaa : سلام دوستان 2 روز پیش برام از نمایندگی نصیراللهی پیام اومد مشتری گرامی جهت تکمیل فرایند ثبت نام در اسرع وقت به یکی از شعب نمایندگی نصیراللهی مراحعه کنید میشه یگید برا چی میخوان؟؟ لطفا جواب بدید
207 اتو تکمیل 28 آذر ساری : ظاهرا فقط سفید داره فاکتور میشه. و 207 اتو مشکی سقف فلز طرح عادی تا 20 آذز فاکتور شدن. اینجور که از شواهد و اعلان دوستان برمیاد. نکته جالب اینکه پیج حواله هیچ فاکتوری از 207 های اتومات سقف فلز نمیزاره. دریغ از یه دونه. نمیدونیم جریان چیه واقعا
اتومات دی مشکی : سلام منم 30 آذر تکمیل وجه کردم ولی هنوز خبری نیست
S5 : من پرسیدم از نمایندگی گفتن کلا s5 امسال تحویل ندادن احتمالا قطعه ندارن تولید متوقف شده
X22 : سلام خودتونو خسته نکنید من الان تو گوگل سرج کردم و کارزارهای که سال 401 اینا تشکیل شده رو دیم و به این نتیجه رسیدم که مدیران خودرو کارش همینه