شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 

شکست چینی های خوش نام در بازار ایران

 
تعدادی از خودروسازان مطرح، به خصوص برخی از چینی های نام آشنا و معتبر که به منظور تولید و واردات به ایران پا گذاشتند، به دلیل نداشتن شریک تجاری مناسب و عدم حضور صحیح در زمینه فروش و مخصوصا خدمات پس از فروش، اعتبار خود را به گونه ای از دست دادند که برند آن ها در چشم مردم ویران شد. اما شکست همکاری دو شرکت در این ابعاد چطور ممکن می شود و تبعات آن برای صنعت خودرو کشور چیست؟
در تاریخ صنعت خودروسازی ایران تعداد قابل توجهی از برندهای خودرویی به بازار آمدند که به دلیل مشکلاتی که عمدتا از عدم انتخاب شریک تجاری صحیح نشات می گرفت،  نه تنها نتوانستند در بازار جا باز کنند بلکه برند آن ها در اذهان عمومی ویران شد.
 
برندهایی چون سوبارو، لوتوس، آئودی، سئات، هوندا، MAN، و از میان چینی ها نام هایی چون GAC، جیلی و MG در زمره برندهای مطرح و برتر خودروساز در جهان بودند که در ایران به دلیل انتخاب شریک تجاری نامناسب به حاشیه بازار رانده شده و تنها تعداد اندکی از آنها توانستند با تکیه بر شرکای جدید و قدرتمند خود در ایران احیا شوند.
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص چرایی این موضوع به خبرنگار خودروکار می گوید: "انتخاب شریک تجاری در ایران از گذشته های دور برای شرکت های خارجی همواره یک موضوع چالش برانگیز بوده است. این مهم چند دلیل مهم دارد. اول آن که در ایران هیچ سازمان متخصصی ویژه معرفی شریک تجاری نظیر شرکت های Match Finding یا همتایابی برای شرکت های خارجی وجود ندارد. اگر چنین مفهومی وجود داشته باشد بیشتر جنبه دلالی دارد."
 
او ادامه می دهد: "از سوی دیگر انتخاب شریک تجاری مناسب به مقدار بسیار زیادی به میزان هوشمندی و دقت شرکت خارجی نیز بستگی دارد. اما گاهی پس از انتخاب هوشمندانه شریک تجاری، برخی عوامل سیاسی باعث می شود که نمایندگی برندی مورد نظر تحت فشار برخی ارگان ها به مجموعه یا ارگان خاصی داده شود. به همین دلیل انتخاب شریک تجاری مناسب به این شیوه از روال منطقی خود خارج و به سرنوشت شومی دچار می شود که نابودی اعتماد مشتریان را به همراه دارد."
 
شکوهی ضمن اشاره به تبعات منفی این اتفاق برای دو حوزه شرکت مادر و وارد کننده یا تولید کننده ایرانی گفت: " ضرر سومی نیز در این میان برای مشتری به عنوان خریدار محصول این برند ها وجود دارد که باعث می شود تاثیرات منفی نابودی یک برند در بازار، سه ضلع مختلف شرکت مادر، شرکت وارد کننده و مصرف کننده را کامل کند."
 
او ادامه می دهد: " با نابودی یک برند، مشتری به شدت متضرر از آن می شود که خریدار محصول شرکتی است که بازار دست دوم فروش آن ویران شده است و نه تامین قطعات درستی دارد و نه خدمات پس از فروش مناسب، چرا که نه شریک تجاری مناسب بوده است و نه به درستی در بازار ایران معرفی و حمایت شده است."
 
علی شکوهی می افزاید: "تبعات منفی این اتفاق برای شرکت وارد کننده یا تولید کننده داخلی به این شکل است که اگر در آینده دست بر محصول دیگری بگذارد بازار به آن اعتماد نکند و تصور بر آن باشد که شرکت مذکور همواره خودرویی را بدون پشتیبانی عرضه می کند. اما اثر منفی آن برای شرکت مادر به مراتب بدتر است چرا که مردم دیگر به آن برند نگاه مثبتی ندارند و اعتبار آن برند بعضا برای همیشه از میان می رود."
 
با وجود غیبت شرکت های تخصصی همتایابی در ایران حداقل در حوزه خودرو، شاید بهتر باشد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از اعطای مجوز به شرکت های ایرانی برای همکاری با همتایان خارجی، دقت و توجه بیشتری بر صلاحیت و قدرت عملکرد شرکت های داخلی داشته باشند. چراکه تبعات اتفاقات های این چنین در ذهن شرکای خارجی مبثوت خواهد ماند و این مهم برای آینده صنعت خودرو کشور زیان بسیار در پی خواهد داشت.
 
آنچه مسلم است برندهای بزرگی از سرزمین اژدها در بازار ایران حضور پیدا کردند که به دلیل استراتژی ضعیف شرکای ایرانی خود در بازار ایران شکست خوردند و حالا در پی شرکای تجاری جدید هستند تا از همتاهای خود در بازار پرسود ایران عقب نمانند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام آره .متاسفانه منم شهرستانم اگر بخواهم بیایم تهران یک روز زمینی راه هست . شما تهرانی ها با دوستانتون برید .دستتون درد نکنه
تاخیر در تحویل : دوستان میشه اصلا ماشین آماده نباشه و شرکت فقط جهت در رفتن از سود تاخیر تا مرحله پلاک پیش بره یا نه تو مرحله پلاک شدن ماشین حتما باید رویت شه؟ شماها متاسفانه پایه نیستید و بیشترتون شهرستان هستید میرفتیم نمایندگی تهران فیلمشونو پخش میکردیم
رضا : سلام بزرگوار کدوم شهر هستین
شاهین : واقعا تا ۹/۲۴فاکتورشده بابا اینجا هرکس ی چیزی میگه
X5 تبدیلی اجباری : سلام دوست عزیز تحویل سیستمی شما با ۹۰ روز کاری میشه آخر تیر که با تاخیر کمه شرکت روی j4 احتمال زیاد آخر شهریور تا اون موقع هم بیخیال باش
اسماعیل رحمانی : سلام من در تاریخ 1404/02/14 ثبت نام کرده ام امکان دوگانه سوز کردن هست
تارانتینو : چهارشنبه حمل به نمایندگی داشتم که تماس گرفتند پنجشنبه برم برای تحویل اما چون وقت نداشتم گذاشتم برای شنبه انشاالله
امیرمحمد x5 آبان : سلام خدمت جناب وکیل . چندین بار دیدم که حضرتعالی تاکید داشتید به اینکه اگر میخوایید دعواتون در دادگاه صلح طرح بشه 21 میلیون ریال مقوم کنید. اینجوری که من برداشت کردم ظاهرا شما از تقویم این میزان خواسته میخواستید که حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی رو داشته باشید. ولی همانطور که احتمالا مستحضرید تمامی دعاوی کمتر از 50 میلیون تومان در دادگاه صلح قطعی هستند و بسیاری از حقوقدانان معتقد هستند که اشتباه ترین نحوه طرح دعوا همینه که خواسته به کمتر از 50 میلیون تقویم شه . چراکه حق تجدیدنظر خواهی از بین میره. اگر بنده اشتباه میکنم دلیلتون رو بفرمایید که چرا روی 21 میلیون ریال تاکید دارید؟ چون یک میلیون هم میشه تقویم کرد. و در هر جفتش حق تجدیدنظر و فرجام ساقط میشه
وحید : من امروز نامه دادم از نمایندگی سرامیک و حذف کنن گفتن به خاطر سرامیک فاکتور نمیشه
وحید : سلام من نامه دادم سرامیک حذف کنن گفتن به خاطر سرامیک فاکتور نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده مرداد : سلام دنا 6 دنده تحویل 31 مرداد شرایط تبدیلش برام فعال شده اما برای تبدیل هیچ ماشینی نشون نمی ده کسی تجربه تبدیل داره راهنمایی کنه ممنون میشم
پدر واقعی توحید از ارومیه : ,آریو برزن،فروش فوری ربطی به پیش فروش نداره،از هفته دیگه فروش فوری ها فاکتور میشن
علیرضابارانی ازاستان گلستان شهرستان کلاله : سلام، آقاسیروس، مبلغ من اردیبهشت 202ودیروزواریزکردم 256616واینکه بابته سودتاخیرنمایندگی رفیقم هست گفت لحاظ نشده شرکت الان ازت گرفته که باپولت کارکنه واسه خودش بازبعدازتحویل خودروتوسندم لحاظ میشه چقدربرمیگردونه بهت بعده 6الی 7ماه بهت میده هم سودتعجیل درصودوردعوتنامه هم سودتخییردرتحویل خودرو
خسارت دیده از سایپا : 20اسفند واریز اول28مهر تکمیل. سخا 7آذر دیروز چراغ تخصیص به عقب برگشت و دوباره اومد رو تخصیص. وازدیروز تاالان فعلا خبری از فاکتور شدنم نشده. اگر شد اعلام میکنم
کیان و کارن : سلام به همه دوستان من 6 تیر زمان تحویل هستش بنظر شما میتونم درخواست تغییر رنگ بدم رنگ سفید رو با مشکی میتونم عوض کنم؟؟؟
امیر : سلام اوایل برج 5
اطلس 21مهر : سلام مبارکتون باشه حضوری تحویل گرفتید ؟
علی : شما صد درصد پلاکات خلافی داره ک پلاک جدید برات صادر نمیشه منم پارسال همین داستان شمارو داشتم
حامد : دوستان اگه کسی تحویل گرفت خبر بده
محسن : مبارکه پس چرا مال من فاکتور نمیشه سخا را کی تحویل دادی