روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
گزارش
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : در گواب شاهین g تیرماه منم مثل تو بودم ولی سود پولم حذف کردن چجوری براتو ۱۸ میلیون سود حساب کردن
ایگل سفید : سند سبز هم براتون اومده ؟
ایگل مشکی : ایگل تهران تحویل ۶۰ روزه سلام کسی تونسته ماشینشو از نمایندگی تحویل بگیره ؟
شاهین تیرماه : در جواب شاهین اردیبهشت من پیش فروش جی بودم ۱۸ اردیبهشت تبدیل به جی ال وتکمیل وجه کردم
مسعود : کامنتا رو که میخونم تازه متوجه میشم منی ک آبان 1404 منتظر ماشینم بودم تو محاسباتم یه سال اشتباه کردم و باید تا سال بعد صبر کنم ! چه اشتباهی کردم از این شرکت خرید کردم ):
مسعود : کامنتا رو که میخونم تازه متوجه میشم منی ک آبان 1404 منتظر ماشینم بودم تو محاسباتم یه سال اشتباه کردم و باید تا سال بعد صبر کنم ! چه اشتباهی کردم از این شرکت خرید کردم ):
بیژن x5 : اطلاع دارید بعد از مرحله فاکتور ، چند روز طول میکشد تا مرجله بیمه انجلم شود ؟
شاهین تیرماه : معذرت ۱۹ آذر پرداخت اولیم بوده ۲۸ آذر نبوده
مسعود : داداش اینا صندوقشو برقی نکردن بعد فک میکنی شیفتر میزارن رو ماشین؟!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : 😂😂😂😂😂😂😂😂😂👻همین که سوختی بسه
نامدار : سلام ارادت آقا چقدر تاخیر داشت؟ پیش فروش بودید؟ من تکمیل وجه 20 تیر 1403 و تحویل مرداد 1404 هنوز فاکتور نشدم
افشار : باز هم دستمان از میز خدمت مشتری کوتاه شد پیامک فعال شده از دست ویران خوددو با این ماشین هاش 207 بدون ری
31 مرداد : سلام بر بیچارگان و گول خوردان همدرد امروز تماس گرفتم ایران خودرو اهواز برا پیگیری تحویل31 مرداد گفت دادا برو انشالله مهرماه نیمه دوم تحویل ماشینت هست فاکتور 31 مرداد میره برا نیمه دوم شهریور اگر موردی پیش نیاد گفتم دوستان در جریان باشن و غمی به غمهامون اضافه کنم ای خدا لعنتتون کنه ایران خودرو
زینب : راست میگید از گوشت سگ حرام باشه دروغگو ها
عرفان : واریز اولت کی بود شماره پذیرش بزار
کوییک ار اس : من 14خرداد تکمیل وجه کردم فروش فوری بودم بنظرتون کی فاکتور میشم
رضا : سلام اداره پست تائیدنکرده ادرستوبه روزرسانی نکرده بروپیش معموراداره پست بگواینودرست کنه
مهدی : دوستان دوکانه تبدیل به تک امروزفاکتورشدم دوستانی که تبدیل زدندبرن وضعیت خودرومشتری یه نگاه بندازن 1ماه پیش تکمیل وجه کردم امروزفاکتورشدم درودبه شرکت سایپا
معین : دوستان سخا مشکل نداره اعتبارم داره تو سایت این خطار رو داده....توضیحات شماره گذاری : آدرس مالک فاقد اعتبار می باشد (اعتبار یکساله ثبت احراز سکونت و فردی در سامانه سخا خاتمه یافته است ) تاریخ ثبت: 1404/05/26 مشکل چیه؟؟؟؟