تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : شما نگران سود مردم نباش، اینجا همه مصرف کنندن
j7 مشکی : اینکه پرسیدن نداره همینجوری برات یک شماره شاسی زدن دیگه اگر بدنه و موتور و متعلقات داشت که بیمه شده بود بجای اینجا پرسیدن برو نمایندگی که ماشینو به هممون انداخته داد و فریاد کن شاید کاری از پیش ببری
s3 black : اگر شاسی اختصاص بدن ولی بیمه نشه یعنی موتور نداشتن بزارن رو ماشینت فقط همینجوری شاسی شده که دلت خوش باشه و خودشونم طبق قراردادشون جریمه نخواهند پرداخت کنند خلاصه باید بری سر و صدا کنی یک موتور ببندن روی شاسی ماشینت وگرنه تحویلت موکول میشه به اسفند امسال
s3 سفید : دیروز عصر رفتم نمایندگی برای اعتراض که چرا خودرو پلاک شده رو نگه داشتند گفت فعلا توی خرداد ماه برنامه ارسال خودرو برای j4,j7,s5 هست داریم تماس میگیریم به مشتری ها بترتیب حمل بیان ببرن گفتم آخه مشکل با s3 چیه که نمیفرستن ؟ نمیدونم بشوخی گفت یا جدی باخنده گفت شاید باندازه کافی رشد قیمت نداشته !!!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی بغیر اینکه دستمون انداختن رسما میگن باید بازار رو با عدم تحویل داغ نگه داریم خیلی نامرد هستند.
S3 : من ثبت نام ارگانی هستم از مهرماه تا الان هنوز تحویل نگرفتم، آخر مهرماه تکمیل وجه کردم
j7 : احتمالا از ماشین فقط شاسیش موجود بوده ،هنوز بدنه ای برای پلاک نداره
j7 : سلام تا زمانی که به شما شاسی تعلق نگیره تکمیل وجهتون سبز نمیشه
علی : داداش توصیه می کنم یه عکس از فاکتور شدنت بفرست برای پیج هایی مثل havale.yab تا بقیه هم بفهمن که شاهین اتوماتیک شروع کرده فاکتور شدن و یه ذره امیدوار بشن.
محسن : . .... سلام ✋✋✋ . . ... .دوست عزیز ، ما که ثبت نامی زمستان ۱۴۰۱ برای سورن دوگانه با تکمیل وجه ۹ بهمن ۱۴۰۲ با مبلغ ۳۷۶ میلیون تومان و موعد تحویل اسفند ماه هستیم هنوز هیچ خبری نیست ، نه پیامکی اومده و نه تبدیل ... . . . ... دوگانه سوز ها رو تا آخرای آذر ماه فاکتور کردن . . ... برای ما هم احتمالاً در تبر ماه تحویل دهند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن : دوگانه تحویل دی تموم شد؟
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام شما مابتفاوت بیمه و عوارض مالیات رو پرداخت کردید؟
1 : تو زخم کردی همرو بابا
رانا 30 بهمن تکمیلی 13 دی : ما هم همینطوریم . فعلا که رو سند میچرخه
دنا 6 دنده Efp : سلام شما که 2 خرداد بودین تاریخ تحویل پرونده چند بوده؟
ساینا دوگانه : شاعر میگه انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : یکی دنبال رینگ یکی دنبال سنت یکی سود تخییر ووووووووووو فقط برای ما فاکتور شه هیچ نمیخام 21دی تکمیل وجه کردم 10بار درخواست شکایت زدم یک بار از را نمایندگی شکایت کاغذی نوشته م300با رم رنگ زدم
ساینا اسفند : دوستان دی ماهی که میرید از کاشان تحویل میگیرید انشاالله مبارکتون باشه برای ما اسفندی ها هم سوال کنید تورو خدا شاید اونها از دعوتنامه خبرداشته باشند حتما بپرسیدبگید صبریعقوب هم حدی داره چشممون به این سایت خشک شد دیگه
آریزو 5 : سلام خیلی مبارکه... جالبه بعضی ها تحویل گرفتن که مثل شما تاریخ تایید لیزینگ بوده اما بعضی ها تحویل نگرفتن... شما کدوم نمایندگی بودید؟
یوسف : سلام دوست عزیز باید زنگ بزنی به کارشناس ایران خودرو تا جواب درخواستتو بخونه برات 02182272727 این شماره رو بگیر گزینه 0رو بزن تا وصل بشی به کارشناس پاسخگو بهش بگو درخواست دادی میخوای جواب درخواستتو بدونی دیگه خودش بهت میگه