عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

1car
0

با تشکر از شما
21:24  1399/12/07
پاسخ دادن
سعید
7

چرا تاثیر می کنه ولی اینطوری :

کاهش قیمت خودرو = لغو تحریم(20%) + کاهش حق گمرک(50%) +
کم شدن نرخ دلار(30%) .
با احتساب هر سه تای این ها ما می توانیم مثل 6 سال پیش یک تویوتا
کمری رو به قیمت 45 میلیون بخریم.
پس هر سه عامل مهم هستند.
15:42  1394/05/21

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم : سلام وقت شما بخیر، از تاریخ فاکتور پیش فروشا خبر ندارید؟
ثبت نام کرمان موتور اردیبهشت : دوستان توکامت قبل‌ روایکن سبزبزنید رای بدیدببینیم چندنفرزنگ زدن به صداسیما تشکروسپاس
علی : سلام دوستان شاهین دنده ای تا تحویل چه ماهی فاکتور شده..ممنون میشم بگید
امیر : من ۱۹ آبان واریز کردم و۲۱آذر فاکتور شدم
s3 : بعد از حدود ۶ ماه با وقاحت میگن نداریم تموم شده چرا چون تو قرارداد هم همینو گفته ما امضاء کردیم قراردای که امضاء کردیم بعد از پرداخت اینترنتی رویت شد. یعنی از اول همچنین جسارتی کردین و اون سازمان حمایت از .... کجاست که مفاد قرارداد را کنترل کنه یعنی .................
Mr.p : دوستان از واریزی 19 آبان کسی هست که هنوز فاکتور نشده باشه؟؟؟
تارا دستی تیتانیوم : تکمیل وجه ۱۸ تیر تاریخ تحویل ۱۴ مهر شماره قرارداد ۱۴۸۸۴ ولی هنوز فاکتور نشده چطور ۱۷ مهر فاکتور شده!؟؟؟!!!!!
J4 شاه کرمان موتور : برو اون s3 پیرمرد رو تبدیل کن به شاه، خدا بهت روکرده
تارا دستی : برین از نمایندگی ایران خودرو بپرسین ولی فک کنم به همون شماره کارتی که تکمیل وجهه کردین بیاد چون اونو ایران خودرو داره.. چند روز تاخیر داشتن ماشینتون؟؟ تارا دستیه؟
کرمان موتور بی تعهد : کرمان موتور هیچ تعهدی نسبت به مشتری هاش نداره و انتخاب این شرکت بزرگترین اشتباهی بود که کردم. ضمنا دوستانی که به نیت سود ثبت نام میکنند،چه این خراب شده چه شرکت های دیگه ، توجه داشته باشید که بازار خودرو در اشباع ترین حالت ممکن قرار داره،یه چیزی مثل بورس شده... اگر مصرف کننده هستید خودرو بخرید وگرنه متحمل زیان می شوید.دیگه اون دوران تمام شد که خودرو بخرید و گرانتر بفروشید به مصرف کننده ها...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو 6 پرو : اگه تهران هستید حداقل برید دفتر سوال بگیرید
جواد : سلام منم ثبت نامم 2 شهریور بود بانک ملت .لیزینگ 2 مهر تایید شد وام 27 آبان واریز شد و ماشین 3 آذر پلاک شد کارت و برگ سبز خودرو 7 آذر چاپ شده کارت ماشین اومده اما برگ سبز هنوز نه.سند ماشین و بیمه بدنه هم تو نمایندگیه. تحویل سیستمی ماشین هم گفتن 10 بهمن فعلا خبری از مجود و بارگیری نیست.همچنان منتظریم.
راناپلاس مهر : بعد یک روز بعد از پلاک
راناپلاس : تحویلی13مهر
وحید : فروش فوق العاده تکمیل وجه 1مهر
علی : تو هم اینطوری ک حرف میزنی معلوم یتیم زاده ایی و کسی رو نداری
207tu5تحویل آبان : 207 فقط تهران مونتاژ می کنه تا اونجایی که من می دونم.
امیر : ماهم نصفش یعنی 305 تومن 23 خرداد واریز کردیم الان چقدر باید واریز کنیم و اطلاع ندارید کی میاد دعوتنامه
امیر : مبارک پیش فروش یا فوق‌العاده طرح اخیر
مرتضیی : جمعه مگه ماشین تحویل میدن