کولیوس (Koleos) نام یک خودروی SUV است که توسط شرکت خودروسازی رنو، طراحی، ساخته و روانه بازار شده است. این خودرو در ایران توسط شرکت نگین خودرو وارد شده و قیمت فول آپشن آن 135 میلیون تومان می باشد. در این شاسی بلند زیبا که در واقع از ترکیب قدرت و لذت رانندگی و هنر به وجود آمده است، نیروی موتور به هر چهار چرخ منتقل می شود. از نقطه نظر طراحی داخلی، این رنوی جمع و جور بسیار زیبا و خیره کننده است و به سرنشینان حس آرامش و راحتی می دهد.
رنو کولیوس با داشتن یک موتور به حجم 2 لیتر که منطبق بر استاندارد Euro IV است، می تواند 150 اسب بخار نیرو تولید کند و آن را از طریق یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به هر چهار چرخ منتقل سازد. به گفته سازندگان شرکت رنو، شتاب 0 تا 100 این خودرو، 12.3 ثانیه و حداکثر سرعت آن 180 کیلومتر بر ساعت است. البته مدل های وارداتی به کشور توسط نگین خودرو دارای مشخصات متفاوتی می باشند.
کولیوس با این که یک SUV به شمار می رود اما راحتی یک خودروی سدان را با خود به همراه دارد و گذشته از آن بسیار جادار است و در حین مسافرت با این خودرو، احساس بسیار خوبی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. طراحان شرکت رنو تمام تلاش خود را به کار بستند تا با عرضه چهره جدیدتری از این خودرو به مشتریان خود، آن را دوست داشتنی تر کنند. به طور مثال، جلو پنجره فعلی این رنو نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است. از دیگر تغییرات می توان به چراغ های جلو نیز اشاره کرد که اندکی کشیده تر شده اند.
صندوق عقب این کولیوس شاسی بلند به قدری جادار و بزرگ است که وسایل با طول حداکثر 1 متر را می توان در آن جا داد. چراغ های عقب، بال عقب با چراغ ترمز، آنتن جذبی روی شیشه، و برف پاک کن عقب از دیگر آپشن هایی است که در این رنو به چشم می خورد. جالب است بدانید که طراحی داخلی این خودرو از طراحی بیرونی آن بسیار چشم نوازتر و دلنشین تر است. کابین جادار، داشبورد زیبا با جنس عالی، و چیدمان خوب صندلی ها برای 5 سرنشین از جمله ویژگی هایی است که از نقطه نظر فضای داخلی می توان به آن ها اشاره کرد. خروجی برق و سیستم صوتی این خودرو دقیقاً در وسط داشبورد قرار گرفته اند. البته خروجی برق، اندکی پایین تر از سیستم صوتی تعبیه شده است.
صندلی های عقب این خودرو به گونه ای هستند که می توانند به طرف داخل خم شوند و در نتیجه آن، می بینید که به طور قابل ملاحظه به حجم صندوق عقب اضافه می شود. اگرچه تودوزی این رنوی SUV از جنس چرم لوکس است، اما صندلی های عقب در حالت کلی برای سرنشینان خیلی راحت نیستند.
این کولیوس از پیشرفته ترین آپشن های ایمنی اعم از سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوا، چراغ های مه شکن جلو، ترمزهای دیسکی، و سنسورهای پارک برخوردار است. سیستم تعلیق این خودرو از نوع مک فرسون است که در تلفیق با سیستم ترمز، هندلینگ و عملکرد بسیار خوبی را برای راننده به ارمغان می آورد. این رنوی شاسی بلند دارای جلوپنجره کرومی و رینگ های 17 اینچی می باشد و از نماهای جلو و عقب و جانبی بسیار اسپرت به نظر می رسد.
طول، عرض، و ارتفاع این SUV شیک به ترتیب برابر با 4,520 میلی متر، 1,855 میلی متر، و 1,695 میلی متر است. اگرچه از نمای بیرون، این خودرو اندکی کوچک و جمع و جور به نظر می رسد، اما فضای داخل آن بسیار جادار است. طبق گزارش شرکت رنو، وزن کلی این خودرو چیزی در حدود 2,300 کیلوگرم است.
فرمان این خودرو از نوع تلسکوپی است و راننده می تواند آن را در بهترین حالت تنظیم کند. لازم به ذکر است، غربیلک سه شاخه این کولیوس توسط چرم پوشش داده شده است. بخش جلویی کابین این خودرو، بسیار جادار و راحت است و شرایط بسیار ایده آلی برای راننده و سرنشین جلو به ارمغان آورده است. البته همان طورکه قبلاً هم گفته شد، صندوق این SUV حجم بزرگی دارد و تقریباً همه وسایل سبک و سنگین مورد احتیاج در یک سفر برون شهری را در خود جای می دهد. گفتنی است، این فضا حتی با خواباندن صندلی های عقب، بازتر هم می شود.
گذشته از امکانات رفاهی این کولیوس زیبا، سیستم صوتی BOSE با قابلیت پخش CD و MP3 است که هشت بلندگوی فوق پیشرفته دارد. این رنوی شاسی بلند، هم چنین، بلوتوث، پورت های USB و iPod نیز دارد. این فرانسوی دوست داشتنی، به سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک (دو نقطهای یا Dual-Zone) نیز مجهز می باشد که سرنشینان جلو و عقب هر یک به طور مجزا می توانند دما و هوای قسمت خود را به دلخواه تنظیم کنند. صندلی راننده در 6 حالت قابل تنظیم است؛ از این رو راننده می تواند بهترین حالت را برای خود فراهم سازد تا در حین رانندگی بیش ترین آسایش را داشته باشد. حس گر باران از دیگر فن آوری های پیشرفته ای است که در این خودرو به کار رفته است و با تشخیص باران، برف پاکن های جلو را به طور اتوماتیک روشن می کند. حس گر چراغ جلو نیز به عنوان یک آپشن نوآورانه، هنگامی هوا تاریک می شود (مثلاً در حین ورود به تونل)، به طور اتوماتیک چراغ های جلو را روشن می کند.
به طورکلی سه حالت اتوماتیک، قفل، و دو چرخ متحرک (2WD) برای رانندگی با این SUV کوچک در نظر گرفته شده است. هنگامی که خودرو روی حالت اتوماتیک روشن می شود، کولیوس بسته به شرایط جاده تشخیص می دهد که آیا به صورت چهار چرخ محرک حرکت کند یا دو چرخ متحرک و به نوعی به طور اتوماتیک تشخیص می دهد که نیروی حاصل از موتور به چه شکلی روی چرخ ها اعمال شود. اما هنگامی که به صورت دستی، حالت قفل را روشن کنید، خودرو از بدو شروع به حرکت تا حداکثر سرعت 40 کیلومتر بر ساعت، با حالت نرمال تنظیم می شود و نیرو به صورت یکسان بین همه چرخ ها توزیع می شود. در حالت دو چرخ متحرک (2WD)، نیروی حاصل از موتور مستقیماً روی دو چرخ اعمال می شود که این حالت، بیش تر برای رانندگی در بزرگراه ها یا جاده های خشک مناسب است.
کروز کنترل و محدود کننده سرعت (Speed Limiter) از دیگر آپشن های مهمی هستند که بر روی غربیلک فرمان این کولیوس تعبیه شده اند و این امکان را به راننده می دهند که بتواند در یک سرعت مشخص به رانندگی خود ادامه دهد. با تنظیم محدود کننده سرعت شما می توانید سرعت را مثلاً روی 120 کیلومتر بر ساعت ثابت کنید تا در حین رانندگی در بزرگراه ها، ناخودآگاه از حداکثر سرعت مجاز تجاوز نکنید.
از نقطه نظر استاندارد و ایمنی، این خودرو دارای استاندارد Euro NCAP با 5 ستاره است. شرکت خودروسازی رنو معتقد است، تمام آن چه که از نظر ایمنی برای یک خودرو نیاز است، در این کولیوس گنجانده شده است. سیستم محافظت از گردن در صندلی های جلو، یکی دیگر از پیشرفته ترین امکاناتی است که در این خودرو به چشم می خورد. به نظر شما این خودرو، توان رقابت با کدامیک از خودروهای همرده خود مثل اسپورتیج، پرادو، RAV4، و... را دارد؟