پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

پیکان جوانان گوجه‌ای، در خاطره‌ها

 

رپورتاژ - هیچ ایرانی نیست که سوار پیکان نشده باشد، جمله‌ای است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌کند. در واقع پیکان خودرویی است که برخلاف بسیاری از خودروها در دسترس اکثر اقشار جامعه بوده است و به همین دلیل خودروی ملی محسوب می‌شود. پیکان در پیش از انقلاب به یکی از نمادهای ملی بدل شد و تا سال‌ها بعد همچنان بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم به حساب می‌آمد. این خودرو که همچنان در سطح شهرها و روستاها دیده می‌شود، هنوز علاقمندان خود را دارد که با وجود توقف تولید این خودرو به دنبال خرید پیکان دست دوم و استفاده از آن هستند.

 

تولد پیکان

سال 1346 شمسی شرکت ایران ناسیونال سابق که بعدها به ایران خودرو تغییر نام یافت با همکاری گروه صنعتی روتس (Rootes) انگلستان که در آستانه ورشکستگی بود، اقدام به طراحی و تولید خودروی ملی کرد. بدین ترتیب تولید پیکان بهد از حدود ده سال که از تولیدش در انگلستان می‌گذشت در ایران شروع شد. در واقع تولید این خودرو در لوزامی مانند بدنه، رادیاتور، کمک فنر جلو و عقب و همچنین شیشه در ایارن تولید می‌شد و قطعات اصلی از خارج وارد و مونتاژ می‌شد. با ورود پیکان به بازار، این خودرو به خودروی محبوب جوانان و خانواده‌ها تبدیل شد و  با دو مدل دولوکس و کارلوکس وارد بازار ایران شد و تا پیش از انقلاب سال 1357 تولید آن ادامه یافت. در سال‌های 1350 و 1351 شش مدل پیکان به نام‌های اتوماتیک، تاکسی، جوانان، وانت، کار و دولوکس تولید و عرضه می‌شد که هرکدام کارایی و طرفداران خاص خود را داشتند. اما در سال‌های دهه 60 شمسی تولید پیکان تا مرز توقف پیش رفت ولی دوباره تولید آن تا سال 1384 ادامه یافت که در این سال تولید آن متوقف شد.

در سال‌های دهه هفتاد شمسی طراحان سعی کردند با کمی تغییر و فیس لیفت پیکان، پیکان پژویی را تولید و عرضه کنند که البته مورد استقبال قرار نگرفت.

از همان سال‌های ابتدایی که این خودرو به صورت نقد یا اقساط به فروش می‌رفت تا سال‌ها بعد اقشار مختلف جامعه با هر نوع سطح فرهنگی اقدام به خرید پیکان می‌کردند. بطوریکه تاکسی‌های نارنجی رنگی که از سال‌های دور تاکنون در خیابان‌ها مشاهده می کنیم خودروی پیکان هستند.

 

این روزهای پیکان 

پیکان در این روزها دوران بازنشستگی یا می‌توان گفت کهنسالی خود را سپری می‌کند. اما با وجود سوخت بالای این خودروی ملی و سختی نسبی رانندگی با پیکان به خصوص در قسمت فرمان و دنده به دلیل ارزانی قیمت این خودرو و قطعات یدکی آن هنوز مشتریان خود را دارد.

مثلا با جست و جویی در سایت دیوار می‌بینید که علاقمندان زیادی به دنبال پیکان جوانان به رنگ قرمز گوجه‌ای یا مدل‌های دیگر این خودرو در قیمت‌های متفاوت، بنا به مدل و فنی و بدنه سالم خودرو و در رنگ‌های سبز و سفید هستند تا علاوه بر استفاده از آن، حس نوستالژی سال‌های دور برای آنها تداعی شود. ضمن اینکه افرادی که علاقمند به خرید پیکان هستند، معتقدند با وجود کمی‌ها و کاستی‌های پیکان اگر تولید آن ادامه می‌یافت از خودروهایی مانند پراید به مراتب موفق‌تر عمل می‌کرد.

 

منبع : ویرلن

 

source

ویرلن

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیکان جوانان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
یا مأوي القلوب : من شکایت کردم سامانه smt.ir رد شد
جواد بهرامی خیرابادی : سلام...قربان شما اطلاعی از ارسال دعوتنامه برای اوندسته که تو بهار امسال بودن رو دارید؟
جواد بهرامی خیرابادی : قربان شما اطلاعی دارین که کسانی که برای بهار 403اعلام گردیده کی دعوتنامش قراره بیاد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قلی زاده : بنده خدا تبدیل زد تحویل گرفت اما سورن چرا تو حالا ناراحتی
ایکس 33 اتومات : سلام دمت گرم اره
یاسین : بابا اکثرا تبدیل یا واریز کردن اینطوری جو سازی میکنی که برن اعتراض. اگه با اعتراض قیمت میخواست بیاد پایین که مردم باید برای هر چیزی هر روز میرفتن اعتراض اینجا قیمت چیزی رفت بالا دیگه پایین بیا نیست
X33 : پاسخ به علی: بنی آدم اعضای یکدیگرند که ...! درست می گید علی آقا شاید با این اتفاق، خیال بعضی هایی که ماشینشون رو تحویل گرفتند یا هنوز شاسی نگرفتند راحت باشه اما لااقل این رو ننویسند و بقیه رو ناراحت نکنند. حالا از کجا معلوم همین آسیب، بیشتر متوجه تخصیص نیافته ها باشد و به ماشین های آماده، آسیب کمتری وارد شده باشد؟ حداقل هیچ وقت خوشحالی خودتان را در مقابل نگرانی و ناراحتی دیگران بروز ندهید.
زارع : چرا الکی حرف میزنی نه سجاد نه ماها که ده باررفتیم اعتراض به ماهم ماشین ندادن اکثرا همون پارسال تبدیل زدیم وخودمان را راحت کردیم 🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🥢🤔🤔🤔🤔🤔🤔
علی : کارت مهم نیست برادر... درگاه بانکی که نمایندگی انتخاب کرده ملی بود... به کارت ارتباطی نداره... نگران نباش
محمد : اخه خدا رو خوش نمی یاد به مردم تهمت بزنید برای یک ماشین بنده ی خدا سجاد خودش خیلی پیگیر پارس بود اما دید با این اوضاع وقیمت ماشین بده نیستند خودش امد اعلام کرد که تبدیل زدم به سورن قسطی چرا الکی جو میدهی
علی شوقی : از همین حالا سوت بزنید وبرنامه سفر تابستون رو بچینید ،چه عید بدی داشتیم امسال
دوگانه : سایپا قیمت دوگانه وبنزینی رو بالا کرد قیمت دوگانه شد 622
X33 CVT : پاسخ به ایکس 22 پرو: بله من 18 فروردین تخصیص خورد و 26 فروردین فاکتور و بیمه و پلاک