تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 

تیبا و ساینا با پیشرانه جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی خواهند کرد

 
پیشرانه‌ی جدید سایپا از استاندارد‌ آلایندگی یورو ۵ پشتیبانی می‌کند. این پیشرانه در محصولات پلتفرم X200 به کار گرفته می‌شود.
 
 
آلودگی هوا مشکل همه روزه‌ی شهروندان ساکن شهرهای بزرگ کشورمان است که حل آن از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم است. به همین دلیل هم حل مشکل آلودگی هوا، از مهم‌ترین شعارهای‌ انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال‌های اخیر بوده است.
 
حالا چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه‌ سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام داده‌‌اند. از جمله این اقدامات تغییر  و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
 
در حالی‌که خودروسازان موظف هستند از قوانین جدید پیروی کنند و ظاهرا چاره‌ای جز این ندارند، برای رساندن خود به سطح استاندارد‌های جدید کمتر از دو سال مهلت دارند.
 
خودروسازان خصوصی که همگی خودروهای خارجی و عمدتا چینی را مونتاژ می‌کنند، از این قوانین پیروی کرده و جز دو سه مدل، باقی محصولات را با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کنند. اما دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران خودرو فعلا عمده محصولات خود (خودروهای ایرانی و پرتیراژ و زیر ۵۰ میلیون تومان) را با استاندارد یورو ۴ به تولید می‌رسانند.
 
چندی پیش ایران‌خودرو اعلام کرد که توانایی عرضه تمامی محصولات خود، با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و در صورت عرضه‌ی بنزین مناسب، سریعا محصولات تولیدی خود را ارتقا خواهد داد (ایران خودرو، محصولات صادراتی به کشورهای اوراسیا و آذربایجان را با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید و عرضه می‌کند).
 
اخیرا و در حاشیه‌ی سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو که در تهران برگزار شد، شرکت مگاموتور به عنوان شرکت تولیدکننده پیشرانه، گیربکس و اکسل سایپا، از پروژه‌‌ی ارتقای موتور تیبا پرده برداشت که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.
 
سال ۱۳۷۷، پروژه‌ی S81 توسط سایپا بر پایه‌ی پلتفرم پراید تعریف شد. این خودرو که ابتدا مینیاتور و سپس تیبا نامیده شد، برای عرضه در سال ۱۳۸۱ برنامه‌ریزی شده بود. اما سال ۱۳۸۱ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور توقف پروژه را داد که البته از سوی سایپا مورد قبول واقع نشد. کشمکش تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت، تا در نهایت این پروژه تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ پروژه‌ی تیبا دوباره از سر گرفته شد و با اعمال تغییرات زیادی در پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو در سال ۱۳۸۸ به بازار آمد.
 
 
سال ۱۳۹۳، سایپا از مدل هاچ‌بک تیبا با شعار تیبا، رویای جوانی رونمایی کرد. تیبا در هردو مدل از پیشرانه‌ی چهار سیلندر M15GS و حجم دقیق  ۱۵۰۳ سی‌سی (گفته‌ی مگاموتور ۱۴۹۷ سی‌سی) بهره می‌برد.
 
اما پیشرانه‌ی جدید مگاموتور M15GSI نام دارد که تغییراتی گسترده‌ای را به خود دیده است. از جمله می‌توان به تغییرات زیاد سرسیلندر شامل تجهیز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ ((Double Overhead Camshaft (DOHC)، افزوده‌شدن سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و یکپارچه شدن سرسیلندر اشاره کرد.
 
به گفته‌ی سایپا قدرت و گشتاور موتور نیز بهبود یافته است؛ نسبت تراکم از ۹.۷ به ۱۰.۵ ارتقا یافته و قدرت خروجی از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب‌بخار افزایش یافته و گشتاور نیز از ۱۲۷ نیوتون‌متر به بازه‌ی ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتون‌متر رسیده است. اما مهم‌ترین تغییر این پیشرانه مربوط به استاندارد آلایندگی آن است که اکنون از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا یافته است که البته شرایط بهبود آن به استاندارد یورو ۶ نیز موجود است.
 
به گفته‌ی مهندس مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، کار طراحی و ساخت موتور M15GSI تا سال آینده به اتمام رسیده و به تولید انبوه خواهد رسید و در تمام محصولات پلتفرم X200 (خودروهای تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک) نصب شده و جایگزین نمونه‌ی فعلی می‌شود.
 

source

ZOOMIT

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تیبا , ساینا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی مراد
0

ای بابا !!!!
11:45  1397/08/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام دسته برف پاک کن رو به سمت پایین بزنید برف پاک کن وسط شیشه به صورت ثابت میمونه بعد میتونید شیشه رو تمیز کنید یا تیغه رو عوض کنید.
j7 سفید : سلام دوستان امروز از نمایندگی تماس گرفتن بالاخره بعداز ۸ماه گفتن تااخرهفته ماشینتون میرسه مجوز حمل گرفته وبرای اپشنا گفتن چه اپشنایی میخواین براتون نصب کنیم اگه کسی تجربه ایی داره بگه لطفا جهت اطلاع بقیه ثبت نام شهریور تکمیل وجه دی ماه موعد تحویل بهمن ماه ۲۱ اسفند فاکتورشده مدارکش همه نزدیک یه ماهه رسیده شهراصفهان محل ثبت نام
محمد : انشاالله خدابهت خیربده وپشتو پناهت باشه.دمت گرم که خیلی هارو ارگمراهی درآوردی
ایمان (شاهین اتومات) : قربان شما داداش محمد علی عزیز مخلصیم
ناشناس : پذیرش 23 مهرماه 402 در انتظار ارسال دعوتنامه هستیم از سوی سایپا
ناشناس : پذیرش 23 مهرماه 402 شاهین اتوماتیک
محمد علی : سلام آخه چرا باید دروغ بگم من هم مثل شما از 18دی تا امروز منتظر بودم امروز توی سایت برام زده بود فاکتور شده انشاالله برای همه همین چند روزه فاکتور کنند بخصوص آقا ایمان شاهین اتومات در پناه حق باشید
پذیرش۱۹اسفند : سلام کسی از فاکتور خبر نداره چرا از اول سال اطلس را فاکتور نمیکنن
شاهین اتومات 18 دیماه : خدا وکیلی راست میگی ؟ خبر خوبی بود خوشحالمون کردید خدا کنه زودتر بدند انتظار خیلی سخته
اس فایو مهر : من هر روز زنگ میزنم و بحث و دعوا میکنم همچنان هم میگن خبری نیست لطفا لطفا لطفا خسته نشید و هر روز زنگ بزنین بلکه یه پیگیری بشه و از بلاتکلیفی دربیایم وقتی زنگ نمیزنین و دعوا نمیکنید هی میندازنش عقب تر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احد دوگانه دی : کسی می دونه تا چه تاریخی فاکتور شده؟
رانا 30 بهمن : نه عزیز بعده فاکتور یه هفته نهایت 10 روزه تحویل میدن
رانا مرداد ماه 403 : دوستان 30 فروردین ماه هم کسی تحویلی هست یا نه
29 اسفند : سلام شرمنده تاریخارو اشتب نوشتم 13 فاکتور شدم
Fx : سلام به همه.اقا فرشید و الوند من دیگه خسته شدم .23دی قرارداد. 10بهمن شاستی.20اسفند دستور پرداخت. تا به امروز واریز وام نداشت گردشگری. انگار اسمه منو برا وام جا میندازن. امروز زنگ زدم بانک میگه اواخر خرداد تا تیر وام واریز میشه. 29خرداد موعد تحویل منه. خسته شدم .2ماه منتظر وامم.چی میشه تکلیفه من ؟چه پیشنهاد ونظرات برای من دارید؟
احسان : سلام دوست عزیز ماشینت رنگ سفید بود ؟؟ اتومات بود ؟؟؟ چرا رینگ مشکی دادان اخه؟؟؟
مهدی : سلام از کجا میشه فهمید در حال حمل کجا میزنه
رضا ایکس 55 : سلام ایکس 55 هم هست فردا جز برنامه مجوز خروج
تکمیل وجه 19 دی : من تبدیل زدم به سقف شیشه 19 فروردین
نوید تیگو 7 : باقر: دوستان این باقر تقلبیه باقر واقعی شروع مجوز تویه تیرماهو خبر خوش میدونست. این باقر خیلی نا امیده، میخواد باقر واقعیو خراب کنه. به حرفاش گوش ندین😁😁