عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

1car
0

با تشکر از شما
21:24  1399/12/07
پاسخ دادن
سعید
7

چرا تاثیر می کنه ولی اینطوری :

کاهش قیمت خودرو = لغو تحریم(20%) + کاهش حق گمرک(50%) +
کم شدن نرخ دلار(30%) .
با احتساب هر سه تای این ها ما می توانیم مثل 6 سال پیش یک تویوتا
کمری رو به قیمت 45 میلیون بخریم.
پس هر سه عامل مهم هستند.
15:42  1394/05/21

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : شما کدوم شهر تشریف دارید؟ در ضمن دوستان اگه لطف کنید بعد از اینکه ماشینتون فاکتور شد همین جا خیر بدید بلکه بقیه هم تکلیف خودشون رو بدونن ممنون از همه
عرفان : منم ثبت نام شهریور تحویل بهمنم خرید نقدی هنوز شاسی نشده کسی هم جواب درست نمیده
S3 : بعد عید s3 فاکتور شده؟ اگه شده تاریخ ثبت نام رو هم اعلام کنید
امیر s5 : باسلام من چند روزه سخت پیگیرم هم تماس گرفتم هم حضوری رفتم متاسفانه با اتفاقات اخیر تعطیل شدن و خبری از تحویل نیست برج ۱ پلاک شده مدارک اومده اما خبری نیست انشالله مدیران این شرکت هم برن پیش رئیس جمهور
چانگان cs55🤠 : سلام بله قبلا دوستان همین جا اعلام کرده بودند.
J7 : سلام ثبت نام ۲۷ ابان پرسنلی بانک صادرات امروز بعد ۱۰ روز صدور پلاک سبز شده احتمالا تو همین برج‌۳ تحویل بدن
سعید : قربونت داداش. انشااله روزی شما و سایر دوستان
اریسان ۲ : شما انگار قرار داد رو نخوندی نمیشه کنسل کنی مگه اینکه ۹۰ روز کاری تمام شه و گرنه من هی اول انصراف میدادم الان هم ماشین بیاد قیمت خودش ببرن خیلیه
j7 بهمن تبریز : از دوستانی که j7هستن و قبل بهمن ماه نوشتن کسی هست که فاکتور نشده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین فوری اسفند : سلام آقای بهاری من پنج شنبه پلاک شدم هنوز ماشین نرسیده نمایندگی
رانا : امروز باید یک بهمن فاکتور میشد ، چیشد، خبری نیست؟؟؟؟؟؟
اسفند : موعد تحویلش رو تو نام کاربریش نوشته،😂😂
محمد 29 اسفند : تکمیل وجه 20 دی فعلا فاکتور نشدم.وای وای
رسول ازبجنورد : سلام به شما خرید نقدی 33تاریخ 2دی که ازتاریخ سیستمی هم گذشت هنوزمجوزخروج صادرنشده والا گفتن برید ثبت شکایط کنیدمن رفتم اداره صمت یک پارچه میگن دست مانیست باید شکایت کنیدازدادگاه پیگیری میشه درست گفتن یا نه شکایط شما کجابود داش ازاداره صمت یادادگاه ممنونم ازشما
علی : دوستان کسی میدونه اگرپیامک اومد نتونستیم پارس برداریم بجاش سورن برداریم ایامیشه
پارس : دوستان خودرو برقی زیاد اومده کسی نمیخره پیامک زیاد داره میاد
سجاد : همچنان منتظر فراخوان پژو پارس تحویل تابستان1403 قرار بود تو بهار فراخوان بدین که تابستان1403 تحویل بگیریم ایران خودرو همچنان تو خلف وعده
تیگو7 پرو پریموم سفید : سلام دوستان وقت بخیر بنده تیگو7پروپریموم سفید خریدی نقدی تاریخ تکمیل وجه23بهمن ماه منتظر تحویل هستم ایا دوستانی هستن که با تاریخ بنده باشن مجوز خروج گرفته باشن .نمایندگی و صدای مشتری جواب نمیده.ایا این مجوز خروج ها که500دستگاه تیگو7هستم شامل تاریخ خرید 23بهمن ماه هست میشن یا هنوز نوبت ما نشده خواهشا کسی اطلاع داره جواب بده
207 تحویل 31 اردیبهشت : من هم شرایط شما رو دارم