افزایش صد در صدی قیمت ها در بازار تایر خودروهای وارداتی؛ از ممنوعیت واردات تا احتکار

 

افزایش صد در صدی قیمت ها در بازار تایر خودروهای وارداتی؛ از ممنوعیت واردات تا احتکار

 
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران اعلام کرد که سالانه 12 میلیون حلقه تایر توسط خودروسازان داخلی سفارش داده می‌شود و دستور اخیر به نحوی تنظیم شده که اجرای آن هیچ مشکلی برای بازار به وجود نخواهد آورد:
 
«تقاضای خودروسازان و نیاز بازار برای تایر 13 مورد استفاده پراید سالانه 7 میلیون و 800 هزار حلقه است که تمامی آن در داخل کشور تولید می‌شود و در نتیجه نیاز به واردات لاستیک ساز 13 نداریم. در مورد لاستیک سایز 14 مورد استفاده پژو نیز نیاز سالانه خودروساز و بازار 6 میلیون و 900 هزار حلقه است و ازین تعداد 4 میلیون و 800 هزار حلقه در داخل تولید می‌شود و باید حدود 2 میلیون تایر وارد کشور شود. همچنین تایر سمند که سایز 15 دارد سالانه 3 میلیون و 400 هزار حلقه نیاز است که 3 میلیون و 160 هزار حلقه آن توسط تایرسازان داخلی تولید می‌شود و باید رقمی در حدود 280 هزار حلقه تایر وارد شود.»
 
به گفته گنجی نیاز بازار و میزان تایری که باید وارد شود، مشخص است و  جز این انجمن، وزارت صنایع و معادن نیز از آن اطلاع دارد و واردات بر حسب نیاز ثبت شده انجام می‌شود و به وارد کنندگان تایر ارز دولتی تعلق می‌گیرد.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که در بازار تایرها سایز بزرگ مربوط به خودروهای وارداتی، آشفتگی بی پایانی به وجود آمده است. کم شدن ذخیره تایر موجود در انبارها، واردات کج دار و مریز و غیر پیوسته و احتکار برخی تایرهای خاص و پر فروش باعث شده تا قیمت ها از شب عید تا به حال تا مرز یکصد درصد افزایش یابد.
 
به گفته احسان، یکی از فروشندگان تایر در شمال تهران، قیمت تایر 235/55/19 مربوط به هیوندای سانتافه که یکی از پر مصرف ترین تایرهای موجود در بازار است از قبل عید تا کنون بیش از یک میلیون تومان گران شده و از حدود 1 میلیون تومان به ازای یک جفت به حدود 2.2 میلیون تومان رسیده است.
 
واقعیت این است که واردات چنین سایزهایی از تایر به شکل رسمی ممنوع نیست اما مشخص نیست که شرکت های وارد کننده و فعال در بازار تایر تاکنون موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شده اند یا خیر؟ در صورت تامین ارز نیز ظاهرا واسطه گری به شدت در بازار افزایش یافته و محموله تایر های وارداتی به ارز 4200 تومانی ظرف چند دقیقه توسط واسطه ها خریداری شده و بعد از چند دست گردش با قیمت های گزافی به مصرف کننده نهایی فروخته می شود.
 
 
از سوی دیگر کمبود تایر در بازار نشان از کاهش حجم واردات یا احتکار گسترده این کالای مصرفی در بازار دارد اما به دلیل حضور واسطه‌های غیر رسمی، عملا راه چندان مشخصی نیز برای پیگیری قیمت‌های گزاف فعلی از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده یا سامانه تعزیرات قابل تصور نیست. مجموع این شرایط باعث شده تا بسیاری از دارندگان خودروهای وارداتی قدیمی (مربوط به سال 2016 و ماقبل) که حالا نیاز به تایر پیدا کرده‌اند با کمبود این کالای ضروری در بازار مواجه شده و ناچار به خرید با قیمت‌های غیر منطقی شوند.
 
از همه بدتر آنکه پایانی نیز برای وضع موجود قابل تصور نیست و در صورت ادامه یافتن این روند و نامشخص بودن نحوه فعالیت وارد کنندگان تایر، قطعا قیمت‌ها روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد و شرایط به مراتب بدتر خواهد شد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 مشکی : پاسخ به j7:ثبت نام تهران
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
لیلا : سلام کسی تونسته امروز اطلس ثبتنام کنه؟
21فروردین : سلام فعلا دارن اسفندرو فاکتور میکنن
پاسخ به یاشار قسمت دوم : ادامه . خب مزایا و معایب اطلس را گفتیم حالا رسیدیم به رانا پلاس ارتقایافته 1- مزایا : موتور شناخته شده و اصیل پرتوان و کم صدا و کم مصرف و کم استهلاک TU5 با حجم موتور 1600 سی سی با قدرت 105 اسب‌بخار و با گشتاور142 نیوتن‌متر و صرف سوخت ترکیبی6.9 لیتر در صد کیلومتر - دارای استاندارهای 85 گانه مثل اطلس فقط با چند آپشن بیشتر مثل کروز کنترل - پوزیشن لامپ (ساده بگم مثل دیلایت منتها در چراغهای عقب هست )- آیینه وسط الکتروکرومیک(که باعث میشه نور ماشینها در هنگام شب چشم را اذیت نکند)-ترمز های مطمِن و قابل قبول - شاسی محکم مناسب خانواده و مسافرت -صندوق جادار-طراحی پخته و هماهنگ -و مقداری تغییرات در چراغها و جلو پنجره و صفحه کیلومتر و آمپر (مثل اطلس) و سیستم مالتی پلکس . 2- معایب : فضای کم در ردیف عقب و نداشتن مانیتور . دیگه بقیه چیزها مثل نمایشگر تعوض دنده و دکمه های کنترلی روی فرمان و سنسور دنده عقب هر دو خودرو دارن . یاشار جان دیگه انتخاب با خودته میتونی اطلس بگیری میتونی یه پنجاه شصت بذاری روش رانا پلاس ارتقایافته بگیری ببین کدومش منطقی و بصرفه تره .
طاهره : سلام ببخشید من دی ماه بودم یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست دی ماه باشه براش فاکتور شده باشه ممنون میشم جوابمو بدید
joni جون : هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. بله برای منهم نوشته
S5 : من هم شهریورم دی ماه تکمیل وجه همون اول کار که ۲۰۰ دادیم دو ماه بعد جمعا شد ۶۰۰ بقیه هم دیماه
@peygiri_car : سلام دوستان بیایید گروه اونجا پیگیری کنیم در تل آی.دی مشخصه
اتومات : ثبت نام امروز سایپا دوباره برگشته به حالت قرعه کشی!!!! خدا لعنت کنه کسی را که سامانه یکپارچه را حذف کرده....قبل از سامانه یکپارچه من ۴۵ بار تو قرعه کشی ایران خودرو شرکت کردم و هیچ....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسینی : 12 هزار
ابراهیم : ببخشید از اول هم کلاس 57530 بود یا تغییر کرد؟
محمد : من پذیرش 19اسفندم دیروز تحویل گرفتم
روح بهمن : قراربود توسایت اطلاعات بدیم هم دیگه رو ول کنین دی ماهی کسی هست فاکتور نشده باشه
سورن دوگانهef7 : موتور جدید با ef7 چه فرقی داره
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : در جواب شهرام تا فردا شب مهلت دادن یعنی تا روز بیست و هفتمِ اردیبهشت
شایان بهاری : 11677463 فاکتور گردید .
فاکتور تک 90 روزه : فروش فوری تک ساینا پذیرش 4 بهمن هم فاکتور شد،خوب داره پیش میره خداروشکر
قم هفته چهارم دیماه ساینا اس دوگانه سوز : سلام امروز طهر تحویل تحویل تحویل گرفتم ولی هیچ مدارکی ندادند گفتن دوتا ش پست میشه دوتاش بعد یکماه میاد نمایندگی کارت سوخت هم خودت باید اقدام کنی. خدابا شکرت
عارفخان : سلام دوستان وقت بخیر،دعوتنامه های کوئیک GXL تا چه تاریخی اومده ؟؟اردیبهشت یا خرداد؟؟؟؟