عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

1car
0

با تشکر از شما
21:24  1399/12/07
پاسخ دادن
سعید
7

چرا تاثیر می کنه ولی اینطوری :

کاهش قیمت خودرو = لغو تحریم(20%) + کاهش حق گمرک(50%) +
کم شدن نرخ دلار(30%) .
با احتساب هر سه تای این ها ما می توانیم مثل 6 سال پیش یک تویوتا
کمری رو به قیمت 45 میلیون بخریم.
پس هر سه عامل مهم هستند.
15:42  1394/05/21

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : تو سایت ایران جیب و چند کانال مربوط با اخبار خودرو این خبر رو درج کردن؛عرضه خودروهای وارداتی و برقی در سامانه خودروهای وارداتی از روز یکشنبه دوستان کسی میدونه این خبر مربوط میشه به کسانی که قبلا پول بلوکه کردن با میخوان ثبت نام جدید انجام بدن؟
DA : خطاب ب سید بهنام ساینا اره حاجی شما میدونی درسته شما سهند بزن بعدا حرف میزنیم وقتی یدونه S رو برات G کردن موقع تکمیل وجه و صد تومنم از اونجا میکنن تو پاچتون حرف میزنیم ماشین بروزا
DA : .خطاب ب #عاطفه با شماره کارت کسی ک خودرو براش زده شده پرداخت کنید فک نکنم اصلاح بزنه اگر باز اصلاح خورد ب نمایندگی منطقتون مراجعه کنید
دوست : عجله نفرمایید برا سخا . کل زمان بری اش یک ربع هست .بعد ثبت درکلفی نت .و ارائه آخرین پیامک به اداره پست بعد چند ساعت و اگر آشنا باشه همون لحظه ثبت و تایید میشه . کمی صبر کنید ممکن هست احراز هویت اعتبارش دارای مدت معین باشد و دوباره کاری براتون پیش نیاره . صبور باشید . ماشین هم بزودی دعوتنامه اش را دریافت می کنید به مبارکی
بانک صادرات j7 : سلام برای من و همکارم ک دقیقا ۲۸ اسفند شاسی شدیم همین مشکل پیش اومده حتی اونهایی ک تو اردیبهشت و فروروین هم شاسی شدن بیمه ب اشون صادر شده ولی ماها ن نمیدکنم این ۲۸ اسفند چرا اینجوریه زنگ‌بزنیم همه پیگیر شیم لطفا
عالیه : عسلام منم ۲۰آذرثبت نام کردم نوشته ارسال به خودروساز
ایمان (شاهین اتومات) : خدالعنتشون کنه این بی شرف ها سرکارمون گذاشتن خدا به دادمون برسه حالا حالا ها اینا به ما ماشین نمیدن موندیم پیاده
چان : سلام دوستان تکلیف ما که زده بود ارسال به خودروساز حالا میگن پلاک فعال داری چی میشه موندم که چکار کنم لطفآ راهنمای بفرمائید
میلاد : سلام دوستان ثبت نام خودروی وارداتی از روز یکشنبه شروع میشه به نظرتون تاثیری درکار ما داره یانه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو8 : نگران نباشید از برج 3 تحویل ها شروع میشه و خیلی از ماشینها رو طی 15 روز تحویل میدن ، ضمنا ماشین های تمام صحیح و سالم هستش نگران سیل نباشید
فالگوش : دهن دنا رو سرویس کردید 30 میلیون کم کردن
اسفند : فکر کنم دو سال دیگه زمانیکه تنظیم بشود ودولت هم ابلاغ بکنه
اکبر : حرف حق جواب نداره آقا علی محمد
207 مسعود تحویل اسفند : یعنی شامل ما که تحویل گرفتیم نمیشه؟؟؟
سینا : 21دی مبلغ224میلیون پیش پرادخت واریز کردم و اینکه تحویلم31مرداد هست
علیرضا : مالیات اینیکه مجلس تاییدکرده برابعدهاس ولی زمانیکه ماشین رامیفروشی توتعویض پلاک 1درصدقیمت کارخانه ازت میگیرن مال 207 میشهدسه میلیون وپانصدهزارتومان
سینا : بله من هستم، همچنان منتظر تکمیل وجه
تبدیل رانا به تی یو 3 تحویل بهمن : نه عزیز دروغ میگن الان دارن بهمن رو فاکتور میکنن هیچکی حتی دی ماه هم نمونده
85گانه90روزه : یک بهمن پذیرش شدم 102 روز شده که هنوز خبری نیست ترح یکپارچه